direct naar inhoud van 5.8 Horeca
Plan: Kempenbaan West 2013
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008019-e001

5.8 Horeca

Doelstellingen van de Horecanota ´Over smaak valt best te twisten´ (2006) zijn:

  • 1. Actualiseren van en inzicht geven in de hoofdlijnen van het gemeentelijk horecabeleid in relatie tot andere voor de horeca van belang zijnde beleidsterreinen en of -aspecten;
  • 2. Het geven van inzicht in de toepasselijke wet- en regelgeving ten aanzien van de horeca;
  • 3. Het vormen van een objectief en duidelijk toetsingskader voor beoordeling van aanvragen voor vergunningen ook in relatie tot bijvoorbeeld monumentenzorg en welstand;
  • 4. Het bereiken van een dynamisch evenwicht tussen de bescherming van het woon- en leefklimaat en het zo goed mogelijk benutten van de sociaal-recreatieve en economische waarde van de horeca;
  • 5. Inzicht geven in en voorstellen doen voor versterking van de economische positie van de horeca in de gemeente;
  • 6. Het benoemen van onderwerpen voor aanvullend beleid, welke in de vorm van modules aan deze nota worden toegevoegd.

In de nota is het beleid voor (nieuwvestiging van) horecabedrijven, buiten het zogenaamde horecaconcentratiegebied, sterk aan banden gelegd. De nota onderscheidt drie - in zwaarte oplopende - categorieën horeca. Tot de categorie ´horeca 1´ worden cafés, restaurants, koffieshops, lunchrooms, brasserieën, cafetaria's, snackbars etc. met een maximum vloeroppervlak van 150 m2 gerekend. Ook de horeca die een inpandig onderdeel uitmaakt van winkels of binnen hetzelfde sluitingsregime van de detailhandel valt, behoort tot deze categorie.
Tot ´horeca 2´ worden dezelfde horecagelegenheden gerekend, maar dan met een netto vloeroppervlakte van tussen de 150 en 500 m. In de categorie ´horeca 3´ vallen bar-dancings, discotheken, (nacht)bars, hotels en erotisch gerichte horeca. Ook de onder categorie 1 en 2 genoemde gelegenheden die een groter netto vloeroppervlak hebben dan 500 m2 worden tot deze categorie gerekend.

Het horecabeleid verschilt per gebiedstype. De vijf te onderscheiden gebiedstypen zijn: horecaconcentratiegebied, winkelcentra, Lijnstructuur horeca, woongebied en overig gebied.

Het gebied Kempenbaan valt onder overig gebied.

Overige gebieden
Voor de overige gebieden geldt een zeer restrictief beleid. Zo zullen er op industrieterreinen en kantorenlocaties slechts die vormen van horeca toegestaan kunnen worden, die een ondersteunende functie hebben aan het individuele bedrijf en daar onderdeel van uit maken (zie ook hieronder). Ook is horeca toegestaan die als 'facility point' kan worden gezien en binnen het regime van de aangewezen parkmanager valt. Bij hoge uitzondering kan horeca 3 worden toegestaan. Op sportterreinen, onderwijsterreinen en terreinen waar gezondheidszorg de hoofdfunctie is, zullen slechts mogelijkheden bestaan voor bedrijven die ten dienste staan aan de hier gevestigde instellingen.

Hotels

Op 23 maart 2010 heeft het college besloten de analyse van en de conclusies uit de rapportage ‘Stand van zaken hotelmarkt Tilburg 2009’ vast te stellen. Deze zijn

  • Kansrijke initiatieven moeten worden benut en gefaciliteerd. Met initiatiefnemers wordt op
    stedelijk (en indien nodig regionaal) niveau bekeken waar hun concept het best past. Hierbij
    worden onderstaande richtlijnen voor locatiemogelijkheden gehanteerd, zijnde dat initiatieven
    • 1. voor accommodatie in het hoogwaardige segment (4 en 5 sterren klassen), voorbehouden zijn aan binnenstad en spoorzone gebied;
    • 2. voor accommodatie aan de snelweg, gesitueerd dienen te worden aan de Kempenbaan (wanneer geen 4 of 5 sterren klasse);
    • 3. voor accommodatie in het buitengebied welkom zijn, te meer wanneer deze een eigen markt creëren.
  • Daarnaast worden in het verleden gedane toezeggingen aan derde partijen gerespecteerd en wordt gericht acquisitie gepleegd op het hoogwaardige hotelsegment.
  • De hotelmarkt heeft een regionaal speelveld. Op toeristisch gebied heeft Tilburg kansen; in de stad, in het buitengebied en zeker ook in combinatie met de regio. Echter, de ontwikkeling van het hotelaanbod in stad en regio is de komende jaren groter dan de groei van de vraag. Een uniek hotelproduct kan wel voldoende autonome vraag genereren voor een rendabele exploitatie.
  • Alhoewel de economie nu teruggang laat zien, wordt op lange termijn een positieve ontwikkeling voor zakelijke dienstverlening en regionaal toerisme, waaronder de hotelmarkt, verwacht. Het programma Leisure Boulevard en de Visie Recreatie & Toerisme Hart van Brabant kunnen daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Ook de hotelmarkt profiteert van deze ontwikkelingen.

