Plan: | Centrum Venlo |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0983.BP201227CENTRVENLO-VA02 |
Evenementen brengen levendigheid, sociale dynamiek en bedrijvigheid in de stad. Het houden van evenementen wordt gestimuleerd en middels het evenementenbeleid en via de vergunningverlening op grond van de APV gereguleerd. Evenementen kunnen echter de leefbaarheid in de stad negatief beïnvloeden. Te denken valt aan verkeersoverlast, afval, geluidsoverlast en het verstoren van de openbare orde en veiligheid. Evenementen horen dan ook in het belang van een goede ruimtelijke ordening en in het kader van rechtszekerheid in een bestemmingsplan te worden verwerkt. Omwonenden van een evenemententerrein moeten in het bestemmingsplan kunnen achterhalen welk type evenementen op het aangewezen evenemententerrein kunnen plaatsvinden, in welke intensiteit, het maximaal aantal toegestane bezoekers per evenement en de te verwachten milieuhinder.
In de gemeente Venlo vallen evenementen georganiseerd binnen de openbare ruimte rechtstreeks onder de APV. Deze kunnen afhankelijk van een aantal criteria plaatsvinden op basis van het doen van een melding dan wel het verkrijgen van een evenementenvergunning. Het aspect geluid in deze is geregeld in de notitie "Geluidbeleid bij evenementen "welke op 16 november 2004 door het college is vastgesteld. Aan een meldingsplichtige evenementen is de voorwaarde gekoppeld dat er geen geluidshinder voor de omgeving plaats mag vinden. Indien aan de orde wordt dit vertaald als 70 dB(A) op de gevels van woningen. Voor een vergunningsplichtige evenementen kan een hoeveelheid geluidruimte worden vergund welke wordt begrensd door het opnemen van een geluidsnorm op de gevels van omliggende woningen die varieert van 70 tot 80 dB(A). Daarnaast kent de gemeente Venlo evenementen die geen geluidshinder voor de omgeving veroorzaken en binnen de 50 dB(A) op de gevels van de woningen vallen.
In dit bestemmingsplan zijn 3 categorieën evenementen opgenomen verbonden aan de hoogte van de maximaal toelaatbare geluidsnormen per evenement. Er zijn locaties opgenomen waar evenementen mogen plaatsvinden die voldoen aan de geluidsnorm variërend van 70 tot 80 dB(A). Dit zijn het Julianapark, De Markt, de Oude Markt en de Maasboulevard, Kwartelenmarkt, Keulsepoort, Parade en Vleesplein. Evenementen met een geluidbelasting tot 80 dB(A) moeten passen in de omgeving. Hierbij speelt voornamelijk het karakter van de omgeving een rol als het akoestisch klimaat. De binnenstad alwaar deze locaties zich bevinden kenmerkt zich door een veelheid aan functies. Drukke infrastructuur, winkelgebieden, bedrijvigheid, kantoren, horeca en woningen bepalen het karakter van de binnenstad. Bij akoestisch-ruimtelijke afwegingen speelt voornamelijk de basiskwaliteit van het gebied een grote rol. Binnensteden zijn nagenoeg altijd levendig hetgeen het akoestisch klimaat in grote mate bepaalt. Dit betekent ook dat activiteiten die passend zijn voor binnenstedelijk gebied in beginsel mogelijk moeten zijn, zoals geluidbelastende evenementen. Evenwel, vaak zijn in binnenstedelijk gebied ook woningen op korte afstand gelegen. Zo ook in het binnenstedelijk gebied van Venlo. De afweging bij het bepalen of situaties voldoen aan goede ruimtelijke ordening beweegt zich op het vlak van het aantal geluidbelaste evenementen per jaar dat per locatie plaatsvindt versus de hoogte van de geluidnorm. In dit bestemmingsplan is het aantal geluidbelaste evenementen derhalve beperkt per locatie. Hierbij dient te worden opgemerkt dat geluidbelaste evenementen weliswaar inpasbaar zin in binnenstedelijk gebied, maar niet het akoestisch klimaat bepalen. Dit is de reden om een limitering voor te staan en deze uitsluitend te laten plaatsvinden op locaties die daartoe in akoestische zin geschikt zijn.
