Plan: | Schafterdijk 9 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0858.BPschafterdijk9-VA01 |
In artikel 1 is een aantal begrippen nader gedefinieerd teneinde onduidelijkheid te voorkomen. Voor het overgrote deel van de begrippen is aansluiting gezocht bij het Handboek Bestemmingsplannen van de gemeente Valkenswaard.
In artikel 2 wordt aangegeven op welke wijze gemeten moet worden bij het beoordelen of de maatvoering in overeenstemming is met de regels.
Voor ondergeschikte bouwdelen is in artikel 2.2 opgenomen, dat deze bij het meten buiten beschouwing worden gelaten, mits aan een tweetal voorwaarden wordt voldaan. Er is een niet-limitatieve opsomming gegeven van ondergeschikte bouwdelen. De reden van "buiten beschouwing laten" is gebaseerd op de volgende feiten. Om de contouren van de stedenbouwkundige massa te toetsen, zijn ondergeschikte bouwdelen die niet representatief zijn voor de massa en verschijningsvorm van een gebouw, van mindere betekenis. In deze context is het niet gerechtvaardigd om in de gegeven situatie van een maatoverschrijding te spreken die niet tolerabel is.
Tot openbare ruimten worden de openbare weg en openbaar groen gerekend. Voor het garanderen van veiligheid dienen maatafwijkingen hier apart in beschouwing te worden genomen; een directe toelaatbaarheid is in deze gevallen minder gewenst.
De regels in verband met de bestemmingen kennen een min of meer gelijke opbouw en bestaan in ieder geval uit een bestemmingsomschrijving en bouwregels. Voor een aantal bestemmingen zijn daarbij bijzondere gebruiksregels opgenomen en/of een afwijkingsbevoegdheid.
De bestemmingsomschrijving betreft de centrale bepaling van elke bestemming. Het betreft een omschrijving waarin de functies worden benoemd, die binnen de bestemming zijn toegestaan (het gebruik). In een aantal gevallen is een specificering opgenomen van de toegestane functie, die correspondeert met een functieaanduiding op de verbeelding.
De bouwregels zijn direct gerelateerd aan de bestemmingsomschrijving. Bouwregels zijn dan ook alleen van toepassing bij de toetsing van aanvragen om een omgevingsvergunning.
In het plan zijn de volgende bestemmingen opgenomen:
De camping is in de regels en op de verbeelding bestemd als “Recreatie”. In de bestemmingsomschrijving is aangegeven welke doeleinden zijn toegestaan binnen deze bestemming, dit zijn onder meer:
De gebouwen mogen binnen het gehele aanduidingsvlak worden gebouwd, met dien verstande dat het maximale bebouwingspercentage van 70 % niet mag worden overschreden;
Daarnaast zijn ook de bijbehorende voorzieningen, zoals groenvoorzieningen, water, parkeerplaatsen, wegen en verhardingen etc toegestaan.
Landschappelijke inpassing
In hoofdstuk 5 is een paragraaf opgenomen met betrekking tot de landschappelijke inpassing van de camping. Uit recente jurisprudentie (o.m. ABRvS 29-12-2010, 201003274) is af te leiden dat het noodzakelijk is om een planologisch noodzakelijke landschappelijke inpassing vast te leggen in de regels van het bestemmingsplan. Hieraan is vormgegeven door in de regels een voorwaardelijke verplichting op te nemen.
Voor het afschermende groen / houtsingel en de natuurvriendelijke oevers is op de verbeelding de aanduiding 'groen', 'specifieke vorm van groen - houtsingel in gebiedseigen beplanting' en 'specifieke vorm van groen – natuurvriendelijke oevers' opgenomen. Aan de aanduiding 'specifieke vorm van groen - houtsingel in gebiedseigen beplanting' en 'specifieke vorm van groen – natuurvriendelijke oevers' is in artikel 3.1.2 sub e een voorwaardelijke verplichting gekoppeld waarin het toekomstig gebruik van de uitbreiding van de camping wordt gekoppeld aan de realisatie en instandhouding van de houtsingel.
Hiermee wordt zekergesteld dat de gewenste landschappelijke wordt gerealiseerd.
Artikel 4 Waarde - Archeologie 4
De bestemming ' Waarde – Archeologie 4' wordt gehanteerd voor die delen van het plangebied, die op basis van de archeologische verwachtingskaart mogelijk archeologische waarde bevatten.
Binnen het plangebied worden archeologische verwachtingswaarden beschermd:
Het plangebied heeft een hoge archeologische verwachting. In deze gebieden geldt op basis van geomorfologische en bodemkundige opbouw en aangetroffen archeologische vondsten en relicten een hoge archeologische verwachting. Dat wil zeggen dat in deze gebieden sprake is van een hoge concentratie archeologische vindplaatsen met goede conserveringsomstandigheden. De kans op het aantreffen van archeologische vondsten bij bodemingrepen is dus zeer groot. Om die reden is een archeologisch onderzoek vereist bij bodemingrepen en te bebouwen oppervlakten die groter zijn dan 500 m² en dieper gaan dan 0,3 m of 0,5 m bij esdek onder maaiveld.
