Plan: | Udenhout beschermd dorpsgezicht |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008017-e001 |
Sinds het einde van de jaren zeventig van de vorige eeuw vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidhinder door wegverkeer, railverkeer en industriële bronnen.
Voorliggend plan betreft een beheerbestemmingsplan dat conserverend van aard is. Er worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt uitgezonderd op het perceel E2380 aan de Kreitenmolenstraat en het perceel E03436 gelegen aan de Groenstraat in Udenhout. Deze percelen krijgen een woonbestemming.
De maximale bouwhoogte tot de nok bedraagt 7 meter.
Wegverkeerslawaai
De Kreitenmolenstraat en de Groenstraat zijn beide 30 km/h wegen waardoor conform de Wet geluidhinder deze wegen geen geluidszone hebben. Vanuit de Wet geluidhinder is verder akoestisch onderzoek niet noodzakelijk. Beide wegen hebben in Udenhout echter de functie als wijkontsluitingswegen. In het kader van "een goede ruimtelijke ordening" en conform bestaande jurisprudentie is de geluidbelasting op een tweetal percelen vanwege deze wegen nader bekeken. Hieronder zijn de resultaten weergegeven.
Perceelsnummer | geluidsbron | Geluidbelasting Lden, 4,5m, rooilijn |
E2380 | Kreitenmolenstraat | 59 |
E03436 | Groenstraat | 57 |
Vanuit een goede "ruimtelijke ordening " is realisatie van een woonfunctie acceptabel indien rekening wordt gehouden met de indelingseis zoals verwoord in het document "ontheffingenbeleid Wet geluidhinder, d.d. 10 februari 1998. In het ontwerp van de woonfuncties dient er rekening mee worden gehouden dat minimaal één verblijfsruimte met een te openen deel aan een geluidluwe zijde wordt gesitueerd. Dit geldt ook voor de buitenruimte.
Railverkeerslawaai
Het perceel E2380 ligt nabij het spoortraject 700 Tilburg- Den Bosch. Om de geluidbelastingen ter hoogte van dit perceel te bepalen is een berekening uitgevoerd met het railverkeerslawaaimodel (ASWIN 2008, Geomilieu 1.51) van de gemeente Tilburg. Rondom het perceel zijn waarneempunten op 4,5 meter hoogte gelegd.
De hoogst optredende geluidbelasting vanwege railverkeerslawaai op perceel E2380 bedraagt 55dB bedraagt. Er wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde vanwege railverkeerslawaai.
Industrielawaai en vlieglawaai
De twee percelen liggen niet in de geluidzone van een industrieterrein of een vliegveld. Deze lawaaisoorten zijn niet aan de orde.