direct naar inhoud van Besluittekst
Plan: Exploitatieplan Den Bogerd
Status: vastgesteld
Plantype: exploitatieplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.EXP2014001-d001

Besluittekst

Raadsvoorstel (gewijzigde) vaststelling bestemmingsplan, exploitatieplan en beeldkwaliteitplan Den Bogerd

Aanleiding

Het ontwerp]bestemmingsplan, het ontwerp]exploitatieplan, het beeldkwaliteitplan Den Bogerd en het ontwerpverzoek tot herbegrenzing van de EHS hebben ter inzage gelegen van 24 juni 2013 tot en met 5 augustus 2013. Er zijn 86 zienswijzen ingediend die betrekking hebben op het bestemmingsplan en 25 zienswijzen ten aanzien van het exploitatieplan. Er zijn geen reacties ingediend die expliciet betrekking hebben op het beeldkwaliteitplan. Wel is in de zienswijzen die gericht zijn tegen het bestemmingsplan diverse malen (32 keer ) verwezen naar en indirect gereageerd op het beeldkwaliteitplan. Op het ontwerp]verzoek tot herbegrenzing van de EHS zijn 12 reacties ingediend. GS hebben op 14 januari 2014 besloten het verzoek tot herbegrenzing van de EHS in te willigen en daartoe een aantal begrenzingen in de Verordening ruimte 2012 aan te passen.

Beoogd effect/ bestuurlijk kader

Als dit bestemmingsplan in werking is getreden kan de gebiedsontsluitingsweg aangelegd worden en kunnen de gewenste omgevingsvergunningen voor de bouw van woningen verleend worden. Ook kan dan de natuurcompensatie (compensatie EHS) gerealiseerd worden. Een vastgesteld beeldkwaliteitplan dient als toetsingskader voor de omgevingscommissie.

Voorstel

1.Het bestemmingsplan Den Bogerd gewijzigd vast te stellen en daarmee

De ingebrachte zienswijzen onder 5, 36, 46, 76, 76a, 77 en 79 gegrond te verklaren.

De ingebrachte zienswijzen onder 6, 9, 15, 17 t/m 26, 29 t/m 31, 33 t/m 35, 37 t/m 42, 44, 45, 47, 50 t/m 56, 58, 59, 61 t/m 64, 66 t/m 69, 72 t/m75, 78 en 83 t/m 85 gedeeltelijk gegrond en gedeeltelijk ongegrond te verklaren.

De overige ingebrachte zienswijzen onder 1 t/m 4, 7, 8, 10 t/m 14, 16, 27, 28, 32, 43, 48, 49, 57, 60, 65, 70, 71, 80, 81 en 82 ongegrond te verklaren.

De "staat van wijzigingen" bestemmingsplan Den Bogerd vast te stellen.

2. Het exploitatieplan Den Bogerd gewijzigd vast te stellen en daarmee

2.1. De ingebrachte zienswijze onder 9 niet ontvankelijk te verklaren.

2.2. De ingebrachte zienswijzen onder 1,2 en 4 t/m 7 gegrond te verklaren.

2.3. De ingebrachte zienswijzen onder 16 en 21 gedeeltelijk gegrond en gedeeltelijk ongegrond te verklaren.

2.4. De overige ingebrachte zienswijzen onder 3, 8, 10, 11 t/m 14, 15, 17 t/m 20 en 22 t/m 25 ongegrond te verklaren.

2.5. De "staat van wijzigingen" exploitatieplan Den Bogerd vast te stellen.

3. Het beeldkwaliteitplan Den Bogerd vast te stellen.

4. Crisis en herstelwet van toepassing te verklaren.

Argumenten

Deze ontwikkeling is wenselijk

Dit plan is wenselijk om de komende jaren te kunnen voorzien in de woningbehoefte aan een (centrum)dorps woonmilieu en om specifiek te kunnen bouwen voor de Udenhoutse woningvraag. Daarmee wordt ook invulling gegeven aan de wens vanuit de Udenhoutse bevolking en de dorpsraad (en meermalen bestuurlijk toegezegd door diverse colleges vanaf de herindeling tot het recente verleden toe) om in/aan de kern voor de eigen behoefte te mogen bouwen. Dit om de leefbaarheid van het dorp en draagkracht voor het lokale voorzieningenniveau te waarborgen en jongeren in staat te stellen in het dorp te blijven wonen.

en 1.3 Er zijn zienswijzen ingediend waarvan 7 zienswijzen gegrond zijn, 51 gedeeltelijk gegrond/ongegrond zijn en 26 ongegrond zijn.