Bepalend bij het toetsen aan normstelling is de afstand tot de dichtstbijzijnde woning van derden of van andere geluidsgevoelige bestemmingen. In voorkomende gevallen kan ook een woning of andere geluidgevoelige bestemming bepalend zijn die niet het dichtste bij de geluidbron is gelegen. Dit kan te maken hebben met de uitstralingsrichting. Het is om die reden dat over maatgevende geluidgevoelige bestemming wordt gesproken in plaats van dichtstbijzijnde geluidgevoelige bestemming.
Naast locaties waar geluidbelaste evenementen plaatsvinden zijn er locaties opgenomen waar evenementen mogen plaatsvinden die voldoen aan de geluidsnorm tot 70 d(B)a op de gevels. Dit soort evenementen zijn niet te karakteriseren als geluidbelast hetgeen betekent dat deze beter passen bij de levendige binnenstad. Ze zijn medebepalend voor de aard cq het bepalende karakter van een binnenstad. Echter, ook hiervoor wordt een limitatief aantal evenementen voorgesteld. Hiervoor geldt: hoe meer het karakter van het betreffende gebied op een woonomgeving lijkt, hoe minder evenementen worden voorgestaan.
Categorie 1 evenementen is de lichtste categorie. Het betreft alle evenementen met alleen onversterkte muziek tot maximaal 50 dB(A) op de gevel van de dichtstbijzijnde woning. Categorie 1 evenementen mogen onbeperkt met een onbeperkte duur met een maximum aantal bezoekers van 1.000 per dag in de openbare ruimte binnen het plangebied van het bestemmingsplan Centrum plaatsvinden.
Categorie 2 evenementen is een gemiddelde categorie waar hogere geluidsniveaus zijn toegestaan. Het betreft evenementen met een versterkt geluidsniveau tot maximaal 70 d(B)a op de gevel van de maatgevende geluidgevoelige bestemming mits geen inrichting. Dit geluidniveau is passend voor een drukke en levendige binnenstad.
Categorie 3 evenementen zijn te karakteriseren als geluidbelast. Hier geldt een geluidsniveau tot 80 dB(A) op de gevel van de maatgevende geluidgevoelige bestemming als het geluid wordt voortgebracht door live optredende artiesten, zoals bands, DJ's, maar ook de kermis valt onder deze categorie.
Uit de geluidsonderzoeken in het verleden ten behoeve van de reeds bestaande evenementen is gebleken dat de geluidsnorm van 80 dB(A) haalbaar is.
Maximaal aantal toegestane evenementen, maximum aantal bezoekers en
maximale duur van de geluidsbelasting per locatie
Het maximum aantal evenementen, de maximale duur van de geluidsbelasting en het maximum aantal bezoekers per locatie wordt bepaald door de omvang van de locatie, de ligging van de woningen, de uitstraling en het karakter van de locatie, de ondergrond en de mogelijkheden voor aan- en afvoer van materialen. Voor enkele locaties geldt dat, naast het feit dat categorie 3 evenementen niet worden toegestaan, ook het aantal categorie 2 en 1 evenementen wordt beperkt. Het betreft de locaties Rosarium en het Wilhelminapark. Deze locaties zijn rustige woonomgevingen in binnenstedelijk gebied. Een rustige woonomgeving is qua akoestisch karakter afwijkend van levendig binnenstedelijk gebied. Ook de woningdichtheid noopt tot een andere aanpak. De locaties zijn immers geschikt voor het houden van (grotere) evenementen. Het is om die reden om een beperking aan deze locaties op te leggen en het rustige woonkarakter te beschermen. Het verdiend aandacht om ook het soort evenement (categorie 1 en 2) te laten passen bij het karakter van het gebied.
Voor wat betref het maximum aantal bezoekers zijn er op basis van de ervaringscijfers over het seizoen 2011/2012 evenementen uit categorie 1 die maximaal 25.000 bezoekers per dag trekken. Dit zijn de sportmanifestaties bijvoorbeeld, die verspreid door de binnenstad plaatsvinden. Gelet op het feit dat het een drukke en levendige binnenstad betreft kan het centrum van Venlo dit bezoekersaantal hebben. Er is voldoende parkeergelegenheid. Er is in dit bestemmingsplan echter een onderscheid gemaakt per locatie in het maximaal aantal bezoekers per categorie evenement.
