direct naar inhoud van 10.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro
Plan: Kempenbaan West 2013
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008019-e001

10.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro

Het voorontwerp besemmingsplan Kempenbaan West is op 18 juni 2008 aan een groot aantal instanties toegezonden. Een aantal instanties heeft gereageerd op het voorontwerp plan.

Naar aanleiding van een verzoek om voorlopige voorziening door de Vereniging Afvalbedrijven is door de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak op 28 augustus 2008 het besluit van het college van gedeputeerde staten van Noord-Brabant, waarbij aan de gemeente Tilburg ontheffing was verleend voor het hergebruikplan van de voormalige stortplaats Kempenbaan, geschorst. Dit betekende dat op dat moment het hergebruikplan niet uitgevoerd kon worden. Dit betekende tevens dat de werkzaamheden met betrekking tot het bestemmingsplan toen stil gelegd zijn.

Omdat de invulling van het gebied inmiddels geheel gewijzigd is, is het concept-ontwerpbestemmingsplan onder vermelding van een reactietermijn van vier weken verzonden naar de in artikel 3.1.1 Bro genoemde overleginstanties, aangevuld met enkele organisaties, die de gemeente op vrijwillige basis de mogelijkheid wenste te geven op het concept te reageren. Het concept is verzonden aan de volgende organisaties:

Instantie   Datum verzending   Datum ontvangst reactie   Opmerkingen?  
Directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving provincie Noord Brabant   19 september 2012   15 november 2012   ja  
Rijkswaterstaat
Directie Noord Brabant
 
19 september 2012   31 oktober 2012   ja  
Waterschap de Dommel
 
19 september 2012      
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Hilvarenbeek   19 september 2012   --   --  
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Goirle   19 september 2012   --   --  

Hieronder worden de overlegreacties met opmerkingen (samengevat) weergegeven, waarbij tevens het standpunt van het college van burgemeester en wethouders wordt vermeld.

Kempenbaan vooroverleg reacties:

Provincie:

  • Het plan zal gelet op de beoogde ontwikkeling en gelet op de gelegde bestemmingen een sterkere bijdrage dienen te leveren aan de ruimtelijke kwaliteit. Men verzoekt het plan op dit punt, waar het gaat om de realisering van stedelijke voorzieningen aan hoofdinfrastructuur te versterken.

Reactie:

Aan het bestemmingsplan wordt een extra paragraaf toegevoegd waarin op de ruimtelijke kwaliteit en de landschappelijke inpassing wordt ingegaan. De provincie heeft met deze paragraaf ingestemd.

  • In grote lijnen is de verwachting dat de kruispunten op de provinciale weg (N269) de nieuwe verkeersstromen kunnen verwerken nadat de nodige aanpassingen zijn gedaan. Het plan geeft geen duidelijkheid of de afstroom vanaf de kruispunten in de richting van de A58 wel voldoende is. Wanneer het verkeer niet (snel genoeg) kan invoegen op de A58 zal er terugslag ontstaan op de kruispunten met de N269. Dat is een gevaarlijke en onwenselijke situatie en dient voorkomen te worden. De conclusie dat de toevoeging van het programma van de Kempenbaan niet tot een verslechtering van de verkeerssituatie leidt behoeft een nadere onderbouwing.

Reactie : Zie hierna onder de reactie naar aanleiding van de vooroverleg reactie van Rijkswaterstaat.

  • In artikel 2.2 van de Verordening is bepaald dat een bestemmingsplan dat voorziet in een ruimtelijke ontwikkeling buiten bestaand stedelijk gebied, een verantwoording dient te bevatten van de wijze waarop financieel, juridisch en feitelijk is verzekerd dat de realisering van de beoogde ruimtelijke ontwikkeling gepaard gaat met ruimtelijke kwaliteitsverbetering. De plan toelichting bevat geen verantwoording over de wijze waarop de gemeente hier invulling aan geeft. Deze verplichting geldt voor de invulling van het hele gebied waar de aanduiding 'zoekgebied voor verstedelijking' op rust.

Reactie.

