direct naar inhoud van 3.6 Voorzieningen in Ekenrooi
Plan: Ekenrooi
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0866.BP00154-0001

3.6 Voorzieningen in Ekenrooi

3.6.1 Algemeen

In de wijk Ekenrooi zijn diverse maatschappelijke voorzieningen aanwezig. Het betreft onder andere een kerk, een sporthal, een kinderdagverblijf en tevens is een brede school in ontwikkeling.

3.6.2 Brede school
3.6.2.1 Aanleiding brede schoolontwikkeling

Wooninc en de gemeente Waalre wensen samen in de wijk Ekenrooi een brede school ontwikkelen. Deze brede school is bedoeld ter vervanging en uitbreiding van de bestaande capaciteit aan basisscholen, peuterspeelzalen en kinderopvang in en/of in de directe omgeving van deze wijk.

3.6.2.2 Planologische procedure

De gemeente Waalre heeft vastgelegd de voorgenomen ontwikkeling planologisch te reguleren via een vrijstelling van het bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 19, lid 1, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). De vrijstellingsprocedure is reeds doorlopen, waardoor het plan planologische doorgang kan vinden.

3.6.2.3 Ontwikkelingen in het onderwijs

De behoefte aan een brede school hangt samen met de veranderingen binnen het onderwijs. Deze veranderingen geven aanleiding tot een grotere behoefte aan onderwijs op maat. Hiervoor zal de school meer gaan samenwerken met andere instanties. Voorbeelden zijn de bibliotheek, de peuterspeelzalen en jeugdzorg, die kennis op andere terreinen meebrengen. Deze samenwerking van scholen, organisaties en instellingen met hun eigen taak binnen één gebouw biedt meer kansen en mogelijkheden voor kinderen.

Het onderwijsbeleid van Waalre geeft verder vorm aan dit concept van de brede school. De algemene doelstellingen voor de brede school in Waalre zijn:

  • a. de mogelijkheid om te reageren op maatschappelijke veranderingen: kunnen inspelen op wensen en behoeften van burgers;
  • b. vergroten van de functionaliteit en effectiviteit van gebouwen;
  • c. bieden van ontwikkelingskansen aan kinderen en jongeren (meerwaarde): bijeenbrengen van functies en activiteiten van scholen, instellingen en verenigingen.

De gemeente heeft de aanzet voor de brede school gegeven en ziet een rol voor zichzelf weggelegd als initiatiefnemer en regievoerder. In eerste instantie zal dit concept bouwkundig vorm krijgen in de wijk Ekenrooi. In deze wijk ligt de nadruk van samenwerking bij de bouw van een nieuwe school. In dit nieuwe gebouw zullen de kernpartners gezamenlijk onderdak vinden.

De gemeente Waalre ziet de brede school als een concept van integrale samenwerking tussen instelling op het gebied van onderwijs, welzijn, zorg, sport en cultuur, in beginsel op het niveau van de wijken in de gemeente. De wijken zijn Ekenrooi, Aalst/Voldijn en Waalre-dorp.

In de gemeentelijke visie wordt bij de brede schoolontwikkeling in Waalre uitgegaan van de drie volgende functies:

  • a. de brede school die tevens investeert in een samenhangend aanbod van vrijetijdsvoorzieningen en opvang van kinderen;
  • b. de brede school die, direct gerelateerd aan het onderwijs, investeert in het vergroten van ontwikkelingskansen van kinderen;
  • c. de brede school die investeert in de brede samenhang binnen de wijk.

Van een brede school is sprake als tenminste één van de drie bovengenoemde functies aanwezig is. Per wijk kunnen andere accenten worden gelegd, afhankelijk van de ontwikkelingen in die betreffende wijk.

3.6.2.4 Ontwerp en betrokken partijen

Het gebouw dient optimaal qua functie en architectuur aan te haken op zijn omgeving. Het gebouw dient een meerwaarde te vormen voor zijn omgeving en de omgeving dient een meerwaarde te vormen voor het gebouw. De wijze waarop een gebouw in zijn omgeving gesitueerd wordt, is hierbij belangrijk. De stedenbouwkundige vorm van de brede school houdt zowel rekening met de bestaande (woon)bebouwing van de Maximiliaanlaan en de Sophiastraat als de natuurlijke bosrand aan de andere kant. Onderstaand is het ontwerp voor de brede school gevisualiseerd en beschreven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0866.BP00154-0001_0012.png"

Figuur 3.12: Ontwerp brede school Ekenrooi

De realisatie van de brede school is gericht op uitwisselbaarheid en medegebruik. Dit levert een meerwaarde voor de gebruikers op verschillende gebieden. Voor de brede school Ekenrooi zijn de volgende doelstellingen te herleiden:

  • bieden van extra ontwikkelingskansen aan jongeren in de leeftijd van 0-12 jaar;
  • een ontmoetingsplaats in de wijk; “een hart voor jong en oud”;
  • intensiever gebruik en verbreding van het gebruik door integratie van functies en ruimtes.

Binnen de brede school Ekenrooi zijn partners en bondgenoten te onderscheiden. De partners zijn de organisaties die dagelijks contact hebben met kinderen en/of hun ouders; zij hebben een eigen aanbod en realiseren daarnaast een gezamenlijk aanbod. De partners in Ekenrooi zijn:

  • Basisschool Ekenrooi;
  • Basisschool Sint Christoffel;
  • Stichting Peuterspeelzalen Waalre;
  • Bibliotheek De Kempen;
  • Kinderopvangorganisatie Kinderstad;

De bondgenoten dragen bij aan het programma van de partners en kunnen als medegebruiker gebruik maken van de faciliteiten van de brede school, zowel inhoudelijk als fysiek.

3.6.2.5 Missie en uitgangspunten

Voor de brede school in Ekenrooi is een missie opgesteld, die als volgt luidt:

“De brede school vormt mede met de Pracht het hart van de wijk, is laagdrempelig en biedt kinderen, ouders en wijkbewoners een breed pakket aan educatie, opvang en ontmoeting. Binnen de visie van de werkgroep houdt educatie in afstemming van de aanpak en activiteiten binnen het onderwijs, gezins, opvang en vrijetijdsmilieu. Een pedagogisch plan per kind gericht op zijn of haar ontwikkeling en welbevinden. De brede school Ekenrooi is een professionele organisatie die zorgt voor een hoge kwalitatieve samenwerking.”

Naast een missie zijn ook uitgangspunten vastgelegd, namelijk:

  • a. het bieden van een wijkgericht aanbod voor de leeftijdsgroep 0-16 jaar;
  • b. het ontlasten van de scholen zodat ze aan hun kerntaak toe komen, kwalitatief goed onderwijs geven;
  • c. een centrale ontmoetingsplek voor de wijk zijn, bevorderen van sociale cohesie;
  • d. actief laten deelnemen van ouders en wijkbewoners in het activiteitenaanbod, als consument en participant;
  • e. het bieden van een breed pakket aan voorzieningen en activiteiten door partners en bondgenoten;
  • f. optimaal gebruik maken van de deskundigheid van scholen en instellingen door structureel samen te werken in een professionele organisatie;
  • g. realiseren van een centraal gelegen, laagdrempelige, veilige, aantrekkelijke, wijkgerichte multifunctionele locatie;
  • h. het bieden van een doorgaande opvoedings- en ontwikkelingslijn in gezin, school, opvang en vrijetijdsmilieu.