Gedurende de termijn van terinzagelegging zijn 84 schriftelijke zienswijzen ingediend die ontvankelijk zijn. Er is ook 1 mondelinge zienswijze ingediend. Aangezien deze reclamant ook een schriftelijke zienswijze heeft ingediend is de mondelinge zienswijze gevoegd bij en betrokken bij de behandeling van de schriftelijke zienswijze. Het betreft zienswijze nr. 5 in de notitie behandeling zienswijzen.

Voor een samenvatting van de zienswijzen en reactie hierop van de gemeente wordt verwezen naar de bijlage 'notitie behandeling zienswijzen'.

Samenvatting zienswijzen

De zienswijzen hebben met name betrekking op de nut en noodzaak van de woonwijk (woningbehoefte, inbreiden in plaats van uitbreiden), de verkeersontsluiting van het gebied (gebiedsontsluitingsweg en "doorsteken" naar de bestaande wijken), aantasting natuur/EHS in relatie tot MER, strijdigheid met de Verordening Ruimte, noodzaak nieuwe school, zachte overgang tussen bestaande bouw en nieuwbouw, onjuiste uitgangspunten in het akoestisch onderzoek, de aantasting van privacy en verlies vrij uitzicht van omwonenden van het toekomstige woongebied en de tervisielegging van het plan in de zomervakantie.

Woningbehoefte

De ontwikkeling van de locatie Den Bogerd past binnen de regionaal gemaakte afspraken met de provincie Noord]Brabant gemaakt over de kwantitatieve woningbouwopgave van de gemeenten, dit voor een voortschrijdende tienjaars]periode. Voor Tilburg betekent dit dat de tienjaarse bouwopgave ruim 9.800 woningen bedraagt. De gemeentelijke woningbouwopgave tot zeker 2025 behelst zo'n 1.000 woningen per jaar gemiddeld, gecorrigeerd voor ca. 200 w/jr. sloop; de effectieve vraag ]uitgeoefend door de woonconsument] ligt als gevolg van de crisis vooralsnog lager, in verband waarmee een gemeentelijk bouwprogramma van gemiddeld 850 woningen per jaar tot 2020 wordt aangehouden. Hiermee is de regionale behoefte aangetoond en wordt voldaan aan trede 1 van de ladder voor duurzame verstedelijking (artikel 3.1.6. Bro).

Met betrekking tot trede 2 van deze ladder, de vraag of (een deel van) de regionale behoefte op te vangen is binnen bestaand stedelijk gebied, het volgende. De woningbouwopgave die Tilburg, mede in regionale context geplaatst, heeft, kan en wordt vrijwel volledig binnen bestaand stedelijk gebied gerealiseerd. Echter de omvang van de bouwopgave, maar meer nog de kwalitatieve variatie daarin maken het nodig om ]in beperkte mate] ons te oriënteren op locaties buiten het bestaand stedelijk gebied („³ "zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling").

Behalve verschillende typen stedelijke woonmilieus beschikt Tilburg ook over twee dorpen waar voorzien wordt in de sterke vraag naar "dorps woonmilieu"; het periodieke Kwalitatief WoningBehoefte Onderzoek/KWBO (elke vier jaar, meest recent 2012) toont deze behoefte telkens weer aan.

Met het plangebied Den Bogerd wordt invulling gegeven aan de uitdrukkelijke wens van de Udenhoutse bevolking om in het dorp voor de eigen behoefte te mogen bouwen. Dit mede om de leefbaarheid van het dorp en de draagkracht/vitaliteit van het lokale voorzieningenniveau te waarborgen en ook jongeren in staat te stellen in het dorp te blijven wonen. De woningbehoefte in de komende 10 jaar in Tilburg ]en specifiek die aan een dorps woonmilieu] toont de noodzaak en het openbaar belang van de ontwikkeling van het plan Den Bogerd aan. Dit temeer omdat Den Bogerd ook nog eens het enige in Udenhout gelegen plangebied is waarin meerjarig gefaseerd, gericht op de Udenhoutse woningvraag, gebouwd kan worden. Binnendorpse plekken zijn nu niet voorhanden en die welke op termijn misschien beschikbaar komen (te) beperkt in aantal en capaciteit voor een evenwichtige fasering m.b.t. de behoefte én de doelstellingen tot borging van de leefbaarheid.

