Plan: | Magazijnkwartier 2011 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2011009-e001 |
Het concept-ontwerpbestemmingsplan is onder vermelding van een reactietermijn van vier weken verzonden naar de in artikel 3.1.1 Bro genoemde overleginstanties, aangevuld met enkele organisaties, die de gemeente op vrijwillige basis de mogelijkheid wenste te geven op het concept te reageren. Het concept is verzonden aan de volgende organisaties:
Instantie | Datum verzending | Datum ontvangst reactie | Opmerkingen? |
Directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving provincie Noord Brabant | Per digitale formulier 25 juli 2011 | brief 29 augustus 2011 | nee |
Inspectie VROM | email 25 juli 2011 | mail 15 augustus 2011 | nee |
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed | email 25 juli 2011 | ||
Ministerie van Defensie | email 25 juli 2011 | ||
Waterschap de Dommel | email 25 juli 2011 | brief 4 augustus 2011 | nee |
Waterschap Brabantse Delta | email 25 juli 2011 | ||
Nederlandse Gasunie | email 25 juli 2011 | mail 27 juli 2011 | nee |
Enexis | email 25 juli 2011 | ||
ProRail Railinfrabeheer Beheer en instandhouding regio Zuid | email 25 juli 2011 | ||
Brandweer Midden-West Brabant | email 25 juli 2011 | ||
Gemeente Tilburg Afdeling Omgevingsvergunningen Dienst Publiekszaken |
email 25 juli 2011 | mail 8 augustus 2011 | ja |
Brabant Water | Brief 25 juli 2011 | ||
NV Nederlandse Spoorwegen afdeling Bedrijfs- en Productontwikkeling |
Brief 25 juli 2011 |
Hieronder worden de overlegreacties met opmerkingen (samengevat) weergegeven, waarbij tevens het standpunt van het college van burgemeester en wethouders wordt vermeld.
De vier eerstgenoemde ontvangen reacties bevatten geen inhoudelijke opmerkingen, die van de gemeente Tilburg, afdeling Omgevingsvergunningen Dienst Publiekszaken wel, zoals te zien valt in de bijlagen 14 tot en met 18.
In reactie op de input van de laatstgenoemde vindt dit plan als volgt verbetering.
“Artikel 2.5 – wijze van meten – Op basis van deze uitleg van de oppervlakte van een bouwwerk tellen overstekken niet mee.”
Bovenstaande behoort tot de standaard systematiek van de gemeente Tilburg. Het bestemmingsplan behoeft op basis van deze opmerking geen aanpassing.
“Artikel 9.2.1.b – ondergronds bouwen – Op grond van dit artikel mag 100% van het erf ondergronds worden bebouwd. In 9.2.2 staat een afwijkingsmogelijkheid voor hetzelfde. Is de afwijkingsmogelijkheid overbodig?"
In systematiek staat 40% van erf mag ondergronds bebouwd worden, met afwijking tot 100%. Deze regeling wordt opgenomen omdat anders het gehele plangebied ondergronds bebouwd kan worden. Vervolgens zal voor ondergrondse parkeergarage/bebouwing in de bouwregels van de bestemming opgenomen worden dat ondergrondse bebouwing is toegestaan.
Verder is de systematiek alsvolgt aangepast aangezien de voorwaarden onder de afwijkingsregels behoren te staan:
Afwijken van de bouwregels.
Het bevoegd gezag kan omgevingsvergunning verlenen voor het binnenplans afwijken van het bepaalde in lid 2.1 ten behoeve van:
en mits dit niet leidt tot een onevenredige aantasting van:
“Artikel 9.1 - Dit roept de vraag op of parkeren nu in het bestemmingsplan is geregeld of via de bouwverordening.”
Artikel 9.1 kan verwijderd worden aangezien de normering al is opgenomen in artikel 6. Echter lijkt het verstandig om de regeling zoals opgenomen in art. 6.2.2. sub b onder te brengen onder artikel 6.2.1. Voor de overige gevallen kan de regeling "uitsluiting aanvullende werking Bouwverordening" in artikel 9.8 blijven staan.
“Artikel 11.5.c – wro wijzigingsgebied 2 – Het maximum bruto vloeroppervlak tbv centrumfuncties mag maximaal 900 m² bedragen…Als ik naar de toegestane functies binnen de bestemming Centrum-Binnenstad kijk valt hier ook wonen onder. Dan zijn de 900 m² snel opgebruikt.”
De wijzigingsregels zijn anders vormgegeven, niet met een maximaal vloeroppervlak maar met een bebouwingspercentage en toegestane functies per bouwlaag.