Plan: | Circuit De Peel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0984.BP11006-va01 |
Ontsluiting
De nieuwe locatie van Circuit de Peel wordt via de Peelweg (N277) en Bakelsedijk ontsloten. De Peelweg vormt de verbinding tussen de A50 in het noorden bij Ravenstein en de N273 in het zuiden bij Kessel en is aangewezen als regionaal verbindende weg. De intensiteiten op dit wegvak zijn stabiel en liggen rond de 6.000 mvtg/etm. Dit geldt tevens voor de intensiteit van de Deurnseweg (12.000 mvt/etm). Langs de Peelweg ligt ter hoogte van Circuit de Peel aan twee zijden een fietspad. Er is geen openbaar vervoer verbinding. De dichtstbijzijnde bushalte ligt in Merselo (Grootdorp) op circa 3,5 km van het circuit.
Het circuit is onder normale omstandigheden alleen via de Bakelsedijk bereikbaar. Bij evenementen kan door hulpdiensten tevens gebruik worden gemaakt van een extra toegangsweg: deze loopt vanaf de Peelweg langs de zuidelijke boerderij en leidt eveneens naar het parkeerterrein op agrarische grond.
Ontsluiting bij calamiteiten
In het geval van een calamiteit kunnen de bezoekers langs drie wegen het circuit verlaten (zie Aanvulling MER 2011, bijlage 12):
Verkeersintensiteit
Het aantal verkeersbewegingen van en naar het circuitterrein is beperkt. Alleen tijdens de wedstrijddagen van de stockcarraces en tijdens evenementen kan dit flink oplopen. Het circuit biedt maximaal ruimte aan 10.000 bezoekers. Dit komt overeen met 4.000 voertuigen en dus maximaal 8.000 verkeersbewegingen per dag. De wedstrijddagen van de overige sportvormen trekken veel minder bezoekers met maximaal 1.000 voertuigbewegingen.
Tijdens evenementen zijn in verband met de verkeersveilighied en om het verkeer in goede banen te leiden verkeersregelaars aanwezig op zowel de toegangswegen als op de parkeerplaats.
Aangezien dit plan niet voorziet in uitbreiding van de huidige activiteiten op het circuit en de intensiteiten op het omliggende wegennet stabiel is wordt voor de toekomst geen of nauwelijks toename van verkeer verwacht op deze wegen. Gezien de capaciteit die nog beschikbaar is zal de bereikbaarheid daarom ook in de toekomst gewaarborgd zijn.
In het dagelijks gebruik wordt op het circuitterrein geparkeerd. Tijdens evenementen wordt ook gebruik gemaakt van het aangrenzende agrarisch perceel. Het gaat dan naar schatting om 4000 auto's. Het agrarisch perceel is - buiten evenementen - in gebruik als hooiland, naar verwachting worden er 2 tot 3 snedes per jaar geoogst.
In het kader van sociale veiligheid is het van belang dat er geen onoverzichtelijke en onveilige situaties voorkomen. Hiermee is rekening gehouden door maatregelen in de sfeer van toezicht, verlichting van de openbare ruimte, de maat en schaal van de bouwwerken, etc.
Toegangswegen en parkeren
De toegangswegen vanaf de Peelweg zijn beide onverlicht. Ook het parkeerterrein dat wordt ingezet tijdens evenementen is onverlicht. Daar staat tegenover dat alle evenementen en ook de trainingen voor 19.00 uur eindigen, waardoor alleen in de winter incidenteel in het donker gebruik gemaakt wordt van het parkeerterrein en de toegangswegen. Verder zijn tijdens evenementen verkeersregelaars aanwezig op zowel de toegangswegen als op de parkeerplaats.
Toegankelijkheid circuit
Op tijden dat er geen activiteiten zijn op het circuit, is het terrein niet toegankelijk, onverlicht en zal het afgesloten zijn. Het circuit is geheel omsloten door een hek van 2,5 meter hoog. Tijdens trainingen en/of evenementen is het circuitterrein, indien nodig wel verlicht door enkele strategisch geplaatste schijnwerpers.
Geen sociaal onveilige situatie
Gezien het ontwerp van het circuit en de afspraken zoals vastgelegd in het calamiteitenplan is er geen aanleiding om van een sociaal onveilige situatie te spreken. Het treffen van aanvullende maatregelen lijkt dan ook niet noodzakelijk (zie Aanvulling MER 2011, bijlage 12).