4.3 Archeologie, cultuurhistorie en monumentenzorg
Eekhoornpad 42 A/B/C.
- Historische geografie: Het plangebied maakte vanaf de middeleeuwen deel uit van de Hultense Heide en is iets ten oosten van het Beekdal van de Donge gelegen. In de tweede helft van de negentiende eeuw werd het gebied beplant met loof- en naaldbossen, al dan niet in combinatie met de aanleg van landgoederen met tuinaanleg.
- Archeologie: Hoewel de bodem door de bosaanleg grotendeels verstoord is, kan er vanwege de nabijheid van het beekdal van de Donge toch nog sprake zijn van een archeologische verwachting.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Oude Warande, Grotto.
- Historische geografie: Het plangebied maakte in de middeleeuwen deel uit van een onontgonnen heidelandschap, iets ten noorden van de zandweg die Tilburg met Breda verbond. Tussen 1712 en 1715 werd hier in opdracht van prins Willem van Hessen-Kassel een parkachtig, rechthoekig sterrenbos aangelegd. Na verschillende wijzigingen en toevoegingen aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw, ging in 1988 een renovatieplan gericht op reconstructie van het sterrenbos van start. Dit plan moet rond 2025 voltooid zijn. Het paviljoen Grotto werd in 2009 opgericht in opdracht van de kunststichting Fundament.
- Archeologie: De archeologische verwachting in het plangebied is middelhoog tot hoog. De functiewijziging van het bestaande paviljoen gaat niet gepaard met nieuwe bodemverstoringen.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren. De Oude Warande zelf beschikt, als enig intact barok sterrenbos in Nederland, over een zeer hoge cultuurhistorische waarde. Aan de rand van het cirkelvormige hart van het bos bevindt zich een voormalige veldwachterswoning uit 1915. Deze is opgenomen in et Monumenten Inventarisatie Project van de provincie Noord-Brabant (MIP).
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Fietstunnel Academielaan.
- Historische geografie: Het plangebied bevindt zich in een gebied dat sinds de middeleeuwen tot de oostelijke uitlopers van de Hultense Heide behoorde en lag iets ten westen ven de herdgang De Reit. Met de aanleg van de wijken De Reit en 't Zand in de jaren tussen 1955 en 1970 verstedelijkte het gebied. De agrarische bebouwing, en op een enkele uitzondering na ook het statenpatroon rondom de nederzetting De Reit, werden bij de aanleg van de nieuwe wijken nagenoeg geheel gesloopt en rechtgetrokken. De spoorlijn Breda - Tilburg werd in 1860 aangelegd.
- Archeologie: De bodem van het plangebied is door de aanleg van het spoor (1860), de fietstunnel (2012) en de parkaanleg met vijver (ca. 1965) nagenoeg geheel verstoord. Er is hier geen archeologische verwachting meer.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Kloosterstraat 49 01-34.
- Historische geografie: Het plangebied is gelegen aan de Kloosterstraat, genaamd naar het iets ten oosten van het plangebied gelegen klooster van de Zusters van Liefde dat in de jaren vanaf 1832 aan de Oude Dijk en de Kloosterstraat wordt opgericht. In de middeleeuwen is de straat een onbenaamd zand- of akkerpad. Vanaf het midden van de negentiende eeuw wordt de straat geleidelijk aan bebouwd.
- Archeologie: Bij de nieuwbouw in 2011-2012 is het aanwezige bodemarchief nagenoeg geheel verstoord. Er is hier dan ook geen archeologische verwachting meer.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren. Wel bevinden zich aan de Kloosterstraat verschillende objecten uit de periode 1870-1940 die zijn opgenomen in het Monumenten Inventarisatie Project (MIP) maar die verder geen beschermde status hebben.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Het NS-Plein.
- Historische geografie: Het plangebied maakte in de middeleeuwen deel uit van de Heuvelse akkers die gelegen waren tussen de herdgangen Heuvel en Veldhoven. De oostelijke zijde van het plein wordt bepaald door de middeleeuwse routes van de Koestraat en de Enschotsestraat. De westelijke zijde van het plein is tevens de oostelijke grens van de voormalige NS-Werkplaats die in de decennia vanaf 1867 wordt aangelegd. Rond 1900 wordt de Besterdring aangelegd. Tot het midden van de negentiende eeuw was het gebied van het NS-Plein in gebruik als akkerland dat grensde aan de noordelijke zijde van de Donkerstraat. De huidige Karrestraat is het laatste restant van de vroegere Donkerstraat. Op de kaart van D. Zijnen uit 1760 is het een onbenaamde zandweg, maar op de kadasterkaart van 1832 staat er Het Donker straatje bij. Deze straat liep van de Schijfstraat (Noordhoekring) tot de splitsing Koestraat - Enschotsestraat (N.S.-Plein)
- Archeologie: Plein en wanden zijn bij verschillende reconstructiewerkzaamheden in de afgelopen eeuw steeds aan transformatie onderhevig geweest. De archeologische verwachting in het plangebied is dan ook laag.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren. Wel zijn veel van de gebouwen op de voormalige NS-werkplaats aan te merken als industrieel-archeologisch en architectuurhistorisch waardevol.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Jules Verneweg 12 A/B/C.
