Plan: | Veemarktkwartier 2010 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2010008-e001 |
Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriƫle activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.
Binnen het plangebied wordt voor de locatie aan de St. Josephstraat xx een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waardoor het realiseren van een geluidgevoelig object mogelijk wordt gemaakt. Voor deze locatie is getoetst aan de normen uit de Wet geluidhinder.
Het onderzoeksgebied bevindt zich aan de St. Josephstraat. De vastgestelde maximumsnelheid van de St. Josephstraat bedraagt 30 km/ uur. Dit geldt ook voor de Tivolistraat. Deze wegen hebben geen zone (aandachtsgebied) zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet. De normen uit de Wet geluidhinder zijn niet van toepassing. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn wel de geluidsbelastingen beoordeeld. Uit het verkeersmodel van de gemeente Tilburg volgt dat over de St. Josephstraat maximaal 1000 motorvoertuigen per etmaal rijden. Op 10 meter van de rijlijn bedraagt de geluidbelasting (excl. Correctie art. 110g Wgh) 46 dB. Gesteld kan worden dat wegverkeerslawaai geen knelpunt vormt bij de beoordeling van een goede ruimtelijke ordening.
Het plangebied bevindt zich binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Eindhoven. Voor de wijzigingslocatie is een geluidberekening uitgevoerd. Uit de berekening blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 57 dB tot een bouwhoogte van 20 meter niet wordt overschreden.
Met betrekking tot het geluid, geproduceerd door bedrijven, gelden naast de normen uit de Wet geluidhinder ook normen uit de Wet milieubeheer.
In het plangebied is de vestiging van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit niet mogelijk gelet op de maximale milieu categorie 2 voor bedrijvigheid die binnen de diverse bestemmingen wordt toegestaan. Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" uit de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.
Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.