Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Partiële herziening bestemmingsplannen 'Buitengebied Beek 2011' en 'Maastricht Aachen Airport' - Kelmonderstraat 64 te Beek
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0888.BPAKOKELSTR6412-VA01

Artikel 11 Algemene wijzigingsregels

11.1 Wijzigingsbevoegdheid

a. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd, de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' te wijzigen in een aan deze bestemming grenzende andere bestemming, waarbij gelijktijdig een gedeelte van de aangrenzende bestemming wordt gewijzigd in de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf', mits:
  1. verandering van de vorm van het oppervlak met de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' noodzakelijk is vanwege bedrijfseconomische dan wel andere bedrijfsomstandigheden van het op het te veranderen bestemmingsoppervlak gelegen agrarisch bedrijf;
  2. de oppervlakte van de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' na de wijziging niet meer bedraagt dan 1,5 ha.;
  3. de ontwikkeling moet zijn gericht op verbetering van de omgevingskwaliteit; hiertoe moet een landschappelijke inpassingsplan worden overgelegd waaruit blijkt dat nieuwe én bestaande bebouwing wordt ingepast. Daarnaast wordt een aanvullende kwaliteitsverbetering geleverd;
  4. met het oog op de hemelwaterproblematiek dienen voorzieningen te worden getroffen voor de afkoppeling van hemelwater;
  5. er is een positief advies verkregen van de kwaliteitscommissie zoals bedoeld in het Limburgs Kwaliteitsmenu; de waarden van de aangrenzende bestemming als gevolg van deze wijziging niet onevenredig worden aangetast.

11.2 Afwegingskader

Ter beoordeling van de toelaatbaarheid van een in 11.1 genoemde wijziging vindt een evenredige belangenafweging plaats, waarbij betrokken worden:
a. de mate waarin waarden, die het plan beoogt te beschermen, kunnen worden geschaad;
b. de mate waarin de belangen van gebruikers en/of eigenaren van de aanliggende gronden worden geschaad;
c. de mate waarin de uitvoerbaarheid, waaronder begrepen de milieutechnische-, de waterhuishoudkundige-, de archeologische-, de ecologische-, de verkeerstechnische toelaatbaarheid en de stedenbouwkundige inpasbaarheid is aangetoond.