Verkeersontsluiting

Door het aanleggen van de nieuwe gebiedsontsluitingsweg "De Mortel" kan het verkeer dan zo veel mogelijk naar de N65 kan worden afgewikkeld. Hierbij wordt voorkomen dat er teveel doorgaand verkeer tussen de nieuwe woonwijken en bestaande woonwijken ontstaat.

Er vindt alleen een "doorsteek" plaats tussen de nieuwe wijk en de bestaande woonwijken via de Huysacker en het Verzonken Kasteel. Vanuit de Mortelhof en de Groenendaal komt er alleen een doorsteek voor langzaamverkeer (en bij de Mortelhof ook voor hulpdiensten).

Aantasting natuur/EHS in relatie tot MER

De natuurcompensatie geeft invulling aan de ecologische verbindingszone tussen De Brand en De Leemkuilen waardoor de Ecologische Hoofdstructuur wordt versterkt. Zoals verwoord in het Compensatieplan EHS gaat er 37.856 m² EHS verloren en komt er 44.811 m² ingerichte EHS voor terug.

GS hebben bij besluit van 14 januari 2014 ingestemd met het verzoek tot herbegrenzing van de EHS.

Er is geen m.e.r.(beoordeling) nodig omdat het plan qua grootte niet m.e.r. plichtig is en omdat uit de voortoets in het kader van de Natuurbeschermingswet blijkt dat er geen significante gevolgen voor de Natura 2000 gebieden zijn.

Strijdigheid met de Verordening Ruimte

In de zienswijzen wordt aangevoerd dat er sprake zou zijn van strijdigheid met de artikel 2.2. (kwaliteitsverbetering landschap), artikel 3.3.( stedelijke ontwikkeling in zoekgebieden voor stedelijke ontwikkeling ) en artikel 4.2. (begrenzing EHS).

Er is inmiddels een overeenkomst gesloten met de grondeigenaar, Brabants Landschap en de gemeente waarbij gronden geruild zijn zodat de percelen waar de compensatie plaats vindt in eigendom komen van Brabants Landschap. De realisatie, onderhoud en beheer van deze gronden zal geschieden door Brabants Landschap waarmee de aanleg en duurzame instandhouding feitelijk en juridisch zeker gesteld zijn. Er is dan ook geen sprake (meer) van strijd met de Verordening Ruimte (kwaliteitsverbetering landschap).

Het plangebied 'Den Bogerd' is gelegen in het zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling. Indien voldaan wordt aan de voorwaarden als opgenomen in artikel 3.3 van de Verordening ruimte is een stedelijke ontwikkeling ter plaatse toegestaan. Aan de genoemde voorwaarden wordt voldaan. Door de gemeente wordt primair de invulling van de woningbouwopgave gezocht in het bestaand stedelijk gebied. Om aan de totale forse woningbouwopgave te kunnen voldoen zijn echter ook locaties benodigd die buiten het bestaand stedelijk gebied zijn gelegen, in het zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling. Het college van Gedeputeerde Staten heeft dit ook bevestigd in hun besluit van 5 november 2013 met betrekking tot beantwoording van schriftelijke vragen van de GroenLinks Statenfractie Noord]Brabant over de nieuwbouwplannen Den Bogerd.

Met betrekking tot de herbegrenzing van de EHS wordt verwezen naar hetgeen genoemd is onder het kopje Aantasting natuur/EHS in relatie tot MER

Noodzaak nieuwe school

Op basis van de huidige gegevens en inzichten is een nieuwe onderwijsvoorziening in Den Bogerd wenselijk. In het bestemmingsplan is voor het perceel van de school een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Dat biedt de mogelijkheid de bestemming te wijzigen ingeval realisatie van een school niet haalbaar blijkt door voortschrijdend inzicht.

