Plan: | Piushavengebied 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008032-e001 |
Geluid is een van de factoren die de leefbaarheid in een gebied sterk kunnen bepalen. Om de leefbaarheid te garanderen zijn in de Wet geluidhinder geluidnormen opgenomen. Dit zijn normen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Het plangebied Piushaven is niet gelegen binnen de zone van een spoorlijn of industrieterrein. De zone rondom het industrieterrein AaBe complex wordt met dit bestemmingsplan opgeheven. In het plangebied zijn wel diverse zoneplichtige wegen gelegen.
Voor woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen geldt een maximaal toelaatbare geluidbelasting voor nieuwe situaties van 48 dB. Onder nieuwe situaties wordt verstaan de aanleg van een nieuwe weg en/of de realisatie van nieuwe geluidgevoelige objecten binnen de zone van een bestaande weg.
Indien niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan kan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Tilburg een 'hogere waarde' vast stellen. Dit houdt in dat Burgemeester en Wethouders onder voorwaarden een hogere geluidbelasting toestaan. Voor een binnenstedelijk gebied is de maximale ontheffingswaarde 63 dB, met uitzondering van verzorgingstehuizen, psychiatrische inrichtingen, medische centra, poliklinieken en medische kleuterdagverblijven. Voor deze gezondheidszorggebouwen is de maximale ontheffingswaarde in stedelijk gebied 53 dB.
Voor de 30 km/uur wegen kan een toets aan de normen van de Wet geluidhinder buiten beschouwing blijven. Uit jurisprudentie blijkt dat dit niet betekent dat geen rekening gehouden hoeft te worden met de optredende geluidbelasting. In het kader van de goede ruimtelijke ordening moet de geluidbelasting inzichtelijk gemaakt worden en dient een afweging gemaakt te worden met betrekking tot de mogelijkheden om de geluidbelasting zover mogelijk te reduceren en zorg te dragen voor een goed akoestisch woonklimaat.
In het akoestisch onderzoek, dat als bijlage bij dit bestemmingsplan is gevoegd zijn naast de zoneplichtige wegen in en in de directe omgeving van het plangebied ook de 30 km/uur wegen beschouwd. Het betreft het onderzoek van de Afdeling milieu van de gemeente Tilburg met rapportnummer boopsin/09-012 van januari 2010.
In het akoestisch onderzoek zijn per ontwikkellocatie geluidcontouren berekend. Buiten de ontwikkellocaties is het bestemmingsplan conserverend van aard.
De volgende ontwikkellocaties zijn in het akoestisch onderzoek beschouwd.
Fabriekskwartier Noord, Wolstad, Jeruzalem, Spinaker, Lourdesplein, Spinaker, Cementbouw en Galjoenstraat Noord. De ontwikkellocaties Kanaalzicht is niet binnen de zone van een weg gelegen.Voor de ontwikkellocaties binnen de zone van een weg zijn de geluidcontouren per weg bepaald en is gebruik gemaakt van de aftrek van 5 dB volgens artikel 110g Wgh. Voor de ontwikkellocaties binnen de invloedssfeer van een 30 km/uur weg zijn de geluidcontouren gecumuleerd weergegeven.
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat voor alle ontwikkellocaties de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de grens van het plangebied wordt overschreden. Er kan overal wel aan de maximale grenswaarde van 63 dB worden voldaan.
In alle gevallen dient bij een geluidbelasting hoger dan 53 dB te worden voldaan indelingseisen. Concreet is dit het situeren van de buitenruimten en minimaal één verblijfsruimte aan de geluidluwe zijde.
De gevelgeluidwering van de woningen dient te voldoen aan het Bouwbesluit. De geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructies dient minimaal gelijk te zijn aan het verschil tussen het invallend geluid en een binnenniveau van 33 dB.
Hierdoor is naar onze mening het geluidsaspect voldoende afgewogen
Het overige deel van het plangebied is conserverend van aard. Omdat daar geen ontwikkelingen voorzien zijn hoeft er geen onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder plaats te vinden.
Voor de gebieden Havenmeester en Gemeentewerf en de nieuw aan te leggen gebiedsontsluitingsweg zijn reeds eerder onderzoeken uitgevoerd. Voor de gemeentewerf en de Gebiedsontsluitingsweg zijn hogere waarden vastgesteld.
Conclusie
Vanuit het aspect geluid is er geen bezwaar tegen de voorgenomen ontwikkelingen in het Piushavengebied. Wel zal een procedure hogere grenswaarde moeten worden gevolgd voor de ontwikkellocaties Fabriekskwartier Noord, Lourdesplein en Wolstad.