Voor wat betreft de maximale duur van de evenementen is in dit bestemmingsplan de maximale duur van de geluidbelastende dagen geregeld. De (geluids)hinder van het op- en afbreken valt binnen de 50 d(B)A norm en past binnen het karakter van dit gebied namelijk stedelijk gebied. Voor de diverse locaties in het centrum van Venlo betekent het bovenstaande het volgende.
Julianapark
In het Julianapark zijn maximaal 2 evenementen in categorie 3 met een maximum aantal bezoekers per dag van 20.000 en maximale duur van 4 dagen per evenement en 2 evenementen in categorie 2 met een maximum aantal bezoekers per dag van 2.500 en maximale duur van 3 dagen per evenement ruimtelijk acceptabel. Evenementen in categorie 1 mogen 10 x per jaar plaatsvinden in de periode van mei tot en met september in verband met het herstel van de ondergrond.
De Markt
Op de Markt is een maximum aantal van 8 evenementen in categorie 3 met een maximum aantal bezoekers van 3.000 per dag waarvan 1 evenement met een maximale duur van 10 dagen (Kermis), 1 met een maximale duur van 6 dagen (Carnaval) en de overige een maximale duur van 1 dag ruimtelijk acceptabel geacht. Er is een maximum aantal van 6 evenementen in categorie 2 met een maximum aantal bezoekers van 1.500 per dag en maximale duur van 2 dagen ruimtelijk acceptabel geacht. Tevens vinden op de Markt per jaar gemiddeld 40 zogenaamde astebleefconcerten plaats, deze behoren tot categorie 2 evenementen met een gemiddelde duur van 2 uur. Evenementen in categorie 1 mogen onbeperkt plaatsvinden, maar zijn vergunningsplichtig. Tevens mogen in de zomerperiode er 2 x per week (van donderdag tm zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
De oude Markt
Op de oude Markt zijn maximaal 6 evenementen in categorie 3 met een maximum aantal bezoekers van 4.000 per dag, waarvan 1 evenement met een maximale duur van 6 dagen (Carnaval) en de overige evenementen met een maximale duur van 1 dag ruimtelijk acceptabel. Er is een maximum aantal van 4 evenementen in categorie 2 met een maximum aantal bezoekers van 1.000 per dag en een maximale duur van 2 dagen ruimtelijk acceptabel. Op de Oude Markt vinden gemiddeld 40 zogenaamde astebleefconcerten plaats, deze behoren tot de categorie 2 evenementen met een gemiddelde duur van 2 uur. Astebleefconcerten kunnen onbeperkt plaatsvinden i.v.m. de korte tijdsduur dus belasting. In zomerperiode mogen er 2 x per week (van donderdag tm zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
Categorie 1 evenementen zijn onbeperkt toegestaan
Maasboulevard
Aan de Maasboulevard is een maximaal aantal van 2 evenementen in categorie 3 met een maximum aantal bezoekers van 10.000 per dag, waarvan 1 evenement met een maximale duur van 10 dagen (Kermis) en de overige evenementen met een maximale duur van 3 dagen en 3 evenementen in categorie 2 met een maximum aantal bezoekers van 2.500 per dag en een maximale duur van 2 dagen ruimtelijk acceptabel. De evenementen dienen het water op enige wijze te betrekken. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld extra verlichting, of activiteiten op het water. Evenementen in categorie 1 kunnen onbeperkt plaatsvinden, maar dienen het water op enige wijze te betrekken. In zomerperiode mogen er 2 x per week (van donderdag tm zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
Rosarium (Stilte Gebied)
In het Rosarium is een aantal van maximaal 1 evenement in categorie 2 en 4 evenementen in categorie 1 ruimtelijk acceptabel geacht. Evenementen in categorie 3 zijn niet toegestaan in verband met het bijzondere karakter van deze locatie in de binnenstad. De evenementen mogen maximaal 250 bezoekers per dag trekken en maximaal 2 dagen duren.
