direct naar inhoud van 9.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro
Plan: Buitengebied De Uiterste Stuiver 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2010009-e001

9.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro

Het concept-ontwerpbestemmingsplan is onder vermelding van een reactietermijn van vier weken verzonden naar de in artikel 3.1.1 Bro genoemde overleginstanties, aangevuld met enkele organisaties, die de gemeente op vrijwillige basis de mogelijkheid wenste te geven op het concept te reageren. Het concept is verzonden aan de volgende organisaties:

Instantie   Datum verzending   Datum ontvangst reactie   Opmerkingen?  
Directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving provincie Noord Brabant
 
5 okt. 2010   15 nov. 2010
via mail  

 
VROM   5 okt. 2010
via mail  
   
Ministerie van Defensie   8 okt. 2010      
Waterschap Brabantse Delta   5 okt. 2010
via mail  
3 nov. 2010    
Waterschap De Dommel
 
5 okt. 2010
via mail  
   
Gasunie   8 okt. 2010   1 november 2010    
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Gilze en Rijen
College van burgemeester en
wethouders van Dongen  
8 okt. 2010


8 okt. 2010  
1 nov. 2010


------------------------  
 
Commandant Brandweer Tilburg   8 okt. 2010   ----------------------    
ZLTO Hart van Brabant   8 okt. 2010   ------------------------    

Hieronder worden de overlegreacties (samengevat) weergegeven, waarbij tevens het standpunt van het college van burgemeester en wethouders wordt vermeld.

1. Directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving provincie Noord Brabant heeft bij brief van 24 november 2010 gereageerd en zij voeren het volgende aan.

a. Met betrekking tot het voormalige agrarische bedrijf aan de Vierbundersweg 48 verwijzen zij naar artikel 11.6 van de concept verordening Ruimte en verzoeken zij om in de toelichting een verantwoording op te nemen dat de ontwikkeling naar burgerwoning met opslag bijdraagt aan de ontwikkeling van een gemengde plattelands economie als bedoeld in artikel 8.2 van de Verordening.

b. Verder gaan zij er vanuit dat de aardappelgroothandel aan de Uiterste Stuiver 90, die onlangs een uitbreiding van 25% heeft gekregen geen nieuwe uitbreidingsmogelijkheid meer krijgt.

c. Tot slot vragen zij om een door vertaling van artikel 4.3 van de concept verordening voor wat betreft het zoekgebied voor een ecologische verbindingszone ten westen van de aardappelgroothandel aan de Uiterste Stuiver 90.

Ten aanzien van punt a wordt het volgende opgemerkt. Artikel 11.6 geeft regels voor niet-agrarische ruimtelijke ontwikkelingen die voorzien in een VAB-vestiging of uitbreiding van een niet-agrarische ruimtelijke ontwikkeling onder een aantal voorwaarden (bestemmingsvlak max 5000m2, sloop overtollige bebouwing, geen bedrijf in cat. 3 of hoger, niet meer dan 1 bedrijf, geen zelfstandig kantoor etc. etc.) Lid 2 b geeft aan dat voor een niet-agrarisch ruimtelijke ontwikkeling in agrarisch gebied (waarvan hier sprake is) een verantwoordingsplicht geldt dat deze ontwikkeling bijdraagt aan de ontwikkeling van een gemengde plattelandseconomie als bedoeld in artikel 8.2. Artikel 8.2 maakt bij het agrarische gebied onderscheid tussen een plattelands economie en een agrarische economie.

Bij de Vierbundersweg 48 is sprake van een voormalig agrarisch bedrijf dat bestemd wordt als (burger)woning met de mogelijkheid om in een bijgebouw voor maximaal 426m2 statische goederen op te slaan. Nog los van de vraag of hier sprake is van een ruimtelijke ontwikkeling (dat is pas het geval als voor de opslag een omgevingsvergunning is vereist) wordt opgemerkt dat de opslagmogelijkheid zeer beperkt is en ruimschoots aan alle voorwaarden van artikel 11.6 lid 1 voldoet.