Zachte overgang tussen bestaande bouw en nieuwbouw

In het stedenbouwkundig plan uit 2010 zijn patiowoningen voorzien achter de tuinen van de bestaande woningen die aan het plangebied grenzen. Dit is gebeurd om een zachte overgang te realiseren en privacy bij de bestaande woningen te garanderen. Om aan de zienswijzen tegemoet te komen, worden de bouwvlakken op de verbeelding aan de rand van het plangebied met de bestaande bebouwing verkleind. De aangepaste bouwvlakken bevinden zich op minimaal 3 meter uit de grens van de bestaande percelen. Dit biedt meer zekerheid voor een zachte overgang.

Onjuiste uitgangspunten in het akoestisch onderzoek

Het eerder uitgevoerde onderzoek is aangepast waarbij de juiste uitgangspunten zijn gehanteerd.

Uit het rapport blijkt dat ten opzichte van de huidige situatie de geluidbelasting toeneemt maar dat de geluidbelasting in de nieuwe situatie voldoet aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder. Om deze reden wordt de toename in geluidbelasting acceptabel geacht.

Overgangsregeling Wet geluidhinder

Artikel XI van de Invoeringswet geluidproductieplafonds biedt de gemeente de mogelijkheid gebruik te maken van het overgangsrecht. Het stedenbouwkundig plan en het planologisch kader is gebaseerd op akoestische berekeningen met het Reken] en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Om deze reden maakt de gemeente Tilburg gebruik van het overgangsrecht. De eerste concrete akoestische onderzoeken voor dit plan dateren uit 2010.

Aantasting privacy en verlies vrij uitzicht

Naast het aanpassen van de bouwvlakken (3 m verkleinen) aan de rand van het plangebied met de bestaande bebouwing zal ook de bouwhoogte van de architectuurkavels aan de Groenendaal aangepast worden. Voor de architectuurkavels op de hoek van De Mortel en het Verzonken Kasteel zal het bouwvlak verkleind worden. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan zienswijzen m.b.t. uitzicht en privacy.

Ter visie leggen plan in de zomervakantie

Geen wettelijke regeling verzet zich tegen ter visielegging in de zomervakantie. Er is extra aandacht besteed aan de ter inzage legging en er zijn 2 informatieavonden georganiseerd voorafgaand aan de vakantie. Gelet op het aantal zienswijzen blijkt dat de ter inzage legging algemeen bekend was en dat belangen van mogelijke indieners van zienswijzen niet zijn geschaad. Bij de pro forma ingediende zienswijzen (dit betrof alleen het exploitatieplan) is de mogelijkheid geboden deze aan te vullen.

1.4 Staat van wijzigingen.

Naast de wijzigingen ten gevolge van gegrondverklaring van een deel van de zienswijzen zijn in de staat van wijzigingen ambtshalve wijzigingen van ondergeschikte aard opgenomen. Het betreft hier onder andere verwijderen en elders toevoegen van de dubbelbestemming Archeologie op bepaalde delen van het plan, het aanpassen van de legenda, het aanpassen van de toelichting aan de actuele tekst van de plansystematiek en het opnemen van tekst m.b.t. de aanduidingen inzake de ecologische hoofdstructuur. Gelet op het besluit van GS tot herbegrenzing van de EHS kunnen de opgenomen gebiedsaanduidingen "verwijderde ehs" en "toegevoegde ehs" vervallen.

1.4 Verantwoording groepsrisico

Het plangebied ligt binnen het invloedsgebied van de spoorlijn. Vanwege deze ligging is daarom een verantwoordingsplicht ingevuld. Deze bestemmingsplanherziening leidt niet tot een significante toename van het groepsrisico. Een uitgebreide verantwoording van het groepsrisico staat in hoofdstuk 5.3 van de toelichting van het bestemmingsplan.

Exploitatieplan

Bij het bestemmingsplan wordt ook een exploitatieplan vastgesteld. Een exploitatieplan geeft de gemeente de mogelijkheid om kosten te verhalen op de eigenaren van de gronden binnen het exploitatiegebied die op basis van het bestemmingsplan in exploitatie (kunnen) worden genomen. Het exploitatieplan geeft ook inzicht in de planning en fasering van het plan en in de voorgenomen werken en werkzaamheden, waaronder de inrichting van het openbaar gebied (bouw] en woonrijp maken). Het exploitatieplan geeft ook regels en eisen hiervoor.

