Plan: | Sint-Michielsgestel, Centrum Sint-Michielsgestel 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0845.BP2010SMGCENTRM100-OH02 |
Het bestemmingsplan maakt realisering mogelijk van nieuwe woningen en nieuwe wegen alsook de reconstructie van bestaande wegen. In verband hiermee is de geluidssituatie onderzocht. Het uitgevoerde akoestisch onderzoek is in deze bijlage vastgelegd. Het onderzoek heeft betrekking op:
De bijlage is als volgt opgebouwd:
B2.1. Beleid en normering
Geluidszones langs wegen
Langs alle wegen bevinden zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh).
Normstelling
Vier akoestisch relevante situaties
In de benadering van de noodzakelijke akoestische toetsing in het kader van een bestemmingsplan, maakt de Wet geluidhinder onderscheid tussen nieuwe situaties en reconstructiesituaties. Met betrekking tot nieuwe situaties is in dit bestemmingsplan onderscheid gemaakt tussen drie soorten. Er zijn dan ook vier relevante akoestische situaties aan de orde:
Nieuwe situaties: voorkeursgrenswaarde en uiterste grenswaarden
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe situaties (nieuwe wegen of nieuwe woningen) bedraagt deze 48 dB. Voor bestaande woningen kan dit anders liggen. In de tabel is hiervan een overzicht opgenomen.
De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen5 noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend of ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sint-Michielsgestel een hogere waarde vaststellen. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). Deze waarde is eveneens in de tabel opgenomen. Indien de uiterste grenswaarde toch wordt overschreden, kan de betreffende gevel als dove gevel worden uitgevoerd6. Een dove gevel wordt door de Wet geluidhinder niet als gevel aangemerkt, waardoor de normstelling uit de Wet niet van toepassing is.
Voorts dient altijd de wettelijke binnenwaarde te worden gegarandeerd. Het kan daarvoor noodzakelijk zijn dat geluidsisolerende gevelmaatregelen worden genomen. In het kader van de ruimtelijke procedures komen echter alleen de maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied aan de orde. De gevelmaatregelen komen pas aan de orde in het kader van de daadwerkelijke realisering van de ontwikkeling. Hieraan wordt bijvoorbeeld getoetst bij een bouwaanvraag.
Tabel B2.1 Geluidsnormen voor woningen, binnenstedelijke situatie
voorkeursgrenswaarde | uiterste grenswaarde | |
nieuwe woningen-nieuwe wegen | 48 dB | 58 dB |
nieuwe woningen-bestaande/te reconstrueren wegen | 48 dB | 63 dB |
bestaande woningen7-nieuwe wegen | 48 dB | 63 dB |
Reconstructie
Volgens de Wet geluidhinder is er sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB.
Onder een fysieke wijziging aan of op de weg wordt onder meer verstaan een wijziging van het profiel of het wegdek, wijziging van de maximumsnelheid of verschuiving van de wegas waarbij de bestaande weg wordt opgeheven. Ook een nieuwe aansluiting op een bestaande weg wordt als reconstructie van die bestaande weg gezien. Een wijziging van alleen de verkeersintensiteiten of de samenstelling van het verkeer is niet aan te merken als reconstructie.
De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Het gaat dus niet per definitie om iedere weg waar een aanpassing plaatsvindt. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB zal zijn én indien de geluidsbelasting na reconstructie 50 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder. In onderstaande tabel is een overzicht van de relevante gegevens op genomen.
Tabel B2.2 Grenswaarden wegverkeerslawaai (reconstructie)
30 km/h-wegen
Voor de wegen die zijn ondergebracht in een 30 km/h-gebied geldt geen wettelijke geluidszone. Akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai is voor deze wegen op grond van de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau. Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet geluidhinder hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd.
B2.2. Berekeningsuitgangspunten onderzoek wegverkeerslawaai
Rekenmethoden
Met behulp van de Standaard Rekenmethode II (SRM II) uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006, is de specifieke geluidsbelasting aan de buitengevels van de geprojecteerde en bestaande geluidsgevoelige bestemmingen berekend voor het prognosejaar 2009 en 2020. Hiervoor is het softwarepakket Geomilieu, versie 1.21 gebruikt.
Voor het bepalen van de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de nieuwe weg op het Binnenterrein is gebruikgemaakt van de Standaard Rekenmethode I (SRM I versie 1.30) omdat de exacte locaties van de geluidsgevoelige bestemmingen in het inbreidingsplan niet bekend zijn. Met behulp van de SRM I-methode is een inschatting gegeven van de geluidsbelasting aan de gevels van de ontwikkelingen in het inbreidingsplan.
Aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder
Op alle geluidsbelastingen die voor wegen in deze ruimtelijke onderbouwing zijn vermeld, is conform artikel 110g van de Wet geluidhinder een aftrek van 5 dB toegepast indien de wettelijke snelheid minder dan 70 km/h bedraagt en 2 dB indien de snelheid 70 km/h of meer bedraagt.
Dosismaat
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde A-gewogen geluidsniveau over een etmaal.
Gezoneerde wegen
Uitgaande van de toekomstige situatie is de Schijndelseweg wettelijk gezoneerd. Hiernaast valt de onderzoekszone van de buiten het plangebied gelegen en gezoneerde Theerestraat over het plangebied. De overige (toekomstige) wegen binnen en rond het plangebied zijn op basis van een snelheidsregime van 30 km/h gedezoneerd.
Nieuwe woningen
Binnen dit bestemmingsplan wordt op verschillende locaties de mogelijkheid geboden nieuwe woningen/appartementen te realiseren. Het betreft de volgende locaties:
Op figuur B2.1 zijn de locaties weergegeven.
Figuur B2.1 Locaties nieuwe woningen
Nieuwe wegen
Binnen de voor het Binnenterrein van De Beemden geldende bestemming staat het bestemmingsplan de aanleg van nieuwe wegen toe. De geluidsbelasting op nieuwe woningen en bestaande woningen binnen dit gebied wordt inzichtelijk gemaakt. Omdat het gedezoneerde wegen betreft, is geen toetsing aan de Wet geluidhinder aan de orde, maar beperkt het onderzoek zich tot de onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de optredende geluidsbelasting.
Reconstructie
Schijndelseweg
Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de Schijndelseweg in zuidelijk richting te verleggen. De Schijndelseweg is een gezoneerde weg, zodat in het kader van de Wet geluidhinder reconstructieonderzoek dient te worden uitgevoerd. Het reconstructieonderzoek onderzoekt de gevolgen van fysieke wijzigingen aan de Schijndelseweg en de aansluiting met het Petrus Dondersplein. Het wettelijk onderzoeksgebied strekt zich uit aan weerszijden van het te reconstrueren wegvak over het deel waarop de feitelijke reconstructie betrekking heeft. Om woningen die net buiten dit gebied vallen niet uit te sluiten, is het onderzoekgebied - hoewel wettelijk niet verplicht - in het verlengde van de weg met circa een derde van de breedte van de onderzoekszone doorgetrokken. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken van de weg en de ligging van de weg (binnenstedelijk of stedelijk). De Schijndelseweg heeft 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging, hierdoor bedraagt de breedte van de geluidszone 200 m. Aangezien zich binnen de geluidszone van het te reconstrueren deel van de Schijndelseweg bestaande geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) bevinden, dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.
De bestaande woningen binnen het reconstructiegebied moeten worden getoetst aan de normen van de Wet geluidhinder. Samen met de reconstructie van de Schijndelseweg is ook aanpassing van de splitsing Schijndelseweg-Petrus Dondersplein van belang. Het Petrus Dondersplein kent een snelheidsregime van 30 km/h en is daarmee gedezoneerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zal worden onderzocht of een eventuele wijziging in de geluidshinder van de aanliggende woningen aan de orde is. Buiten het reconstructiegebied wordt het uitstralingseffect inzichtelijk gemaakt. Dat gebeurt voor die wegen waar de verkeersintensiteit met voor en na wijzing van de Schijndelseweg met 20% of meer wijzigt. Voor die wegen wordt onderbouwd wordt of een eventuele wijziging in de geluidsbelasting voor en na wijziging van de Schijndelseweg aanvaardbaar is. Pas bij een wijziging van ten minste 20% van de verkeersintensiteit treedt een wijziging in de geluidsbelasting met circa 1 dB op. Een kleiner verschil is voor het menselijk oor niet waarneembaar.
