Plan: | Circuit De Peel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0984.BP11006-va01 |
De regelgeving voor geluidhinder (weg, spoorweg, industrie) is vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Per 1 januari 2007 is deze wet gewijzigd. De Wgh biedt een toetsingskader voor het geluidsniveau op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen (zoals woningen, scholen en ziekenhuizen). De wet kent een ondergrens, de zogenaamde voorkeursgrenswaarde. Wanneer de geluidbelasting lager is dan deze waarde, zijn de voorwaarden die de Wet geluidhinder stelt aan het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen niet van toepassing. Daarnaast is er in de wet een bovengrens opgenomen, de maximaal toelaatbare geluidbelasting. Indien de geluidbelasting hoger is dan deze waarde, is het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen in principe niet mogelijk (zie 2.1.7).
De ingebruikname van het circuit leidt tot geluidhinder in de omgeving van het circuit. Omdat het gebruik van het racecircuit en de uitgangspunten zijn veranderd, zijn opnieuw geluidberekeningen uitgevoerd (zie Aanvulling MER 2011, bijlage 9).
Oppervlakte beïnvloedingsgebied
Het beïnvloedingsgebied is de oppervlakte die binnen de 50 dB(A) contour ligt. Indien rekening wordt gehouden met een tonale toeslag van 5 dB(A) is de omvang van dit gebied 181 ha. Zonder toeslag gaat het om een gebied ter grootte van 48 hectare. Het beïnvloedingsgebied is aanmerkelijk kleiner dan berekend in 2007 (253 ha). De belangrijkste reden hiervan is dat het circuit niet meer dagelijks wordt gebruikt voor nevenactiviteiten, maar maximaal 162 dagen per jaar.
Geen woningen binnen zone industrielawaai
De woningen naast het circuit vallen buiten de zone industrielawaai van 50 dB(A). Dit betekent dat deze woningen volgens de Wet geluidhinder geen ontoelaatbare hinder ondervinden van de circuitactiviteiten.
Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de planontwikkeling.