Er vindt nadrukkelijk een kwaliteitsverbetering van het landschap plaats. Een voormalige vuilstort wordt opnieuw ingericht. Daarnaast wordt een ecologische zone aangelegd. Het bestaande bosje wordt behouden en er wordt ecologie toegevoegd op een braakliggend terrein nabij de Kempenbaan. De overgang naar het Leijpark wordt vormgegeven door de aanleg van de ecologische zone met daar aansluitend aan een waterberging. Hiermee wordt feitelijk het Leijpark uitgebreid.

Door het toelaten van zorgfuncties op het terrein die baat hebben bij een groene omgeving wordt ook op het terrein zelf gekozen voor een landschappelijke kwaliteitsverbetering.

Deze kwaliteitsverbetering wordt al feitelijk uitgevoerd door de herschikking van de vuilstort en de aanleg van de ecologische zone en de waterberging.

De aanleg van de ecologische zone is juridisch verankerd in het bestemmingsplan door de bestemming Natuur aan deze zone toe te kennen.

De financiële dekking van de inrichtingskosten van deze kwaliteitsverbetering is opgenomen in de grondexploitatie Kempenbaan West.

In het ontwerp bestemmingsplan wordt deze aanvulling opgenomen.

  • Er wordt gewezen op de procedureregels in artikel 4.10 van de Verordening. Hierin is bepaald dat een verzoek om herbegrenzing onverwijld na afloop van de ter inzagelegging bedoeld in artikel 3:11 van de Algemene wet bestuursrecht bij Gedeputeerde Staten wordt ingediend en vergezeld gaat van een beschrijving waaruit blijkt dat is voldaan aan de in de eerste en tweede lid opgenomen voorwaarden waaronder herbegrenzing mogelijk is en in voorkomende gevallen van de naar voren gebrachte zienswijzen. Tevens dienen in het bestemmingsplan de twee gebiedsaanduidingen opgenomen te worden: gebiedsaanduiding; overig - In Verordening ruimte te verwijderen zoekgebied ecologische verbindingszone en in Verordening ruimte toe te voegen ecologische verbindingszone.

Reactie

De verbeelding zal op dit punt worden aangepast en de procedure zal doorlopen worden.

  • In artikel 8 'Natuur' is onder 8.3.1 een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor het toestaan van onderhoudsgebouwen tot 30 m2. Deze bepaling acht men niet verenigbaar met artikel 4.2, 4.3 en 4.4 van de Verordening,

Reactie.

Deze binnenplanse afwijkingsmogelijkheid wordt uit het ontwerp bestemmingsplan verwijderd.

Rijkswaterstaat

  • In het concept ontwerp bestemmingsplan wordt in de toelichting weliswaar ingegaan op geschetste oplossingsrichtingen, maar het ontbreekt aan enige fundamentele onderbouwing door het ontbreken van een verkeerskundig onderzoek. Voor Rijkswaterstaat is essentieel dat geen terugslag gaat plaatsvinden op de afrit van rijksweg A58. Tevens zal ook de verkeersafwikkeling op de kruising Kempenbaan-Ringbaan Zuid/Oost verkeerskundig moeten worden beoordeeld. Op dit moment kan echter geen noodzakelijke toetsing van het plan vooraf plaatsvinden, waardoor ook de mobiliteitseffecten en de door de gemeente aangedragen oplossingen voor korte en lange termijn niet kunnen worden beoordeeld.
    Men verzoekt om een verkeersonderzoek uit te voeren en op basis daarvan concrete oplossingsrichtingen op het onderliggend wegennet aan te dragen.

Reactie

Op 4 december 2012 heeft een gesprek plaatsgevonden met Rijkswaterstaat (RWS) met als doel de vooroverlegreactie toe te lichten en te bespreken. De gemeente heeft in dat gesprek nader toegelicht welke onderzoeken zijn gedaan en hoe tot de geschetste oplossingsrichtingen is gekomen. Dit is mede in overleg met Provincie en RWS tot stand gekomen en als zodanig beschreven in het bestemmingsplan.