- Historische geografie: Het plangebied was tot en met de eerste helft van de twintigste eeuw in gebruik als weide- of akkerland. In de jaren vanaf 1960 wordt er het bedrijventerrein Loven II aangelegd.
- Archeologie: De archeologische verwachting in het gebied is onbekend. Wel zijn er in de nabijheid van het plangebied bij onderzoeken in de laatste jaren veel prehistorische sporen ontdekt. Het plangebied is echter nagenoeg geheel bebouwd zodat de bodem als verstoord moet worden beschouwd.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Achterpad achter de woningen Sint Janstraat 18 tot en met 34 D en een strook in de
Andresasstraat.
-
Historische geografie: Het plangebied is gelegen aan de oostelijke zijde van de wijk Groeseind. Deze werd in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw aangelegd op een gebied dat al tenminste vanaf de late middeleeuwen in gebruik was als akker- en weideland. In de jaren vanaf 2010 vindt er een grootschalige herstructurering van de wijk plaats.
- Archeologie: De archeologische verwachting in het gebied is onbekend. Het plangebied betreft echter twee al bestaande resttracés van beperkte omvang die vermoedelijk als verstoord kunnen worden beschouwd.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Een deel van het perceel Goirkekanaaldijk 2-01 tot 2-05 en 2-09.
-
Historische geografie: De Goirkekanaaldijk werd in 1919 gelijktijdig met het Wilhelminakanaal aangelegd in een gebied dat op de oudst bekende kaart van Tilburg (Diederik Zijnen 1760) wordt aangeduid als woeste gronden. Langs de Goirkekanaaldijk en de aangrenzende IJsselstraat werd, voornamelijk in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, bedrijfsbebouwing opgericht.
- Archeologie: De archeologische verwachting in het gebied is onbekend. Het plangebied betreft echter een reeds bebouwd perceel van beperkte omvang dat vermoedelijk als verstoord kan worden beschouwd.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Dongenseweg 63-63A.
-
Historische geografie: Het plangebied bestaat uit twee relatief kleine percelen gelegen aan de noordoostelijke zijde van de Dongenseweg. Deze weg werd in 1733 aangelegd als verbindingsweg tussen Tilburg en Dongen. In de achttiende eeuw maakte het plangebied deel uit van een groot vochtig heidegebied dat pas in het begin van de twintigste eeuw werd ontgonnen voor de landbouw.
- Archeologie: Uit in 2006 door Fontys Hogescholen/BILAN uitgevoerd inventariserend archeologisch onderzoek is gebleken dat de archeologische verwachting in het plangebied laag is en werden er geen archeologische indicatoren aangetroffen.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Een perceel aan de Distlerstraat.
- Historische geografie: Het plangebied maakt deel uit van de wijk Quirijnstok die als laatste deel van de stadsuitbreiding in Tilburg-Noord in de jaren vanaf 1969 werd aangelegd. Daarvoor was het gebied al tenminste vanaf de late middeleeuwen in gebruik als akker- en weideland in een omgeving waar verder slechts zeer spaarzaam agrarische bebouwing voorkwam.
- Archeologie: Het plangebied betreft een groenstrook aan weerszijden van een fiets- en voetpad. De archeologische verwachting is hier vermoedelijk middelhoog tot hoog.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Een deel van de snelweg tussen de spoorlijn Tilburg - Eindhoven en de Bosscheweg.
- Historische geografie: Het plangebied betreft een deel van de snelweg A58/E312 tussen de Spoorlijn Tilburg-Oisterwijk en de Bosscheweg. De weg gaat daarna over in de A65 tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch. Dit deel van de weg werd in 1971 opengesteld en in de decennia daarna verbreed.
- Archeologie: In het plangebied is door de verregaande grondwerkzaamheden voor de aanleg van de weg geen sprake meer van enige archeologische verwachting.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.
Een deel van de rijksweg A65 tussen hectometerpaal 16.2 en 15.7.
-
Historische geografie: De A65 maakt deel uit van het tracé van de vanaf 1825 aangelegde zuidelijke weg die Tholen met Grave en uiteindelijk Nijmegen verbond. De delen in Tilburg en Berkel-Enschot kwamen omstreeks 1825 gereed.
- Archeologie: : In het plangebied is door de verregaande grondwerkzaamheden voor de aanleg van de weg geen sprake meer van enige archeologische verwachting.
- Objecten en structuren: In of in de directe nabijheid van het plangebied bevinden zich geen van rijks- of gemeentewege beschermde monumenten of structuren.
- Advies: Omdat het hier een beheerplan betreft waarin geen wezenlijke ruimtelijke ingrepen mogelijk worden gemaakt, zijn vanuit het oogpunt van cultuurhistorie of archeologie geen aanvullende voorwaarden noodzakelijk.