Plan: | Magazijnkwartier 2011 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2011009-e001 |
Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.
Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zones van wegen (Spoorlaan, Heuvelring, NS-plein), zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). Het betreft een aantal woningen. Voor deze geluidsgevoelige bestemmingen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd en heeft een toetsing plaatsgevonden aan de normen uit de Wet geluidhinder. (bijlage 8 akoestisch rapport Cauberg-Huygen, rapport 20110775-04 d.d. 30 september 2011) Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat voor een aantal geluidsgevoelige bestemmingen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Er zijn maatregelen onderzocht om de geluidsbelasting te reduceren. De resultaten staan in het akoestisch onderzoek. Bij afweging van de te nemen maatregelen bleek dat bron- en overdrachtsmaatregelen gericht op het terugbrengen van de geluidbelasting tot de voorkeursgrenswaarde, onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiële aard. Circa 6 woningen van plandel A en B en circa 160 woningen ter plaatse van de bestaande bebouwing ondervinden een geluidbelasting die meer bedraagt dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Voor de volledigheid: in overleg met de gemeente is afgesproken dat beide plandelen gekoppeld realisatie vinden.
Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-'s-Hertogenbosch/Eindhoven. Het betreft een aantal woningen. Voor deze geluidsgevoelige bestemmingen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd en heeft een toetsing plaatsgevonden aan de normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder (bijlage 8 akoestisch rapport Cauberg-Huygen, rapport 20110775-04 d.d. 30 september 2011). Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat voor een aantal geluidsgevoelige bestemmingen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde wordt overschreden. Er zijn maatregelen onderzocht om de geluidsbelasting te reduceren. De resultaten staan in het akoestisch onderzoek. Bij afweging van de te nemen maatregelen bleek dat bron- en overdrachtsmaatregelen gericht op het terugbrengen van de geluidbelasting tot de voorkeursgrenswaarde, onvoldoende doeltreffend zijn dan wel stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiële aard. Circa 177 woningen van A/B (realisatie van beide delen is gekoppeld) en circa 157 woningen ter plaatse van de bestaande bebouwing ondervinden een geluidbelasting die meer bedraagt dan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB. Hiervan ondervinden circa 24 woningen van gebouw D van plandeel A een geluidbelasting die meer bedraagt dan de maximale ontheffingswaarde van 68 dB. Voor de woningen waarvan de geluidbelasting meer bedraagt van de maximale ontheffingswaarde wordt de maximale ontheffingswaarde als hogere waarde vastgesteld en wordt bij het indienen van de bouwvergunning invulling gegeven aan de noodzakelijke gebouwgebonden maatregelen om de geluidbelasting te verminderen tot de maximale ontheffingswaarde van 68 dB en lager.
Voor deze geluidsgevoelige bestemmingen heeft het college van burgemeester en wethouders een hogere-waardenbesluit genomen. Dit besluit is bij dit bestemmingsplan gevoegd. Voor deze woningen wordt bij het indienen van de bouwvergunning invulling gegeven aan de nadere eisen die de gemeente stelt bij het nemen van een hogere waardenbesluit.
In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.
Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.