direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Ekenrooi
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0866.BP00154-0001

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Interim structuurvisie Waalre

Op 8 juli 2003 heeft de gemeenteraad van Waalre het structuurplan Waalre vastgesteld. In dit structuurplan wordt inzicht gegeven in de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Waalre tot het jaar 2005. Ook worden ontwikkelingen op de lange en middellange termijn beschouwd.

In de Wro zijn andere vereisten gesteld aan de structuurvisie. Aan deze vereisten werd in het structuurplan van de gemeente Waalre nog niet voldaan. Een structuurvisie volgens de Wro heeft als doel inzicht te geven in de ruimtelijke ontwikkeling van een gemeente voor de middellange termijn. Door ruimtelijke ontwikkelingen op een hoger schaalniveau vast te leggen krijgen gemeenten de mogelijkheid om in het kader van de Grondexploitatiewet bovenplanse verevening toe te passen. Daarbij is het van belang dat er afstemming plaatsvindt tussen de structuurvisie en de nota grondbeleid. Om te voldoen aan deze vereisten heeft de gemeente op basis van het structuurplan de Interim Structuurvisie Waalre opgesteld, welke op 11 juni 2009 is vastgesteld. In het plan zijn die projecten benoemd, waarvan het noodzakelijk is dat die de komende periode worden uitgevoerd.

Ekenrooi maakt in functionele zin deel uit van Aalst en kan worden gezien als woonwijk van Aalst. In de wijk zijn onderwijs- en sportvoorzieningen aanwezig. Desondanks leunt Ekenrooi voor haar voorzieningen grotendeels op Aalst dorp.

Gestreefd wordt naar structuur- en kwaliteitsverbetering van de dorpen en dorpsranden. Waar mogelijk wordt geopteerd voor inbreiding, herstructurering en het duurzaam afronden van de komranden. Inbreiding kan ruimte bieden aan woningbouw, maar ook aan algemene voorzieningen (bijvoorbeeld bibliotheek, verpleeghuis, scholen etc.).

Voor Ekenrooi staat behoud van het hoogwaardige woonklimaat voorop. Er is een beperkte afrondingsmogelijkheid in Ekenrooi-zuid. Hiermee kan vorm worden gegeven aan een definitieve begrenzing van de wijk evenals de begrenzing van de RNLE (Regionale Natuur- en Landschapseenheden). Ekenrooi-noord heeft geen woningbouwpotenties. Wel zijn er mogelijkheden voor groene functies en kansen voor hoogwaardige bedrijvigheid en / of (niet geluidsgevoelige) voorzieningen.

Een belangrijke opgave ligt in het doorbreken van de eenzijdige samenstelling van de huidige woningbouwvoorraad in relatie tot de bevolkingsontwikkeling. Speerpunten zijn bouwen voor starters en gezinnen en bouwen voor senioren. Om dit mogelijk te maken is een helder bestemmingsplan met flexibele bouwmogelijkheden gewenst.

2.4.2 Woonvisie 2010-2020

De Woonvisie 2010-2020 geeft de basis voor de belangrijke opgaven waarvoor de gemeente staat op het gebied van het bouw- en huisvestingsbeleid. Naast de zorg voor de eigen inwoners speelt daarbij ook de regionale opvang een belangrijke rol.

2.4.2.1 Doelgroepen

Waalre wil een gevarieerde gemeente zijn waarin ruimte is voor diverse doelgroepen. Daarbij richt de gemeente zich in het bijzonder op:

  • de huishoudens met de lagere inkomens;
  • de starters;
  • de senioren met en zonder zorgvraag;
  • jongere zorgvragers;
  • statushouders en 'pardonners';
  • doorstromers;
  • kenniswerkers.

Aan de ene kant wil de gemeente daarmee woningzoekenden ondersteunen die minder gemakkelijk op eigen kracht in hun huisvesting kunnen voorzien. Anderzijds constateert de gemeente dat de middenklasse in het woningaanbod relatief zwak vertegenwoordigd is, waardoor de doorstroming wordt belemmerd. Daarom zet zij ook in op doorstromers en kenniswerkers die in de regio hun arbeidsplaats hebben en een groene woonomgeving zoeken.

2.4.2.2 Uitgangspunten

Aan de woonvisie liggen de volgende beleidsuitgangspunten ten grondslag:

  • Behoud van het authentieke dorpse, groene karakter van de gemeente.
  • Ruimte geven aan alle doelgroepen die graag in Waalre willen wonen.
  • Het benutten van de potenties van de gemeente voor hoogwaardige woonmilieus, mede als bijdrage aan de (economische) ontwikkeling van de regio.
  • Door z'n kwaliteiten en door de regionale betrokkenheid versterken van het vitale en dynamische karakter van Waalre.
  • Het optimaal gestalte geven aan een aanbod dat zowel voor de eigen inwoners als voor de regionale opvang ruimte biedt.
  • Een gelijkwaardige positie van de kernen Aalst en Waalre.