De eerste contacten met Van der Valk Hotels over de mogelijke realisatie van een Van der Valk Exclusief Hotel dateren van 2005 en vallen daarmee onder de in het verleden gedane toezeggingen. Derhalve is een hogere sterrenclassificatie in deze situatie mogelijk.

Ondersteunende Horeca

Op 1 februari 2010 heeft de gemeenteraad het Beleidskader ´Ondersteunende Horeca in Tilburg´ vastgesteld. Voor ondernemers binnen de gemeente Tilburg is het op grond van het beleidskader mogelijk om onder een aantal voorwaarden het ondernemerschap te combineren met horeca-activiteiten. Er geldt dan geen exploitatievergunningplicht.

Het beleidskader heeft de intentie recht te doen aan veranderende consumentenwensen, het bieden van ruimte voor ondernemerschap en mogelijkheden voor functiemenging. Tegelijkertijd is het niet de bedoeling om op deze manier oneerlijke concurrentie met de reguliere horeca in de hand te werken of de openbare orde en veiligheid te verstoren. Daarom is een aantal voorwaarden vastgesteld waarbinnen ondersteunende horeca exploitatievergunningvrij kan plaatsvinden. De initiatieven moeten zorgen voor meer beleving en bestedingen in de stad.

Van ondersteunende horeca is sprake als cumulatief wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • 1. de horeca-activiteit moet ondergeschikt zijn aan de hoofdfunctie en deze ondersteunen. Op die manier kan de kwaliteit van het aanbod van de ondernemer worden vergroot of compleet gemaakt;
  • 2. de horeca-activiteit mag maximaal 33% van het totale verkoopvloeroppervlak van het betreffende pand in beslag nemen. Ook een eventueel terras maakt hier deel van uit;
  • 3. de horeca-activiteit moet passen binnen het 'regime' van de hoofdfunctie (bijvoorbeeld detailhandel, zakelijke dienstverlening). De horeca-activiteit is complementair aan de hoofdfunctie en de openingstijden van de ondersteunden horeca zijn gelijk aan de openingstijden van de hoofdfunctie. De horecaruimte mag niet worden verhuurd of anderszins in gebruik worden gegeven aan derden (ten behoeve van feesten en andere partijen). Er mag geen reclame voor de ondersteunende horeca-activiteiten worden gemaakt, via welk medium dan ook;
  • 4. de horeca-activiteiten mogen niet zelfstandig worden uitgeoefend. Toegang tot de horeca-activiteiten kan niet los van de hoofdfunctie plaatsvinden. Wanneer er sprake is van zelfstandige toegankelijkheid of van uitoefening los van de hoofdfunctie is er geen directe relatie meer met de hoofdfunctie, maar gaat het om zelfstandige horeca-activiteiten. Deze vallen dan onder één van de horecacategorieën zoals opgenomen in het horecabeleid en in de geldende bestemmingsplannen;
  • 5. er mogen geen alcoholhoudende dranken worden verstrekt zonder de benodigde vergunningen. Het gaat dus in alle gevallen om ondersteunende 'droge horeca'. Het staat een ondernemer echter vrij een volwaardige Drank- en Horecawetvergunning aan te vragen. Daarvoor geldt dan wel het beoordelingskader uit de reguliere DHW-procedure die buiten het toepassingsbereik van het Beleidskader Ondersteunende Horeca valt, ook al is sprake van ondersteunende horeca. De vergunningplicht blijft dan bestaan (exploitatievergunning, Drank- en Horecawetvergunning) en er vindt een bestemmingsplantoets plaats.

Om de voorwaarden waaronder ondersteunende horeca mag plaatsvinden wettelijk goed te verankeren, is de APV dienovereenkomstig aangepast.

Conclusie

De vestiging van een hotel past in het gemeentelijke beleid. Bij de maatschappelijke voorzieningen zoals het ziekenhuis en de woonzorg voorziening is ondersteunende Horeca toelaatbaar.