direct naar inhoud van 2.3 Technische infrastructuur
Plan: Magazijnkwartier 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2011009-e001

2.3 Technische infrastructuur

Bestaande ondergrondse infrastructuur

In het plangebied bevindt zich ondergrondse infrastructuur. De ondergrondse infrastructuur rondom het plangebied bestaat uit aansluitingen van de volgende beheerders:

Overzicht k&l-tekening

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2011009-e001_0002.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2011009-e001_0003.png"

Beleidskader

  • Telecommunicatiewet: juridisch beleid inzake telecommunicatie- netwerken. Het verleggen van glasvezel- en/of koperkabels voor telefoon, internet en televisie is in de Telecommunicatiewet en de Telecomverordening Tilburg geregeld. De grondeigenaar is verplicht telecommunicatiekabels te gedogen (toe te staan) in zijn grond. De telecom beheerder regelt de verlegging; de kosten zijn in principe voor haar rekening (artikel 5.7. lid 1). Eventuele geschillen worden door de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) of de rechter beslecht.
  • Privaatrechtelijke overeenkomsten met nutsbedrijven waaronder Enexis (voormalige PNEM) en Brabantwater (voormalige TWM). In verband met het ontbreken van uniforme regelgeving zijn er in het verleden door gemeente Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout met bovengenoemde bedrijven afzonderlijke regelingen afgesproken. Bij verleggingen moeten wij de kosten betalen, de offerte wordt door het cluster Leidingcöordinatie getoetst.
  • Besluit externe veiligheid Buisleidingen (BevB): Op 1 januari 2011 is het BevB in werking getreden. Dit is van toepassing voor leidingen met gevaarlijke stoffen waaronder aardgas.
  • Vergunningen, toestemming (nuts) of instemmingsbesluit (telecom), ondergrondse infrastructuur. Verantwoordelijk hiervoor is cluster Leidingcoördinatie.
  • Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION) heeft tot doel om graafincidenten te voorkomen en de informatie uitwisseling over de ligging van kabels en leidingen te reguleren. Het Kadaster is het informatieloket en zorgt ervoor dat de informatie uitgewisseld kan worden (KLIC).

Nieuwe ontwikkeling

In het gebied liggen aansluitingen van de huidige bestaande bebouwingen. Als de gebouwen gesloopt gaan worden dan moeten de aansluitingen verwijderd worden. Dit kan door de eigenaar via www.huisaansluitingen.nl opgegeven worden. Voor de nieuwe plannen zal de benodigde capaciteit van de electra berekend worden. Waarschijnlijk is er een nieuwe traforuimte nodig om de nieuwbouw te voeden. Deze moet inpandig opgenomen worden of op eigen terrein gerealiseerd worden. Hiermee moet rekening gehouden worden bij de planvorming.

Nieuwe aansluitingen kunnen ook via www.huisaansluitingen.nl aangevraagd worden. Hiervoor is het noodzakelijk te weten hoeveel woningen / bedrijvigheid er gaat komen zodat de bedrijven juiste berekeningen kunnen maken. De tracésvoorstellen worden door de gemeente getoetst.

De financiële gevolgen op basis van mogelijke verleggingen dienen te worden onderzocht en te worden getoetst op regelingen uit de privaatrechtelijke overeenkomsten en criteria uit de telecommunicatiewet door het cluster Leidingcöordinatie van de afdeling Beheer en Onderhoud.

Binnen het plangebied bevinden zich geen belangrijke technische infrastructurele voorzieningen in de vorm van kabels en/of leidingen met ruimtelijke relevantie (bijvoorbeeld in verband met in acht te nemen belemmeringenstroken of veiligheidszones). Wel vallen binnen het plangebied de eerder genoemde gebiedsaanduidingen voor geluidzone - spoor, luchtvaartverkeerszone (invliegfunnel) en veiligheidszone vervoer gevaarlijke stoffen. Deze komen verder aan de orde in met name hoofdstuk 5, waar ook het pand van T.S.C. St. Olof aan de orde komt als zijnde een kwetsbaar object in het plangebied.