Plan: | Piushavengebied 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008032-e001 |
Groen en ecologie
Bij de voorgaande toelichting op de stedenbouwkundige hoofdopzet zijn ook de structurerende principes voor het groen aan de orde gekomen. De nieuwe groene componenten vormen aanleg van het Havenpark, de parklaan (gebiedsontsluitingsweg) en de pocketparks op de ontwikkellocaties. Maar ook binnen deelgebieden komen betekenisvolle groene plekken voor. Dit groen blijft gehandhaafd of wordt verbeterd. Enkele voorbeelden zijn: de groene zoom rond het te vernieuwen complex van St. Josephzorg, de groene spie aan de oostzijde van de AaBé en de groenstructuur van het tuinstadachtige Jeruzalem.
Bij herontwikkelingen en herinrichtingen is het behoud en/of aanvullen van waardevolle structuren van straatbomen uitgangspunt in de planvorming.
Het Wilhelminakanaal en haar oevers hebben een betekenis als ecologische zone. Echter de overgang van water naar oever verloopt nogal abrupt. Door de beperkte breedte van het kanaal is nagenoeg het gehele dwarsprofiel nodig als vaargeul. Bij de ontwikkellocatie Kanaalzicht wordt gestreefd naar een verbreding van het kanaal om een aantrekkelijk woonmilieu pal aan het water te creëren. Dit biedt ook kansen voor de aanleg voor ondiepere waterbodems buiten de vaargeul. Een dergelijke ingreep zal een belangrijke stimulans zijn in de ontwikkeling van ecologische waarden.
Cultuurhistorie
De historische geografie van de stad, maar ook de jongere ontwikkelingen van de stadsplattegrond worden in het plan gerespecteerd. Op gebouwniveau komen verspreid enkele beschermde monumenten voor. Daarnaast zijn er ook enkele beeldbepalende panden of objecten zonder beschermde status. Ook voor deze laatste categorie wordt bij nieuwe ontwikkelingen uitgegaan van inpassing en/of herbestemming. Dit om te voorkomen dat de (bouw)geschiedenis en bijbehorende karakteristiek van het gebied verloren gaat. Ter ondersteuning van die gedachte zijn de panden aangemeld om geplaatst te worden op de gemeentelijke monumentenlijst.
Horeca
Bij het beoogde profiel van het Piushavengebied als een recreatief aantrekkelijk en levendig stadsdeel past een beperkte ontwikkeling van nieuwe horecafuncties. Uiteraard mogen de horecavestigingen geen onevenredige aantasting van de woonmilieus tot gevolg hebben.
Nieuwvestiging van horeca is alleen mogelijk in de categorieën I en II in de zones langs en met een directe oriëntatie op de Piushaven cq het havenpark. Daarnaast is ter ondersteuning van het regionaal winkelcentrum ook de vestiging van horeca binnen het AaBé complex toegestaan.
De mate van concentratie van horecafuncties is gereguleerd doordat de vestiging van nieuwe horeca alleen mogelijk is door een wijziging van de bestemming.
Bedrijvigheid
Cruciaal voor het Piushavengebied is het verplaatsen van de gevestigde grootschalige en / of milieuhinderlijke bedrijvigheid in de aangewezen transformatiegebieden. Echter, het behouden en of ontwikkelen van kleinschalige en qua milieubelasting inpasbare bedrijfsactiviteiten en voorzieningen kan een functiemenging opleveren die uitstekend past bij dit bijzondere stadsdeel. In het proces van planvorming voor deelgebieden en het bij formuleren van de bestemmingsregels in dit plan, wordt ingezet op het bereiken van een passende functiemix in het gebied.
Toerisme en recreatie
De beoogde ruimtelijke en functionele omslag van het plangebied naar een gemengd stedelijk milieu met bijpassende openbare ruimten, versterkt de potentie van het plangebied als een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en te recreëren. De toeristisch-recreatieve functie mag hier een spil zijn. Ondernemerschap, aansluitend op het karakteristieke gebied Piushaven, dat past in en / of verbinding legt tussen de binnenstad, het groene buitengebied en de commerciële ruimten aan de zuidkant van het gebied, krijgt hier de ruimte.
Detailhandel
Het te ontwikkelen Aabé-complex en de Koopboulevard Leijparc vormen samen een grootschalig detailhandels- en leisurecluster binnen het bestemmingsplangebied. De voorzieningen binnen dit cluster hebben een stedelijke tot bovenregionale betekenis. De aard van de voorzieningen concurreert niet met de detailhandelsontwikkelingen in de binnenstad.
Binnen het AaBé-complex is bovendien ruimte voor circa 5000 m² aan buurtwinkels. Hiermee wordt voorzien in de behoefte van het Piushavengebied zelf en in een deel van de behoefte van de aangrenzende buurten.
Verspreid in het gebied zijn er nog enkele detailhandelsvestigingen, vooral aan de westzijde in de omgeving van de Piusstraat en Piushaven. Bestaande winkels blijven gehandhaafd. Voor gebieden waar de bestemming Gemengd geldt, kan voor zover dit leidt tot een versterking van de stedenbouwkundige structuur nieuwe kleinschalige detailhandel toegelaten worden.
Autoverkeer
Structuur en circulatie
Het Piushavengebied wordt geheel ingericht als een 30-kilometer gebied. Dit met uitzondering van de ringbanen en de nieuwe gebiedsontsluitingsweg tot aan de nieuwe brug.