Pijnpunt voor RWS zijn niet de afritten maar de beperkte capaciteit van de toeritten van de A58 in relatie tot de steeds drukker wordende A58. RWS geeft aan dat in drukke spitsuren reeds filevorming op de weefvakken en in/uitvoegers aanwezig is en dat autonome ontwikkeling en planontwikkeling Kempenbaan-West dit verergert. Uit de verkeersberekeningen blijkt dat op het (meest kritische) zuidelijk kruispunt in de maatgevende ochtendspits de bijdrage vanuit Kempenbaan slechts 28 mvt/uur is (ten opzichte van de huidige intensiteit op deze toerit van 957 mvt/uur). De gemeente heeft beperkte invloed op de doorstroming van de A58 maar is zich bewust van het stapeleffect. De gemeente zal de ontwikkeling van het verkeer gezamenlijk met RWS en provincie goed monitoren (met name de avondspits) en indien nodig daarop handelen met instrumenten die ter beschikking staan. Een verruiming van de A58 staat inmiddels op de politieke agenda en het plangebied zal ook niet in zijn geheel op korte termijn bebouwd worden. Daarnaast is de intentie aanwezig om toekomstige gebruikers te stimuleren de spits voor zover mogelijk te mijden. De meest concrete initiatieven (hotel en zorgresort) hebben wat dat betreft ook minder spitsgerelateerd verkeer dan andere functies.

De gemeente heeft inmiddels het concrete project "verbreding Kempenbaan" (inclusief aanpassing kruispunten) opgestart met het streven om de maatregelen uit te voeren in 2014. Dit houdt verband met financiering en randvoorwaarden vanuit het programma Beter Benutten. In de te herziene "Nota Fonds Bovenwijks" wordt een lange termijnoplossing (bv tunnel) opgenomen voor het kruispunt Kempenbaan Ringbaan Zuid/Oost.

  • In overleg zijn afspraken gemaakt met uw gemeente met betrekking tot ruimtelijke ontwikkelingen rond rijksweg A58, als ook bevestigd in uw brief met kenmerk PU243145LvG, d.d . 10 juli 2008. Volgens deze afspraak wordt een vrijwaringszone van 35 meter vanaf rijksweg A58 ingesteld. Ik constateer dan ook dat het bewuste artikel en de verbeelding afwijken van deze afspraak. Men acht het verstandig om in het licht van deze ruimtelijke ontwikkeling een eventuele uitbreiding van rijksweg A58 niet nodeloos duur dan wel onmogelijk te maken. Vooralsnog lijkt het concept ontwerp bestemmingsplan Kempenbaan West 2012 eventuele plannen tot verbreding van rijksweg A58 te doorkruisen.

Reactie

Op 10 januari 2008 heeft Rijkswaterstaat in het kader van afspraken uitbreidingsruimte A58 een brief gezonden aan de gemeente met daarbij een tekening waarop door Rijkswaterstaat de minimaal benodigde uitbreidingsruimte exact in kaart gebracht was voor het traject van de A58 tussen knooppunt De Baars en aansluiting Gilze-Rijen. Citaat uit deze brief "De minimale reserveringsruimte is gebaseerd op het maximaal te verwachten toekomstige dwarsprofiel van de A58. Bij het opstellen van dit dwarsprofiel is uitgegaan van een systeem van hoofd- en een parabelrijbanen in beide richtingen, waarbij elke rijbaan bestaat uit 2 rijstroken (een "4x2 systeem").

Bij de opstelling van het concept bestemmingsplan is de grens van de uitbreidingsruimte opgenomen en is de beoogde uitbreidingsruimte vertaald in de aanduiding "vrijwaringszone weg". Op deze manier zijn de afspraken uit 2008 volledig vertaald in dit bestemmingsplan.

Er heeft een overleg plaats gevonden met Rijkswaterstaat en daarbij is aangegeven dat Rijkswaterstaat instemt met de verwerking van de afspraken in dit bestemmingsplan. Men heeft verzocht de bouwgrens voor het hotel op 50 meter van de A58 te leggen. Deze aanpassing is doorgevoerd.