direct naar inhoud van 6.12 Externe veiligheid
Plan: Kernen Waterland 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0852.BPKILUIWAZU013-va01

6.12 Externe veiligheid

6.12.1 Normstelling en beleid

Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's die ontstaan voor de omgeving bij het gebruik, de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals vuurwerk, LPG en munitie. De wetgeving over 'externe veiligheid' heeft tot doel de burger niet onnodig aan te hoge risico's bloot te stellen. De normen voor externe veiligheid zijn vastgelegd in onder andere het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), de Circulaire risiconormering vervoer van gevaarlijke stoffen en het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb).

Het externe veiligheidsbeleid heeft vorm gekregen in de risicobenadering. Er wordt getoetst aan twee verschillende normen: het plaatsgebonden risico (PR) 6 en het groepsrisico (GR) 7.

6.12.2 Toetsing en uitgangspunten voor het bestemmingsplan

In de dorpen zijn geen risicovolle bedrijven en gasleidingen aanwezig. Wel worden over de N235, waaraan Watergang en Ilpendam liggen, gevaarlijke stoffen vervoerd. Deze weg is niet opgenomen in het Basisnet Weg. Dit houdt in dat er langs de route geen ruimte wordt gereserveerd voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Uit eerder onderzoek 8 blijkt overigens dat binnen de gemeente Waterland geen overschrijdingen van de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico (PR) en/of de oriëntatiewaarde voor het groepsrisico (GR) worden veroorzaakt door het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.

Dit beeld wordt bevestigd door onderzoek 9 uit 2012 naar GF3 (licht ontvlambare gassen). Voor wegen waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt is het transport van GF3 bepalend voor het plaatsgebonden risico en groepsrisico. In het onderzoek zijn de bekende telgegevens geanalyseerd, waardoor een voldoende betrouwbaar beeld van de gegevens is verkregen. Bij hantering van het maximale aantal GF3-transporten is er geen 10-6-contour aanwezig is. Verder concludeert het onderzoek dat het groepsrisico op alle wegen onder de oriëntatiewaarde ligt. Voor de wegen in de gemeente Waterland geldt zelfs dat het groepsrisico kleiner is dan 0,1 maal de oriëntatiewaarde.

Dit bestemmingsplan is consoliderend van aard. Het bestemmingsplan laat binnen de invloedszone van de N235 geen nieuwe functies toe waar mensen verblijven. Per saldo blijft het aantal personen binnen het invloedsgebied van de N235 als gevolg van dit bestemmingsplan gelijk. Het groepsrisico blijft daardoor gelijk.

Het bestemmingsplan is voorgelegd aan de brandweer. De brandweer heeft op basis van het voorontwerpbestemmingsplan advies ten aanzien van externe veiligheid gegeven (zie bijlage 4). In het advies heeft de brandweer verschillende ongevallen scenario's beschouwd. De brandweer adviseert bij het vaststellen van het bestemmingsplan rekening te houden met de gevolgen van deze ongevallenscenario's. In het veiligheidsadvies beschrijft de brandweer risicoreducerende en effectbeperkende maatregelen en maatregelen ten behoeve van de zelfredzaamheid van personen. De brandweer adviseert deze maatregelen te betrekken bij de vaststelling van het bestemmingsplan. Deze maatregelen vallen echter buiten de reikwijdte van dit bestemmingsplan.

6.12.3 Conclusie

Vanuit het aspect externe veiligheid zijn er geen belemmeringen voor dit bestemmingsplan.