direct naar inhoud van 6.3 Milieuhinder bedrijven
Plan: Kempenbaan West 2013
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008019-e001

6.3 Milieuhinder bedrijven

Bij het beoordelen van welke (binnen het plangebied of elders gelegen) bedrijven invloed hebben op het plangebied is gebruik gemaakt de VNG-brochure Bedrijven en Milieuzonering. De VNG brochure is een richtlijn en vormt geen wettelijk kader. Er is voor deze richtlijn gekozen, omdat er verder geen goede andere richtlijnen of kaders voorhanden zijn om milieuzonering goed in ruimtelijke plannen af te wegen. In de VNG-uitgave staan richtafstanden voor geur, stof, geluid en gevaar, die gebaseerd zijn op een “gemiddeld” modern bedrijf. Deze richtafstanden gelden vanaf de perceelsgrens (of de opslagvoorziening of installatie) tot aan de gevel van woningen in een ´rustige woonwijk´. Indien het bedrijf afwijkt door grootte, technische voorzieningen et cetera is het mogelijk om gemotiveerd af te wijken van de (indicatieve) afstanden.

Binnen het bestemmingsplan worden de functies Maatschappelijk en Horeca mogelijk gemaakt. Vanuit milieuzonering zijn deze functies beperkt of zelfs niet gevoelig voor het aspect geluid, beperkt gevoelig voor het aspect geur en stof maar wel gevoelig voor het aspect gevaar. In de omgeving zijn twee activiteiten die van invloed zijn op het plangebied. Enerzijds ligt er de helikopterhaven (trauma helikopter) met een geluidcontour van 500 meter en de LPG-Tankstation met een gevarencontour van 200 meter

  • Voor het LPG-Tankstation geldt dat volgens "regeling externe Veiligheid Inrichtingen" er sprake is van een wettelijk invloedsgebied van 150 meter vanaf het vulpunt. Deze ligt over het plangebied. Binnen het invloedsgebied wordt alleen de bestemming "natuur" mogelijk gemaakt (zie ook paragraaf 5.3.5.) en levert dus geen belemmering op.
  • Voor de Helikopterhaven geldt dat deze dienst doet als landingsplaats voor de traumahelikopter bij het ziekenhuis. Het gebruik is zeer incidenteel waardoor het niet reëel is de landplaats te beoordelen als "gemiddeld bedrijf". De landplaats is niet opgenomen in de milieuvergunning van het ziekenhuis omdat deze getoetst dient te worden aan het Besluit Hefschroefvliegtuigen. In dit besluit zijn geen normen opgenomen met betrekking tot bovenvermelde situatie. Daarnaast dient de helikopter aan te vliegen over de snelweg (A58) waardoor onderhavig plangebied minder belast wordt. Op basis van bovenstaande wordt geconcludeerd dat de aanwezigheid van de helikopterhaven geen belemmering vormt voor de ontwikkeling van het plangebied.

Behalve dat de activiteiten binnen de bestemmingen Maatschappelijk en Horeca gezien worden als gevoelige bestemmingen zijn ze ook milieubelastend naar de omgeving. Vanuit de milieubelasting naar de omgeving geldt dat gevoelige objecten op een afstand liggen van meer dan 250 meter. De activiteiten die vallen onder de bestemming Maatschappelijk en Horeca zijn gemaximeerd op milieucategorie 2. Hiervoor geldt een richtafstand van 30 meter. Aan deze afstand wordt ruimschoots voldaan.

Tenslotte is er ook gekeken naar de relatie tussen de maatschappelijke bestemmingen onderling, omdat er zowel gevoelige als milieubelaste activiteiten mogelijk zijn. Tussen deze activiteiten moet voldoende afstand worden gehouden om onderlinge hinder te voorkomen. Voor de omschakeling naar zorgwoningen zal op basis van de VNG-brochure rekening moeten worden gehouden met de (geplande) maatschappelijke functies in de direct omgeving. In artikel 19.1 is daartoe de mogelijkheid opgenomen om eisen te stellen aan de aard, omvang en situering van de maatschappelijke voorzieningen ter bescherming van de woonzorgfunctie en/of ter voorkoming van onevenredige aantasting van andere functies in de omgeving.

Conclusie

Er zijn geen belemmeringen vanuit milieuzonering voor dit plan.