Plan: | Udenhout beschermd dorpsgezicht |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008017-e001 |
Leefbaarheid en bereikbaarheid staan voorop in het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP). Om zich verder te kunnen ontwikkelen moet de stad goed bereikbaar zijn per auto, fiets en openbaar vervoer. De planhorizon van het TVVP is 2015. De kern van de visie is dat de gemeente Tilburg als volgt wil omgaan met de mobiliteit:
Algemeen
Voor het plangebied leidt dit tot de volgende uitwerking:
Gemotoriseerd verkeer
De wegen die in het plangebied liggen -Kreitenmolenstraat, Slimstraat, Schoorstraat en Groenstraat- zijn de hoofdwegen in de kom van Udenhout. De Kreitenmolenstraat is een belangrijke verkeersader richting het hoofdwegennet, waaronder de A65 richting 's Hertogenbosch en de A58 richting Tilburg. Secondair is de Slimstraat, richting Berkel-Enschot, het buitengebied, Tilburg Noord en Loon op Zand. De Groenstraat vormt de verbinding met Biezenmortel. Tenslotte gaat de Schoorstraat richting het buitengebied, waaronder het toeristische trekpleister Loonse en Drunense duinen. En de kern Loon op Zand.
Deze vier straten binnen het plangebied zijn voor het plaatselijke verkeer bedoeld en worden voornamelijk door bestemmingsverkeer gebruikt. Voor het verkeer in twee richtingen is één rijbaan per rijrichting beschikbaar. Aan deze wegen zijn op verschillende plaatsen parkeervoorzieningen aanwezig alsmede inritten van particuliere percelen.
Binnen het plangebied geldt grotendeels een 30km regime. In zowel de Kreitenmolenstraat als Slimstraat wordt op de randen van het plangebied een overgang gemaakt naar een 50km regime. Dit zou in de toekomstige situatie echter kunnen veranderen en net daarbuiten kunnen komen liggen. De Schoorstraat en Groenstraat zijn beiden tot de komgrens 30 km gebied.
Openbaar vervoer
Udenhout wordt met openbaar vervoer ontsloten met stadsvervoer naar station Tilburg, de route loopt door het plangebied over de Kreitenmolenstraat en Slimstraat.
Daarnaast zijn er in Udenhout twee buurtbusverbindingen naar Biezenmortel en Den Bosch en naar Dongen en Oisterwijk. De haltes bevinden zich aan de Kreitenmolenstraat en Groenstraat.
Langzaam verkeer
Op de straten in het plangebied, die voornamelijk voor bestemmingsverkeer worden gebruikt, krijgen de fietsers plaats op de rijweg. Alleen bij de laatste stukken van de Schoorstraat en de Slimstraat, zijnde de overgang naar het buitengebied, is een vrij liggend fietspad aanwezig.
Bij het centrale kruispunt van het dorp en langs de Kreitenmolenstraat en de Slimstraat zijn stoepen aanwezig. Bij de Schoorstraat en de Groenstraat, passend bij de aanwezige groene ambiance, zijn vrij liggende voetpaden aanwezig, door bomenrij gescheiden van de rijbaan.
De provincie Noord Brabant is opdrachtgever van het openbaar vervoer in Tilburg. De lijnvoering en de inrichting van de belangrijkste haltes zijn gebaseerd op het Tilburgs Openbaar vervoer Plan (TOP) uit 2000. De aansturing door de provincie gebeurt op basis van de provinciale OV-Visie: OV in Brabant: Snel - Schoon - Sociaal. Over de dagelijkse uitvoering van het openbaar vervoer zijn door de provincie vastgelegd in de concessie met vervoerder Veolia, die loopt tot 2013. Jaarlijks worden de plannen voor wijziging van het openbaar vervoer vastgelegd in een exploitatieplan.
In 2010 wordt nieuw openbaar vervoerbeleid vastgelegd in een regionale OV-visie Midden Brabant.
Tilburg vindt fietsen belangrijk, want fietsen is goedkoop, snel en gezond. De stad geeft om haar luchtkwaliteit en mogelijkheden voor mobiliteit van haar inwoners. De gemeente ondersteunt dit met het fietsplan 2005 - 2015. Hierin staat omschreven hoe Tilburg steeds betere voorzieningen ontwikkelt om comfort en veiligheid voor fietsers te vergroten. Dit moet leiden tot een breder en intensiever fietsgebruik in de stad.
Op 10 april 2006 heeft de Tilburgse gemeenteraad het fietsplan ´Tilburg Fietst, Fietsplan Tilburg 2005 - 2015´ vastgesteld. De doelstelling van het fietsplan is om het fietsgebruik (nu 34% op verplaatsingen tot 7,5 km) de komende 4 jaar met 1% per jaar te laten groeien. De gemeente wil dit bereiken door onder meer in te zetten op:
Daarnaast is er in de intensivering van het fietsplan (vastgesteld op 10 oktober 2006) besloten dat de kwaliteit op alle fietsroutes verder verbeterd moet worden, het Sternet in 2015 voltooid moet zijn en er meer maatregelen voor de specifieke doelgroepen moeten worden genomen. Tot slot is hierin ook besloten in te zetten op een uitgebreide communicatie. In het fietsplan is een uitgebreid uitvoeringsprogramma opgenomen. Het belangrijkste onderscheid dat gemaakt kan worden, is als volgt:
Infrastructureel: Het Sternet wordt voor 2015 voltooid, ook kleinere fietspaden worden in asfalt aangelegd, het Sternet krijgt een sterk verbeterde verlichting, er wordt op grootschalige wijze onderhoud aan het Sternet en de kleinere fietspaden uitgevoerd.
Beheer en onderhoud: Niet alleen wil de gemeente op alle Sternetroutes en fietspaden onderhoud plegen, ook wil de gemeente een grote kwaliteitsslag uitvoeren tijdens dit onderhoud.
Stallingsvoorzieningen: Er wordt een separaat stallingenplan opgesteld waarin voor alle knelpunten naar een oplossing wordt gezocht en waaraan een uitvoeringsprogramma komt te hangen.
Doelgroepenbenadering: Per doelgroep wordt bekeken welke middelen worden ingezet en wordt een uitgebreide campagne opgezet.
Communicatie: De centrale doelstelling van de communicatie is (meer) mensen vaker op de fiets krijgen en de bestaande fietsers behouden. Hier worden dan ook specifieke acties op ingezet die ook samenhangen met de uitvoeringsmaatregelen.