De gemeente wil haar beleid realiseren door als regisseur op te treden en woonconsumenten en marktpartijen te faciliteren om het wonen in de gemeente de gewenste impuls te geven.

2.4.2.3 Woningbouw en kwaliteit

De gemeente legt grote nadruk op levensloopbestendigheid, aanpasbaarheid, duurzaamheid en beeldkwaliteit. De gemeente wil vanuit haar regisseursfunctie afspraken maken met marktpartijen over de te realiseren producten en diensten. De belangrijkste acties ter uitvoering van de woonvisie zijn:

  • De aanpassing van de differentiatie in bestaande plannen;
  • De daadwerkelijke uitvoering van de plannen;
  • Inzet in SRE-verband in verband met de BOR-afspraken;
  • Het maken van prestatie-afspraken met corporaties en commerciële ontwikkelaars;
  • Het tegen het licht houden van de woonruimteverdeling;
  • Monitoring en waar nodig bijstelling van het beleid op basis van woningmarkt- en beleidsontwikkelingen, onder andere van het SRE;
  • Herziening van de Woonvisie elke 4 jaar.
2.4.3 Welstandsnota (2007)

Elke gemeente heeft de keuze om op het gebied van bouwen en wonen welstandstoezicht te voeren. Het welstandstoezicht is een manier om de kwaliteit van de bebouwde leefomgeving te waarborgen. De gemeente Waalre hanteert daarbij als uitgangspunt: “alleen zaken regelen die noodzakelijk zijn”. In dit kader is door de gemeente een welstandsnota opgesteld met objectieve en voor de burger inzichtelijke welstandscriteria. Aan de hand van deze criteria toetsen gemeente en welstandscommissie de bouwvergunningen.

Welstandscriteria

  • De welstandsnota bevat een samenhangend stelsel van criteria in drie hoofdgroepen;
  • Objectgerichte criteria (lichte bouwaanvraag en deels reguliere bouwaanvraag);
  • Gebiedsgerichte criteria (aanvragen reguliere bouwvergunning);
  • Algemene criteria (als vangnetbepaling).

De gemeente Waalre heeft aanvullend hierop binnen haar grondgebied enkele gebieden, objecten en/of categorieën van bouwwerken aangewezen waarvoor geen redelijke eisen van welstand gelden. Dit wil zeggen dat er geen preventieve welstandstoets door het college plaatsvindt. Wel mag er hierdoor achteraf geen sprake zijn van een exces. Een bouwwerk dat een welstandsvrij object betreft of dat binnen een welstandsvrij gebied is gelegen kan, als de aanvrager daarvan dat wenst, desgevraagd toch preventief aan de welstandscriteria getoetst worden.

2.4.4 Groenbeleidsplan 2009-2018

Het Groenbeleidsplan verwoordt de visie van de gemeente Waalre op het groen binnen de gemeente. Waalre kent een groen beeld en staat bekend om haar groene uitstraling. Omdat ook groen aan veranderingen onderhevig is, heeft het Groenbeleidsplan een aantal doelstellingen dat uiteindelijk moeten leiden tot het in stand houden en versterken van de groene uitstraling van de gemeente Waalre, zoals:

  • De kwaliteit van de groenstructuur behouden door de huidige waardevolle structuren vast te leggen. Deze structuren zijn een leidraad bij toekomstige ontwikkelingen in de openbare ruimte en de realisatie voor de gewenste groenstructuur;
  • Het groenbeleid vastleggen als basis voor ontwikkeling, inrichting en beheer, zodat de karakteristieke groenstructuur zich verder kan ontwikkelen tot een duurzame en beheerbare groenstructuur.

In het Groenbeleidsplan wordt een onderscheid gemaakt tussen de hoofdgroenstructuur (groenstructuur op gemeentelijk niveau), de nevengroenstructuur (groenstructuur op wijkniveau) en overig groen (“losse” groenelementen). Het bestaande groen dat deel uitmaakt van de hoofdgroenstructuur en/of de nevengroenstructuur wordt in het bestemmingsplan “Ekenrooi” in principe bestemd als “Groen”. Binnen deze bestemming gelden specifieke regels die gericht zijn op het behoud van dit groen.

