direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Kom Westendorp 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000045-DE01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie Oude IJsselstreek 2025

De gemeente wil de Oude IJsselstreek graag verder ontwikkelen als een dynamische gemeente. Deze boodschap blijft voor de komende jaren een belangrijk uitgangspunt voor het gemeentelijke woonbeleid. Hierbij zijn het Kwalitatief Woon Programma (KWP3), de regionale woonvisie en de woonvisie Oude IJsselstreek kaders voor wonen in de gemeente. Naast het motto “de juiste woning op de juiste plaats”, spelen onder andere kwaliteit van de leefomgeving en de leefbaarheid hierbij een belangrijke rol. Achteruitgang en verloedering van de woon- en leefomgeving moet worden tegengegaan. De bijstelling van de bouwopgave voor de gemeente vraagt om aanpassing van beleid en bestaande bouwplannen. De juiste woning op de juiste plek is hierbij leidend.

Voor de kleine kernen in de gemeente, waaronder Westendorp, geldt een ontwikkeling naar eigen behoefte, passend bij de aard, maat en schaal van de betreffende kern. Rustig en ruim wonen staat hier voorop. Sterke inbreiding of grootschalige uitbreiding is hiermee niet aan de orde. De gemeente streeft bij alle kleine kernen naar het behoud van d ekarakteristieke dorpse elementen in de bebouwingsstructuur. Elke kern kent minimaal één ontmoetingsplek, maar mensen samen kunnen komen en waar sociaal- maatschappelijke activiteiten kunnen worden ontplooid. Om een duurzame, toekomstbestendige, oplossing te genereren, wordt met name ingezet op clustering van voorzieningen. Vaak zijn het particuliere initiatieven tot clustering, waarbij de gemeente hierbij in principe een positieve grondhouding zal innemen. Want een aantrekkelijke en leefbare kern wordt gevormd door haar eigen bewoners.

Het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010" is conserverend van aard, hetgeen betekent dat er geen nieuwe ontwikkelingen bij rechte mogelijk worden gemaakt. Hiermee is er geen strijd met de structuurvisie Oude Ijsselstreek 2025.

3.4.2 OWN 2020

De toekomstplannen van de gemeente Oude IJsselstreek zijn vastgelegd in het ontwikkelingsprogramma “Op weg naar 2020” (OWN 2020). Belangrijke thema's hierin zijn leefbaarheid, ruimtelijke ontwikkeling, economische ontwikkeling, recreatie en toerisme en plattelandsontwikkeling. Binnen dit programma zijn acties ingezet om Oude IJsselstreek als een vitale plattelandsgemeente op de kaart te zetten, waarin het prettig wonen, werken en recreëren is.

In de visie zijn de volgende uitgangspunten voor de gemeente opgesteld:

  • het in stand houden van goede voorzieningen op het gebied van welzijn, wonen en werken;
  • het, samen met andere partijen, ontwikkelen van sociaal-maatschappelijke servicesteunpunten, waar inwoners terecht kunnen voor allerlei zaken, zoals een consultatiebureau, een zorgloket en de stadsbank Oost-Nederland;
  • het stimuleren van de economische bedrijvigheid en een impuls geven aan recreatie en toerisme;
  • het uitvoeren van de plannen voor de natuurclusters Engbergen in Gendringen en 't Venne/ Zwarte Veen bij Varsseveld en het realiseren van de verschillende Ecologische Verbindingszones in de gemeente;
  • aansluiting zoeken op de as Montferland – Haaksbergen en Isselburg – Doesburg en inzetten op het verstevigen van de recreatief-toeristische infrastructuur;
  • het locale bedrijfsleven krijgt een plek in Varsseveld en Ulft;
  • het vervullen van een faciliterende en voorwaardenscheppende rol voor de landbouw;
  • uitvoering geven aan een gedifferentieerd woningbouwprogramma dat ruimte geeft aan groei van het aantal woningen.

In de Strategische ruimtelijke en maatschappelijke visie Oude IJsselstreek, op weg naar 2020 is het motto “kansen benutten en ontwikkelingen stimuleren, een kansrijke en leefbare samenleving voor iedereen”. Daarbij is de insteek gekozen om niet langer uit te gaan van een gemeente als optelsom van woonkernen met een eigen identiteit, maar in te steken op één sterke plattelandsgemeente van 40.000 inwoners die wil groeien in kwaliteit en in kwantiteit naar 47.000 inwoners en meer. In het plan wordt ingezet op het huisvesten van de inwoners in de huidige woonkernen. Deze kernen worden vernieuwd. Door een toename van het inwonersaantal worden de voorzieningen (onder andere voor cultuur, welzijn en onderwijs) beter benut en nieuwe inwoners, deels starters op de woningmarkt, gaan vergrijzing tegen.

