Plan: | RO herinrichting woonwagenlocatie Burg. Gommansstraat Venlo |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | omgevingsvergunning |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0983.OV201803WWGOMM-VA01 |
Om de veiligheid en leefbaarheid op de woonwagenlocaties te verbeteren is het, zoals vastgelegd in het Bestuursakkoord tussen de gemeente Venlo en alle woningcorporaties, noodzakelijk om de woonwagenlocaties te herinrichten. Een 8-tal woonwagenlocaties is in beheer/eigendom van woningcorporatie Woonwenz. Een van de her in te richten woonwagenlocaties, betreft de locatie aan de Burgemeester Gommansstraat 277 t/m 287.
Luchtfoto Burgemeester Gommansstraat – mei 2016
De gronden van de woonwagenlocatie aan de Burgemeester Gommansstraat zijn planologisch geregeld in het bestemmingsplan Stadsdeel Blerick (vastgesteld 25 september 2013 met IMRO-nummer NL.IMRO.0983.BPL2009018SDBLERCK-VA01). De gronden hebben binnen dit bestemmingsplan de bestemming "Wonen", voorzien van de aanduiding “woonwagenstandplaats". Als gevolg van de herinrichting ontstaat er vanuit fysiek oogpunt een aantal kleine strijdigheden ten op zichte van het bestemmingsplan (zie ook verder onder hoofdstuk 3).
De gemeente Venlo heeft aangegeven dat het herinrichten van de woonwagenlocatie op dezelfde locatie in principe niet bezwaarlijk is, maar dat daarvoor wel een (uitgebreide) afwijkingsprocedure van het bestemmingsplan onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) dient te worden gevoerd (Wabo, artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°). De te verlenen omgevingsvergunning, als ook onderhavige ruimtelijke onderbouwing, ziet enkel op het in planologisch opzicht regelen van de nieuwe locaties van de woonwagens (hoofdgebouwen). Een van de vereisten voor het kunnen voeren van deze procedure is dat een ruimtelijke onderbouwing wordt aangeleverd, waaruit geen belemmeringen voor het initiatief blijken. Onderhavig document betreft de ruimtelijke onderbouwing voor deze procedure.
De locatie bevindt zich in de kern van het stadsdeel Blerick, en is op onderstaande uitsnede middels een rode ster weergegeven.
Ligging besluitgebied
Deze ruimtelijke onderbouwing gaat nader in op de volgende aspecten:
Het doel van de herinrichting van de woonwagenlocaties in Venlo is het bewerkstelligen van veilige, leefbare en handhaafbare woonwagenlocaties. Aangezien de woonwagens op de woonwagenlocaties in Venlo momenteel niet voldoen aan de wettelijk geldende brandafstanden (afstand van 5 meter tussen de gevels van woonwagens) dienen de bestaande woonwagens op diverse plekken verplaatst te worden en worden de locaties in zijn geheel heringericht.
In het kader van de leefbaarheid wordt deze herinrichting tevens aangegrepen om de kwaliteit van de woonwagenlocaties te upgraden. Deze upgrade wordt bewerkstelligd door het waar nodig bouwen van nieuwe woonvormen (zoals bijvoorbeeld een chalet of een woning), en het waar nodig verwijderen van opstallen. Daarnaast wordt de openbare ruimte op de woonwagenlocatie waar nodig aangepast, door bijvoorbeeld het wijzigen van in- en uitritten, het aanleggen van parkeerplaatsen en het vervangen van de ondergrondse infrastructuur, de algemene nutsvoorzieningen en openbaar groen. In het kader van de handhaafbaarheid worden de woonwagenlocaties omkaderd met een tuinmuur.
De te verlenen omgevingsvergunning, als ook onderhavige ruimtelijke onderbouwing, ziet enkel op het planologisch opzicht regelen van de nieuwe locaties van de woonwagens (hoofdgebouwen). Het besluitvlak zal zich ook hier toe beperken. Concreet komt dit dus neer op alles dat is gelegen binnen het groene vlak zoals dat in bijlage 3 is weergegeven. Alles wat daar buiten valt (nieuwe bijgebouwen) wordt separaat geregeld middels overige omgevingsvergunningen.
