Plan: | Circuit De Peel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0984.BP11006-va01 |
Regionaal alternatievenonderzoek
In het kader van de Aanvulling MER 2011 is een regionaal alternatievenonderzoek uitgevoerd, waarin binnen heel Noord-Limburg is gezocht naar geschikte locaties. Met behulp van een geluidmodel en een Geografisch Informatie Systeem (GIS) zijn met een 'grove zeef' 38 potentiële zoekgebieden voor het circuit naar voren gekomen. Met een 'middenzeef' die de locaties beoordeelt op de aanwezigheid van kenmerken die gevoelig zijn voor geluidhinder, mate van ontsluiting, mogelijkheden voor inpassing in het landschap en dergelijke, is dit aantal teruggebracht naar vier. Het betreft de gebieden: Bakelsedijk-Zuid (gemeente Venray), Sevenum - Evertsoord (gemeente Horst aan de Maas), Greenport-Zuid (gemeente Horst aan de Maas) en Greenport-Noord (gemeente Venlo). Hierop heeft de Commissie voor de Milieueffectrapportage geconcludeerd dat in de middenzeef twee locaties ten onrechte zijn afgevallen. Deze twee locaties dienen meegenomen te worden in de nadere afweging van de locatiekeuze. Het betreft de locaties Horst - Hoogheide (gemeente Horst aan de Maas) en Heidensebossen - Heide (gemeente Peel en Maas).
Uit deze analyse blijkt dat het zoekgebied Bakelsedijk-Zuid als de meest gunstige locatie kan worden aangewezen. Dit hangt onder meer samen met de gebruikswaarde en toekomstwaarde van de locatie. Ook ten aanzien van de planologische geschiktheid geldt Bakelsedijk-Zuid als een van de meest gunstige locaties. Er zijn geen belemmeringen (leidingen, risicocontouren) en ook de verkeersafwikkeling is vanwege de aangrenzende provinciale weg gunstig.
Waar het gaat om "zorgvuldig ruimtegebruik" biedt vooral Greenport Zuid de beste kansen. Het circuit past functioneel bij de daar aanwezige vliegstrip, direct gelegen langs de A67 (bundeling van geluidbronnen). Gelet op milieu en natuur is de keuze voor Bakelsedijk-Zuid gunstig waar het gaat om de bewoonde omgeving en ongunstig met het oog op de natuurlijke omgeving.
Uit de analyse blijkt verder dat in de omgeving van vijf van de zes locaties woonconcentraties liggen en in twee situaties daarnaast sprake is van grootschalige vormen van recreatie. Naar verwachting zal een deel van de gebruikers hiervan grote moeite hebben met de acceptatie van het circuit. Dit betekent dat ook gelet op de maatschappelijke acceptatie Bakelsedijk-Zuid in vergelijking met de overige in beschouwing genomen zoekgebieden de meest gunstige locatie is.
Geen medewerking andere gemeenten
Het locatieonderzoek en de resultaten van de fijne zeef zijn met de verschillende gemeenten waarbinnen de geselcteerde zoeklocaties liggen besproken. Aan deze gemeenten is gevraagd hoe zij staan tegenover de mogelijke allocatie van het racecircuit binnen hun grenzen op de aangewezen plek, en of zij medewerking willen verlenen aan de realisatie van het circuit op deze plek. Deze vraag is voorgelegd aan het bestuur van de gemeenten: Venlo (Greenport Noord), Horst a/d Maas (Horst Hoogheide, Sevenum Evertsoord en Greenport Zuid) en Peel en Maas (Heldensebossen-heide). Alle gemeenten hebben hebben aangegeven dat een racecircuit niet past in het gemeentelijk (ruimtelijk) beleid en/of dat er in de betreffende gemeente geen maatschappelijk en politiek draagvlak is voor een circuit. De schriftelijke reacties van de betreffende gemeenten zijn opgenomen in bijlage 4 van de Aanvulling MER 2011.
Voorkeurslocatie Bakelsedijk-Zuid
Gelet op het vorenstaande vormt Bakelsedijk-Zuid in vergelijking met de overige in beschouwing genomen zoekgebieden de meest gunstige locatie.
Milieueffecten
In de Aanvulling MER 2011 zijn vooral die milieuaspecten naar voren gehaald die relevant zijn in het licht van:
Voor alle overige aspecten blijft het MER uit 2007 van kracht.
Geluid/luchtkwaliteit
Gelet op de geluidemissie is in vergelijking met 2007 sprake van een verbetering. De geluidbelaste oppervlakte (> 50 dB(A) is kleiner omdat het circuit minder vaak wordt gebruikt. Het ruimtebeslag van de 50 dB(A) contour bedraagt 48 ha (of 181 ha als rekening wordt gehouden met een tonale toeslag van 5 dB(A). De geluidbelasting op de gevel van de meest nabij gelegen woningen ligt beneden de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) waardoor de geluidsituatie voldoet aan de Wet geluidhinder. Deze verbetering (253 ha met tonale toeslag in 2007 ten opzichte van 181 ha met tonale toeslag nu) hangt vooral samen met het sterk gereduceerde programma gelet op het aantal nevenactiviteiten (zie hoofdstuk 5).
Ten aanzien van de componenten NO2 en fijn stof (PM10) komt uit de berekeningen naar voren dat de wettelijk vastgelegde grenswaarde niet worden overschreden. Dit geldt zowel voor de luchtkwaliteit in de directe omgeving van het circuit als voor de luchtkwaliteit langs de Peelweg, de hoofdontsluiting van Circuit de Peel. Ook de cumulatie van beide emissiebronnen ter hoogte van de Peelweg (verkeersaantrekkende werking inclusief bronbijdrage inrichting) leidt niet tot overschrijding van de wettelijk gestelde normen.
Natuur
In het MER van 2007 is uitgebreid aandacht besteed aan de gevolgen van geluidhinder voor de kwaliteit van de aanwezige natuurgebieden en de betekenis daarvan voor de fauna. De in de Aanvulling MER en het voorliggende bestemmingsplan gehanteerde activiteitenmatrix zorgt voor een verschuiving van de maatgevende geluidcontouren in de richting van de arena. Hierdoor nemen de effecten op de natuur in vergelijking met de situatie in 2007 af.
De stikstofemissie van Circuit de Peel beïnvloedt het depositieniveau van enkele Natura 2000-gebieden in de omgeving zoals het natuurgebied De Bult (onderdeel van het Natura 2000-gebied Deurnsche Peel & Mariapeel) en het Natura 2000-gebied De Boschhuizerbergen. Hiervoor is een Passende Beoordeling uitgevoerd.
Uit de Aanvulling MER 2007 blijkt dat wanneer rekening wordt gehouden met de positieve gevolgen van het uitkopen van een nabij gelegen landbouwbedrijf (Peelweg 39), ter plekke van De Bult sprake is van een netto afname in de stikstofdepositie.