Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: De Heeg-Eyldergaard-Vroendaal
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.0935.bpHeegEylderVroen-oh01

4.5 Externe veiligheid

 
Het externe veiligheidsbeleid stelt twee doelstellingen centraal:
  1. de bescherming van personen die zich bevinden in de nabijheid van de risicobron tegen de kans op overlijden ten gevolge van een ongeval met gevaarlijke stoffen;
  2. de bescherming van de samenleving tegen een ramp met een groot aantal slachtoffers. 
Kwetsbare objecten (zoals woningen) krijgen de hoogste mate van bescherming door het formuleren van grenswaarden welke afdwingbaar zijn en dienen te worden opgevolgd. Voor beperkt kwetsbare objecten (bijvoorbeeld een bedrijf) geldt een richtwaarde waarvan, mits onderbouwd, mag worden afgeweken.
 
Binnen het externe veiligheidsbeleid staan twee termen centraal: het plaatsgebonden risico en het groepsrisico.
 
Het plaatsgebonden risico wordt gebruikt in relatie tot de eerste doelstelling van het veiligheidsbeleid en geeft de kans aan per jaar dat een persoon, die permanent en onbeschermd aanwezig is op een bepaalde plaats buiten een bedrijf (inrichting) of in de buurt van een vervoersmodaliteit (vervoer via weg, water, spoor of buisleiding) of nabij een luchthaven, op die plaats overlijdtals rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen binnen die inrichting of op die vervoersmodaliteit of als gevolg van een ongeval nabij de luchthaven. De norm die voor het plaatsgebonden risico geldt wordt uitgedrukt in de kans van 1 : 10-6. Voor het bereiken van de tweede doelstelling wordt gebruik gemaakt van het groepsrisico. Het groepsrisico geeft de kans aan op een ongeval waarbij 10 of meer dodelijke slachtoffers vallen in de omgeving van de risicobron. Het aantal personen dat in de omgeving van de risicobron verblijft bepaalt daardoor de hoogte van het groepsrisico. Voor het groepsrisico geldt geen norm maar een verantwoordingsplicht.
 
Volgens opgave van de Risicokaart Nederland valt het plangebied binnen de invloedssfeer van diverse transportroutes van gevaarlijke stoffen:
  • risicocontour transportroutedeel A2: deze risicocontour (oftewel plaatsgebonden risico) geef aan hoe groot in de omgeving de overlijdenskans is voor een ongeval met een risicobron. De 10-8 risicocontour bedraagt 101 meter uit de as van de weg. De 10-7 risicocontour ligt op 18 meter uit de as van de weg. De 10-6 risicocontour van dit transportroutedeel bedraagt 0 meter. Het is niet toegestaan om binnen de 10-6 contour kwetsbare objecten op te richten;
  • effectafstand transportroutedeel hogedrukgastransportleiding Z-500-01-KR-002: de 10-6 contour van deze buisleiding (12,75 inch, 40 bar) ligt op 0 meter. De dodelijke effectafstand bedraagt 140 meter;
  • effectafstand transportroutedeel hogedrukgastransportleiding A-520-03-KR-008: de 10-6 contour van deze buisleiding ( 16 inch, 66 bar) ligt op 0 meter. De dodelijke effectafstand bedraagt 210 meter;

In het zuiden van het plangebied (Kobbesweg 1) ligt een tankstation zonder LPG-doorvoer. Tussen kwetsbare objecten en de afleverzuil van benzine dient een afstand van 20 meter te worden aangehouden. Gelet op de afstand tussen de woonwagens en eventuele andere kwetsbare objecten en het tankstation zijn er geen beperkingen in dit kader. 
 
In het noorden van het plangebied (Oeslingerbaan 100) ligt eveneens een tankstation zonder LPG-doorvoer. Ook hier dient een afstand van minimaal 20 meter tussen kwetsbare objecten en de afleverzuil van benzine aangehouden te worden. Ook hier geldt dat er geen beperkingen te verwachten zijn.
 
In het zuiden van het plangebied bevindt zich sportterrein De Heeg. Hier is schietterrein voor het Oud-Limburgs schieten aanwezig waarbij gebruik worden gemaakt van een kogelvanger. Hierbij dient een veiligheidsafstand te worden aangehouden van een vierkant met zijden van 25 meter met de schietboom in het middelpunt. Dit vlak ligt geheel op het terrein, waardoor er geen beperkingen in dit kader voor het plan zijn.
 
Op de verbeelding zijn bovengenoemde veiligheidszones weergegeven als gebiedsaanduiding 'veiligheidszone - bevi'. Bij nieuwe bouwplannen dienen deze zones en de mogelijk hieruit voortvloeiende consequenties in acht te worden genomen.