Wat betreft de verantwoordingsplicht in de toelichting van het bestemmingsplan dat deze ontwikkeling bijdraagt aan de ontwikkeling van een gemengde plattelandseconomie wordt het volgende opgemerkt. Tilburg heeft, gezien het feit dat de Verordening Ruimte fase 2 nog niet inwerking is getreden, nog geen ruimtelijke ontwikkelingsvisie waarin is aangegeven in welke delen van het agrarisch gebied een plattelandseconomie of een agrarische economie wordt nagestreefd. Gezien de invulling van het gebied (7 agrarische bedrijven, 1 groothandel en 4 woningen) en gezien de ligging van het gebied nabij Tilburg (woongebied Reeshof en bedrijventerrein Vossenberg-West) en Dongen (woongebied en bedrijventerrein De Wildert) ligt het nastreven van een plattelandseconomie meer in de rede dan een agrarische economie. Gezien de informatie vanuit het gebied is de verwachting is dat het aantal agrarische bedrijven in de nabije toekomst zal afnemen. Tilburg heeft als beleid dat wanneer deze voormalige agrarische bedrijven aangekocht worden door burgers deze de bestemming (burger)woning krijgen met een gelimiteerd aantal m2 statische opslag in de voormalige bedrijfsgebouwen. Dit conform het tot voor kort geldende provinciale beleid. Deze ontwikkeling draagt in die zin bij aan de gemengde plattelandseconomie dat door het geven van een burgerwoning bestemming met een gelimiteerde opslag leegstand, verloedering en kapitaalsvernietiging van een voormalig agrarisch bedrijf wordt voorkomen.

Het plan wordt dan ook niet aangepast.

Ten aanzien van punt b wordt opgemerkt het onderhavige plan geen uitbreidingsmogelijkheid geeft aan de aardappelgroothandel aan de Uiterste Stuiver 90. De plansystematiek van Tilburg kent voor een bedrijfsbestemming geen standaard uitbreidingsmogelijkheid. En zeker voor bedrijven in het buitengebied is het vrijwel onmogelijk een standaard-maat te hanteren. Het hangt af van het soort bedrijf, de omvang, de ligging etc. etc. Vandaar dat concrete verzoeken allen apart worden beoordeeld, evt. bijv. met behulp van een advies van de adviescommissie agrarische bouwaanvragen. Geadviseerd wordt dan ook wanneer een bedrijf uitbreidingsplannen heeft deze als principe-verzoek in te dienen. Vervolgens wordt dan onderzocht of medewerking wordt verleend aan een bestemmingsplanherziening.

Ten aanzien van punt c wordt opgemerkt dat de gemeente ervoor gekozen heeft het zoekgebied enigzins te verleggen, namelijk in oostelijke richting. Het zoekgebied voor de ecologische verbindingszone dat de provincie bedoeld, is door de gemeente opgenomen in het bestemmingsplan 'Noordwesttangent: gedeelte Dalem Zuid - Vossenberg West'. Op de percelen langs het Wilhelminakanaal, de percelen aan de oostzijde van de aardappelgroothandel en ten westen van de toekomstige noordwesttangent is de bestemming Natuur opgenomen. Alleen direct langs de Noordwesttangent is de dubbelbestemming Waarde - Ecologie opgenomen.

Dit omdat de gemeente hier eigendommen heeft t.b.v. de aanleg en natuurcompensatie van de Noordwesttangent en op deze manier en hier kan de ecologische verbindingszone dus gerealiseerd worden. Omdat het zoekgebied dus al positief bestemd is hoeft het niet meer in het bestemmingsplan Uiterste Stuiver te worden vastgelegd.

2. Waterschap Brabantse Delta heeft bij brief van 1 november 2010 gereageerd. Zij verzoeken om in paragraaf 6 van de toelichting een 11-tal tekstuele wijzigingen door te voeren. Deze zijn allen verwerkt en de toelichting wordt op die punten aangepast. Ten aanzien van de regels en verbeelding heeft het waterschap geen opmerkingen.

3. Waterschap De Dommel heeft via mail van 15 oktober 2010 aangegeven geen opmerkingen te hebben over het plan.

4. Gemeente Gilze en Rijen heeft bij brief van 26 oktober 2010 gereageerd. Zij hebben geen inhoudelijke reactie op het concept-plan.

5. De Gasunie heeft via mail van 1 november 2010 gereageerd. Ze geven aan dat op de verbeelding de belemmerde strook van 4 meter voor de gasleiding buiten het plangebied niet ingetekend. Zij verzoeken om de belemmerde strook van 4 meter binnen de plangrens ook in te tekenen.

Opgemerkt wordt dat wat betreft het zuidelijke strookje de Gasunie ongelijk heeft. De belemmeringenstrook is daar correct ingetekend. Echter wat het noordelijke strookje betreft heeft zij wel gelijk. Hierop is de verbeelding alsnog aangepast.