Plan: | Hoge Hoek |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2009045-e001 |
Om zich verder te kunnen ontwikkelen moet de stad goed bereikbaar zijn per auto, fiets en openbaar vervoer. De gemeente verwacht een toename van de mobiliteit en accepteert een groei van verkeer, echter deze wordt alleen geaccommodeerd op het hoofdnet, waar de verkeersfunctie voorop staat. In de verblijfsgebieden is wonen, werken en winkelen het belangrijkst en moet het verkeer zich hierop aanpassen.
Alle vervoerwijzen moeten een rol kunnen spelen om de groei van de mobiliteit op te vangen. In de stad moeten openbaar vervoer en fiets een belangrijke rol spelen. Deze rol spelen zij ook als schakel in een vervoersketen.
Het gemeentelijke beleid op het gebied van verkeer is vastgesteld in het nieuwe Tilburgse Verkeers- en Vervoersplan (TVVP). Hierin zijn de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen aangewezen als 50 km/h gebied. De nieuwe rondweg ten noorden van de Spoorzone is een gebiedsontsluitingsweg welke parallel aan het spoor loopt. Deze gebiedsontsluitingsweg ontsluit niet alleen het voorliggend plangebied maar dient eveneens als ontsluitingsroute voor de gehele uitbreiding ´De Overhoeken´ waaronder eveneens het nieuwe dorpscentrum valt. De overige straten in het plangebied zijn aangewezen als 30 km/h gebied.
Ten aanzien van het parkeerbeleid is uitgegaan van de ´Hoofdlijnennotitie parkeerbeleid Tilburg (2007)´. Op basis van deze notitie worden de volgende parkeernormen gehanteerd (norm excl. bezoekersparkeren):
De parkeerbehoefte voor bezoekers is vastgesteld op 0.3 parkeerplaatsen per woning. Ten aanzien van de inrichting dient uitgegaan te worden van een duurzaam veilige inrichting.