direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Goirkestraat beschermd stadsgezicht 2012
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2010033-e001

5.4 Geluid

Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.

5.4.1 Wegverkeerslawaai

In dit bestemmingsplan worden nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt. Het betreft binnen de bestemming "Gemengd 1" en de dubbelbestemming "Waarde - Cultuurhistorie".

In dit bestemmingsplan worden nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt. Het betreft binnen de bestemmingen "Gemengd 1", "Wonen", "Wonen-Gestapeld" en de dubbelbestemming "Waarde - Cultuurhistorie".

Binnen de bestemming "Waarde - Cultuurhistorie" is een afwijkingsmogelijkheid opgenomen van de bouwregels ten aanzien van goothoogte, bouwhoogte, bouwdiepte, aantal bouwlagen etc. De afwijkingsmogelijkheid voor het aantal bouwlagen houdt in dat extra geluidgevoelige bestemmingen gerealiseerd kunnen worden.

Voor het bestemmingsplan zijn door de gemeente Tilburg akoestische berekeningen uitgevoerd voor het wegverkeer. Uit deze onderzoeken blijkt dat ten aanzien van de bouwvlakken binnen de betreffende bestemmingen de voorkeurswaarde voor wegverkeerslawaai ingevolge de Wet geluidhinder wordt overschreden. Om functie wonen te binnen de afwijkingsmogelijkheid te kunnen realiseren is het noodzakelijk een hogere grenswaarde vast te stellen.

De voorgenomen woningbouw is gelegen binnen de geluidzones van de Goirkestraat, Wilhelminapark en Hasseltstraat. Voor de bouwvlakken waar woningen gerealiseerd kunnen worden geldt volgens artikel 3.1 van het Besluit geluidhinder een voorkeursgrenswaarde van 48dB. Artikel 3.2 van het Besluit geluidhinder biedt burgemeester en wethouders de mogelijkheid om een hogere waarde vast te stellen tot een waarde van maximaal 63dB.

Uit de akoestische berekeningen blijkt dat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Geluidsarm asfalt is niet doelmatig vanuit financieel oogpunt gezien. Geluidsschermen zijn stedenbouwkundig niet gewenst. Verdere maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting zijn niet mogelijk. De geluidbelasting vanwege het wegverkeer bedraagt ten hoogste 63 dB. De maximaal toelaatbare hogere grenswaarde wordt niet overschreden.

Conform het gemeentelijk geluidsbeleid moeten woningen met een geluidsbelasting van 53 dB wegverkeerslawaai of hoger een geluidsluwe gevel hebben, met daaraan gelegen tenminste 1 verblijfsruimte, en een geluidluwe buitenruimte.

Voor de bestemming "Gemengd 1" met bijbehorende bestemming Waarde - Cultuurhistorie geldt dat als binnen deze bestemming extra bouwlagen worden gerealiseerd deze een geluidsluwe gevel moeten hebben met daaraan gelegen tenminste 1 verblijfsruimte en een (eventuele) geluidluwe buitenruimte.

Er is geen sprake van cumulatie.

Voor dit is een ontheffing hogere grenswaarden verleend.

5.4.2 Railverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De afstand van het spoortraject tot het bouwplan is echter zo groot dat dit geen invloed heeft op het bouwplan.

5.4.3 Industrielawaai

In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.

5.4.4 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.