Het is noodzakelijk om een exploitatieplan vast te stellen als er geen anterieure overeenkomst is gesloten met alle grondeigenaren in het gebied. De gemeente heeft een anterieure samenwerkingsovereenkomst met Van der Weegen Grondbank BV en Jansen Bouwontwikkeling BV voor de ontwikkeling en realisatie van het plan Den Bogerd, waarbij deze marktpartijen gezamenlijk met de gemeente in een nog op te richten PPS het risico voor de grondexploitatie dragen. Bovenstaande marktpartijen en de gemeente hebben zeggenschap over een groot deel van de gronden (circa 90%) waarop het plan Den Bogerd is voorzien. De overige gronden (circa 10%) in het plan zijn eigendom van derden waarmee nog geen overeenstemming is bereikt over verwerving dan wel kostenverhaal.

Bij zelfrealisatie door deze partijen kan na de vaststelling van het exploitatieplan een bijdrage afgedwongen worden door het verbinden van een voorschrift aan de omgevingsvergunning.

In de onverhoopte situatie dat de partijen waarmee de gemeente reeds een overeenkomst heeft gesloten door faillissementen ophouden te bestaan kan de bijdrage bij de nieuwe eigenaren van de gronden eveneens worden afgedwongen.

Gedurende de termijn van terinzagelegging zijn 25 schriftelijke zienswijzen ingediend, waarvan er 24 ontvankelijk zijn. De zienswijzen hebben met name betrekking op de volgende onderwerpen bouwverkeer, planschade, financiële haalbaarheid plan, fasering en nut en noodzaak woningbouwprogramma.

De toelichting van het exploitatieplan zal worden aangepast door toevoeging van het onderwerp bouwverkeer en toevoeging van de motivatie met betrekking tot de fasering.

Voor de inhoud van de zienswijzen en reactie hierop van de gemeente wordt verwezen naar de bijlage 'notitie behandeling zienswijzen exploitatieplan".

Beeldkwaliteitplan

In paragraaf 12.3 van de welstandsnota is opgenomen dat voor ontwikkelingsgebieden zoals Den Bogerd een beeldkwaliteitplan kan worden opgesteld. Na vaststelling zal dit document fungeren als aanvulling op/wijziging van de welstandsnota. Het kan worden gebruikt voor het toetsen van de architectonisch/stedenbouwkundige kwaliteit van de woningontwerpen.

De ambitie voor het plan Den Bogerd is het realiseren van een ruime en groene wijk die aansluit bij het dorpse karakter van Udenhout. In het opgestelde beeldkwaliteitplan is aansluiting gezocht bij het motto van de welstandsnota: 'Aandacht waar het moet, vrijheid waar het kan'.

Het (concept van het) beeldkwaliteitplan is gecommuniceerd met een klankbordgroep bestaande uit leden van de dorpsraad en betrokken dorpsbewoners. Ook andere belangstellenden, waaronder een groep mensen die aan een CPO project (collectief particulier opdrachtgeverschap) willen deelnemen, zijn geïnformeerd.

Zoals hiervoor aangegeven zijn er geen afzonderlijke reacties tegen het beeldkwaliteitplan ingediend. In diverse zienswijzen is wel impliciet gereageerd op het beeldkwaliteitplan. Deze reacties hebben allemaal betrekking op de zachte overgang tussen bestaande bouw en nieuwbouw. Voor een reactie daarop zie hiervoor onder 1.2. en 1.3. onder het kopje zachte overgang tussen bestaande bouw en nieuwbouw.

Er is geen reden tot aanpassing van het beeldkwaliteitplan.

Toepassing Crisis en herstelwet

Toepassing van de Crisis] en herstelwet is mogelijk omdat er meer dan 11 woningen gebouwd worden. Het voordeel van toepassing van de Crisis] en herstelwet is onder andere dat de beroepsprocedure maximaal 6 maanden duurt.

Risico's

Het risico bestaat dat een of meerdere indieners van zienswijzen beroep instelt bij de Raad van State én een voorlopige voorziening vraagt. Het bestemmingsplan treedt dan nog niet in werking na afloop van de beroepstermijn.

