Bijlage 3 Ambtshalve wijzigingen
De volgende ambtshalve wijzigingen zijn in het plan aangebracht:
-
I. Per abuis was binnen de bestemming 'Wonen' het aantal vierkante meters aan bijbehorende gebouwen van 80 respectievelijk 120 m2 (zoals de gemeente altijd hanteert in nieuwe bestemmingsplannen) teruggebracht naar 50 respectievelijk 90 m2. Deze omissie is teruggedraaid.
-
II. In bijlage 1 van de toelichting (vooroverleg) werd verwezen naar artikel 3.1.1. Wro. Dit moet zijn artikel 3.1.1. Bro.
-
III. Bij de bestemming 'Wonen' was bij artikel 21.2.1 onder a aangegeven dat het bebouwingspercentage niet meer mag zijn dan ter plaatse van de aanduiding 'maximum bebouwingspercentage (%)' is aangegeven. Dit is gewijzigd in: "Voor het bouwen van hoofdgebouwen, bijbehorende gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde geldt dat het bouwperceel voor maximaal 60% bebouwd mag worden".
-
IV. In artikel 26 (algemene gebruiksregels) werd verwezen naar artikel 7.10, eerste lid Wro. Dit artikel is met de inwerkingtreding van de Wabo vervallen. Daarvoor is in de plaats getreden artikel 2.1, lid 1, sub c van de Wabo.
-
V. De bouwvlakken voor woningbouw aan de Klaproosstraat en de Korenbloemstraat (behorende bij het bouwplan Essenkamp) kenden als bouwaanduiding "tae" (twee-aaneen). Dit is op de verbeelding gewijzigd, zodat niet alleen woningen twee-aaneen maar ook vrijstaand gebouwd mogen worden.
-
VI. Bouwplan Het Eskopje aan de Lage Es kent een bijzondere stedenbouwkundige en ruimtelijke structuur. Om deze structuur te kunnen behouden dienen de regels bij de bestemming "wonen" hierop aangepast te worden. Dit leidt tot aanpassing van de verbeelding en de regels:
-
a. bij de regels van artikel 21.2.1 onder a (algemeen) wordt toegevoegd: 'tenzij anders op de verbeelding aangegeven'.
-
b. op de verbeelding wordt bij de wijk 't Eskopje een bebouwingspercentage van 25% van het bouwperceel aangegeven.
-
c. bij de regels van artikel 21.2.3 onder a (bijbehorende gebouwen) stond geschreven dat bijbehorende gebouwen minimaal 3 meter achter (het verlengde van) de voorgevel van het hoofdgebouw moeten worden gebouwd. Hierbij wordt toegevoegd dat bijbehorende gebouwen zowel binnen als buiten het bouwvlak mogen worden gebouwd.
-
VII. Op de verbeelding was bij het adres Spoorstraat 16, 16a en 18 aangegeven dat het maximaal aantal wooneenheden 5 bedraagt. Het maximaal aantal wooneenheden hoort alleen te gelden voor Spoorstraat 18. Dit is gewijzigd, waarbij tevens het aantal wooneenheden teruggebracht is naar 2 (gelet op de huidige plannen die er voor deze locatie zijn). Daarnaast is het bouwvlak verkleind tot de huidige situatie.
-
VIII. Abusievelijk is bij de bestemming "bedrijventerrein" de maximale omvang van een bouwperceel niet opgenomen (wat in de vigerende bestemmingsplannen wel het geval was). Daarom wordt onder artikel 5.2.1 toegevoegd dat de omvang van een bouwperceel maximaal 10.000 m2 bedraagt. Daarnaast wordt het mogelijk af te wijken van de bouwregels van deze maximale maatvoering, onder de voorwaarden dat:
-
a. de afwijking noodzakelijk is uit een oogpunt van doelmatige bedrijfsvoering en een efficiënt gebruik van het bouwperceel of de bouwpercelen;
-
b. de functionele en ruimtelijke structuur niet onevenredig worden aangetast;
-
c. de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken niet onevenredig worden aangetast;
-
d. de verkeersveiligheid, brandveiligheid c.q. brand- en rampenbestrijding is gewaarborgd;
-
e. op het bouwperceel parkeer-, laad- en losruimte van voldoende omvang aanwezig is.