De woonwagenlocatie is reeds aan de Burgemeester Gommansstraat 277 t/m 287 te Blerick, gemeente Venlo gelegen en biedt ruimte aan 6 woonwagens. Reeds enige tijd zijn er echter maar 2 woonwagens voorzien van een klompenhok en bergingen op het achterterrein, aanwezig op de locatie.
Op de situatietekening in bijlage 1 is de bestaande situatie weergegeven en is tevens in rood het vigerende bouwvlak ingetekend. Onderstaande foto's geven de situatie vanuit de Burgemeester Gommansstraat weer.
Foto's huidige situatie
Ter plaatse van de locatie vigeert het bestemmingsplan Stadsdeel Blerick dat op 25 september 2013 is vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Venlo.
De bestaande woonwagens zullen worden vervangen. Alle huurders van de standplaatsen krijgen bovendien een aanbod om een nieuwe woonvorm te huren. De keuze is aan de huurder zelf. De huurder kan er ook voor kiezen om de bestaande woonvorm te houden, of om zelf een nieuwe eigendoms-woonvorm te plaatsen. De definitieve keuze voor de woonvorm door de huurder zal in het laatste stadium plaatsvinden. De bedoeling van deze ruimtelijke onderbouwing is dan ook om deze toekomstige woonvormen mogelijk te maken en maximale afmetingen te stellen aan de nieuwe woonvormen. Binnen dat kader kan de huurder vervolgens kiezen voor een nieuwe woonvorm of voor het behoud van de huidige woonwagen.
De afmetingen van de nieuw te plaatsen chalets bedragen maximaal 7 meter breed, 13 meter lang, bouwhoogte ten op zichte van peil (maaiveld): 5 meter, goothoogte: 3,32 (afgerond 3,50) meter. De afmeting van het klompenhok bedraagt maximaal 1,50 x 3,22 meter. De totale oppervlakte van het chalet en het klompenhok bedraagt daarmee maximaal ca. 96 m².
Foto voorbeeld nieuw chalet
In bijlage 2 is een brochure bijgevoegd, waarin ook gevel- en dakaanzichten zijn opgenomen alsmede de uiterlijke verschijningsvorm van het chalet, zoals bijvoorbeeld de gevelbekleding (steenstrips).
In bijlage 3 is op de situatietekening het toekomstige bouwvlak ingetekend. Binnen dit bouwvlak zullen 6 woonwagens worden gesitueerd, met een maximale grootte van 7 x 13. De onderlinge afstand tussen de woonwagens (inclusief klompenhok) zal 5 meter bedragen zoals ook als uitgangspunt op de tekening is opgenomen.
Eventuele tijdelijke verplaatsing van de woonwagens tijdens de herinrichting zal zoveel mogelijk op eigen terrein plaatsvinden.
Tevens is in bijlage 4 een wijzigingstekening bijgevoegd met daarop in rood weergegeven de bestaande situatie en in groen de toekomstige situatie.
Gelet op de specifieke aard van het onderhavige voornemen kan ten aanzien van het beleid volstaan worden met het behandelen van het gemeentelijk beleid; het vigerende bestemmingsplan.
De gronden van de woonwagenlocatie aan de Burgemeester Gommansstraat 277, 279, 281, 283, 285 en 287 zijn planologisch geregeld in het bestemmingsplan Stadsdeel Blerick (vastgesteld 25 september 2013). De gronden hebben binnen dit bestemmingsplan de bestemming “Wonen" met de aanduiding “woonwagenstandplaats". Het aantal woonwagens is niet vastgelegd in het bestemmingsplan, maar uitsluitend toegestaan binnen het opgenomen bouwvlak, met een maximale goot- en bouwhoogte van respectievelijk 3,5 meter en 5,5 meter en een bebouwingspercentage per standplaats van maximaal 60%.
Bouwregels (Artikel 18.2.3 Woonwagenstandplaats)
Voor woonwagenstandplaatsen en woonwagens gelden de volgende regels:
Verbeelding
Uitsnede verbeelding
*Op de verbeelding is een afwijkende maatvoering opgenomen voor de goot- en bouwhoogte van 4 meter voor zowel de goot- als de bouwhoogte.
Bevindingen
Alle gronden zijn voorzien van de bestemming "Wonen", met de functieaanduiding “woonwagenstandplaats".