Naast de wijziging van de Schijndelseweg wordt ook het effect van de met de aansluiting van het Petrus Dondersplein op de Schijndelseweg inzichtelijk gemaakt. Omdat het Petrus Dondersplein een gedezoneerde weg betreft, wordt niet getoetst aan de Wet geluidhinder. Wel wordt de aanvaardbaarheid van het optredende verschil in de geluidsbelasting onderbouwd in het kader van een goede ruimtelijke ordening.
Ontsluiting Binnenterrein
De nieuwbouw van De Beemden en ter plaatse van Hurks Van der Linden zal worden ontsloten naar het Spijt en Schijndelseweg (70% respectievelijk 30%). Waar dit leidt tot een wijziging in de verkeersintensiteit met meer dan 20%, zal de geluidsbelasting voor en na aansluiting op het Spijt inzichtelijk worden gemaakt. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zal worden onderbouwd of deze wijziging aanvaardbaar is. Omdat zowel het Spijt als De Beemden gedezoneerde wegen zijn, kan toetsing aan de normstelling van de Wet geluidhinder achterwege blijven.
Verkeersintensiteit
In tabel B2.3 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven die gebruikt zijn voor de sectorale toetsen. De verkeersintensiteiten voor 2020, autonoom en inclusief ontwikkelingen, zijn ontleend aan verkeersmodelcijfers van de gemeente Sint-Michielsgestel. De verkeersintensiteit op de wegen voor 2009 zijn bepaald door de intensiteiten 2007 (autonoom) te vermeerderen met de gemiddelde groei die op de betreffende wegen hebben plaatsgevonden tussen 2007 en 2020. In bijlage 9 zijn afdrukken van de verkeersmodellen weergegeven. De verkeersintensiteit op het Binnenterrein ontbreekt in de verkeersmodellen. Voor het Binnenterrein is aangenomen dat hier in 2020 500 mvt/etmaal rijden. Voor de Ceintuurweg is eveneens aangenomen dat de intensiteit niet meer dan 500 mvt/etmaal zal bedragen.
Tabel B2.3 Verkeersintensiteiten
weg | wegvak | intensiteit | ||
2009 | 2020 (autonoom) |
2020 (incl. ontw.) |
||
Theerestraat | Anemoonstraat - Esscheweg | 7.399 | 7.893 | 7.786 |
Schijndelseweg | Esscheweg - Petrus Dondersplein | 16.196 | 16.830 | 16.907 |
Schijndelseweg | Petrus Dondersplein - Schildershof | 9.896 | 10.581 | 10.298 |
Schijndelseweg | Schildershof - De Beemden | 8.962 | 9.398 | 10.112 |
Schijndelseweg | De Beemden - Spijt | 9.373 | 9.796 | 9.825 |
Petrus Dondersplein | Schijndelseweg - Petrus Dondersplein | 7.387 | 7.495 | 7.541 |
Nieuwstraat | Petrus Dondersplein - Spijt | 6.737 | 6.875 | 7.470 |
Nieuwstraat | Spijt - noord | 6.847 | 7.319 | 7.957 |
Spijt | Nieuwstraat - Heesakkerstraat | 1.161 | 1.259 | 1.556 |
Spijt | Heesakkerstraat - Beekgraaf | 1.069 | 1.371 | 1.761 |
Spijt | Beekgraaf - Schijndelseweg | 4.631 | 4.835 | 5.190 |
Heesakkerstraat | Spijt - noord | 318 | 622 | 622 |
nieuwe De Beemden | De Beemden - Spijt | 0 | 0 | 500 |
Ceintuurweg | 500 | 500 | 500 |
Voertuigverdeling
Voor het bepalen van de verdelingen per voertuigcategorie is uit de verkeersmodellen de verdeling van personenauto's en vrachtverkeer gebruikt. Het vrachtverkeer is verdeeld over middelzware en zware motorvoertuigen door dezelfde verdeling te gebruiken als die gebaseerd is op landelijke gemiddelden voor provinciale, wijkverzamel- en buurtverzamelwegen (ervaringscijfers). Voor provinciale wegen is die verdeling volgens de landelijke gemiddelden 8,6% middelzware en 4,59% zware motorvoertuigen. Voor wijkverzamelwegen is deze verdeling 4,73% middelzware en 0,82% zware motorvoertuigen en voor buurtverzamelwegen 5,20% voor middelzware en 0,27% voor zware motorvoertuigen. In tabel B2.4 en B2.5 zijn de verdelingen per voertuigcategorie weergegeven voor de relevante wegen voor de jaren 2009 en 2020.
Tabel B2.4 Verdeling per voertuigcategorie per straat voor 2009
per periode uur/straat | lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | |
Theerestraat | Esscheweg - Anemoonstraat | 84,12% | 10,35% | 5,52% |
Schijndelseweg | Esscheweg - Petrus Dondersplein | 87,71% | 8,01% | 4,28% |
Schijndelseweg | Petrus Dondersplein - Schildershof | 90,28% | 6,34% | 3,38% |
Schijndelseweg | Schildershof - De Beemden | 89,31% | 6,97% | 3,72% |
Schijndelseweg | De Beemden - Spijt | 89,62% | 6,77% | 3,61% |
Petrus Dondersplein | Schijndelseweg - Petrus Dondersplein | 87,61% | 10,56% | 1,83% |
Nieuwstraat | Petrus Dondersplein - Spijt | 88,30% | 9,97% | 1,73% |
Nieuwstraat | Spijt - noord | 89,87% | 8,63% | 1,50% |
Spijt | Nieuwstraat - Heesakkerstraat | 84,44% | 14,79% | 0,77% |
Spijt | Heesakkerstraat - Beekgraaf | 95,99% | 3,81% | 0,20% |
Spijt | Beekgraaf - Schijndelseweg | 97,52% | 2,11% | 0,37% |
Heesakkerstraat | Spijt - noord | 93,97% | 5,73% | 0,30% |
Tabel B2.5 Verdeling per voertuigcategorie per straat voor 2020
per periode uur/straat |
lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | |
Theerestraat | Esscheweg - Anemoonstraat | 88,27% | 7,65% | 4,08% |
Schijndelseweg | Esscheweg - Petrus Dondersplein | 90,10% | 6,46% | 3,45% |
Schijndelseweg | Petrus Dondersplein - Schildershof | 90,34% | 6,30% | 3,36% |
Schijndelseweg | Schildershof - De Beemden | 90,50% | 6,20% | 3,31% |
Schijndelseweg | De Beemden - Spijt | 90,36% | 6,28% | 3,35% |
Petrus Dondersplein | Schijndelseweg - Petrus Dondersplein | 89,95% | 8,57% | 1,49% |
Nieuwstraat | Petrus Dondersplein - Spijt | 89,80% | 8,69% | 1,51% |
Nieuwstraat | Spijt – noord | 90,66% | 7,96% | 1,38% |
Spijt | Nieuwstraat - Heesakkerstraat | 95,82% | 3,97% | 0,21% |
Spijt | Heesakkerstraat - Beekgraaf | 95,23% | 4,53% | 0,24% |
Spijt | Beekgraaf - Schijndelseweg | 96,45% | 3,02% | 0,52% |
Heesakkerstraat | Spijt – noord | 87,26% | 12,11% | 0,63% |
Op dezelfde wijze als voor de verdeling van voertuigcategorieën is de verdeling per periode-uur tot stand gekomen (tabel B2.6). De verdelingen voor de Schijndelseweg zijn gebaseerd op landelijke gemiddelden voor provinciale wegen. De verdelingen voor het Petrus Dondersplein, Nieuwstraat en Spijt (wegvak tussen de kruispunten met de Beekgraaf en Schijndelseweg) zijn gebaseerd op landelijke gemiddelden voor wijkverzamelwegen. De overige wegen, sluiten aan bij landelijke gemiddelden op buurtverzamelwegen. De verdeling voor het Binnenterrein is opgenomen in tabel B2.7.
