direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Kom Silvolde - partiële herziening Terborgseweg Berkenlaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000095-DE01

3.4 Gemeentelijk beleid

Belangrijke beleidsstukken op gemeentelijk niveau zijn:

  • Structuurvisie Oude IJsselstreek 2025
  • Woonvisie Oude IJsselstreek 2008-2015
  • Gemeentelijk Waterplan 2010-2020
  • Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan 2010- 2020
  • Beleidskader Groen groeien naar 2020

De gemeente wil de Oude IJsselstreek graag verder ontwikkelen als een dynamische gemeente, zo staat in de structuurvisie beschreven. Deze boodschap blijft voor de komende jaren een belangrijk uitgangspunt voor het gemeentelijke woonbeleid. Hierbij zijn het Kwalitatief Woon Programma (KWP3), de regionale woonvisie en de woonvisie Oude IJsselstreek kaders voor wonen in de gemeente. Naast het motto “de juiste woning op de juiste plaats”, spelen onder andere kwaliteit van de leefomgeving en de leefbaarheid hierbij een belangrijke rol. Achteruitgang en verloedering van de woon- en leefomgeving moet worden tegengegaan. De bijstelling van de bouwopgave voor de gemeente vraagt om aanpassing van beleid en bestaande bouwplannen. De juiste woning op de juiste plek is hierbij leidend.

Het bestemmingsplan "Kom Silvolde - partiële herziening Terborgseweg Berkenlaan" is (naast het wijzigen van de bestaande geluidscontour) conserverend van aard, hetgeen betekent dat er geen nieuwe ontwikkelingen bij rechte mogelijk worden gemaakt. Hiermee is er geen strijd met het gemeentelijk beleid.

De gemeente Oude IJsselstreek en het Waterschap Rijn en IJssel hebben een gemeentelijk waterplan opgesteld. In dit waterplan wordt een integrale visie gegeven op water in Oude IJsselstreek.

In hdit bestemmingsplan speelt water geen doorslaggevende rol. In hoofdstuk 6 van deze toelichting wordt uiteengezet op welke wijze rekening is gehouden met de in het plan voorkomende waterbelangen.

In 2010 heeft de gemeente Oude IJsselstreek het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan 2010 - 2020 vastgesteld. In het GVVP worden keuzes gemaakt die aan de ene kant de (lokale) verkeersproblemen oplossen en aan de andere kant de ongewenste (neven)effecten beperken.

Het bestemmingsplan is in overeenstemming gebracht met het GVVP doordat aansluiting is gezocht bij de wegencategorisering in dit beleidsplan. Daarnaast zijn flexibele bestemmingen opgenomen met ruime mogelijkheden, zodat de indeling van wegen en het verblijfsgebied waar nodig kan worden aangepast.

De gemeente maakt een omslag in het denken over groen. Groen zal een kernkwaliteit van de gemeente in de regio zijn. Groen is behalve voor de ecologie, ook belangrijk voor economische en sociale ontwikkeling. Groen en natuur benaderen we dus niet als iets wat op zichzelf staat, maar vanuit zijn betekenis voor maatschappij, mens en milieu.

In het bestemmingsplan is rekening gehouden met dit beleidskader, doordat structureel groen binnen het plangebied specifiek als zodanig is bestemd.