Het aantal wooneenheden is niet begrenst. Wel dienen ze binnen het bouwvlak, uitgaande van een maximale goot- en bouwhoogte van respectievelijk 3,5 (of 4) meter en 5,5 (of 4) meter en een bebouwingspercentage per standplaats van maximaal 60% te worden opgericht.
Op de volgende punten past het voornemen niet binnen het vigerende bestemmingsplan:
Het klompenhok is 1,50 x 3,22 waardoor het oppervlak van het klompenhok 4,83 m² bedraagt. De afmeting van de berging bedraagt 2,75 x 6,25 waardoor het oppervlak 17,19 m² bedraagt. De bergingen zijn afgedekt met een plat dak waardoor goot- en bouwhoogte gelijk zijn. De hoogte van de bergingen is 2,80 m. De berging blijft hiermee binnen de toegestane afmetingen.
Conclusie
De chalets alsmede de bergingen overschrijden de toegestane afmeting, voor zover het de functieaanduiding “woonwagenstandplaats" betreft, alsmede de bouwhoogte.
Op de locatie is reeds een woonwagenlocatie aanwezig. Aangezien er reeds een milieugevoelig planologisch gebruik in de vorm van ‘wonen’ is toegestaan, wijzigt de functie ter plaatse niet en is als gevolg van de herinrichting geen sprake van de toevoeging van een meer milieugevoelige functie dan reeds planologisch mogelijk.
Met betrekking tot de onderstaande aspecten verandert er derhalve niets ten aanzien van de geldende planologische rechten/ bestaande situatie en is nader onderzoek (mede vanwege de kleinschaligheid van het initiatief in bestaand stedelijk gebied) derhalve niet nodig:
Vanwege de herinrichting en de daarmee samenhangende werkzaamheden zijn er nog twee onderzoeksaspecten die in het kader van een goede ruimtelijke ordening nadere onderbouwing behoeven, namelijk bodem en ecologie. Deze onderdelen worden hierna beschreven en getoetst.
Volgens artikel 3.1.6 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) moet in verband met de uitvoerbaarheid van een plan onderzoek worden verricht naar de bodemgesteldheid in het plangebied. Ten behoeve van de inpassing van de reeds verworven rechten, is onderzoek gedaan naar de bodemkwaliteit. Onderstaand zijn de resultaten van het onderzoek en de conclusie op een rij gezet.
Milieuhygiënische kwaliteit van de grond
De onderzoekslocatie is onder te verdelen in twee deelgebieden: de woonwagenlocatie en het openbaar groen:
Conclusies en aanbevelingen
Het verkennend bodemonderzoek zal als bijlage 5 worden bijgevoegd.
De Flora- en faunawet, die sinds april 2002 in werking is getreden en sinds 1 januari 2017 is vervangen door de Wet natuurbescherming, beschermt een groot aantal plant- en diersoorten (waaronder vrijwel alle gewervelde dieren en een aantal planten). Deze mogen (o.a.) niet gedood, verjaagd, gevangen en verontrust worden.
In het kader van de voorgenomen herinrichting van de woonwagenlocatie ter plaatse van de locatie Burgemeester Gommansstraat 277-287 te Blerick heeft een ecologisch onderzoek plaatsgevonden om vast te stellen of er beschermde soorten planten en dieren voor (kunnen) komen binnen de begrenzing van de planlocatie.
Uit dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat de ingreep niet tot een negatief effect en daarmee niet tot overtreding van de Wet natuurbescherming (voorheen Flora- en faunawet) leidt. Er zijn in het kader van de Wet natuurbescherming geen vervolgstappen noodzakelijk om de ingreep binnen dit juridisch kader uit te kunnen voeren.
De ecologisch quickscan is als bijlage 6 bijgevoegd.
De Burgemeester Gommansstraat is gelegen in de buurt de Klingerberg, die omsloten is door autowegen en verbindingswegen met de kern Blerick (Burgemeester Gommansstraat, N273, Eindhovense weg, H.R. Holstlaan).