Kwartelenmarkt
Aan de Kwartelenmarkt zjin maximaal 2 evenementen in categorie 3, waarvan 1 evenement met een maximale duur van 10 dagen (Kermis) en het andere evenement een maximale duur kent van 6 dagen (Carnaval) en 3 evenementen in categorie 2 met een maximale duur van 2 dagen ruimtelijk acceptabel. Evenementen in categorie 1 zijn onbeperkt toegestaan. De evenementen op deze locatie mogen maximaal 1.000 bezoekers per dag trekken. In zomerperiode mogen er 2 x per week (van donderdag tm zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
Nieuwstraat / Bartelsplaats/Kloosterkwartier
In het gebied Nieuwstraat/Bartelsplaats wordt een maximum aantal van 3 evenementen in categorie 2 met een maximale duur van 2 dagen en 6 evenementen in categorie 1 met een maximale duur van 1 dag ruimtelijk acceptabel geacht. Voor deze evenementen is bepaald dat het maximum bezoekersaantal 500 per dag is. In zomerperiode mogen er 2 x per week (van donderdag tm zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
Keulsepoort
Aan de Keulsepoort wordt een maximum aantal van 2 categorie 3 evenementen, waarvan 1 evenement met een maximale duur van 6 dagen (Carnaval) en de overige evenementen met een maximale duur van 1 dag en 4 categorie 2 evenementen met een maximale duur van 2 dagen ruimtelijk acceptabel geacht. Evenementen in categorie 1 zijn onbeperkt toegestaan. Op deze locatie vinden gemiddeld 15 keer per jaar zogenaamde astebleefconcerten plaats, deze behoren tot categorie 2 evenementen met een gemiddelde duur van 2 uur. Astebleefconcerten kunnen onbeperkt plaatsvinden i.v.m. de korte tijdsduur dus belasting. Voor de evenementen in alle categorieën is bepaald dat een maximum aantal van 3.000 per dag is toegestaan op deze locatie. In zomerperiode mogen er 2 x per week (van donderdag tm zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
Wilhelminapark
In het Wilhelminapark wordt een maximum aantal van 3 evenementen in categorie 2 en 3 evenementen in categorie 1 ruimtelijk acceptabel geacht. Evenementen in categorie 3 zijn niet toegestaan in verband met het bijzondere woonkarakter van dit gebied in de binnenstad. De evenementen op deze locatie mogen maximaal 500 bezoekers per dag trekken en maximaal 2 dagen duren.
Parade
Op de Parade wordt een maximum aantal van 6 evenementen in categorie 3 met een maximum aantal bezoekers per dag van 7.500, waarvan 1 evenement met een maximale duur van 6 dagen (Carnaval) en de overige evenementen met een maximale duur van 3 dagen en 8 evenementen in categorie 2 met een maximum aantal bezoekers per dag van 5.000 en een maximale duur van 2 dagen ruimtelijk acceptabel geacht. Op de Parade vinden gemiddeld 20 zogenaamde Astebleefconcerten plaats, deze behoren tot de categorie 2 evenementen met een gemiddelde duur van 2 uur. Astebleefconcerten kunnen onbeperkt plaatsvinden i.v.m. de korte tijdsduur dus belasting. In zomerperiode mogen er 2 x per week (van donderdag tot en met zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
Categorie 1 evenementen zijn onbeperkt toegestaan.
Vleesplein
Het plein is recentelijk opgeknapt en leent zich op dit moment voor evenementen. Dit zullen doorgaans categorie 2 evenementen zijn, denk hierbij aan de Astebleefconcerten. Astebleefconcerten kunnen onbeperkt plaatsvinden in verband met de korte tijdsduur dus belasting. Op het Vleesplein wordt een maximum aantal van 5 evenementen in categorie 3 en 5 evenementen in categorie 2 ruimtelijk acceptabel geacht. Evenementen in categorie 1 zijn onbeperkt toegestaan. De evenementen mogen op deze locatie maximaal 1.000 bezoekers per dag trekken en maximaal 2 dagen duren uitgezonder 1 evenement in categorie 3, die 10 dagen mag duren (Kermis).
