direct naar inhoud van 2.9 Verkeer - Spoorwegstation
Plan: Lelystad Midden-West (gedeeltelijk)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00036-VG01

2.9 Verkeer - Spoorwegstation

De bestemming "Verkeer - Spoorwegstation" ligt in het plangebied op het volledige gebied dat hoort bij het stationsgebied.

2.9.1 Doel van de bestemming

Het doel van deze bestemming is het mogelijk maken van een treinstation met alle daarbij horende voorzieningen en functies.

2.9.2 Toelichting op de regeling

Functionele mogelijkheden

Om het doel te behalen worden in de bestemming naast de gebouwen van een spoorwegstation ook perrons mogelijk gemaakt.

Ondergeschikt zijn daarbij spoorwegen, wegen, paden en pleinen etc. mogelijk gemaakt. Van belang langs het spoor is dat ook geluidwerende voorzieningen mogelijk zijn. Dit om zo veel mogelijk overlast te voorkomen. Daarnaast zijn onder andere spoorbanen, nutsvoorzieningen, groenvoorzieningen en water, paden en parkeervoorzieningen mogelijk. Deze functies zijn nodig om het spoorwegstation optimaal te kunnen laten functioneren. Het aantal spoorbanen is door middel van de specifieke gebruiksregels beperkt tot maximaal vier.

Door het toestaan van deze functies is flexibiliteit in het gebruik van de gronden met deze bestemming mogelijk.

Bouwmogelijkheden

Binnen deze bestemming is de bouw van gebouwen - tot een bouwhoogte van 16,00 meter - toegestaan. De gebouwen zijn niet gebonden aan een bouwvlak, zodat het hele bestemmingsvlak bebouwd kan worden.

Bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn toegestaan. Deze bouwwerken ondersteunen de uitoefening van de hoofdfunctie. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen bouwwerken, geen gebouwen zijnde voor de geleiding, beveiliging en regeling van het spoorwegverkeer en om overige bouwwerken geen gebouwen zijnde.

De bouwhoogte van de eerste type bouwwerken is maximaal 20,00 meter, gemeten vanaf de bovenkant van de spoorstaaf. Dit, omdat het spoor over de gehele lengte niet overal op een gelijke hoogte ligt en er dus niet een eenduidig peil is. De overige bouwwerken mogen maximaal 6,00 meter hoog zijn vanaf peil. Daarbij kan het gaan om bouwwerken als bruggen en dergelijke.

2.9.3 Uitgangspunten
  • De bestaande bebouwing moet mogelijk blijven;
  • voor de bebouwing is de hoogste bouwhoogte het uitgangspunt voor de maximaal toegestane bouwhoogte;
  • verschillende bij het station horende functies worden mogelijk gemaakt in de bestemming, daaronder vallen maximaal 4 spoorbanen.

2.9.4 Huidige situatie

Binnen het voor spoorwegstation bestemde gebied zijn gebouwen aanwezig ten dienste van het treinstation Lelystad. Het meest in het oog springend is het stationsgebouw, zoals dit op onderstaande foto staat afgebeeld.

Huidig station

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00036-VG01_0012.jpg"

Het gebouw overkoepelt de sporen en perrons. Onder deze overkoepeling liggen verschillende andere gebouwen, zoals winkels, horeca (lichte categorie) en dergelijke. Deze ruimten zijn te vinden op de begane grond, de sporen en perrons liggen daar bovenop. Het busstation en het stationsplein vallen niet binnen de grenzen van dit bestemmingsplan.

Het aantal spoorbanen is nu vier. In verband met de werkelijke ruimte en de (on)mogelijkheden vanuit het geluid kan dit aantal niet uitgebreid worden.