direct naar inhoud van Artikel 22 Verkeer - Snelweg
Plan: Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0860.BU01aa000000BP2013-VG02

Artikel 22 Verkeer - Snelweg

22.1 Bestemmingsomschrijving

De voor 'Verkeer - Snelweg' aangewezen gronden zijn bestemd voor:

  • a. een dubbelbaans snelweg, per rijbaan bestaande uit twee rijstroken en een vluchtstrook;
  • b. aansluitende en kruisende lokale wegen en paden;
  • c. parallelwegen;

met de daarbij behorende:

  • d. waterpartijen, waterlopen en waterhuishoudkundige voorzieningen;
  • e. groenvoorzieningen;
  • f. geluidwerende voorzieningen;
  • g. verkeersvoorzieningen;
  • h. voorzieningen van algemeen nut.

22.2 Bouwregels
22.2.1 Algemeen

Voor het bouwen gelden de volgende algemene regels:

  • a. op of in de in 22.1 genoemde gronden mogen uitsluitend in de bestemming passende bouwwerken worden gebouwd.

22.2.2 Gebouwen

Voor het bouwen van gebouwen gelden de volgende regels:

  • a. de bouwhoogte mag niet meer bedragen dan 5 meter;
  • b. de oppervlakte per gebouw mag niet meer bedragen dan 15 m².

22.2.3 Bouwwerken, geen gebouwen zijnde

Voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde gelden de volgende regels:

  • a. de bouwhoogte van geluidwerende voorzieningen mag niet meer bedragen dan 5 meter;
  • b. de bouwhoogte van overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde, mag niet meer bedragen dan 15 meter.

22.3 Afwijken van de bouwregels
22.3.1 Hogere bouwhoogte bouwwerken, geen gebouwen zijnde

Het bevoegd gezag kan door middel van een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in lid 22.2.3, sub a, voor het bouwen van palen, masten en portalen ten behoeve van de geleiding, beveiliging en regeling van het verkeer met een hogere bouwhoogte, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

  • a. de bouwhoogte bedraagt niet meer dan 25 meter;
  • b. de hogere bouwhoogte is noodzakelijk voor een doelmatige geleiding, beveiliging en regeling van het verkeer;
  • c. de hogere bouw- en/of goothoogte is vanuit stedenbouwkundig, ecologisch, cultuurhistorisch, verkeerskundig en landschappelijk oogpunt aanvaardbaar.