In het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010" wordt invulling gegeven aan de visie OWN 2020 door het opnemen van flexibele bestemmingen. Hierdoor wordt ruimte gegeven aan bestaande en nieuwe functies, zodat ingespeeld kan worden op maatschappelijke ontwikkelingen.

3.4.3 Woonvisie Oude IJsselstreek 2008-2015

De woonvisie van de gemeente Oude IJsselstreek speelt onder meer in op de Provinciale Woonvisie en de gemeentelijke ontwikkelingsvisie OWN 2020. De woonvisie biedt een integrale visie op het gebied van wonen. De visie biedt ook een goed kader voor de uitwerking van concrete projecten die meer omvatten dan uitsluitend woningbouw.

In de woonvisie worden doelstellingen geformuleerd op het gebied van wonen én aangrenzende beleidsterreinen zoals leefbaarheid, zorg en welzijn. De hoofdlijnen uit de woonvisie zijn:

  • vertrek voorkomen en nieuwe vestigers vinden;
  • werken aan aantrekkelijke en vitale kernen;
  • met onderscheidende en gevarieerde nieuwbouw.

Wonen in Oude IJsselstreek

De gemeente wil het inwoneraantal verhogen. Een verhoging van de nieuwbouwproductie zal nieuwe inwoners aan moeten trekken. Wijzigingen in de bevolkingsopbouw hebben gevolgen voor de woningvraag. In de komende jaren zal de vergrijzing toenemen. De vergrijzing laat de groep mensen toenemen die liever niet verhuizen maar, als dat moet, behoefte hebben aan voorzieningen in de woonomgeving. De groep tussen 30 en 45 is nu nog de grootste maar zal worden opgevolgd door de huishoudens in de leeftijd 45-64. Dit zijn zeer kritische woonconsumenten, die niet snel verhuizen en veel belang hechten aan een karakteristiek woonmilieu.

Aantrekkelijke en vitale kernen

De gemeente heeft kernen voor ogen die kwaliteit bieden aan oude én nieuwe inwoners. Kwaliteit heeft onder meer te maken met een gevarieerd woonaanbod, met moderne voorzieningen en een aantrekkelijke omgeving. Samen met corporaties en andere partijen wil de gemeente investeren in aantrekkelijke en vitale kernen. De gemeente zal zichtbaar investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte en de groenvoorzieningen.

Meer onderscheid in de nieuwbouw

De gemeente Oude IJsselstreek voert de regie over een ambitieus nieuwbouwprogramma. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de nieuwbouw die nodig is om aan de reguliere woningvraag te voldoen en nieuwbouw die bedoeld is om nieuwe inwoners naar de gemeente te trekken. Speciaal voor dat laatste doel worden vernieuwende woonconcepten benoemd. Kwantitatief kan hier invulling aan worden gegeven door jaarlijks 50 à 75 woningen extra te bouwen boven de productie om te voorzien in de reguliere vraag.

In het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010" worden planologisch gezien geen nieuwe woningen bij rechte toegevoegd aan de woningvoorraad. Bij nieuwe ontwikkelingen wordt gestreefd naar woningen voor verschillende doelgroepen, waardoor wordt tegemoet gekomen aan de Woonvisie Oude IJsselstreek.

3.4.4 Gemeentelijk Waterplan 2010-2020

De gemeente Oude IJsselstreek en het Waterschap Rijn en IJssel hebben een gemeentelijk waterplan opgesteld. In dit waterplan wordt een integrale visie gegeven op water in Oude IJsselstreek. Deze visie geeft een doorkijk naar de middellange termijn (circa 10 jaar) en de lange termijn (2030). Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld voor de korte termijn (5 jaar). Het waterplan biedt handvatten voor het opstellen van ruimtelijke plannen, voor de afstemming met rioolbeheer en geeft zo inzicht in de mogelijkheden om te komen tot een duurzaam watersysteem binnen de gemeente.