In zomerperiode mogen er 2 x per week (van donderdag tm zondag) categorie 2 evenementen worden georganiseerd met een gemiddelde duur van 4 uur.
Nolenspark
In het Nolenspark worden maximaal 2 evenementen in categorie 3 en 2 evenementen in categorie 2 ruimtelijk acceptabel geacht. De evenementen op deze locatie mogen maximaal 2.500 bezoekers per dag trekken en maximaal 3 dagen duren.
Evenementen in categorie 1 mogen onbeperkt plaats vinden.
Bovenstaande bepalingen zijn in de regels verwerkt in de bestemmingen Artikel 14 Verkeer - Verblijfsgebied en Artikel 9 Groen.
M.e.r.-beoordeling
De m.e.r.-beoordeling draagt zorg voor een zorgvuldige afweging op milieuaspecten bij de besluitvorming rond een bestemmingsplan. Het is een toets van het bevoegd gezag om te bepalen of er bij een voorgenomen activiteit, mogelijke belangrijke nadelige milieugevolgen kunnen optreden. Alleen voor besluiten geldt een m.e.r.-beoordeling.
Op 1 april 2011 is het huidige Belsuit milieueffectrapportage in werking getreden. De consequentie van de nieuwe regeling is dat in elk besluit of plan dat betrekking heeft op activiteiten die voorkomen op de C- en D-lijst aandacht moet worden besteed aan m.e.r. Dat kan zijn in de vorm van een motivering dat belangrijke nadelige milieugevolgen zijn uitgesloten (en er dus geen m.e.r.(-beoordeling) is uitgevoerd), of in de vorm van een beschrijving van de resultaten van m.e.r.(-beoordeling).
Achterliggende gedachte daarbij is dat ook kleine projecten het milieu relatief zwaar kunnen belasten. Het Besluit m.e.r. bevat een C- en D-lijst waarin activiteiten en drempelwaarden zijn opgenomen. Hiermee wordt bepaald of een plan of besluit m.e.r.-plichtig of m.e.r.- beoordelingsplichtig is. Belangrijk daarbij is dat de drempelwaarden in kolom 2 in de D-lijst indicatief zijn gemaakt. Het gevolg hiervan is dat voor elk besluit of plan dat betrekking heeft op een activiteit die voorkomt op de D-lijst, maar die beneden de drempelwaarde valt, bepaald moeten worden of een m.e.r.-plicht of m.e.r.-beoordelingsplicht aan de orde kan zijn. Deze toets wordt de vormvrije m.e.r.-beoordeling genoemd.
In onderstaande figuur is de toets van een activiteit in beeld gebracht. Indien een voornemen op de C- of D-lijst voorkomt, moet worden gekeken of het onder of boven de drempelwaarde ligt. Op basis daarvan kan worden bepaald of een m.e.r.-plicht, - beoordeling of vormvrije m.e.r.-beoordeling aan de orde is.
Het houden van evenementen wordt gestimuleerd en middels het evenementenbeleid en via de vergunningverlening op grond van de APV gereguleerd. De in deze pargraaf genoemde evenementen horen in het belang van een goede ruimtelijke ordening en in het kader van rechtszekerheid in een bestemmingsplan te worden verwerkt. Omdat deze nu juridisch geregeld worden in dit bestemmingsplan is een check of een toets op de vormvrije m.e.r.-beoordeling op zijn plaats. Evenementen brengen levendigheid, sociale dynamiek en bedrijvigheid in de stad. Ze kunnen echter ook de leefbaarheid in de stad negatief beïnvloeden. Te denken valt aan verkeersoverlast, afval, geluidsoverlast en het verstoren van de openbare orde en veiligheid.
De beschreven activiteiten waar het om gaat zijn niet terug te vinden in onderdeel C en D van de bijlage uit het Besluit MER (kolom 1 van de C en D lijst).
Een m.e.r. -plicht of -beoordelingsplicht zijn hiermee niet aan de orde.Ook geldt er hierdoor geen vergewisplicht.