direct naar inhoud van 6.8 Geluid
Plan: Monnickendam Binnen de Vesting 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0852.BPKMObinnendev013-va02

6.8 Geluid

6.8.1 Normstelling en beleid

Op grond van de Wet geluidhinder geldt rond wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/uur, spoorwegen en inrichtingen die 'in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken', een geluidszone. Bij de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidszones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om aan te tonen dat de ontwikkeling voldoet aan de voorkeursgrenswaarden die in de wet zijn vastgelegd.

6.8.2 Toetsing en uitgangspunten voor het bestemmingsplan

Een deel van het plangebied is autovrij. In het zuiden van het plangebied geldt op de wegen waar auto's mogen komen een 30 km/uur regime. Op de wegen in het noorden van het plangebied mag 50 km/uur gereden worden. Ten westen van het plangebied ligt de N247. Hierop geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur. De wegen in het noorden van het plangebied en de N247 hebben een geluidszone.

Langs de wegen met een geluidszone wordt de bestaande situatie gehandhaafd. Er zijn geen mogelijkheden om nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen deze geluidszones op te richten. Voor de bestaande situaties en/of planologisch mogelijk gemaakte situaties waarvoor een overschrijding geldt zijn in het verleden hogere waarden verleend. In het plangebied zijn geen saneringssituaties aanwezig.

Aan de Havenstraat is een scheepswerf gevestigd. Deze scheepswerf heeft een geluidscontour. Deze geluidscontour is op de verbeelding opgenomen. Binnen deze geluidscontour kan bij recht geen nieuwe geluidsgevoelige bebouwing worden opgericht. Dit kan wel bij afwijking maar dan moet er wel een hogere waarde procedure worden doorlopen.

6.8.3 Conclusie

Vanuit het aspect geluid zijn er geen belemmeringen voor dit bestemmingsplan.