Bouwen is op deze gronden ten behoeve van een andere ter plaatse geldende (enkel)bestemming of het uitvoeren van werken of werkzaamheden is uitsluitend toegestaan indien dit beperkt blijft tot de hierboven genoemde oppervlakten en diepten. Hierbuiten dient archeologisch onderzoek aan te tonen, dat er geen of nauwelijks waarden aanwezig zijn dan wel dat de archeologische waarden door de bouwactiviteiten niet onevenredig worden of kunnen worden geschaad. Voor het verlenen van hiertoe noodzakelijk omgevingsvergunning gelden enkele uitzonderingen. Zo mogen bouwwerken worden opgericht op een afstand van maximaal 2,5 m uit bestaande funderingen en mag een aantal werken en werkzaamheden zonder vergunning worden verricht waaronder werkzaamheden die het gewone onderhoud en beheer betreffen, met inbegrip van onderhouds- en vervangingswerkzaamheden van bestaande bestratingen en beplantingen binnen bestaande tracés van kabels en leidingen.
Alvorens een omgevingsvergunning wordt verleend dient advies te worden ingewonnen bij de deskundige op het terrein van de archeologische monumentenzorg.
Artikel 5 Waarde - Attentiegebied ehs
Om te voorkomen dat de huidige hydrologische situatie van de zogeheten natte natuurparels verder verslechterd wordt er een beschermingsbeleid gevoerd. Dit houdt in dat in een beschermd gebied geen waterhuishoudkundige ingrepen mogen plaatsvinden tenzij deze gericht zijn op het verbeteren van de condities voor de natuur en/of op verbetering van de landbouwkundige condities zonder dat hierdoor negatieve hydrologische effecten optreden in de natte natuurparel.
Derhalve is de zogeheten 'beschermingszone natte natuurparel' op de verbeelding opgenomen. Dit betreft een beschermingszone rondom de natte natuurgebieden van de gemeente, de zogeheten natte natuurparels, inclusief een zone van 500 m rondom deze gebieden, waarbinnen het noordelijk gedeelte van camping valt.
Artikel 6 Waarde - Cultuurhistorie
Binnen deze dubbelbestemming worden de cultuurhistorische waarde in het gebied beschermd door middel van een vergunningstelsel voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden. Daarnaast mag er worden gebouwd als er wordt aangetoond dat de cultuurhistorische waarden niet wordt verstoord of vernietigd.
Met de anti-dubbeltelregel wordt geregeld dat grond die reeds eerder bij een verleende bouwvergunning is meegenomen niet nog eens bij de verlening van een nieuwe bouwvergunning mag worden meegenomen. Deze regel is rechtstreeks overgenomen uit het nieuwe Besluit ruimtelijke ordening.
In dit artikel is een aantal aanvullende bouwregels opgenomen die voor alle bestemmingen kunnen gelden. Zo is bijvoorbeeld geregeld dat bestaande, afwijkende maten, die in overeenstemming met het bepaalde in de Woningwet of Wet algemene bepalingen omgevingsrecht tot stand zijn gekomen, als maximaal toelaatbaar worden geacht. Hiermee wordt voorkomen dat afwijkende doch legaal tot stand gekomen situaties in strijd zijn met het nieuwe bestemmingsplan.
Artikel 9 Algemene afwijkingsregels
In dit artikel is in aanvulling op de afwijkingsregels uit de bestemmingen nog een aantal algemene afwijkingsmogelijkheden opgenomen. Burgemeester en wethouders kunnen hierbij tevens nadere eisen stellen. De belangen van waaruit die eisen worden gesteld, zijn ook nader opgesomd in dit artikel.
Op deze algemene afwijkingsregels kan een beroep gedaan worden, waar het gaat om bijvoorbeeld bepaalde overschrijdingen met 10 %, voor het oprichten van bouwwerken ter wering van geluidhinder, voor gebouwtjes ten dienste van het verkeer of openbaar nut, voor antennes en zendmasten en voor bepaalde bouwwerken op of direct nabij de openbare weg.
Artikel 10 Algemene wijzigingsregels
Burgemeester en wethouders zijn ingevolge artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening bevoegd om het bestemmingsplan te wijzigen teneinde de dubbelbestemmingen 'Waarde - Archeologie 4' en 'Waarde - Cultuurhistorie' in omvang te verkleinen of zelfs geheel te verwijderen indien blijkt dat de geconstateerde afwezigheid van de betreffende waarden daartoe aanleiding geeft. Bij de archeologische bestemming kan deze tevens worden op- of worden afgewaardeerd.
De tekst uit dit artikel is wettelijk vastgelegd en overeenkomstig opgenomen. Het betreft een regeling voor bebouwing en gebruik dat al bestond bij het inwerking treden van het bestemmingsplan, maar dat strijdig is met de opgenomen regeling. Onder bepaalde voorwaarden mag deze strijdige bebouwing en/of strijdig gebruik worden voortgezet of gewijzigd.
De slotregel bevat de titel van het bestemmingsplan.