direct naar inhoud van Artikel 11 Algemene aanduidingsregels
Plan: Magazijnkwartier 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2011009-e001

Artikel 11 Algemene aanduidingsregels

11.1 luchtvaartverkeerzone

Al dan niet in afwijking van het elders in de planregels bepaalde, geldt ter plaatse van de gebiedsaanduiding 'luchtvaartverkeerzone' ten behoeve van een obstakelvrij start-en landingsvlak met zijkanten ten behoeve van de vliegverkeersveiligheid een bouwverbod voor gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, indien deze een bouwhoogte kennen, die de waarde (uitgedrukt in meters boven NAP), die is aangegeven op de bijgevoegde bijlage Luchtvaartverkeerzone-funnelkaart, overschrijdt.

11.2 geluidzone - spoor

In afwijking van het bepaalde in hoofdstuk 2 gelden ter plaatse van de gebiedsaanduiding 'geluidzone - spoor' de volgende regels:

  • a. voor het bouwen geldt dat geen nieuwe bouwwerken mogen worden gebouwd ten behoeve van geluidsgevoelige bestemmingen zoals bedoeld in 'Wet geluidhinder' en 'Besluit geluidhinder', met uitzondering van: ver-/nieuwbouw van bestaande gebouwen waarbij de bestaande oppervlakte van het gebouw, in generlei opzicht wordt vergroot of veranderd; onder verbouwen wordt hier verstaan het bouwkundig veranderen van (een deel) van het gebouw en/of (een van) de daartoe behorende gevels; onder nieuwbouw wordt hier verstaan het geheel of nagenoeg geheel vernieuwen van een gebouw, waarbij de situering, bouwhoogte en bouwmassa geheel of nagenoeg geheel overeenkomen met het gesloopte gebouw; de bouw van een bijgebouw bij een woning of de uitbreiding van een bestaande geluidsgevoelige functie conform de in de basisbestemming voorgeschreven bebouwingsregeling;
  • b. het bevoegd gezag kan omgevingsvergunning verlenen voor het binnenplans afwijken van het bepaalde in dit lid, onder a., indien:
    • 1. is, of kan worden voldaan aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder, of indien;
    • 2. ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is verleend;
  • c. burgemeester en wethouders kunnen het bestemmingsplan wijzigen in die zin dat de gebiedsaanduiding 'geluidszone - spoor' opgeheven wordt indien de bron van de geluidszone is opgehouden te bestaan.

11.3 veiligheidszone - vervoer gevaarlijke stoffen

Ter plaatse van de gebiedsaanduiding 'veiligheidszone - vervoer gevaarlijke stoffen' mogen geen beperkt kwetsbare of kwetsbare objecten als bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en de Circulaire Risico Normering Vervoer Gevaarlijke Stoffen gebouwd c.q. in gebruik worden genomen tenzij invulling wordt gegeven aan de verantwoordingsplicht zoals bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen en de Circulaire Risico Normering Vervoer Gevaarlijke Stoffen.

11.4 wro-zone - wijzigingsgebied 1

Ter plaatse van de gebiedsaanduiding 'wro-zone – wijzigingsgebied 1' zijn burgemeester en wethouders bevoegd het plan te wijzigen ten behoeve van de bestemming 'Centrum – Binnenstad', inclusief de functie 'gezondheidscentrum' middels een aanduiding, met dien verstande dat:

  • a. planwijziging dient te zijn gericht op het bereiken van een nieuwe functie passend binnen de ruimtelijk-functionele structuur van de omgeving;
  • b. het aantal eventuele nieuwe woningen dient te passen binnen het provinciale en gemeentelijke woningbouwprogramma en bedraagt maximaal 40 woningen;
  • c. de bouwhoogte is maximaal 15 meter exclusief kap, terwijl de hoogte van de kap maximaal 4 meter mag bedragen onder een afschuiningshoek van maximaal 45 graden en waarbij de nokrichting vrij is;
  • d. het bebouwingspercentage voor de eerste bouwlaag 100% is en voor de tweede en overige bouwlagen maximaal 50%;
  • e. parkeren geschiedt in bouwlaag -1 en 1 en / of half verdiept (bouwlaag 1 = de begane grondlaag)
  • f. de functie wonen is toegestaan op bouwlaag 2 en verder;
  • g. de functie gezondheidscentrum is toegestaan op bouwlagen 1 en 2;
  • h. voldaan moet worden aan de vereisten inzake de bodemkwaliteit, geluid, flora- en faunawet, luchtkwaliteit, bedrijvigheid alsmede de economische uitvoerbaarheid;
  • i. de nieuwe woningen geen onnodige beperkingen mogen opleveren voor de aanwezige bedrijven binnen en/of nabij het plangebied - als zij dat wel doen zijn de hieruit voortkomende planschadekosten voor de rekening van de initiatiefnemer;
  • j. het plan in het kader van externe veiligheid dient te voldoen aan de vereisten omtrent bereikbaarheid, bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid. Hierbij is met name aandacht vereist voor vluchtwegen van het spoor af, goede/verbetering bereikbaarheid gebouwen en voldoende blusvoorzieningen;
  • k. in het wijzigingsplan aandacht besteed dient te worden aan de gemaakte belangenafweging;
  • l. in het wijzigingsplan in de parkeerbehoefte dient te worden voorzien volgens de dan geldende parkeernormen;
  • m. een besluit tot planwijziging pas genomen wordt nadat, ingeval van ligging in een gebied dat is aangewezen op de IKAW en/of AMK, archeologisch onderzoek heeft plaatsgevonden en wanneer eenmaal aangetroffen archeologische waarden blijkens rapportage van de archeologische deskundige in voldoende mate zijn zeker gesteld;
  • n. bij het toepassen van deze wijzigingsbevoegdheid wordt de procedure genoemd in artikel 14doorlopen.