Tabel B2.6 Verdeling per periode-uur per straat
per periode uur/straat |
dagperiode | avondperiode | nachtperiode | |
Theerestraat | Esscheweg - Anemoonstraat | 6,7 % | 2,7 % | 1,1 % |
Schijndelseweg | Esscheweg - Petrus Dondersplein | 6,7 % | 2,7 % | 1,1 % |
Schijndelseweg | Petrus Dondersplein - Schildershof | 6,7 % | 2,7 % | 1,1 % |
Schijndelseweg | Schildershof - De Beemden | 6,7 % | 2,7 % | 1,1 % |
Schijndelseweg | De Beemden - Spijt | 6,7 % | 2,7 % | 1,1 % |
Petrus Dondersplein | Schijndelseweg - Petrus Dondersplein | 7,0 % | 2,6 % | 0,7 % |
Nieuwstraat | Petrus Dondersplein - Spijt | 7,0 % | 2,6 % | 0,7 % |
Nieuwstraat | Spijt - noord | 7,0 % | 2,6 % | 0,7 % |
Spijt | Nieuwstraat - Heesakkerstraat | 7,0 % | 2,6 % | 0,7 % |
Spijt | Heesakkerstraat - Beekgraaf | 7,0 % | 2,6 % | 0,7 % |
Spijt | Beekgraaf - Schijndelseweg | 7,0 % | 2,6 % | 0,7 % |
Heesakkerstraat | Spijt - noord | 7,0 % | 2,6 % | 0,7 % |
Tabel B2.7 Verdelingen buurtverzamelweg: nieuwe De Beemden en Ceintuurweg
dagperiode | avondperiode | nachtperiode | etmaal | |
% per periode uur | 7,0% | 2,6% | 0,7% | n.v.t. |
lichte mvt | 94,0% | 98,0% | 96,0% | 94,53% |
middelzware mvt | 5,7% | 1,9% | 3,8% | 5,2% |
zware mvt | 0,3% | 0,1% | 0,2% | 0,27% |
Maximumsnelheid en verhardingssoort
De maximumsnelheid en de gebruikte verhardingssoort op de verschillende wegen is weergegeven in tabel B2.8.
Tabel B2.8 Verhardingssoort en maximumsnelheid in 2009 en 2020
weg | wegvak | verhardingssoort | maximumsnelheid |
Theerestraat | Esscheweg - Anemoonstraat | referentiewegdek / dicht asfaltbeton (DAB) | 50 km/h |
Schijndelseweg | Esscheweg - Petrus Dondersplein | referentiewegdek / dicht asfaltbeton (DAB) | 50 km/h |
Schijndelseweg | Petrus Dondersplein - Schildershof | referentiewegdek / dicht asfaltbeton (DAB) | 50 km/h |
Schijndelseweg | Schildershof - De Beemden | referentiewegdek / dicht asfaltbeton (DAB) | 50 km/h |
Schijndelseweg | De Beemden – Spijt- | referentiewegdek / dicht asfaltbeton (DAB) | 50 km/h |
Petrus Dondersplein | Schijndelseweg - Petrus Dondersplein | klinkers | 30 km/h |
Nieuwstraat | Petrus Dondersplein - Spijt | klinkers | 30 km/h |
Nieuwstraat | Spijt - noord | klinkers | 30 km/h |
Spijt | Nieuwstraat - Heesakkerstraat | klinkers | 30 km/h |
Spijt | Heesakkerstraat - Beekgraaf | klinkers | 30 km/h |
Spijt | Beekgraaf - Schijndelseweg | referentiewegdek / dicht asfaltbeton (DAB) | 30 km/h |
Heesakkerstraat | Spijt – Ceintuurweg | klinkers | 30 km/h |
nieuwe De Beemden | De Beemden - Spijt | klinkers | 30 km/h |
Ceintuurweg | klinkers | 30 km/h |
Overige gegevens Binnenterrein
Voor de berekening van de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de weg door het Binnenterrein volgens de SRM I-methode, zijn ook de afstand ten opzichte van de wegas, de objectfractie en de verhardingsbreedte relevant. De geluidsgevoelige bestemmingen binnen het inbreidingsplan zijn minimaal 5 m van de wegas gepland. De verhardingbreedte bedraagt 3 m en voor de objectfractie is aangenomen dat maximaal 100% van de overzijde bebouwd is.
Waarneemhoogte
In het akoestisch onderzoek is de geluidsbelasting aan de gevels berekend op verschillende waarneemhoogtes, voor iedere bouwlaag één. Binnen het plangebied worden wooncomplexen mogelijk gemaakt die bestaan uit 3 of 4 bouwlagen. De vastgestelde waarneemhoogtes bevinden zich derhalve op 1,5 m, 4,5 m, 7,5 m en 10,5 m.
B2.3. Resultaten
In het kader van dit bestemmingsplan is er sprake van vier akoestisch relevante situaties. Hierna worden per akoestische situatie de resultaten en conclusies behandeld.
B2.3.1 Theerestraat
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de nieuw beoogde bestemmingen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Theerestraat bedraagt minder dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Op figuur B2.1 zijn de geluidscontouren ten gevolge van deze weg weergegeven. Alle nieuw beoogde bestemmingen liggen in het groene gebied dat voor een lagere geluidsbelasting staat dan 48 dB.
Figuur B2.1 Contouren ten gevolge van Theerestraat
B2.3.2. Binnenterrein
Nieuwe weg - bestaande woningen
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen (Spijt 14 en 16) ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de weg op het Binnenterrein bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 52 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB echter niet. In bijlage 9 zijn de rekenbladen van de berekeningen volgens de SRM I-methode opgenomen. In paragraaf B2.4 wordt op mogelijke maatregelen in gegaan om de geluidsbelasting terug te dringen.
Nieuwe weg - nieuwe woningen
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde geluidsgevoelige bestemmingen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de weg op het Binnenterrein bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 52 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB echter niet. In bijlage 9 zijn de rekenbladen van de berekeningen volgens de SRM I-methode gevoegd. In paragraaf B2.4 wordt op mogelijke maatregelen in gegaan om de geluidsbelasting terug te dringen.
B2.3.3. Nieuwe woningen
In deze paragraaf zijn per geluidsgevoelige bestemming de berekende geluidsbelasting weergegeven. Voor zover de berekende geluidsbelasting niet aanvaardbaar is, wordt in de paragraaf B2.4 op mogelijke maatregelen in gegaan om de geluidsbelasting terug te dringen.
De gehanteerde nummering sluit aan bij de in figuur B2.1 van paragraaf B2.1 opgenomen nummering.
A. Torenstraat 2
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie A ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m 60 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB echter niet.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie A ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 34 dB. Omdat deze geluidsbelasting lager is dan de in de Wet geluidhinder gehanteerde voorkeursgrenswaarde, is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie B ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 65 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB eveneens.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie B ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 47 dB. Omdat deze geluidsbelasting lager is dan de in de Wet geluidhinder gehanteerde voorkeursgrenswaarde, is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
C. Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie C ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m 59 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB echter niet.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie C ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 62 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee ruim overschreden. De voor gezoneerde wegen geldende uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden.
D. Wijzigingsbevoegdheid Schildershof
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie D ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m 60 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden, de uiterste grenswaarde echter niet.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie D ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 43 dB. Omdat deze geluidsbelasting lager is dan de in de Wet geluidhinder gehanteerde voorkeursgrenswaarde, is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
E. Petrus Dondersplein 9 t/m 12
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie E ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m 46 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, waarmee wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie E ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 62 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee ruim overschreden. De voor gezoneerde wegen geldende uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden.
F. Petrus Dondersplein 5 t/m 7
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie F ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 10,5 m 43 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, zodat wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie F ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 65 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB alsook de voor gezoneerde wegen geldende uiterste grenswaarde van 63 dB wordt hiermee overschreden.
G. Petrus Dondersplein 22 t/m 25
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie G ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 10,5 m 45 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, zodat wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie G ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 62 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee ruim overschreden. De voor gezoneerde wegen geldende uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden.
H. Petrus Dondersplein EM-TÉ blok
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie H ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 10,5 m 41 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, waarmee wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie H ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 39 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, zodat sprake is van een aanvaardbare geluidshinder.
I. Nieuwstraat 1, 1A, 1B en 1C
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie I ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 42 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, waarmee wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie I ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 65 dB. De voorkeurswaarde van 48 dB alsook de voor gezoneerde wegen geldende uiterste grenswaarde van 63 dB worden hiermee overschreden.
J. Nieuwstraat 14A t/m 16
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van locatie J ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 35 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, zodat wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie J ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 66 dB. De voorkeurswaarde van 48 dB als ook de voor gezoneerde wegen geldende uiterste grenswaarde van 63 dB worden hiermee overschreden.
K. Heesakkerstraat 1 en 3
De betreffende locatie valt buiten de onderzoekszone van de gezoneerde Schijndelseweg, zodat onderzoek naar de geluidsbelasting van deze weg achterwege kan blijven.
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie K ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde 30 km/h-wegen bedraagt 49 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee zeer beperkt overschreden, zodat gesteld kan worden dat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
L. Binnenterrein
Figuur B2.3 geeft voor het Binnenterrein de contour van de voorkeursgrenswaarde (48 dB) weer, uitgaande van de gecumuleerde geluidsbelasting van alle omliggende wegen. Hieruit blijkt dat de geluidsbelasting binnen het uitwerkingsgebied nergens de voorkeursgrenswaarde overschrijdt. In het Binnenterrein wordt dan ook voldaan aan de normstelling van de Wet geluidhinder en is sprake van een aanvaardbaar geluidsniveau.
