11.2 vooroverleg
Er zijn reacties ingediend door de directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving van de provincie Noord Brabant, Rijkswaterstaat, Waterschap de Dommel en Gasunie. De reacties van enkele overleginstanties zijn nog niet ontvangen maar zullen worden meegenomen in de ontwerpfase. De volgende reacties zijn ontvangen:
Rijkswaterstaat
-
1. Langs het kanaal is een zone opgenomen met de bestemming 'Waterstaat waterstaatkundige
functie'. Deze bestemming dient ook bebouwingsvrij te worden gehouden. Uit de plankaart maak ik op dat deze zone minimaal 10 meter breed is en dit is voldoende voor een kanaal dat toegankelijk is voor klasse II scheepvaart (de huidige situatie). Echter, zoals u ook aangeeft in het bestemmingsplan, is uw gemeente met mijn organisatie in overleg over de mogelijkheden om klasse IV scheepvaart in de toekomst mogelijk te maken in het Wilhelminakanaal tot aan haven Loven (vanuit het westen). Bij een klasse IV kanaal wordt standaard gevraagd om een bebouwingsvrije zone (met de bestemming Waterstaatkundige functie) van minimaal 25 meter. Deze zone is noodzakelijk voor beheer en onderhoud en een goede functionering van het kanaal. Ik verzoek u daarom om al zo veel mogelijk hiermee rekening te houden.
-
2. Om een toekomstige opwaardering van het Wilhelminakanaal niet onnodig te belemmeren, verzoek ik u om in de algemene regels van het bestemmingsplan een overlegzone op te nemen van 75 meter vanaf de oever van het Wilhelminakanaal (conform vigerend provinciaal beleid). Bij nieuwe ontwikkelingen binnen deze zone moet dan een verklaring van geen bezwaar worden afgegeven door de vaarwegbeheerder, in dit geval Rijkswaterstaat Noord-Brabant.
-
3. Daarnaast vraag ik uw aandacht voor zichthoeken bij haven Loven. Voor de veiligheid van de beroepsvaart is het van belang dat de zichthoeken worden vrijgehouden. Ik verzoek u om de zichthoeken van bijgevoegde kaart over te nemen op de plankaart. Nieuwe ontwikkelingen binnen deze zichthoeken zijn in principe niet mogelijk en moeten ten alle tijden worden voorgelegd aan de vaarwegbeheerder.
-
4. Ten slotte wordt in toelichting (pagina 61, paragraaf 9.1.3) gemeld dat een teveel aan water wordt geloosd op het Wilhelminakanaal. Afkoppeling van hemelwater op de kanalen is niet zonder meer mogelijk. Ten eerste dient duidelijk aangegeven/ onderbouwd te worden dat het afkoppelschema (trits) wordt gevolgd (hergebruik -> infiltreren -> bergen, -> afvoeren). Door middel van een degelijke onderbouwing (onderzoeksrapport en berekeningen) moet aangetoond worden waarom het niet mogelijk is om het water in het gebied te infiltreren en /of te bergen en dat afvoer op de kanalen daarmee de enige optie blijkt te zijn, bijvoorbeeld voor een restafvoer.
Standpunt gemeente
-
1. Advies niet overgenomen. Zoals in 2.1.2 van de toelichting staat vermeld zijn de plannen voor verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal nog onvoldoende concreet en zal hiervoor, indien wenselijk, een aparte ruimtelijke procedure gevoerd moeten worden. Daarnaast bedraagt de zone "Waterstaat-waterstaatkundige functie", waarbinnen slechts bouwwerken geen gebouwen zijn toegestaan, op nagenoeg alle gronden reeds 20 meter. In onderhavig bestemmingsplan wordt geen onbebouwde zone van 25 meter aan weerskanten van het Wilhelminakanaal opgenomen. Het gestelde van Rijkswaterstaat, namelijk dat de binnen een zone van 10 meter vanaf het Wilhelminakanaal geen bebouwingsmogelijkheden zijn opgenomen, is niet correct.
-
2. Advies niet overgenomen. Wij nemen geen overlegzone op langs het Wilhelminakanaal omdat dit niet past binnen onze systematiek. Bij eerdere onlangs vastgestelde bestemmingsplannen is evenmin een overlegzone van 75 meter opgenomen, waarop geen reacties zijn ingediend door Rijkswaterstaat. Een zogenaamde overlegzone van 75 meter is inderdaad provinciaal beleid uit het streekplan. Volgens het overgangsrecht uit de Wet ruimtelijke ordening wordt het streekplan beschouwd als een structuurplan, dat geen bindende werking heeft voor lagere overheden, de gemeente Tilburg in dit geval.
-
3. Advies niet overgenomen. Daar waar de industriehaven uitmondt in het Wilhelinakanaal is aan de zuid en noordkant voldoende ruimte over waar geen gebouwen gebouwd mogen worden. Het opnemen van zichtlijnen is ons inziens volstrekt overbodig.
-
4. Advies overgenomen.
Waterschap de Dommel
-
1. De twee zijwatergangen zoals deze in de waterparagraaf op blz. 61 worden beschreven opnemen op de plankaart als water.
-
2. De noordzijde van het Wilhelminakanaal is aangewezen als Ecologische verbindingszone. Op de huidige plankaart is de begrenzing van de bijbehorende dubbelbestemming WR-E onduidelijk, omdat hier ook de dubbelbestemming WR-WS op ligt. Ik wil u dan ook verzoeken de ligging en begrenzing van de dubbelbestemming WR-E op de plankaart te verduidelijken.
Standpunt gemeente
-
1. Overgenomen. De bestemming op de watergang NL32 op de noordelijke plangrens wordt gewijzigd in de bestemming water en de watergang NL28 krijgt de aanduiding water.
-
2. Overgenomen.
Gasunie
-
1. In het gebied waarop dit plan betrekking heeft, liggen drie regionale 40 bar aardgastransportleidingen van ons bedrijf. Voor een regionale aardgastransportleiding geldt een belemmeringstrook van 4 meter aan weerszijden van de as van de leiding. Dit in tegenstelling tot de plankaarten waar een belemmerdestrook van 5 meter aan weerzijden van de as van de leiding staan aangegeven. Wij doen u hierbij ter informatie de betreffende kaartbladen weer toekomen. Wij verzoeken u de plankaart met het geen hierboven staat beschreven aan te passen.
-
2. In artikel 16 "Leiding-Gas" van de regels wordt aangegeven dat de binnen het plan gebied aanwezige aardgastransportleidingen een diameter van en 8 en 12 inch hebben. Uit de bijgevoegde plankaart blijkt dat de binnen het onderhavige plangebied gelegen Gasunie leidingen een diameter kennen van 6, 8 en 12 inch. Wij verzoeken u hierbij het betreffende artikel met deze informatie aan te passen.
Standpunt gemeente
-
1. Overgenomen.
-
2. Overgenomen.