direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: De Zandleij, 7e herziening (Kuil 5)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2012020-e001

5.4 Geluid

Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriƫle activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.

5.4.1 Wegverkeerslawaai

Binnen het plangebied wordt een nieuwe woning gerealiseerd welke gelegen is binnen de zone van een weg als bedoeld in hoofdstuk VI van de Wgh ("zones langs wegen"). Voor nieuwe woningen geldt ingevolge artikel 82 Wgh een voorkeurgrenswaarde van 48 dB. Voor deze geluidgevoelige bestemming is een akoestisch onderzoek uitgevoerd en heeft toetsing plaatsgevonden aan de normen uit de Wgh. Uit het akoestisch rapport blijkt dat de geluidbelasting op een deel van de nieuw te bouwen woning hoger is dan de voorkeurgrenswaarde van 48 dB. De maximaal optredende geluidbelasting inclusief toepassing van de wettelijke aftrek van 5 dB conform artikel 110g van de Wgh bedraagt 55 dB (zie onderstaand figuur)

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2012020-e001_0003.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2012020-e001_0004.png"

De maximaal te verlenen grenswaarde van 63 dB voor een binnenstedelijke situatie wordt hierbij niet overschreden. Maatregelen om de geluidbelasting te reduceren (b.v. toepassen stiller asfalt, beperken verkeersintensiteit, verlagen rijsnelheid, toepassen schermen) ontmoeten overwegende bezwaren van verkeerskundige, financiƫle en stedenbouwkundige aard.

Voor het bouwplan zal een hogere waarde procedure wegverkeerslawaai worden doorlopen. Aan dee hogere waarden beschikking zullen voorwaarden worden verbonden.

Aan het besluit hogere grenswaarden worden de volgende voorwaarden gesteld:

  • de woning dient minimaal over 1 geluidluwe gevel te beschikken;
  • aan de geluidluwe gevel dient minimaal 1 verblijfsruimte, bij voorkeur de hoofdslaapkamer gesitueerd te zijn;
  • de buitenruimte dient geluidluw te zijn;

bij de aanvraag om vergunning ingevolge de Wabo moet daarnaast aan de hand van een akoestisch rapport aangetoond worden dat aan afdeling 3.1 van het Bouwbesluit 2012 voldaan wordt.

5.4.2 Railverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geen geluidgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.

5.4.3 Industrielawaai

In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.

5.4.4 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.