Plan: | Magazijnkwartier 2011 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2011009-e001 |
De toekomstige ruimtelijke structuur komt aan de orde in de beschrijving van het gebieds- en projectprofiel in paragraaf 4.2.1, hier volgt een beschrijving van de huidige situatie. Het plangebied heeft een vrij rechthoekige vorm en stond al beschreven in paragraaf 1.3. De Spoorlaan, in westelijke richting éénbaans en in oostelijke richting tweebaans, maakt deel uit van het CityRing-stelsel, dat rechtsom als hoofdstructuur voor het verkeer van de binnenstad dient. De Spoorlaan maakt deel uit van de stedelijke oost-west as, waarin hogere bebouwingsaccenten voorkomen. Aan de zuidelijke wand staat een aantal authentieke panden, zoals het pand van de SNS-bank, van de T.S.C. St. Olof en daartussen een voormalig bankkantoor, die het beeld van de binnenstad vanuit de trein bepalen. Grootschaliger kantoorpanden zijn hier ook tussen te vinden, waarbij de nieuwe bebouwing niet altijd even praktisch aansluit bij de aanwezige waardevolle panden. Kenmerkend voor dit deel van de Spoorlaan is verder dat de grote statige huizen zich afwisselen met oude wandbebouwing en nieuwere (kantoor)panden, dat er vaak één type functie per pand is (dus meerdere functies naast elkaar), dat de perceelsbreedte erg varieert en dat de bouwhoogte tussen 11 en 15 meter is.
Centraal in het plangebied ligt de Magazijnstraat, die de ontsluiting van de parkeergarage onder het Pieter Vreedeplein naar de Spoorlaan vormt. De interne ruimtelijke hoofdstructuur van het plangebied wordt sterk bepaald door de Magazijnstraat, die speciaal voor de ontsluiting van de parkeergarage verbreed is. Vanuit de Spoorlaan wordt de entree van deze straat gemarkeerd door het SNS-gebouw aan de oostzijde, de westzijde van de Magazijnstraat kent een ruwe wand sinds haar verbreding. Richting het Pieter Vreedeplein is hier zicht op de nieuwe bioskoop, de parkeergarage, het winkelcentrum en de bijbehorende appartementen. Aan beide zijden van de straat bevinden zich kleinschalige (al dan niet besloten) parkeerplaatsen, die aandoen als overgebleven, minder fraaie plekken, door achterkanten en gesloten gevels omgrensd. Aan de oostzijde bevindt zich een drietal huizen die een vrij soepele overgang kennen naar de zuidelijker, hogere, appartementen.
Het wegprofiel van de Magazijnstraat wijkt sterk af van de oude Telegraafstraat, een ondergeschikte straat die een smal profiel heeft (minimaal 7 meter) en mede structuur geeft aan het plangebied. Zij loopt van oost naar west en heeft een aantal beeldbepalende panden in haar noordelijke wand, binnen het plangebied. De zuidelijke wand valt buiten het plangebied. Ten oosten van de Magazijnstraat staan in de Telegraafstraat appartementen en een aantal beeldbepalende panden (huisnummers 1 tot en met 7), met daarin onder meer een restaurant. De hoogte loopt vrij vloeiend over in de hoge bebouwing aan de Heuvelring. Aan de westzijde staan eveneens beelbepalende panden (huisnummers 29a tot en met 31c), deze zijn minder onderhouden, in bezit van de gemeente en bieden vooral woonruimte aan studenten.
Qua vorm en structuur zijn de twee deels gesloten bouwblokken aan beide zijden van de Magazijnstraat kenmerkend voor het plangebied: aan de Spoorlaan en Telegraafstraat gaat het om gesloten wanden, waarvan de randen sterk gedefinieerd zijn door een duidelijke rooilijn. Deze ontstond door de positionering van de bebouwing direct aan de straat en kreeg in bijna alle gevallen een volledige invulling. De Magazijnstraat zelf biedt via de kleinschalige parkeerplaatsen inkijk in de blokken.