Figuur B2.3 Contouren ten gevolge van omliggende wegen
M. Wijzigingsbevoegdheid brandweerkazerne
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevel van locatie M ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde Ceintuurweg bedraagt 54 dB. De voorkeurswaarde van 48 dB, die zou gelden als de weg gezoneerd zou zijn, wordt hiermee overschreden. De locatie ligt overigens buiten de wettelijke onderzoekszone van de Schijndelseweg.
Samenvatting
Kort samengevat zijn in tabel B2.9 de hoogst berekende geluidsbelastingen aan de gevels van de beoogde bestemmingen weergegeven ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg en de gedezoneerde 30 km/h-wegen. De geluidswaarden die de uiterste grenswaarde overschrijden en de relatief hoge geluidsbelastingen langs 30 km/h-wegen zijn vet gedrukt.
Tabel B2.9 Lden aan de gevels in 2020 (inclusief ontwikkelingen)
locatie | Lden t.g.v. Schijndelseweg | Lden t.g.v. 30 km/h-wegen |
A. Torenstraat 2 | 60 dB | 34 dB |
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12 | 65 dB | 47 dB |
C. Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7 | 59 dB | 62 dB |
D. Schildershof | 61 dB | 45 dB |
E. Petrus Dondersplein 9 t/m 12 | 46 dB | 62 dB |
F. Petrus Dondersplein 5 t/m 7 | 43 dB | 65 dB |
G. Petrus Dondersplein 22 t/m 25 | 45 dB | 62 dB |
H. Petrus Dondersplein EM-TÉ blok | 41 dB | 39 dB |
I. Nieuwstraat 1, 1A, 1B en 1C | 42 dB | 65 dB |
J. Nieuwstraat 14A t/m 16 | 35 dB | 66 dB |
K. Heesakkerstraat 1 en 3 | n.v.t. | 49 dB |
L. Binnenterrein | < 48 dB | 52 dB8 ) |
M. locatie Brandweerkazerne | n.v.t. | 54 dB |
B2.3.4. Reconstructie Schijndelseweg
In tabel B2.10 zijn de geluidsbelastingen aan de gevels weergegeven van de geluidsgevoelige bestemmingen binnen het reconstructiegebied van de fysiek aangepaste Schijndelseweg ten gevolge het wegverkeerslawaai van de Schijndelseweg 1 jaar voor en 10 jaar na de fysiek aanpassing. Ook het verschil in geluidsbelasting tussen deze twee verschillende jaren is weergegeven. Toenames hoger dan 2 dB zijn vet gedrukt.
Tabel B2.10 Geluidsbelastingen aan de gevels ten gevolge van Schijndelseweg (exclusief aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder)
locatie (gevel) | waarneemhoogte | Lden 2009 | Lden 2020 (incl. ontwikkelingen) | verschil toename /afname t.o.v. toetswaarde * |
Schijndelseweg 12 (westgevel) | 1,5 m | 58,59 dB | 64,40 dB | + 5,81 dB |
4,5 m | 60,17 dB | 64,86 dB | + 4,69 dB | |
Schijndelseweg 12 (noordgevel) | 1,5 m | 61,99 dB | 64,88 dB | + 2,89 dB |
4,5 m | 63,19 dB | 65,43 dB | + 2,24 dB | |
Schijndelseweg 14 (westgevel) | 1,5 m | 62,37 dB | 63,35 dB | + 0,98 dB |
4,5 m | 63,30 dB | 64,34 dB | + 1,04 dB | |
Schijndelseweg 14 (noordgevel) | 1,5 m | 66,89 dB | 65,91 dB | - 0,98 dB |
4,5 m | 66,97 dB | 66,41 dB | - 0,46 dB | |
Schijndelseweg 16 (noordgevel) | 1,5 m | 67,67 dB | 67,15 dB | - 0,52 dB |
4,5 m | 67,53 dB | 67,35 dB | - 0,18 dB | |
Schijndelseweg 18 (noordgevel) | 1,5 m | 70,98 dB | 71,10 dB | + 0,12 dB |
4,5 m | 70,25 dB | 70,55 dB | + 0,30 dB | |
Schijndelseweg 1 (zuidgevel) | 1,5 m | 69,09 dB | 68,07 dB | - 1,02 dB |
4,5 m | 69,15 dB | 68,28 dB | - 0,87 dB | |
Schijndelseweg 1 (westgevel) | 1,5 m | 66,32 dB | 62,80 dB | - 3,52 dB |
4,5 m | 66,54 dB | 63,60 dB | - 2,94 dB |
* De toetswaarde bedraagt de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie 2009 indien deze hoger is dan 48 dB. Indien de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie lager is dan 48 dB, bedraagt de toetswaarde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (conform regelgeving toetsing reconstructies ingevolge de Wgh).
Uit de geluidsberekeningen (tabel B2.10) blijkt dat sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De geluidsbelasting aan de gevel van de woning Schijndelseweg 12 zal door het verleggen van de Schijndelseweg met 2 dB of meer toenemen. De geluidsbelasting aan de westgevel neemt toe met 5,81 dB.
B2.3.5. Reconstructie Petrus Dondersplein
De te wijzigen weg is een 30 km/h-weg en op grond van de Wgh gedezoneerd. Er is dan ook formeel geen sprake van te onderzoeken reconstructiesituaties in de zin van de Wgh. Gezien de jurisprudentie ten aanzien van 30 km/h-wegen dient wel inzichtelijk te worden gemaakt, dat eventuele toenames aanvaardbaar zijn aan de gevels van bestaande geluidsgevoelige bestemmingen. In tabel B2.11 zijn de geluidsbelastingen aan de gevels weergegeven van de geluidsgevoelige bestemmingen binnen het reconstructiegebied van de fysiek aangepaste Petrus Dondersplein ten gevolge het wegverkeerslawaai van het Petrus Dondersplein 1 jaar vóór en 10 jaar na de fysieke aanpassing. Ook het verschil in geluidsbelasting tussen deze twee verschillende jaren is weergegeven.
Tabel B2.11 Geluidsbelastingen aan de gevels ten gevolge van Petrus Dondersplein (exclusief aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder)
locatie (gevel) | waarneemhoogte | Lden 2009 | Lden 2020 (incl. ontwikkelingen) |
verschil toename/afname t.o.v. toetswaarde * |
Schijndelseweg 12 (westgevel) | 1,5 m | 52,58 dB | 54,54 dB | + 1,96 dB |
4,5 m | 54,41 dB | 56,32 dB | + 1,91 dB | |
Schijndelseweg 12 (noordgevel) | 1,5 m | 52,38 dB | 55,82 dB | + 3,44 dB |
4,5 m | 54,27 dB | 57,16 dB | + 2,89 dB | |
Schijndelseweg 14 (westgevel) | 1,5 m | 52,36 dB | 55,20 dB | + 2,84 dB |
4,5 m | 54,38 dB | 56,93 dB | + 2,55 dB | |
Schijndelseweg 14 (noordgevel) | 1,5 m | 51,12 dB | 54,41 dB | + 3,29 dB |
4,5 m | 52,98 dB | 55,95 dB | + 2,97 dB | |
Schijndelseweg 16 (noordgevel) | 1,5 m | 47,70 dB | 49,96 dB | + 2,26 dB |
4,5 m | 49,54 dB | 51,95 dB | + 2,41 dB | |
Schijndelseweg 18 (noordgevel) | 1,5 m | 43,17 dB | 47,11 dB | + 0 dB |
4,5 m | 44,79 dB | 48,60 dB | + 0,60 dB | |
Schijndelseweg 1 (zuidgevel) | 1,5 m | 57,58 dB | 62,74 dB | + 5,16 dB |
4,5 m | 57,39 dB | 62,46 dB | + 5,07 dB | |
Schijndelseweg 1 (westgevel) | 1,5 m | 65,51 dB | 67,06 dB | +1,55 dB |
4,5 m | 65,47 dB | 66,68 dB | +1,21 dB |
* De toetswaarde bedraagt de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie 2008 indien deze hoger is dan 48 dB. Indien de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie lager is dan 48 dB bedraagt de toetswaarde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (conform regelgeving toetsing reconstructies ingevolge de Wgh).