-
IX. Bij de bestemming "Bedrijventerrein" is bij artikel 5.2.4 toegevoegd dat silo's maximaal 16 meter hoog mogen zijn.
-
X. Binnen de bestemming "Gemengd" zijn in het ontwerpbestemmingsplan de volgende functies toegestaan: kantoren, detailhandel, dienstverlening, wonen, cultuur en ontspanning, maatschappelijke dienstverlening, bedrijven (met aanduiding), horeca (met aanduiding). Gelet op de locatie van bepaalde panden met de bestemming "Gemengd" en de wens (uit het Masterplan Centrumplan Varsseveld) om detailhandel met name te situeren binnen het kernwinkelgebied, wordt ervoor gekozen om de bestemming "Gemengd" op te splitsen in "Gemengd - 1" waar detailhandel niet is toegestaan, en "Gemengd - 2" waar detailhandel wel wordt toegestaan (enkel daar waar nu detailhandel plaatsvindt).
-
a. De bestemming "Gemengd - 1" zal gaan gelden voor de panden aan de Doetinchemseweg 34/34a, Lichtenvoordseweg 11 en 13/13a, Dames Jolinkweg 11/11a en 22/22c en Schoolstraat 12 en 26;
-
b. De bestemming "Gemengd - 2" zal gaan gelden voor de panden die nu ook al detailhandel kennen, te weten Schoolstraat 13a/15 en Burgemeester van de Zandestraat 60.
-
XI. De locatie Doetinchemseweg 41 is in het ontwerpplan bestemd tot "wonen", maar gelet op het feit dat hier naast de functie wonen tevens een volwaardige kapsalon gevestigd is (in plaats van een bedrijf aan huis), is de bestemming gewijzigd in "Gemengd - 1".
-
XII. De locatie Julianalaan 1 is in het ontwerpplan bestemd tot "detailhandel", maar gelet op het feit dat hier niet alleen detailhandel, maar ook officieel drie bovenwoningen bestaan, is de bestemming gewijzigd in "Gemengd - 2".
-
XIII. In het voormalige Decopand (Sinderenseweg 1) op het bedrijventerrein is tevens een nierdialysecentrum toegestaan ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van maatschappelijk - nierdialysecentrum';
Nadere ambtshalve wijzigingen
Na aanlevering van het bestemmingsplan door het college ter vaststelling aan de gemeenteraad zijn nog een tweetal laatste ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Bij vaststelling van het bestemmingsplan op 23 juni 2011 heeft de gemeenteraad derhalve onderstaande ambtshalve wijzigingen tevens vastgesteld:
In Bijlage 3 Ambtshalve wijzigingen wordt sub VII voorgesteld om het maximaal aantal wooneenheden voor het perceel Spoorstraat 18 - ( dit is het in vervallen staat verkerende pand op de hoek Spoorstraat/Kon. Julianalaan) - te bepalen op 2. Dat zou bij nader inzien 3 moeten zijn. Aldus ware de raad nader voor te stellen het maximum aantal in afwijking van het voorliggende voorstel, vast te stellen op 3. ( Er is overigens onlangs overeenstemming bereikt over verkoop en herontwikkeling van deze locatie).
- Locatie Burgemeester Goldbergstraat 25
In bijlage 2 Reactie op de zienswijze is een reactie gegeven op de ingediende zienswijze van reclamant 5. Uit nader persoonlijk overleg naar aanleiding van onze reactie, is vast komen te staan dat zijn zienswijze verkeerd door ons is geïnterpreteerd en dat alsnog de verbeelding aangepast dient te worden. Aldus ware de raad nader voor te stellen de gemeentelijke groenstrook aan de zijkant van zijn woning als groen te bestemmen. De zijtuin van reclamant wordt daarmee (vanaf zijn oprit halverwege zijn zijtuin (ter hoogte van zijn bijkeuken) tot aan achter het perceel) bestemd tot 'wonen' in plaats van 'tuin'.