Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Recessenpark fase 1
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0935.bpRecessenpark1-vg01

1.1 Algemeen

1.1.1 Aanleiding
 
Het Buurtontwikkelingsplan (BOP) Manjefiek Malberg 2003 voorziet in een toekomstvisie op sociaal-economisch en ruimtelijk gebied voor de hele wijk Malberg. Onderdeel van de doelstellingen van het BOP Malberg is de realisering van een hoogwaardig woonmilieu aan deze stadsrand van Maastricht. De locatie Recessenpark is in het BOP aangewezen als een ontwikkelgebied. In de als zodanig aangeduide gebieden wordt een herinrichting van de openbare ruimte alsmede (vervangende) nieuwbouw nagestreefd ten einde de (ruimtelijke) kwaliteit van het gebied te vergroten. De opstalontwikkeling ten behoeve van het BOP Malberg wordt vormgegeven door projectontwikkelaar AM en de woningcorporaties Servatius en Woonpunt. Voor wat betreft de ontwikkeling van de locatie Recessenpark is woningcorporatie Servatius aangewezen als gedelegeerd ontwikkelaar namens de drie partijen.
  
In het BOP Malberg 2003 wordt de locatie rondom het Recessenpark gezien als één van de locaties met een groot aandeel woon- en markttechnisch kwetsbare meergezinswoningen (portiek- en galerijwoningen) die op basis van een veranderende woonvraag dreigen leeg te komen staan en te verpauperen. In het BOP Malberg 2003 is gekozen voor het slopen van deze meergezinswoningen en het vervolgens realiseren van nieuwbouw. Ter plekke van het plangebied heeft deze sloop reeds plaatsgevonden. De nieuwbouw op en rondom de locatie Recessenpark zal gefaseerd plaatsvinden. Onderhavig plan voorziet in de eerste fase van deze nieuwbouw en beperkt zich tot het gebied ten oosten en noorden van het reeds bestaande cluster van woningen gelegen aan het Recessenplein 80 - 95. Middels onderhavig plan wordt tevens voorzien in een herinrichting van de openbare ruimte en het vastleggen van de groenstructuur binnen het plangebied.
 
De uiteindelijke ruimtelijke vertaling van het BOP Malberg 2003 heeft plaatsgevonden in het bestemmingsplan 'Malberg en Oud-Caberg' (2006). In dit bestemmingsplan is het voorliggende plangebied grotendeels bestemd tot 'Woongebied' voorzien van een aanduiding 'te ontwikkelen woongebieden'. Deze te ontwikkelen woongebieden krijgen op basis van dit bestemmingsplan hun beslag in de westelijke zone van het Recessenpark. De oostelijke zone is hierin gereserveerd als groenzone geprojecteerd tegen het bestaande bedrijventerrein Malberg. Op deze wijze moest het nieuwe Recessenpark gaan dienen als groene long tussen het Zouwdal en de Malbergsingel. De meest recente evaluatie van het BOP, zijnde de evaluatie Evaluatie BOP Malberg 2007-2010, heeft geleid tot een bijstelling van de planuitwerking van het Recessenpark. Middels deze bijstelling is de ligging van het park (de groene long) geoptimaliseerd en zijn aan weerszijden, in plaats van enkel aan de westzijde, nieuwe woningen gesitueerd. Tevens is er meer ruimte tussen de bestaande en nieuwe woongebieden gecreëerd zodat het park overal beleefbaar wordt. Het oorspronkelijke stedenbouwkundige concept van 'wonen aan het park' is daarmee omgezet in het concept van 'wonen in het park'. Ook programmatisch heeft de evaluatie tot een bijstelling geleid. Waren in het plangebied van het Recessenpark in eerste instantie ook gestapelde woningen voorzien, zo zullen op basis van de herijking van het woningbouwprogramma enkel nog grondgebonden woningen worden gerealiseerd in verschillende woningtypes en prijsklassen.
 
Onderhavig bestemmingsplan geeft invulling aan deze in de Evaluatie BOP Malberg 2007-2010 aangekondigde planuitwerking en daarmee aan het exacte bouwprogramma voor de eerste fase van de locatie Recessenpark. Alhoewel het vigerende bestemmingsplan de realisatie van woningbouw alsmede een groenstructuur op de locatie Recessenpark mogelijk maakt, is de realisatie van onderhavig plan op basis van het vigerende bestemmingsplan niet mogelijk. Het bestemmingsplan bevat een Algemene beschrijving in hoofdlijnen die uitgangspunten bevat voor de ontwikkeling van de locatie. Onderhavig plan is op enkele onderdelen strijdig met deze uitgangspunten. Het voorliggende bestemmingsplan is dan ook primair opgesteld om de ontwikkeling van de locatie Recessenpark eerste fase vorm te geven.
 
1.1.2 Structuur bestemmingsplan
 
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) worden door middel van de op de verbeelding aangegeven bestemmingen en daarop betrekking hebbende regels de in het plan begrepen gronden voor bepaalde doeleinden aangewezen. Daarbij worden regels gegeven voor het bouwen van bouwwerken en voor het gebruik van bouwwerken en onbebouwde gronden. De juridische regeling is opgebouwd conform de SVBP 2008, de landelijke standaard voor het vervaardigen van bestemmingsplannen, die bij de invoering van het nieuwe Bro als verplichte opbouw is opgenomen. Daarnaast wordt, aanvullend op de landelijke standaarden, waar mogelijk gebruik gemaakt van het Handboek Ruimtelijke Plannen van de gemeente Maastricht.
 
De structuur van bestemmingsplannen dient conform artikel 3.1.7 van het Bro te voldoen aan de “Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen” (SVBP 2008). Dit houdt in dat de verschijningsvorm van een bestemmingsplan en een aantal begrippen zijn gestandaardiseerd. Het bestemmingsplan bestaat formeel uit twee juridische onderdelen:
  • een verbeelding (een digitaal GML-bestand met een specifiek nummer, in dit geval NL.IMRO.0935.bpRecessenpark1-vg01 ;
     
  • regels; deze regels zijn in de SVBP 2008 zoveel mogelijk gestandaardiseerd (o.a. volgorde, indeling, benaming, begripsbepalingen, overgangsbepalingen en de slotbepaling).

Op de verbeelding zijn, met bijbehorende verklaringen, de bestemmingen van de in het plan begrepen gronden aangegeven. De verklaringen leggen een verbinding tussen de op de verbeelding aangegeven bestemmingen en de regels. De verbeelding is opgebouwd volgens de landelijke richtlijn SVBP2008 en is getekend op schaal 1:1000.
 
De regels bevatten de regeling inzake het gebruik van de gronden, die in het plan zijn begrepen en de zich daarop geprojecteerde opstallen. De regels zijn ingedeeld in vier hoofdstukken: de inleidende regels, de bestemmingsregels, de algemene regels en de overgangs- en slotregels.
 
Een bestemmingsplan gaat voorts vergezeld van een toelichting, waarin een onderbouwing is opgenomen van de gemaakte beleidskeuzen inzake het bestemmingsplan. De toelichting maakt juridisch geen deel uit van het bestemmingsplan.