De buurt is ruim van opzet met veel groen. Er is een grote verscheidenheid aan woningtypen, voornamelijk laagbouwwoningen, zowel eengezins- (rijtjes en vrijstaand) als seniorenwoningen. Rondom het plein Op den Akker zijn meergezinswoningen gesitueerd bestaande uit vijf lagen. De kwaliteit van de woningen is over het algemeen goed. Functiemenging treft men met name aan op en rond het plein, zijnde het "centrum" van de Klingerberg. De Klingerberg is een woonbuurt. Over het algemeen zijn het ruime eengezinswoningen met een eigen voor- en achtertuin. Dit geldt ook voor de directe omgeving van het besluitgebied, die tevens een van de verbindigswegen met de kern vormt.
Foto's groenstrook woonwagenlocatie Burgemeester Gommansstraat
Op de woonwagenlocatie is ruimte voor zes woonwagens. Reeds enige tijd zijn er echter nog maar slechts 2 woonwagens aanwezig. In de toekomstige situatie zal het aantal van zes woonwagens niet worden overschreden. Het aantal woonwagens neemt derhalve niet toe. Ruimtelijk-functioneel gezien wordt een woonwagenlocatie dan ook passend in de omgeving bevonden.
In stedenbouwkundig opzicht vindt er slechts op kleinschalige basis de volgende wijziging plaats, namelijk:
Ook zijn er in de bestaande situatie reeds voldoende parkeermogelijkheden op eigen terrein aanwezig.
De ontwikkeling wordt niet belemmerd door aanwezige, storende milieuaspecten en veroorzaakt geen onoverkomenlijke hinder op de omgeving. Het geldende bestemmingsplan biedt echter geen afwijkings- of wijzigingsmogelijkheden waarmee het plan gerealiseerd kan worden. Uit de hiertoe opgestelde ruimtelijke onderbouwing blijkt dat de gewenste functiewijziging niet bezwaarlijk is en niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening.
Het initiatief wordt derhalve zowel ruimtelijk-functioneel als stedenbouwkundig inpasbaar in de omgeving bevonden.
Wanneer een aangewezen bouwplan, zoals gedefinieerd in artikel 6.2.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro), mogelijk wordt gemaakt, dient conform artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening (Wro) een exploitatieplan te worden opgesteld. Deze eis geldt niet als het kostenverhaal anderszins is verzekerd.
Onderhavig voornemen heeft betrekking op de herinrichting van een bestaande woonwagenlocatie. Derhalve betreft voorliggend plan geen bouwplan in de zin van artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening en is kostenverhaal niet noodzakelijk. Daarmee is ook het sluiten van een anterieure overeenkomst niet nodig. Aangezien de gemeente Venlo zelf initiatiefnemer is, is ook het sluiten van een planschadeverhaalsovereenkomst niet nodig.
Voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan dient de uitgebreide procedure zoals beschreven in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) te worden gevolgd.
Voor de uitgebreide procedure geldt afdeling 3.4 van de Awb. De Wabo geeft hierop enkele aanvullingen. Dit zijn onder andere:
Terinzagelegging ontwerp-omgevingsvergunning De aanvraag, de ontwerp-omgevingsvergunning en de overige bijbehorende stukken hebben met ingang van PM t/m PM 2016 gedurende zes weken voor eenieder ter inzage gelegen. Van de gelegenheid tot het indienen van een zienswijze is geen gebruik gemaakt.
Bij de omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan behoort onderhavige ruimtelijke onderbouwing en bijbehorend bodem- en geluidsonderzoek. Het besluit tot verlening van de omgevingsvergunning wordt beschikbaar gesteld conform de vereisten, zoals die zijn vastgelegd voor ‘projectbesluiten’ in IMRO2012 en STRI2012, met het daarbij behorende besluitgebied c.q. de geometrische plaatbepaling.
In artikel 6.18 van het Besluit omgevingsrecht is artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening van toepassing verklaard. Voor deze procedure dient dan ook vooroverleg te worden gevoerd met diensten van het Rijk, provincie en het waterschap. Deze diensten kunnen aangeven dat in bepaalde gevallen vooroverleg niet noodzakelijk is.
Aangezien met het planvoornemen geen provinciale belangen worden geraakt, is vooroverleg met de provincie Limburg niet nodig.
Omdat het besluitgebied reeds nagenoeg volledig verhard is, is ook vooroverleg met het Waterschap Peel en Maasvallei niet noodzakelijk. Belangen van overige instanties zijn niet in het geding.