Plan: | Lage Heide wonen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0858.BPlageheidewonen-VA01 |
De woningproductie in Valkenswaard ligt fors achter bij het streefprogramma terwijl de gemeente vanwege haar ligging in de stedelijke regio Eindhoven-Helmond een taakstelling op het gebied van woningbouw heeft waarin niet alleen voor de eigen behoefte, maar ook voor de migratie gebouwd moet worden. Ook kwalitatief sluit de woningmarkt door haar eenzijdige opbouw onvoldoende aan op de huidige bevolkingsopbouw. Naar verwachting neemt deze spanning verder toe als gevolg van de demografische ontwikkelingen. Om vanuit de maatschappelijke noodzaak te kunnen voorzien in de eigen woningbehoefte en om een goede invulling te geven aan regionale woningbouwafspraken, waarbij is overeengekomen dat Valkenswaard een opvangtaak voor andere kernen heeft, is de behoefte aan een gebied dat zowel aan de kwantitatieve als kwalitatieve woningbouwvraag tegemoetkomt, groot.
De gemeente Valkenswaard heeft grote ambities met de zuidwestflank van Valkenswaard. Dit gebied wordt aangeduid als 'Lage Heide'. De gemeente beoogd naast de realisatie van een landgoed met bijzondere, hoogwaardige woningen en een dorps en landelijk woonmilieu ten zuiden van de kern Dommelen, rondom de beek de Dommel een grootschalig natuurgebied te realiseren met deels een waterbergingsfunctie.
Voorliggend bestemmingsplan betreft enkel het dorps en landelijk woonmilieu ten zuiden van de kern Dommelen. In dit plan zijn circa 330 woningen, een woonwagenstandplaats en een corsobouwplaats (seizoensgebonden) gepland. Voor het natuurdeel is apart een uitwerkingsplan opgesteld. Doel van het onderhavig bestemmingsplan is het bieden van een juridisch-planologisch kader voor de realisatie van woningbouw in het plangebied 'Lage Heide wonen'.
Bestemmingsplan Valkenswaard-Zuid
Om de voorgestane woningbouw- en natuurontwikkeling juridisch en planologisch mogelijk te maken is aanvankelijk het bestemmingsplan 'Valkenswaard-Zuid' opgesteld. Naast de genoemde ontwikkelingen werd ook de realisatie van een nieuw bedrijventerrein ten zuiden van het de nieuwe woonwijk mogelijk gemaakt.
Het bestemmingsplan 'Valkenswaard-Zuid' is vastgesteld door de gemeenteraad op 26 april 2007. Op 11 december 2007 hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant een besluit genomen omtrent dit bestemmingsplan. In het kader van de goedkeuringsprocedure zijn er destijds 20 bedenkingen ingekomen bij Gedeputeerde Staten.
Door de provincie werd goedkeuring onthouden aan diverse planonderdelen, waarvan de belangrijkste punten zijn:
De gemeente heeft geen beroep ingesteld tegen het hiervoor benoemde goedkeuringsbesluit. Op 24 april 2008 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan in de voorlopige voorzieningen van Dikker Transport B.V./A.A.L. Dikker, F. van der Heijden en de stichting Stichting Belangenplatform De Malpie. Deze voorlopige voorzieningen zijn afgewezen. Ingevolge artikel 56b van de WRO is het goedgekeurde gedeelte van het bestemmingsplan Valkenswaard-Zuid aldus op 24 april 2008 in werking getreden.
Uitsnede bestemmingsplankaart Valkenswaard-Zuid
Op 25 maart 2009 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: RvSt) uitspraak gedaan naar aanleiding van de ingediende beroepen tegen het besluit van de provincie inzake het goedgekeurde bestemmingsplan 'Valkenswaard-Zuid'. De uitspraak houdt kort samengevat in dat het grootste gedeelte van het bestemmingsplan voor wat betreft het totale woningbouwgedeelte en het resterende bedrijventerrein is vernietigd.
In de uitspraak van de RvSt wordt geoordeeld dat het goedkeuringsbesluit behorende bij het bestemmingsplan 'Valkenswaard-Zuid' op verschillende onderdelen niet in stand kan blijven. Op voorhand is het van belang om op te merken dat de RvSt niet van mening is dat de ontwikkeling 'Valkenswaard-Zuid' op de beoogde plekken niet mogelijk is. Het gaat de RvSt vooral om de zorgvuldigheid van de uitgevoerde onderzoeken en daarbij behorende procedurele aspecten.
Het beoogde bedrijvengedeelte (bestemming: bedrijventerrein - uit te werken) en het beoogde woningbouwgedeelte (bestemmingen: woongebied - uit te werken 1, woongebied - uit te werken 2, gemengd - uit te werken 1 en gemengd - uit te werken 2) kunnen de toets der kritiek van de RvSt niet doorstaan. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn:
Door de uitspraak van de RvSt komt de juridische grondslag voor het woningbouwgedeelte (inclusief woonwagens, sportvoorzieningen en corsobouwplaats) te vervallen.
Het beoogde natuurontwikkelingsgebied (bestemming: natuur - uit te werken) inclusief het geplande landgoed, het waterbergingsgebied en de recreatieve structuur is voor het merendeel in stand gebleven (is via een apart uitwerkingsplan planologisch en juridisch mogelijk gemaakt).
Met inachtneming van de kritiekpunten van de RvSt en gelet op het coalitieprogramma 2008-2010 (het is niet gewenst om op korte termijn de ontwikkeling van het bedrijventerrein op te pakken), heeft de gemeente Valkenswaard besloten voor het woongedeelte een nieuw bestemmingsplan in procedure te brengen. Buro 5 Maastricht heeft in nauwe samenwerking met de gemeente een verkavelingsplan en beeldkwaliteitplan opgesteld dat als basis dient voor het nieuwe, onderhavige bestemmingsplan.
Ontwikkeling woonwijk staat los van de aanleg van de Lage Heideweg
Uit de in het kader van het onderhavige bestemmingsplan uitgevoerde verkeersonderzoeken blijkt dat het verkeer afkomstig uit de nieuwe woonwijk gebruik kan maken van de bestaande aansluitende infrastructuur. De bestaande infrastructuur heeft voldoende capaciteit om de nieuwe verkeersbewegingen aan te kunnen. Daarnaast blijkt uit andere onderzoeken dat de Lage Heideweg primair als ontsluitingsweg benodigd is voor de ontwikkeling van het bedrijvengedeelte 'Valkenswaard-Zuid'. Nu de ontwikkeling van het industrieterrein voorlopig niet in beeld is, is er verkeerskundig geen noodzaak om de Lage Heideweg alleen voor de nieuwe woonwijk aan te leggen.
Wel is in de stedenbouwkundige opzet van de woonwijk 'Lage Heide' voorzien in een toekomstige aansluiting op de Lage Heideweg en is op basis van het meest bekende materiaal rekening gehouden met de geluidsproductie van het verkeer op de Lage Heideweg.