Uit de geluidsberekeningen (tabel B2.11) blijkt dat sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder, indien de weg gezoneerd zou zijn. De geluidsbelasting aan de gevel van de woningen Schijndelseweg 1, Schijndelseweg 12/14 en Schijndelseweg 16 zal door het verleggen van de Petrus Dondersplein met 2 dB of meer toenemen.
B2.3.6. Uitstralingseffect reconstructie
Wijziging Schijndelseweg
In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient ook het uitstralingseffect van de reconstructie van de Schijndelseweg inzichtelijk te worden gemaakt. Dat wil zeggen dat onderzocht wordt in hoeverre langs andere wegen een toename in de geluidsbelasting langs deze wegen optreedt, dan langs de te wijzigen weg, als gevolg van de wijziging van deze weg.
De wijziging van de Schijndelseweg voegt zelf geen nieuw verkeer toe en zal niet tot een andere routekeuze leiden. Als gevolg van de wijziging aan de weg zelf wordt geen extra verkeer aangetrokken. De gegevens uit het verkeersmodel bevestigen dit: de verkeersintensiteit neemt tussen een jaar voor en tien jaar na de wijziging van de weg beperkt toe (maximaal 13%). Bij een toename van de verkeersintensiteit met circa 20% treedt een verschil in de geluidsbelasting op dat beneden 1 dB ligt. Een verschil van 1 dB is voor het menselijk oor niet goed waarneembaar. Over het algemeen treedt dat pas bij een zelfde voertuigverdeling op bij een wijziging van de verkeersintensiteit met ten minste 20%. Op basis van het voorgaande kan worden gesteld dat ten gevolge van de reconstructie van de Schijndelseweg geen uitstralingseffect optreedt en in dat kader sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
Nieuwe aansluiting Binnenterrein op Spijt
In het verlengde van het vorenstaande is het wenselijk in het kader van een goede ruimtelijke ordening te bezien of sprake is van een uitstralingseffect als gevolg van aansluiting van het Binnenterrein op het Spijt. De verkeersintensiteit op het Spijt wijzigt tussen 1 jaar voor (2009) en 10 jaar na aansluiting van De Beemden op het Spijt (2020) met meer dan 20%.
Tabel B2.12 Maximale geluidsbelastingen aan de gevels van de woningen ten gevolge van Spijt (excl. aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder)
weg | waarneemhoogte | Lden | ||
2009 | 2020 (incl. ontw.) |
verschil toename/afname t.o.v. toetswaarde * | ||
Spijt (wegvak Nieuwstraat-Heesakkerstraat) t.p.v. huisnummer 13 | 1,5 m | 58,79 dB | 58,48 dB | - 0,31 |
4,5 m | 58,89 dB | 58,60 dB | - 0,29 | |
7,5 m | 58,37 dB | 58,10 dB | - 0,27 | |
Spijt (wegvak Heesakkerstraat-Beekgraaf) t..p.v. huisnummer 27 | 1,5 m | 57,53 dB | 59,74 dB | + 2,21 dB |
4,5 m | 57,73 dB | 59,91 dB | + 2,18 dB | |
7,5 m | 57,27 dB | 59,42 dB | + 2,15 dB |
* De toetswaarde bedraagt de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie 2008 indien deze hoger is dan 48 dB. Indien de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie lager is dan 48 dB bedraagt de toetswaarde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (conform regelgeving toetsing reconstructies ingevolge de Wgh).
Uit de berekeningsresultaten (tabel B2.12) blijkt dat er geen sprake is van een uitstralingseffect op het Spijt, wegvak Nieuwstraat-Heesakkerstraat, omdat er geen toename is van de geluidsbelasting aan de gevels.
Uit de berekeningen blijkt dat er wel sprake is van een uitstralingseffect op het Spijt, wegvak Heesakkerstraat-Beekgraaf. De toename van de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen in het Spijt, tussen 1 jaar voor en 10 jaar na het realiseren van de ontwikkelingen, bedraagt meer dan 2 dB. In de tabel zijn conform de geldende regels de geluidsbelastingen exclusief aftrek artikel 110g Wgh weergegeven. De aftrek bedraagt in dit geval 5 dB.
B2.4. Maatregelen
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van bestaande woningen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van nieuwe wegen de voorkeursgrenswaarde overschrijdt. Voorts blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen de voorkeursgrenswaarde en soms zelfs de uiterste grenswaarde overschrijdt. Ook geven de onderzoeksresultaten aan dat er sprake is van een reconstructiesituatie in de zin van de Wgh en de geluidsbelasting aan de gevels met meer dan 2 dB zal toenemen.
Omdat de voorkeursgrenswaarde overschreden wordt en er sprake is van een reconstructie in de zin van de Wgh, dienen maatregelen onderzocht te worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Daar waar de uiterste grenswaarde wordt overschreden of bij de reconstructie de geluidstoename met meer dan 5 dB toeneemt, is het plan alleen uitvoerbaar gecombineerd met het nemen van adequate maatregelen.
De Wgh stelt dat achtereenvolgens maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied of bij de ontvanger dienen te worden overwogen. Hierna zijn deze maatregelen onderzocht en worden de resultaten hiervan per akoestisch relevante situatie beschreven.
B2.4.1. Binnenterrein
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen (het Spijt 14 en 16) en aan de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de nieuwe De Beemden, bedraagt op de maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 52 dB.
Maatregelen aan de bron
Er zijn in theorie een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Onder andere kan gedacht worden aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden, maar is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen. Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Dit is niet mogelijk omdat de nieuwe weg (alleen) functioneert voor de ontsluiting van de direct aangelegen percelen.
Voor de nieuwe De Beemden stuiten deze maatregelen op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard en zijn evenmin reëel. De gedezoneerde weg op het Binnenterrein is een erftoegangsweg die reeds behoort tot de laagste categorie in de verkeersstructuur van de gemeente Sint-Michielsgestel. De verkeerskundige functie (volgens de principes van Duurzaam Veilig) van deze erftoegangsweg (met daarbij horend een snelheidsregime van 30 km/h) mag niet veranderen omdat dan de overeenstemming tussen vorm (klinkerweg voor al het verkeer), functie (erftoegangsweg) en gebruik (lage intensiteit) dan niet meer aanwezig is.
Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een geluidsreducerende verhardingssoort. Voor de weg op het Binnenterrein is een geluidsreducerende asfaltverharding niet wenselijk Deze maatregel stuit op bezwaren van financiële, verkeers- en vervoerkundige aard. Verkeers- en vervoerskundig is het onwenselijk asfalt toe te passen als verhardingssoort omdat dan de overeenstemming tussen de verkeerskundige functie, vorm en gebruik niet meer aanwezig is. Wel is het mogelijk een stille elementenverharding (akoestisch stille klinkers) toe te passen. Daarmee kan de geluidsbelasting aanzienlijk worden teruggebracht en voldoet de geluidsbelasting vrijwel aan de voorkeursgrenswaarde. Ook het toepassen van straatbakstenen in keperverband levert reeds een geluidsreductie van ruim 2 dB op. Bij de ontwikkeling van het plan zal op toepassing hiervan worden beoordeeld.
Maatregelen in het overdrachtgebied
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen direct langs de weg op het Binnenterrein stuiten op financiële en stedenbouwkundige aard en zijn bovendien stedenbouwkundig niet inpasbaar. Een scherm is in deze binnenstedelijke situatie niet gewenst. Tevens dient een scherm/wal ter plaatse van de perceelaansluitingen onderbroken te worden zodat de geluidsafschermende werking teniet wordt gedaan. Ook het vergroten van de afstand tussen bron en ontvanger is niet mogelijk. De bouwopgave is dan niet meer haalbaar.
Conclusie
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde geluidsgevoelige bestemmingen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde weg op het Binnenterrein bedraagt 52 dB. Alleen het toepassen van een stille elementenverharding stuit niet op bezwaren van verkeerskundige, vervoerkundige, stedenbouwkundige en financiële aard. Met deze maatregel kan de geluidsbelasting worden teruggebracht tot nabij de voorkeursgrenswaarde, zodat sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting ten gevolge van de gedezoneerde nieuwe De Beemden.
B2.4.2. Nieuwe woningen
Kort samengevat zijn in tabel B2.13 de hoogst berekende geluidsbelastingen aan de gevels van de beoogde bestemmingen weergegeven ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg en de gedezoneerde 30 km/h-wegen. De geluidswaarden die de uiterste grenswaarde overschrijden en de relatief hoge geluidsbelastingen langs 30 km/h-wegen zijn vet gedrukt.