In de zienswijzen is aangevoerd dat voor dit plan een MER plicht zou gelden vanwege de ligging nabij een Natura 2000]gebied. Dit is weerlegd met een voortoets (incl. stikstofdepositieberekeningen) opgesteld door Royal Haskoning/DHV. De jurisprudentie is in ontwikkeling. Op dit moment zijn dossiers bekend waarbij het bevoegd gezag in het kader van de Natuurbeschermingswetgeving (Provincie) akkoord is met het advies zoals beschreven door Royal Haskoning/DHV. Er is vooralsnog geen zicht op de wijze waarop de Raad van State dit inhoudelijk beoordeelt.

De motivering voor het toepassen van de overgangsregeling op basis van de Invoeringswet geluidproductieplafonds kan onvoldoende geacht worden door de Raad van State.

Door het toepassen van een dunne deklaag kan de geluidbelasting ten gevolge van verkeersbewegingen over de nieuwe ontsluitingsweg voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48dB. Het toepassen van de dunne deklaag is echter een vereiste om te kunnen motiveren dat zowel voor de bestaande als nieuwe woningen in de toekomstige situatie sprake is van een acceptabel woon en leefklimaat. Deze dunne deklaag kan niet worden geborgd in het bestemmingsplan en zal daarom opgenomen moeten worden in het Programma van eisen voor de ontsluitingsweg.

Kosten en dekking

De gemeente heeft een anterieure samenwerkingsovereenkomst met Van der Weegen Grondbank BV en Jansen Bouwontwikkeling BV voor de ontwikkeling en realisatie van het plan Den Bogerd, waarbij deze marktpartijen gezamenlijk met de gemeente in een nog op te richten PPS het risico voor de grondexploitatie dragen.

Het kostenverhaal, zowel via het exploitatieplan als via de gesloten anterieure samenwerkingsovereenkomst, is niet toereikend om alle kosten binnen de gemeentelijke grondexploitatie Den Bogerd af te dekken. De gemeentelijke grondexploitatie Den Bogerd heeft een tekort van ca. 4,0 mln. Dit tekort is reeds meegenomen in de programmabegroting 2013 en in de jaarrekening 2012 is hiervoor een voorziening opgenomen.

De gebiedsontsluitingsweg maakt geen deel uit van het exploitatiegebied behorende bij het exploitatieplan. De aanleg van de gebiedsontsluitingsweg betreft een onafhankelijk bovenwijkse ontwikkeling, welke volledig gefinancierd wordt uit het fonds bovenwijkse voorzieningen. Vanuit het project wordt wel een afdracht gedaan aan het fonds Reserve Bovenwijkse Voorzieningen.

Opgemerkt wordt dat het tekort op de gemeentelijke grondexploitatie Den Bogerd minder wordt of zelfs teruggebracht tot nul als bij de actualisatie van de nota bovenwijks wordt besloten dat de tunnelvariant van de gebiedsontsluitingsweg wordt geschrapt. De nota bovenwijks gaat nog uit van een gebiedsontsluitingsweg inclusief tunnel, deze variant is veel duurder t.o.v de huidige variant zonder tunnel. Gaat de tunnel eruit, dan wordt de afdracht van de gemeentelijke grondexploitatie Den Bogerd aan het Fonds bovenwijks aanzienlijk lager met als gevolg een minder negatief resultaat of mogelijk zelfs een licht positief resultaat van de grondexploitatie Den Bogerd.

Planschadeclaims zijn opgenomen in het exploitatieplan. In de anterieure samenwerkingsovereenkomst is geregeld dat planschadeclaims die uitgekeerd moeten worden gedragen worden door de PPS. Indien het budget ontoereikend is, zal naar rato de meerkosten tussen partijen verdeeld worden.

Vervolg

Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan en het exploitatieplan wordt bekendgemaakt in het Stadsnieuws, de Staatscourant en digitaal via de websites www.ruimtelijkeplannen.nl en www.tilburg.nl/ruimtelijkeplannen.