Er wordt gestreefd naar een gezond, veerkrachtig, kwalitatief goed, aantrekkelijk en op de toekomst berekend watersysteem en waterketen. De toekomstvisie is gericht op vier aspecten:

  • Water is een drager voor een gezonde economie;
  • Water is een drager voor de sociale aspecten en beleving;
  • Water is een drager voor ecologische ontwikkeling;
  • Water is een drager voor volksgezondheid en veiligheid.

De volgende maatschappelijke streefeffecten verwoorden de waterambitie van de gemeente:

  • 1. Een juiste hoeveelheid water van een goede kwaliteit ten behoeve van de landbouwproductie;
  • 2. Meer recreanten in de gemeente op het gebied van waterrecreatie;
  • 3. Afname van grondwateronttrekkingen schaadt het industriële proces niet;
  • 4. Aangenaam woonklimaat waarin water een ontmoetingsplaats is;
  • 5. Balans tussen rode, groene en blauwe functies;
  • 6. Bewustwording verantwoord watergebruik en duurzaam waterbeheer;
  • 7. Het watersyteem maakt deel uit van een gezond ecosysteem;
  • 8. Verminderen areaal verdroogde gebieden in overeenstemming met het vastgestelde beleid;
  • 9. Een gezond en veilig watersyteem;
  • 10. Een gezonde en veilige waterketen.

In het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010" speelt water geen doorslaggevende rol. In hoofdstuk 6 van deze toelichting wordt uiteengezet op welke wijze rekening is gehouden met de in het plan voorkomende waterbelangen.

3.4.5 GVVP 2010-2020

De gemeente Oude IJsselstreek heeft een Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan 2010 - 2020 opgesteld. In het GVVP worden keuzes gemaakt die aan de ene kant de (lokale) verkeersproblemen oplossen en aan de andere kant de ongewenste (neven)effecten beperken. Het GVVP geeft beleidskaders waarbinnen probleemaanpak kan plaatsvinden. Daarnaast is in het GVVP een concreet voorstel opgenomen voor een generieke aanpak om wijken en buurten leefbaar te houden. Tenslotte zijn in een bijlage van het GVVP de parkeernormen opgenomen waaraan bouwplannen moeten voldoen.

In het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010" zijn flexibele bestemmingen opgenomen met ruime mogelijkheden, zodat de indeling van wegen en het verblijfsgebied waar nodig kan worden aangepast. .

3.4.6 Landschapsontwikkelingsplan

De gemeenten Oude IJsselstreek, Doetinchem en Montferland hebben samen het landschapsontwikkelingsplan “Van nieuwe naobers en brood op de plank” opgesteld. Hierin is het landschapsbeleid van de gemeente vastgelegd. Het LOP biedt de mogelijkheid de landschappelijke eenheid en kwaliteit in de gemeente te versterken en toch ruimte te bieden aan bestaande bedrijven en nieuwe ontwikkelingen in de toekomst.

Het gebied kent 6 verschillende landschappelijke ensembles:

  • 1. de Montferlandsche berg met krans van dorpen;
  • 2. de historische rivierterrassen van de oeroude IJssel rondom Azewijn en de Aa-strang;
  • 3. de dorpen en rivierduinen langs de oude IJssel;
  • 4. het zandgebied rondom Varsseveld;
  • 5. het zandgebied rondom Didam en Wehl;
  • 6. de Stad Doetinchem.

Het LOP gaat uit van bescherming van de waarden in het landschap. Ook moet het mogelijk zijn nieuwe waarden in het landschap te ontwikkelen, door aan te sluiten bij initiatieven, wensen en ruimtelijke opgaven in het gebied.

In de dorpsmark van Varsseveld wordt behoud, herstel en beheer van landschapselementen langs beken en dekzandruggen gestimuleerd.

De doelstellingen uit het LOP zijn niet direct vertaald in het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010". De landschappelijke elementen hebben voornamelijk betrekking op het buitengebied. De ontwikkelingen die worden mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan hebben betrekking op bestaand bebouwd gebied, zodat de landschapselementen die genoemd zijn in het LOP niet van toepassing zijn.

3.4.7 Nota Grondbeleid

In 2005 is de Nota Grondbeleid van de gemeente Oude IJsselstreek vastgesteld. Het doel van de Nota Grondbeleid is tweeledig. Enerzijds is de nota een verzameling van het reeds vastgestelde en gevoerde beleid van de gemeente. Anderzijds wordt in de nota de stand van zaken en de ontwikkelingen met betrekking tot het grondbeleid voor de gemeente belicht, met de daaraan verbonden risico's.

