Plan: | Bedrijventerrein Loven, Bosscheweg e.o. 2008 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008015-e001 |
Loven is gelegen ten noordoosten van de stad, ten noorden van het Wilhelminakanaal.Het terrein is via de Bosscheweg en de Burgemeester Bechtweg goed ontsloten richting A65 en A261. Onderstaande figuur geeft het plangebied van Loven globaal weer.
plangebied Bedrijventerrein Loven, Bosscheweg e.o. 2008
Het bedrijventerrein is vanaf het begin jaren '60 in fasen aangelegd. Het terrein is vol(-groeid) en heeft zich ontwikkeld tot een terrein waar logistiek de grootste gemene deler is. Het terrein valt uiteen in twee delen: het oudste deel, Loven-Zuid en het deel ten noorden van de Gelrebaan. Een klein gedeelte van het terrein ligt in een woonomgeving, waardoor er een functiemenging van wonen en werken bestaat. Het accent qua bedrijven ligt hier op kleinschaligheid.
Ten noorden van de Gelrebaan zijn de grotere bedrijven gevestigd, zoals het distributiecentrum van Albert Heijn, Campina, Chromalloy, Metalenfabriek Tilburg. Het terrein is ruim 200 hectare groot en er werken ± 6.200 personen bij circa 270 bedrijven. Het terrein kent naast een goede wegontsluiting ook een goede waterontsluiting via het Wilhelminakanaal en een spoorontsluiting richting Eindhoven en Den Bosch.
Wilhelminakanaal
Qua ontsluiting is belangrijk dat het Wilhelminakanaal wordt verruimd waardoor grotere klasse schepen (IV) Loven kunnen bereiken. Het Wilhelminakanaal is, komende vanuit het westen, tot aan de westgrens van Tilburg een klasse IV-vaarweg voor schepen tot 1500 ton laadvermogen. In de eerste fase van de kanaalverruiming in Tilburg zal het gedeelte tussen sluis II (Reeshof) en sluis III (Albionstraat) ook op vaarklasse IV-niveau worden gebracht. Daartoe wordt een nieuwe sluis III gebouwd, welke de sluizen II en III vervangt. Tevens wordt het kanaal tussen sluis II en III verbreed en verdiept. Hierdoor is het mogelijk dat klasse IV schepen tot in de industriehaven van Loven kunnen komen.
De plannen voor de verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal zijn op dit moment onvoldoende concreet. Derhalve zal voor de verbreding en verdieping van het kanaal een afzonderlijke planologische procedure worden doorlopen.
Verkeer en vervoer
De ontsluiting van Loven zal de komende jaren verbeteren. De nieuwe tangent (N 261) heeft al geleid tot een verbeterde ontsluiting van het terrein over de weg, en in de nabije toekomst wordt tevens een bestaande fietspadontsluiting opgewaardeerd tot Sternet. Tenslotte zal een glasvezelnetwerk over een deel van het terrein worden aangelegd (Fastfiber).
Loven zal in noordelijke richting worden uitgebreid met de "Loven Noord", waar onder andere de NS-werkplaats zich zal vestigen. Voorts wordt gekeken naar herontwikkeling van de sportvelden ten westen van Loven ten behoeve van kleinschalige bedrijfskavels.
Bedrijven Overleg Regio Tilburg (BORT) en de gemeente hebben de afgelopen jaren het volgende bereikt op Loven:
Lastig aspect bij revitalisering in het zuidelijke deel, is het feit dat hier veel woningbouw aanwezig is en de bewoners/eigenaren niet georganiseerd zijn zoals de bedrijven dat zijn. Ook de participatiegraad van de bedrijven in Loven Zuid aan de ondernemersvereniging is laag;