In die bekendmaking staat ook wat de beroepsmogelijkheden zijn. We gaan er van uit dat er beroep wordt ingesteld en een voorlopige voorziening wordt gevraagd. Het plan is dan, bij een positief oordeel van de Voorzitter van de Afdeling rechtspraak, naar verwachting eind juli 2014 in werking en eind oktober 2014 onherroepelijk.

Het besluit over het beeldkwaliteitplan is niet voor bezwaar] en/of beroep vastbaar omdat dit een beleidsregel betreft op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

Datumvoorstel

Wij stellen voor dit voorstel aan de orde te stellen in de vergadering van de raadscommissie van 13 januari 2014 en de raadsvergadering van 27 januari 2014.

Eindvoorstel

Als daartoe aanleiding is, zullen wij in het eindvoorstel ons standpunt naar aanleiding van de behandeling van dit voorstel in de raadscommissie(s) verwoorden.

Bijlagen

Bijlagen die bij dit voorstel horen zijn:

het digitale ontwerpbestemmingsplan Den Bogerd : http://0855.roview.net/?phID=1CFF35F2-2BBD-4A9B-AD3B-50481C48C16D

notitie behandeling zienswijzen bestemmingsplan

staat van wijzigingen bestemmingsplan

het ontwerpexploitatieplan Den Bogerd (dit plan wordt niet digitaal vastgesteld maar zal wel digitaal beschikbaar gesteld worden en raadpleegbaar zijn (pdf]bestand).

notitie behandeling zienswijzen exploitatieplan Den Bogerd

staat van wijzigingen exploitatieplan

beeldkwaliteitplan Den Bogerd

Ter inzage gelegde stukken

Het ontwerpbestemmingsplan Den Bogerd, bestaande uit de analoge verbeelding, regels en toelichting

Zienswijzen bestemmingsplan (+ overzichtskaart locatie indieners zienswijzen)

Rapport akoestisch onderzoek Den Bogerd Udenhout d.d. maart 2013/25 november 2013 RA001]0252394]02c Croonen Adviseurs

Onderzoek luchtkwaliteit Den Bogerd Udenhout d.d. 19 november 2013 RL001]0252394]01b Croonen Adviseurs

Het ontwerpexploitatieplan Den Bogerd

Zienswijzen exploitatieplan

Het beeldkwaliteitplan Den Bogerd

Besluit GS d.d. 14 januari 2014 tot herbegrenzing van de EHS

Tilburg,

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

de secretaris, de burgemeester,

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Tilburg;

] gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

Besluit

1. Het bestemmingsplan Den Bogerd gewijzigd vast te stellen en daarmee

De ingebrachte zienswijzen onder 5, 36, 46, 76, 76a, 77 en 79 gegrond te verklaren.

De ingebrachte zienswijzen onder 6, 9, 15, 17 t/m 26, 29 t/m 31, 33 t/m 35, 37 t/m 42, 44, 45, 47, 50 t/m 56, 58, 59, 61 t/m 64, 66 t/m/ 69, 72 t/m/75, 78 en 83 t/m 85 gedeeltelijk gegrond en gedeeltelijk ongegrond te verklaren.

De overige ingebrachte zienswijzen onder 1 t/m 4, 7, 8, 10 t/m 14, 16, 27, 28, 32, 43, 48, 49, 57, 60, 65, 70, 71, 80, 81 en 82 ongegrond te verklaren.

De "staat van wijzigingen" bestemmingsplan Den Bogerd vast te stellen.

2. Het exploitatieplan Den Bogerd gewijzigd vast te stellen en daarmee

2.1. De ingebrachte zienswijze onder 9 niet ontvankelijk te verklaren.

2.2. De ingebrachte zienswijzen onder 1, 2 en 4 t/m 7 gegrond te verklaren.

2.3. De ingebrachte zienswijzen onder 16 en 21 gedeeltelijk gegrond en gedeeltelijk ongegrond te verklaren.

2.4. De overige ingebrachte zienswijzen onder 3, 8, 10, 11 t/m 14, 15, 17 t/m 20 en 22 t/m 25 ongegrond te verklaren.

2.5. De "staat van wijzigingen" exploitatieplan Den Bogerd vast te stellen.

3. Het beeldkwaliteitplan Den Bogerd vast te stellen.

4. Crisis en herstelwet van toepassing te verklaren.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 17 februari 2014

de griffier, de voorzitter,