Plan: | Kempenbaan West 2013 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008019-e001 |
Op 1 januari 2011 is de Structuurvisie ruimtelijke ordening Noord-Brabant in werking getreden. Provinciale Staten hebben deze op 24 maart 2011 vastgesteld.
In de Structuurvisie geeft de provincie de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid tot 2025 (met een doorkijk naar 2040). De visie is bindend voor het ruimtelijk handelen van de provincie, maar bindt gemeenten niet rechtstreeks. Het is de basis voor de wijze waarop de provincie de instrumenten inzet die de Wet ruimtelijke ordening biedt. De visie geeft een ruimtelijke vertaling van de opgaven en doelen uit de Agenda van Brabant. Daarnaast ondersteunt de structuurvisie het beleid op andere provinciale beleidsterreinen, zoals het economisch-, mobiliteits-, sociaal-, cultureel-, milieu- en natuurbeleid.
De nieuwe structuurvisie is opgetrokken rondom drie onderwerpen. Dat zijn:
Inhoud van de Structuurvisie
Deel A
Deel A bevat de hoofdlijnen van het beleid. Op basis van trends en ontwikkelingen heeft de provincie haar ruimtelijke belangen gedefinieerd en ruimtelijke keuzes gemaakt. In haar sturing biedt zij gemeenten meer ruimte om afwegingen te maken in een aantal vooraf gestelde kaders. Daarnaast zet de provincie zelf een aantal ontwikkelingen in gang. De provinciale filosofie is: ‘Samenwerken aan kwaliteit’. De provincie realiseert haar doelen op vier manieren: door regionaal samen te werken, te ontwikkelen, te beschermen en te stimuleren.
Deel B
In deel B staan de ambities, het beleid en de uitvoering voor de vier ruimtelijke structuren: de groenblauwe structuur, het landelijk gebied, de stedelijke structuur en de infrastructuur. Voor iedere structuur formuleert de provincie ambities en beleid. Per beleidsdoel is aangegeven welke instrumenten de provincie inzet om haar doelen te bereiken.
Deel C
Deel C betreft het deel van de Interimstructuurvisie, dat vanaf 1 januari 2011 van kracht blijft. Het is de onderbouwing voor locatiekeuze, nut en noodzaak van de concrete ontwikkelprojecten Logistiek Park Moerdijk (LPM) en Agro & Food Cluster West-Brabant (AFCWB).
Uitwerking van de Structuurvisie
De provincie gaat geen aparte ruimtelijke visie op het landschap ontwikkelen, maar geeft die onder andere vorm in de Uitwerking gebiedspaspoorten. Daarin beschrijft de provincie welke landschapskenmerken zij op regionaal niveau van belang vindt en hoe deze versterkt kunnen worden. In de uitwerking beschrijft de provincie twaalf Brabantse landschapstypen. Voor elk landschapstype geeft zij de kenmerkende landschapskwaliteiten en haar ambitie om deze kwaliteiten te versterken bij nieuwe ontwikkelingen. Hiermee wil de provincie gemeenten en initiatiefnemers stimuleren om de kwaliteit van het Brabantse landschap te versterken. De Uitwerking gebiedspaspoorten is niet verplichtend, maar biedt een handreiking. Tilburg ligt in het gebiedspaspoort van De Meierij.
Daarnaast zijn er deelstructuurvisies opgesteld. Deelstructuurvisies bevatten de onderbouwing van een locatiekeuze, visie op een thema of inrichting van een gebied. De huidige deelstructuurvisies zijn niet van toepassing op Tilburgs grondgebied.
Ook ten aanzien van provinciale ruimtelijke belangen geldt dat deze niet zonder meer doorwerken nadat deze zijn opgenomen in een structuurvisie. Zoals op rijksniveau daardoor besloten is de nationale belangen, die juridische doorwerking vragen, te borgen in de AMvB Ruimte, verankert de provincie Noord-Brabant haar ruimtelijke belangen in een Verordening Ruimte (vastgesteld op 17 december 2010). Hierin zijn de volgende onderwerpen opgenomen:
In de Verordening Ruimte is het gebied Kempenbaan West aangemerkt als Zoekgebied Verstedelijking / stedelijk concentratiegebied. Binnen een zoekgebied verstedelijking zijn stedelijke ontwikkelingen toegestaan onder een aantal voorwaarden. Een bestemmingsplan, gelegen in een zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling, kan voorzien in een stedelijke ontwikkeling mits uit de toelichting blijkt dat er financiële, juridische of feitelijke mogelijkheden ontbreken om de beoogde vorm van stedelijke ontwikkeling binnen bestaand stedelijk gebied van de gemeente te situeren, in het bijzonder door middel van inbreiden, herstructureren, intensiveren, meervoudig ruimtegebruik of enige andere vorm van zorgvuldig ruimtegebruik. Een bestemmingsplan, dient er toe te strekken dat de stedelijke ontwikkeling aansluit bij bestaand stedelijk gebied en dat bij de stedenbouwkundige en landschappelijke inrichting van de stedelijke ontwikkeling rekening wordt gehouden met de aanwezige ruimtelijke kwaliteiten en structuren in het gebied zelf en in de naaste omgeving, waaronder mede begrepen de ontwikkeling van een groene geleding ten behoeve van ecologische en landschappelijke verbindingen;
Dit bestemmingsplan voldoet aan de voorwaarden uit het provinciaal beleid.
