direct naar inhoud van 4.7 Verkeer en infrastructuur
Plan: Kernen Klimmen, Ransdaal, Ubachsberg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0986.BPkernenKRU-VA01

4.7 Verkeer en infrastructuur

Rijkswaterstaat hanteert het rooilijnenbeleid rondom rijkswegen en vaarwegen. Dit rooilijnenbeleid bestaat uit een bebouwingsvrije zone met aansluitend een overlegzone. De zones gelden voor zowel de hoofdrijbanen als voor de toe- en afritten van de Rijkswegen.

Voor de autosnelweg dient een strook aan weerszijden vrij gehouden te worden van bebouwing, vanwege:

  • Mogelijke toekomstige reconstructies.
  • De mogelijke aanleg van elektronische begeleiding van het wegverkeer.
  • De aanwezigheid of de reservering van ruimte ten behoeve van een leidingstrook.
  • Het voorkomen van voor de weggebruiker afleidende effecten.
  • Het beperken van milieuhinder voor omwonenden.

De rooilijnen die hier uit voortkomen zijn vastgelegd in de nota "Rooilijnen langs rijkswegen". In dit geval is het de autosnelweg A79 die met rooilijnen reikt tot in het plangebied (ter plaatse van de kern Klimmen). Hiervoor geldt een bebouwingsvrijezone van 50 meter, gemeten uit de as van de dichtstbijzijnde rijbaan, toe- of afrit. De overlegzone langs rijkswegen is het gebied tussen de 50 en 100 meter, eveneens gemeten uit de as van de dichtstbijzijnde rijbaan, hiertoe behoort ook een toe- of afrit.

De bebouwingsvrije zone is ingesteld met het oog op onder andere ruimte voor toekomstige uitbreidingen, leidingstroken, voor verkeersveiligheid en beperking milieuhygiënische hinder, geluidhinder en voor externe veiligheid. In de bebouwingsvrije zones mag geen bebouwing plaatsvinden. In de overlegzone is bebouwing in principe wel toegestaan na overleg met Rijkswaterstaat en indien nodig onder voorwaarden.

Om rekening te houden met de ligging van delen van het plangebied ten aanzien van de autosnelweg A79, zijn een tweetal vrijwaringszones opgenomen in regels en op de verbeelding:

Op de grens tussen Termaar en Ransdaal loopt de spoorlijn Maastricht - Heerlen. Deze kent een beschermingszone spoorwegnet van 8 m. aan weerszijden van de spoorweg. Deze maakt geen deel uit van het bestemmingsplan omdat deze is geregeld in separate wetgeving.

Tot slot loopt in en nabij de kernen Klimmen, Termaar en Ransdaal een 150 kv hoogspanningslijn met een zakelijk rechtstrook van 22 m. en een bebouwingsvrijezone van 20 m. (uit hart van hoogspanningslijn). Deze is juridisch geregeld in planregels en verbeelding middels een dubbelbestemming "Leiding - Hoogspanningsverbinding".