Tabel B2.13 Lden aan de gevels in 2020 (inclusief ontwikkelingen)
locatie | Lden t.g.v. Schijndelseweg | Lden t.g.v. 30 km/h-wegen |
A. Torenstraat 2 | 60 dB | 34 dB |
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12 | 65 dB | 47 dB |
C. Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7 | 59 dB | 62 dB |
D. Schildershof | 61 dB | 45 dB |
E. Petrus Dondersplein 9 t/m 12 | 46 dB | 62 dB |
F. Petrus Dondersplein 5 t/m 7 | 43 dB | 65 dB |
G. Petrus Dondersplein 22 t/m 25 | 45 dB | 62 dB |
H. Petrus Dondersplein EM TE blok | 41 dB | 39 dB |
I. Nieuwstraat 1, 1A, 1B en 1C | 42 dB | 65 dB |
J. Nieuwstraat 14A t/m 16 | 35 dB | 66 dB |
K. Heesakkerstraat 1 en 3 | n.v.t. | 49 dB |
L. Binnenterrein | < 48 dB | 52 dB |
M. Wijzigingsbevoegdheid brandweerkazerne | n.v.t. | 54 dB |
Maatregelen aan de bron
Er zijn in theorie een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Onder andere kan gedacht worden aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Dit is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen.
Verkeerskundige maatregelen aan de bron
Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Voor de Schijndelseweg stuit deze maatregel op bezwaren van verkeers- en vervoerkundige aard. De Schijndelseweg is namelijk een gebiedsontsluitingsweg en de enige verbinding over de rivier de Dommel. Een wijziging van de verkeerskundige functie is bij gebrek aan alternatieve routes niet mogelijk (volgens de principes van Duurzaam Veilig). De inrichting van deze gebiedsontsluitingsweg (met daarbij horend een snelheidsregime van 50 km/h) mag niet veranderen omdat dan de overeenstemming tussen vorm (asfaltweg en met aparte fietsvoorzieningen), functie (gebiedsontsluitingsweg) en gebruik (hoge intensiteit) niet meer aanwezig is.
Voor de 30 km/h-wegen geldt dat deze maatregel ook op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard stuit en is evenmin reëel. De gedezoneerde 30 km/h- wegen zijn erftoegangswegen die reeds behoren tot de laagste categorie in de verkeersstructuur met het minste verkeer en de laagste toegestane snelheden. Deze wegen ontsluiten veelal direct aangelegen percelen. Een wijzing van de samenstelling, omvang of snelheid van deze wegen is dan ook niet mogelijk.
Verhardingsmaatregelen aan de bron
Een andere maatregel aan de bron is het realiseren van meer geluidsreducerende verhardingssoorten.
De Schijndelseweg kan worden voorzien van de meer geluidsreducerende asfaltsoort ZSA-SD. De verhardingssoort ZSA-SD heeft een geluidsreducerend effect. Totaal zou de Schijndelseweg over een lengte van circa 300 m voorzien moeten worden van deze asfaltsoort. Het betreft het wegvak vanaf de brug over de Dommel (Esscheweg) tot 30 m ten oosten van het kruispunt met de Petrus Dondersplein. Het toepassen van geluidsarm asfalt kost minimaal € 137.500,-. In bijlage 4 is een indicatieve berekening van deze kosten opgenomen. De kosten staan in verhouding tot de te beschermen geluidsgevoelige objecten.
Het Petrus Dondersplein en een gedeelte van de Nieuwstraat kan voorzien worden van de meer geluidsreducerende verhardingssoort stille elementenverharding. Totaal zouden het Petrus Dondersplein en de Nieuwstraat over een lengte van circa 320 m voorzien moeten worden van stille elementenverharding. De kosten staan wel in verhouding tot de te beschermen geluidsgevoelige objecten. Het toepassen van een stille elementenverharding op de Ceintuurweg stuit op bezwaren van financiële aard omdat de maatregel voor maximaal 5 woningen noodzakelijk is.
Geluidsarm asfalt zou mogelijk (nader onderzoek nodig) voor een verdere reductie kunnen zorgen. Het is echter niet wenselijk op 30 km/h-wegen geluidsarm asfalt toe te passen. De vormgeving van deze wegen komt dan volgens de principes van Duurzaam Veilig niet meer overeen met de verkeerskundige functie als erftoegangsweg. Bij herbestrating van het Petrus Dondersplein en de Nieuwstraat zal een stille elementenverharding worden toegepast.
In tabel B2.14 zijn de hoogst berekende geluidsbelastingen aan de gevels van de nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen weergegeven ten gevolge van de relevante wegen nadat er geluidsreducerende verhardingssoorten (zoals hiervoor is beschreven) zijn toegepast.
Tabel B2.14 Geluidsbelastingen na toepassen geluidsreducerende verhardingssoorten
locatie | Lden t.g.v. Schijndelseweg | Lden t.g.v. 30 km/h-wegen |
A. Torenstraat 2 | 56 dB | 31 dB |
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12 | 61 dB | 44 dB |
C. Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7 | 55 dB | 58 dB |
D. Schildershof | 58 dB | 39 dB |
E. Petrus Dondersplein 9 t/m 12 | 46 dB | 58 dB |
F. Petrus Dondersplein 5 t/m 7 | 39 dB | 61 dB |
G. Petrus Dondersplein 22 t/m 25 | 41 dB | 57 dB |
H. Petrus Dondersplein EM TE blok | 37 dB | 36 dB |
I. Nieuwstraat 1, 1A, 1B en 1C | 38 dB | 61 dB |
J. Nieuwstraat 14A t/m 16 | 31 dB | 62 dB |
K. Heesakkerstraat 1 en 3 | n.v.t. | 49 dB |
Uit de berekeningsresultaten (tabel B2.14) blijkt dat na het toepassen van meer geluidsreducerende verhardingssoorten op de Schijndelseweg, Petrus Dondersplein en een gedeelte Nieuwstraat, nergens de uiterste grenswaarde van 63 dB worden overschreden.
Maatregelen in het overdrachtsgebied
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen zijn onvoldoende doeltreffend. Doordat de geluidswallen of geluidsschermen moeten worden onderbroken ter plaatse van de zijwegen en de perceelaansluitingen, wordt het effect van deze geluidswerende voorzieningen voor een belangrijk deel tenietgedaan. Het plaatsen van een geluidsscherm direct langs wegen in binnenstedelijk gebied is uit stedenbouwkundig oogpunt (beeldkwaliteit) en op bepaalde plaatsen ook uit oogpunt van sociale- en verkeersveiligheid ongewenst. Het plaatsen van geluidsschermen en/of geluidswallen stuiten op bezwaren van stedenbouwkundige, financiële, sociale en verkeersveiligheidkundige aard.
Maatregelen bij de ontvanger
Vergroten van de afstanden tussen de beoogde ontwikkelingen enerzijds en de wegassen van de Schijndelseweg, Petrus Dondersplein en/of Nieuwstraat anderzijds is niet gewenst of is onmogelijk.
Een andere mogelijkheid is het realiseren van 'dove' gevels of het tegengaan van geluidsgevoelige ruimtes aan de straatzijde van waar de te hoge geluidsbelasting plaatsvinden. Deze maatregel stuit op bezwaren van stedenbouwkundige aard omdat dan bewegende delen als (voor)deuren en ramen aan de straatzijde niet mogelijk zijn. De bedoeling is dat de geluidsgevoelige bestemmingen voorzien zijn van open ramen en mogelijk balkons aan de straatzijde.
Conclusie
De geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen (B, F, I en J) ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Schijndelseweg en/of de gedezoneerde Petrus Donderplein en Nieuwstraat, bedraagt zonder het nemen van maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied en/of bij de ontvanger meer dan de uiterste grenswaarde van 63 dB. Uit onderzoek blijken de volgende maatregelen mogelijk om de geluidsbelasting te verlagen tot minder dan de uiterste grenswaarde.
Gezoneerde wegen
Omdat redelijkerwijs geen andere maatregelen (dan het voorzien in een andere verhardingssoort) mogelijk zijn aan de bron, in het overdrachtsgebied en/of bij de ontvanger, om de geluidsbelasting ten gevolge van de gezoneerde Schijndelseweg te verlagen, moeten hogere waarden worden vastgesteld. In tabel B2.15 zijn de te verzoeken hogere waarden weergegeven. In het verleden zijn door de Provincie Noord-Brabant reeds hogere waarden verleend. Deze zijn ook in de tabel weergegeven. Alleen voor de A. Torenstraat 2 blijken in het verleden hogere waarden te zijn verleend die met de huidige uitgangspunten en resultaten niet meer toereikend zijn. De berekende geluidsbelasting aan de gevels zijn in dit onderzoek hoger dan de in het verleden verleende hogere waarden.