Kempenbaan West sluit aan op het bestaand stedelijk gebied en door de relatie met het omliggende gebied (park en ziekenhuis) maakt het de ontwikkeling van het stedelijk gebied af. Het plangebied ligt aan de stadse kant van de A58. De A58 is een logische begrenzing van het bestaande stedelijk gebied.
In hoofdlijnen worden op het terrein 4 functies toegelaten:
Er wordt binnen het plangebied een ecologische zone gerealiseerd. De overgang tussen de locatie en het Leijpark krijgt vorm door de inrichting van de lokatie. Verder is hier sprake van intensief ruimtegebruik omdat een voormalige vuilstort die tot dusver niet gebruikt wordt een functie krijgt.
In de Verordening Ruimte hebben de beide Leijen de aanduiding zoekgebied ecologische verbindingszone en zoekgebied behoud en herstel watersystemen. Er wordt een ecologische verbindingszone gerealiseerd en het opheffen van de Vuile Leij wordt in het plangebied gecompenseerd. Voor een gedetailleerde beschrijving wordt verwezen naar paragraaf 6.9 Natuur en Ecologie.
Met de ontwikkeling van het plan Kempenbaan West wordt op een aantal punten de ruimtelijke kwaliteit van dit deel van Tilburg structureel verbeterd.
Het gebied is nu een oude vuilstort, het is slecht toegankelijk en er wordt vaak illegaal vuil gestort. Het is een verwilderd gebied dat vaak oneigenlijk gebruikt wordt. Met de ontwikkeling van het plan Kempenbaan West wordt deze open rafelrand aan het Leijpark met verstedelijking ingevuld. Er worden grootschalige gebouwen in een groene overgangszone gepland zodat er een groen/stedelijke rand aan het park ontstaat. De uitstraling van deze gebouwen is dat ze omarmd worden door natuur en parkgroen. De hoogte van de gebouwen is afgestemd op de hoogte van de bestaande bebouwing van het Sint Elisabeth-ziekenhuis. Een deel van het gebied wordt gereserveerd voor de uitbreiding/doorontwikkeling van het ziekenhuis. Een voorwaarde voor de uitbreiding van het ziekenhuis op dit gebied is dat er een ruimtelijke visie wordt opgesteld voor het hele ziekenhuis terrein (oud en nieuw) zodat het 1 gebied/campus wordt. Hierdoor wordt een verrommeling van de gebieden (wat nu dreigt) voorkomen.
Zo wordt het stadspark dat oorspronkelijk aan de rand van de stad lag (en ook zo was ontworpen) onderdeel van het stedelijk weefsel. Hierdoor neemt de gebruikswaarde en de sociale veiligheid van het park toe. De overgang van het park naar het gebied wordt vormgegeven door een brede groenzone (deels voor waterretentie)en de ecologische zone van de Leij.
Aan de zijde van de A58 wordt de entree van de stad gemarkeerd door een hotel. Dit hotel is gesitueerd in de oksel van de snelweg en de Kempenbaan. De grondwal aan de zijde van de A58 houdt hier eerder op om het hotel beter te positioneren aan de A58 zodat het als entree naar de stad kan dienen en als markering van het gebied. Het hotel is zo gepositioneerd dat het een deel van de geluidswerende functie van de wal overneemt.
Het parkeerterrein van dit hotel wordt op een groene manier ingericht (bomen en hagen).
De zijde van het gebied aan de Kempenbaan wordt ingevuld met een aantal losse, middelgrote kantoor volumes. Door de positionering op enige afstand van de weg, sluit het aan bij de situering van het kloostercomplex van het Cenakel zodat een eenduidige begrenzing/begeleiding van deze zijde van de Kempenbaan ontstaat. Ter hoogte van de Leij is door een verbreding van de ecologische zone de ervaring van het passeren van de ecologische zone en de beek ervaarbaar. Het groen van het park en de ecologische zone maken het groene karakter van dit deel van Tilburg ervaarbaar.
De ecologische zone is 25 meter breed en wordt op maximaal 3 plekken doorsneden met een brug om de langzaamverkeersrelaties te leggen met het Leijpark en het ziekenhuisgebied. Door de waterberging en de ecologische zone in een groot deel van het gebied te combineren ontstaat een ruime groene overgang van het gebied naar het park.
Aan de zijde van de A58 komt een geluidwal. De oppervlakte van deze wal is zeer riant en geeft de mogelijkheid voor de aanleg van kleinschalige beplanting ( heesters ). De functie van de wal zal dan vooral van ecologische en milieutechnische aard zijn. De soorten beplanting die worden toegepast zijn gebiedseigen kruiden en heestersoorten waardoor vanuit het zicht vanaf de A58 de bestaande beplanting opgaat in de beplanting op de wal. Soorten zoals Krent, Vlier, Hazelaar zullen worden aangeplant.