Door middel van het grondbeleid kan de gemeente invloed uitoefenen op de wijze waarop gronden worden gebruikt. Daar waar mogelijk voert de gemeente een actief of strategisch grondbeleid. Soms is de gemeente gedwongen het initiatief aan de particulier of ontwikkelaar over te laten. Met name de tendens van uitbreiding naar inbreiding betekent veelal dat de gemeente slechts regulerend kan maar wel stimulerend moet optreden.

Een bestemmingsplan moet op een economisch verantwoorde wijze worden uitgevoerd. Hierbij vindt een afweging plaats tussen de gemeentelijke ruimtelijke doelstellingen ten aanzien van het gebied en het beoogde financiële resultaat. In het hoofdstuk “Economische uitvoerbaarheid” wordt uiteengezet welke keuzes gemaakt zijn met betrekking tot het grondbeleid.

3.4.8 TROP

Het Toeristisch Recreatief OntwikkelingsPlan “IJzersterk op weg naar 2013” geeft het beleidskader voor toerisme en recreatie in de gemeente Oude IJsselstreek. In de toekomst zal de gemeente zich op toeristisch-recreatief gebied nog meer moeten onderscheiden van andere gemeenten in de Achterhoek. Toeristen en recreanten hebben op basis van dit onderscheid extra redenen te kiezen voor een verblijf in de gemeente. In 2013 moet de Oude IJsselstreek bekend staan als een gebied dat rust geeft en waar de bewoners om je geven. Daar kan je terecht voor een stevige dag vermaak en een oergezellige vakantie. Daar gelden normale prijzen en geef je graag je geld uit. Ook voor de eigen inwoners moet er genoeg te doen zijn.

In het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010" zijn de doelstellingen uit het TROP niet direct vertaald. De bestaande voorzieningen zijn positief bestemd.

3.4.9 Cultuurnota 2009-2012

De cultuurnota “Met vuur voor cultuur” schetst de uitgangspunten en keuzen voor het kunst- en cultuurbeleid van de gemeente Oude IJsselstreek. De gemeente wil de eigen culturele identiteit van haar kernen bevestigen en nieuwe kansen geven. Hiervoor zijn 7 speerpunten benoemd:

  • 1. elke kern een eigen culturele identiteit;
  • 2. ambities gemeentebreed;
  • 3. beeldende kunst in de schijnwerper;
  • 4. het popcentrum van de Achterhoek;
  • 5. organiseren van evenementen en manifestaties;
  • 6. cultuur als stimulans voor de economie;
  • 7. cultuurpromotie.

Naast deze speerpunten wordt het bestaande beleid voortgezet, waarin onder andere ruimte wordt geboden voor bibliotheken en kleinkunstverenigingen.

In het bestemmingsplan "Kom Westendorp 2010" zijn de doelstellingen uit de Cultuurnota niet direct vertaald. Er zijn flexibele bestemmingen opgenomen zodat ingespeeld kan worden op toekomstige ontwikkelingen.

3.4.10 Welstandsnota

Het welstandsadvies in de gemeente Oude IJsselstreek wordt verstrekt door een onafhankelijke commissie van het Gelders Genootschap. Bij de toetsing wordt rekening gehouden met het gemeentelijk welstandsbeleid dat voor het betreffende gebied of bouwwerk is vastgesteld en is vastgelegd in de Welstandsnota. Toekomstige bouwplannen moeten wat betreft het uiterlijk en de plaatsing van het bouwwerk getoetst worden aan het welstandsbeleid. In de nota worden algemene criteria gegeven waar bouwwerken aan moeten voldoen. Per gebied is specifiek welstandsbeleid opgesteld. De historische kern en bebouwingslinten vormen de hoofdstructuur van Westendorp. Hier is welstandsniveau 1 van toepassing. De kern en linten stralen namelijk een hoge ruimtelijke kwaliteit uit, er komen relatief veel historische gebouwen voor en er wordt een hoog ambitieniveau nagestreefd.
Voor de overige deelgebieden geldt het reguliere welstandsniveau (niveau 2). Het aanzicht van het dorp vanuit het buitengebied vraagt bijzondere aandacht, waarbij wordt gestreefd naar een ingetogen en evenwichtig bebouwingsbeeld.