Tabel B2.15 Verzoeken hogere waarden
verleende hogere waarde | |||||
locatie | maatgevende waarneemhoogte | Lden t.g.v. Schijndelseweg | aantal woningen | Lden t.g.v. Schindelseweg | aantal woningen |
A. Torenstraat 2 | 4,5 m | 56 dB | 6 | 57 dB(A) ˜ 55 dB | 30 |
7,5 m | 56 dB | 6 | |||
10,5 m | 56 dB | 6 | |||
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12 | 4,5 m | 61 dB | 20 | 63 dB(A) ˜ 61 dB | 44 |
7,5 m | 60 dB | 19 | |||
10,5 m | 59 dB | 10 | |||
C. Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7 | 4,5 m | 55 dB | 10 | 59 dB(A) ˜ 57 dB | 28 |
7,5 m | 55 dB | 10 | |||
10,5 m | 55 dB | 10 | |||
D. Schildershof | 4,5 m | 58 dB | 4 | 62 dB(A) ˜ 60 dB | 4 |
Gedezoneerde wegen
Er zijn redelijkerwijs geen andere maatregelen (dan het voorzien in een andere verhardingssoort) mogelijk aan de bron, in het overdrachtsgebied en/of bij de ontvanger om de geluidsbelasting ten gevolge van de gedezoneerde wegen te verlagen. De geluidsbelasting aan de gevels overschrijdt de uiterste grenswaarde van 63 dB niet (zie tabel B2.14). De ligging in een centrum in acht genomen, kan worden gesteld dat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Voorts zal conform het Bouwbesluit de geluidsbelasting in een nieuwe woning langs bestaande wegen moeten voldoen aan een binnenwaarde van ten hoogste 33 dB. In de bouwplannen dient hiermee rekening te worden gehouden.
B2.4.3. Reconstructie Schijndelseweg
Uit de geluidsberekeningen (tabel B2.10) blijkt dat sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De geluidsbelasting aan de gevels van de woningen Schijndelseweg 12 zal door het verleggen van de Schijndelseweg met 2 dB of meer toenemen. Omdat de geluidsbelasting met meer dan 2 dB toeneemt, is onderzoek naar geluidsreducerende maatregelen noodzakelijk. Omdat de geluidsbelasting op de westgevel van de woning met adres Schijndelseweg 12 met meer dan 5 dB toeneemt, is reconstructie niet mogelijk zonder het nemen van maatregelen.
Maatregelen aan de bron
Er zijn in theorie een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Onder andere kan gedacht worden aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Dit is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen.
Verkeerskundige maatregelen aan de bron
Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Voor de Schijndelseweg stuit deze maatregel op bezwaren van verkeers- en vervoerkundige aard. De Schijndelseweg is namelijk een gebiedsontsluitingsweg en de enige verbinding over de Dommel. De verkeerskundige functie (volgens de principes van Duurzaam Veilig) van deze gebiedsontsluitingsweg (met een daarbij horend snelheidsregime van 50 km/h) kan niet veranderen, omdat dan de overeenstemming tussen vorm (asfaltweg en met aparte fietsvoorzieningen), functie (gebiedsontsluitingsweg) en gebruik (hoge intensiteit) dan niet meer aanwezig is.
Verhardingsmaatregelen aan de bron
Een andere maatregel aan de bron is de keuze voor een meer geluidsreducerende verhardingssoort. In het verlengde van wat gesteld is in de paragraaf over nieuwe woningen (paragraaf B2.4.2), zal de Schijndelseweg worden voorzien van de meer geluidsreducerende asfaltsoort ZSA-SD.
In het verlengde van het gestelde in paragraaf B2.4.2 is alleen de maatregel van geluidsreducerend asfalt op de Schijndelseweg mogelijk. Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen zijn onvoldoende doeltreffend. Doordat de geluidswallen of geluidsschermen moeten worden onderbroken ter plaatse van de zijwegen en de perceelaansluitingen, wordt het effect van deze geluidswerende voorzieningen voor een belangrijk deel tenietgedaan. Het plaatsen van een geluidsscherm direct langs wegen in een binnenstedelijk gebied is uit stedenbouwkundig oogpunt (beeldkwaliteit) en op bepaalde plaatsen ook uit oogpunt van sociale- en verkeersveiligheid ongewenst. Het plaatsen van geluidsschermen en/of geluidswallen stuiten op bezwaren van stedenbouwkundige, financiële, sociale en verkeersveiligheidkundige aard.
Maatregelen bij de ontvanger, zoals het vergroten van de afstand tussen de weg en geluidsgevoelige bestemmingen, is niet gewenst of is onmogelijk. Een andere mogelijkheid is het realiseren van 'dove' gevels of het tegengaan van geluidsgevoelige ruimtes aan de straatzijde van waar de te hoge geluidsbelasting plaatsvinden. Deze maatregel stuit op bezwaren van stedenbouwkundige en financiële aard, omdat dan bestaande bewegende delen als (voor)deuren en ramen aan de straatzijde niet mogelijk zijn. Tevens is het niet wenselijk de woningindeling of bestemming van Schijndelseweg 12 te veranderen.
In tabel B2.16 zijn de berekende geluidsbelastingen aan de gevels van de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen aan de Schijndelseweg weergegeven ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Schijndelseweg nadat er geluidsreducerende verhardingssoorten (zoals hiervoor is beschreven) zijn toegepast.
Tabel B2.16 Geluidsbelastingen t.g.v. Schijndelseweg na toepassen geluidsreducerende verhardingssoorten (exclusief aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder)
locatie (gevel) | waarneemhoogte | Lden 2009 | Lden 2020 (incl. wegverharding maatregelen) |
verschil toename / afname t.o.v. toetswaarde* |
Schijndelseweg 12 (westgevel) | 1,5 m | 58,59 dB | 59,58 dB | + 0,99 dB |
4,5 m | 60,17 dB | 60,11 dB | - 0,06 dB | |
Schijndelseweg 12 (noordgevel) westzijde | 1,5 m | 61,99 dB | 60,40 dB | - 1,59 dB |
4,5 m | 63,19 dB | 61,10 dB | - 2,09 dB |
* De toetswaarde bedraagt de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie 2008 indien deze hoger is dan 48 dB. Indien de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie lager is dan 48 dB bedraagt de toetswaarde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (conform regelgeving toetsing reconstructies ingevolge de Wgh).
Uit de berekeningsresultaten (tabel B2.16) blijkt dat na het toepassen van meer geluidsreducerende verhardingssoorten op de Schijndelseweg, een toename van maximaal 0,99 dB plaatsvindt. Deze toename bedraagt minder dan 2 dB zodat geen sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. In de tabel zijn conform de geldende regels de geluidsbelastingen exclusief aftrek artikel 110g Wgh weergegeven. De aftrek bedraagt in dit geval 5 dB. De hoogst ondervonden geluidsbelasting aan de gevels van Schijndelseweg 12 daalt ondanks de reconstructie als gevolg van het toepassen van geluidreducerend asfalt van 58 dB in 2009 tot 56 dB in 2020. In tabel B2.16 zijn de Schijndelseweg 14, 16 en 18 niet meegenomen omdat uit tabel B2.10 al blijkt dat de toename van de geluidsbelastingen door de fysieke aanpassing van de Schijndelseweg minder dan 1,5 dB bedraagt. Voor deze woningen was dus al bepaald dat er hier geen sprake was van een reconstructie in de zin van de Wgh.
Conclusie
Toepassing van geluidsreducerend asfalt ZSA-SD of een akoestisch vergelijkbare asfaltsoort, doet het optredende reconstructie-effect aan de gevels van de woningen Schijndelseweg 12 teniet. Na toepassing van deze maatregel is geen sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De maximaal optredende geluidsbelasting aan de gevel daalt zelfs met 2 dB als gevolg van toepassing van de maatregel.
B2.4.4. Reconstructie Petrus Dondersplein
Uit de geluidsberekeningen (tabel B2.13) blijkt dat sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder, indien de weg gezoneerd zou zijn. De geluidsbelasting aan de gevel van de woningen langs de Schijndelseweg met huisnummer 1, 12, 14 en 16, zal door het verleggen van het Petrus Dondersplein met 2 dB of meer toenemen. Omdat de geluidsbelasting met meer dan 2 dB toeneemt, is onderzoek naar geluidsreducerende maatregelen gedaan.
Maatregelen aan de bron
Er zijn in theorie een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Onder andere kan gedacht worden aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Dit is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen.