In aanvulling hierop is besloten tot het instellen van eenrichtingsverkeer naar het Centrum op de Piushaven vanaf de Lanciersstraat tot aan de Koopvaardijstraat en tot aanpassing van de kruispunten Ringbaan - Oost / Lourdesstraat en de Ringbaan - Oost / Sint Josephstraat, zodat verkeer vanuit het zuiden op de Ringbaan niet de St. Josephstraat in kan rijden. Dit om sluipverkeer in Hoogvenne te voorkomen, de noordelijke Havendijk rustiger te maken en de doorstroming op de Ringbaan-Oost te bevorderen.
Parkeren
Uitgangspunt voor het parkeren is dat elk project de eigen parkeerbehoefte moet oplossen op basis van de normering zoals vastgelegd in het Tilburgs Verkeers en Vervoersplan (2003)(geactualiseerd in 2008). Dus binnen elk project moeten in beginsel parkeerplaatsen worden gerealiseerd voor bewoners en voor bezoekers.
Voor het Piushavengebied geldt dat de opnamecapaciteit van het aantal parkeerplaatsen in het Havenpark (het openbare gebied rond de Piushaven) beperkt is ten gunste van de kwaliteit van dit park. Mede hierdoor is de opnamecapaciteit van het openbaar gebied niet voldoende om daar alle bezoekersparkeerplaatsen te realiseren. De resterend benodigde openbare parkeerplaatsen zullen daarom binnen de projecten een plaats moeten krijgen, al dan niet als gebouwde voorzieningen. Dit komt ten gunste van het openbaar gebied waarbij het groene karakter van de pocketparks in stand wordt gehouden.
Gezien de verschillende omstandigheden per deelplan (o.a. variatie in opnamecapaciteit van het openbaar gebied) worden per deelplan met de ontwikkelaars specifieke afspraken gemaakt over de voor bezoekers openbaar toegankelijke parkeervoorzieningen. Op grond van de huidige inzichten zullen openbaar toegankelijke parkeervoorzieningen nodig zijn in deelplannen in het Fabriekskwartier en het westelijke deel van de noordoever.
In de te ontwikkelen deelplannen in het Piushavengebied zullen parkeerplaatsen voor de bewoners uit het betreffende plan voor het belangrijkste deel in een gebouwde voorziening worden gerealiseerd.
Openbaar vervoer
Het huidige openbaar vervoersysteem rondom het Piushavengebied is dekkend. De (expresse) lijnen 1 en 3 rijden direct langs het gebied, zijnde de Piusstraat. De (T-bus) lijn 5 rijdt door het gebied; de Ringbaan Oost, Fatimastraat en Kruisvaardersstraat. Tevens vormt deze lijn 5 de logische ontsluiting voor de wijken Armhoef en Jeruzalem. Vervoerskundig gezien voorzien deze lijnen prima in de dekking van dit oostelijk deel van Tilburg. Klein nadeel binnen het huidige systeem blijft dat mensen uit het hart van de wijk Hoogvenne wat minder direct zijn ontsloten, echter niet slecht. Bewoners van deze wijk zijn sterk gericht op de centrum-haltevoorzieningen aan het Stadhuisplein en de Piusstraat. De werkelijke (loop)afstand tussen de Havenmeester en het Piusplein, het centrum met alle voorzieningen waaronder (nieuwe) bushalten, bedraagt een kleine 700 meter, gemiddeld zo'n 10 minuten lopen. Directe noodzaak of aanleiding om aanpassing te verlangen is er niet.
Bij de ontwikkeling van het Piushavengebied is gesproken over een mogelijke toekomstige nieuwe route direct vanuit de Piusstraat, langs de kade naar de nieuwe ontsluitingsweg parallel aan de Jan van Rijzewijkstraat. Diverse scenario's zijn naar voren gebracht, waarbij met name nieuwe ontwikkelingen aan de Kempenbaan in combinatie met het St. Elisabeth ziekenhuis een aanpassing van routes wenselijk zou kunnen maken. Het project Piushaven laat enkele zwaartepunten zien in de ontwikkeling van woningen en bedrijvigheid. Die liggen bij Kanaalzicht en rondom AaBe-complex. De gebieden zijn in het huidige vervoersysteem prima ontsloten. De werkelijke (loop)afstand tussen de Kanaalzicht en de halten aan de Lourdesstraat bedraagt zo'n 400 meter, gemiddeld zo'n 6 minuten lopen. Het gebied rondom AaBe wordt al direct ontsloten.
Gezien bovenstaande en omwille van het vergroten van de ruimtelijke kwaliteit aan de kade (havenkom) met passende lagere verkeersintensiteiten wordt deze geschikt gemaakt voor éénrichtingsverkeer zonder tegengestelde busbaan. Hierdoor ontstaat er ruimte om een levendige en verhoudingsgewijs wat ruimere kade te maken waar de verblijfskwaliteit wordt onderstreept.
Langzaam verkeer
Voor voetgangers en fietsers wordt er in functionele zin extra ruimte geboden. Voetgangers krijgen ruimte en kwaliteit door het aan te leggen havenpark. Alle wegen worden daarbij als 30 km/uur zone ingericht. Extra bruggen en het beschikbaar maken van de historisch draaibrug voor alleen voetgangers en fietsers is daarbij een grote kwaliteitsimpuls. Een belangrijke sternetfietsroute loopt vanuit de Heuvel via de St. Josephstraat, Prinsenhoeven en Hoevenseweg in zuidoostelijke richting.