Uitzondering op het bovenstaande zijn de groenstroken die deel uitmaken van de nevenstructuur, maar zijn gelegen langs de doorgaande verkeersroutes in de wijk. Samen met het overig groen in de woonstraten geldt dat deze onder de bestemming “Verkeer” worden gebracht. Dit wil overigens niet zeggen dat het bestaande groen hiermee zal verdwijnen. Immers, in de doeleindenbeschrijving van deze bestemming is expliciet opgenomen dat groenvoorzieningen hiervan deel uitmaken.

Reden om te kiezen voor de bestemming “Verkeer” is dat deze bestemming meer flexibiliteit biedt met betrekking tot de inrichtingsmogelijkheden van wegen, straten en paden enerzijds en groenvoorzieningen anderzijds. Indien er bijvoorbeeld vanuit verkeerskundig oogpunt (bijvoorbeeld ten aanzien van veiligheid of parkeren) dan wel vanuit het oogpunt van groen (kwantitatief of kwalitatief) behoefte of noodzaak bestaat om de bestaande structuur te wijzigen, dan is dat mogelijk. Uitgangspunt hierbij is dat wijzigingen niet leiden tot aantasting van de uitgangspunten van het Groenbeleidsplan en de hierin vastgelegde hoofd- en/of nevengroenstructuur.

2.4.5 Beleidsnota Beroep of bedrijf aan huis (2009)

De verschillende bestemmingsplannen hanteren over het algemeen de volgende begripsbeschrijving.

  • 1. bedrijf aan huis: 'het bedrijfsmatig verlenen van diensten c.q. het uitoefenen van ambachtelijke bedrijvigheid, gericht op consumentenverzorging, geheel of overwegend door middel van handwerk en waarvan de omvang in de activiteiten zodanig is dat de activiteiten in een woning en de daarbij behorende gebouwen, met behoud van de woonfunctie, kan worden uitgeoefend'.
  • 2. beroep aan huis: 'een beroep of het beroepsmatig verlenen van diensten op administratief, juridisch, medisch, therapeutisch, kunstzinnig, ontwerptechnisch of hiermee gelijk te stellen gebied, dat door zijn beperkte omvang in een woning en daarbij behorende gebouwen, met behoud van de woonfunctie, kan worden uitgeoefend'.

Doel van de beleidsnota:

  • medegebruik van woningen stimuleren, rekening houdend met de nadelen van een beroep of bedrijf aan huis zoals parkeer- en gebruiksoverlast;
  • bij de beoordeling van een verzoek een gemotiveerde en zorgvuldige belangenafweging kunnen maken.

De beleidsregels zijn van toepassing op percelen waar de functie wonen is toegekend en waar sprake is van een zelfstandige woning.

Het vestigen van een vrij beroep is niet in strijd met de woonbestemming, mits de woonfunctie als overwegende functie gehandhaafd blijft en het bestemmingsplan niet het tegendeel bepaalt.

Aan het hebben van een beroep- of bedrijf aan huis zijn wel voorwaarden verbonden. Deze zijn precies terug te lezen in de regels.

2.4.6 Afwijking voor tijdelijke huisvesting t.b.v. mantelzorg

Het zelfstandig bewonen van bijgebouwen bij een woning is in de regel verboden. Er kan door middel van een omgevingsvergunning worden afgeweken van dit verbod wanneer de bewoner van het bijgebouw zorgbehoevend is. Aan het verlenen van deze omgevingsvergunning zijn verschillende voorwaarden verbonden. Zo is het voor mantelzorg te gebruiken oppervlakte gelimiteerd en dient de aanvraag beschouwd te worden in relatie tot de omgeving. Omdat een aanvraag voor het gebruik van bijgebouwen voor mantelzorg persoonsgebonden is, vervalt de omgevingsvergunning als de noodzaak van mantelzorg niet langer aantoonbaar is.

2.4.7 Beleidsregels bluswatervoorziening en bereikbaarheid gemeente Waalre

De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) heeft in september 2003 de "handleiding bluswatervoorziening en bereikbaarheid" uitgegeven. De regionale brandweer heeft deze handleiding op een aantal punten aangepast en een aantal aanvullingen gemaakt. Dit heeft geresulteerd in de beleidsregels bluswatervoorziening en bereikbaarheid gemeente Waalre. In de beleidsregels wordt aangegeven hoe om te gaan met de bereikbaarheid en blusvoorziening in de gemeente. Aan de hand van deze beleidsregels kan door iedereen in een vroeg stadium van bouw- en ontwikkelprojecten rekening gehouden worden met het optreden van de hulpverlenende diensten.

Bereikbaarheid

De beleidsregels bevatten de eisen welke gesteld kunnen worden aan een goede bereikbaarheid. In de beleidsregels is een onderscheid gemaakt in het openbare wegennet, het eigen terrein rondom een object, de bereikbaarheid bij evenementen en de bereikbaarheid bij (bouw)werkzaamheden.