Verkeerskundige maatregelen aan de bron
Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Voor het Petrus Dondersplein stuit deze maatregel op bezwaren van verkeers- en vervoerkundige aard. Het Petrus Dondersplein is namelijk een erftoegangsweg. De verkeerskundige functie (volgens de principes van Duurzaam Veilig) van deze erftoegangsweg (met daarbij horend een snelheidsregime van 30 km/h) mag niet veranderen omdat dan de overeenstemming tussen vorm (klinkerverharding voor gemengd verkeer), functie (erftoegangsweg) en gebruik (hoge intensiteit) dan niet meer aanwezig is.
Verhardingsmaatregelen aan de bron
Een andere maatregel aan de bron is het realiseren van meer geluidsreducerende verhardingssoorten. Het Petrus Dondersplein en een gedeelte van de Nieuwstraat kunnen voorzien worden van de meer geluidsreducerende verhardingssoort stille elementenverharding. Totaal zouden het Petrus Dondersplein en de Nieuwstraat over een lengte van circa 320 m voorzien moeten worden van stille elementenverharding.
In het verlengde van het gestelde in paragraaf B1.4.2 is slechts één maatregel mogelijk: op het Petrus Dondersplein en een gedeelte van de Nieuwstraat zal stille elementenverharding worden toegepast.
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen zijn onvoldoende doeltreffend. Doordat de geluidswallen of geluidsschermen moeten worden onderbroken ter plaatse van de zijwegen en de perceelaansluitingen, wordt het effect van deze geluidswerende voorzieningen voor een belangrijk deel tenietgedaan. Het plaatsen van een geluidsscherm direct langs wegen in een binnenstedelijk gebied is uit stedenbouwkundig oogpunt (beeldkwaliteit) en op bepaalde plaatsen ook uit oogpunt van sociale- en verkeersveiligheid ongewenst. Het plaatsen van geluidsschermen en/of geluidswallen stuiten op bezwaren van stedenbouwkundige, financiële, sociale en verkeersveiligheidkundige aard.
Maatregelen bij de ontvanger, zoals het vergroten van de afstand tussen de weg en geluidgevoelige bestemmingen, zijn niet gewenst of zijn onmogelijk. Een andere mogelijkheid is het realiseren van 'dove' gevels of het tegengaan van geluidsgevoelige ruimtes aan de straatzijde van waar de te hoge geluidsbelasting plaatsvindt. Deze maatregel stuit op bezwaren van stedenbouwkundige en financiële aard omdat dan bestaande bewegende delen als (voor)deuren en ramen aan de straatzijde niet mogelijk zijn. Tevens is het niet wenselijk de woningindeling of bestemming van de Schijndelseweg 1, 12, 14 en 16 te veranderen.
In tabel B2.17 zijn de berekende geluidsbelastingen aan de gevels van de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen aan de Schijndelseweg weergegeven ten gevolge van het wegverkeerslawaai van het Petrus Dondersplein nadat er geluidsreducerende verhardingssoorten (zoals hiervoor is beschreven) zijn toegepast.
Tabel B2.17 Geluidsbelastingen ten gevolge van Petrus Dondersplein na toepassen geluidsreducerende verhardingssoorten (exclusief aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder)
locatie (gevel) | waarneemhoogte | Lden 2009 |
Lden 2020 (incl. wegverhardings- maatregelen) |
verschil toename/afname t.o.v. toetswaarde * |
Schijndelseweg 12 (westgevel) | 1,5 m | 52,58 dB | 49,65 dB | - 2,93 dB |
4,5 m | 54,41 dB | 51,65 dB | - 2,76 dB | |
Schijndelseweg 12 (noordgevel) | 1,5 m | 52,38 dB | 52,79 dB | + 0,41 dB |
4,5 m | 54,27 dB | 54,10 dB | - 0,17 dB | |
Schijndelseweg 14 (westgevel) | 1,5 m | 52,36 dB | 51,80 dB | - 0,56 dB |
4,5 m | 54,38 dB | 53,54 dB | - 0,84 dB | |
Schijndelseweg 14 (noordgevel) | 1,5 m | 51,12 dB | 50,44 dB | - 0,68 dB |
4,5 m | 52,98 dB | 52,07 dB | - 0,91 dB | |
Schijndelseweg 16 (noordgevel) | 1,5 m | 47,70 dB | 46,24 dB | 0,00 dB |
4,5 m | 49,54 dB | 48,20 dB | - 1,34 dB | |
Schijndelseweg 1 (zuidgevel) | 1,5 m | 57,58 dB | 58,60 dB | + 1,02 dB |
4,5 m | 57,39 dB | 58,35 dB | + 0,96 dB | |
Schijndelseweg 1 (westgevel) | 1,5 m | 65,51 dB | 63,12 dB | - 2,39 dB |
4,5 m | 65,47 dB | 62,95 dB | - 2,52 dB |
* De toetswaarde bedraagt de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie 2008 indien deze hoger is dan 48 dB. Indien de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar vóór reconstructie lager is dan 48 dB bedraagt de toetswaarde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (conform regelgeving toetsing reconstructies ingevolge de Wgh).
Uit de berekeningsresultaten (tabel B2.17) blijkt dat na het toepassen van meer geluidsreducerende verhardingssoorten op het Petrus Dondersplein een toename van maximaal 1,02 dB plaatsvindt. Deze toename bedraagt minder dan 2 dB en de geluidsbelasting overschrijdt dan ook de uiterste grenswaarde van 63 dB niet. In de tabel zijn conform de geldende regels de geluidsbelastingen exclusief aftrek artikel 110g Wgh weergegeven. De aftrek bedraagt in dit geval 5 dB. Als gevolg van de maatregelen daalt de maximaal ondervonden geluidsbelasting ten gevolge van het Petrus Dondersplein aan de gevels van de in bovenstaande tabel opgenomen woningen met 1 tot 3 dB ten opzichte van de huidige situatie.
Conclusie
Toepassing van stille elementenverharding doet het optredende reconstructie-effect teniet. Na toepassing van deze maatregel is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. De maximaal optredende geluidsbelasting aan de gevels daalt als gevolg van toepassing van de maatregel zelfs met 1 tot 3 dB ten opzichte de huidige situatie.
B2.4.5. Uitstralingseffect op de Spijt
Uit de berekeningen blijkt dat er sprake is van een uitstralingseffect op het Spijt, wegvak Heesakkerstraat-Beekgraaf omdat de toename, tussen 1 jaar voor en 10 jaar na het realiseren van de ontwikkelingen, van de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen in het Spijt 2,21 dB bedraagt. De aanvaardbaarheid van deze toename dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening te worden onderbouwd.
Maatregelen aan de bron
Er zijn in theorie een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Onder andere kan gedacht worden aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Dit is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen. Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Dit is niet mogelijk omdat de nieuwe weg (alleen) functioneert voor de ontsluiting van de direct aangelegen percelen.
Voor het Spijt stuiten deze maatregelen op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard en zijn evenmin reëel. De gedezoneerde Spijt is een erftoegangsweg die reeds behoort tot de laagste categorie in de verkeersstructuur van de gemeente Sint-Michielsgestel. De verkeerskundige functie (volgens de principes van Duurzaam Veilig) van deze erftoegangsweg (met daarbij horend een snelheidsregime van 30 km/h) mag niet veranderen, omdat dan de overeenstemming tussen vorm (klinkerweg voor al het verkeer), functie (erftoegangsweg) en gebruik (lage intensiteit) dan niet meer aanwezig is.
Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een meer geluidsreducerende verhardingssoort stille elementenverharding. Uit berekeningen (tabel B2.18) blijkt dat de hoogste geluidsbelasting aan de gevels van woningen aan het Spijt ten gevolge van het wegverkeerslawaai van het Spijt indien er stille elementenverharding wordt toegepast met 2,30 dB afnemen. Hiermee wordt een gelijke of lagere geluidsbelasting aan de gevel bereikt ten gevolge van het wegverkeerslawaai van het Spijt. Het aantal geluidsgehinderden (daar waar de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt) blijft ondanks het toepassen van een stillere elementenverharding echter gelijk. De kosten van het aanbrengen van stillere elementenverharding op het Spijt tussen de kruispunten met de Heesakkerstraat en Beekgraaf zijn geschat op € 91.000,-. Omdat met € 91.000,- aan kosten het aantal geluidsgehinderden niet wordt teruggebracht kan gesteld worden dat deze maatregel niet efficiënt is. Deze maatregel stuit dus op bezwaren van financiële aard omdat deze niet efficiënt is.
Tabel B2.18 geluidsbelasting aan de gevels in het Spijt (excl. aftrek 110g Wgh)
weg | waarneemhoogte | Lden t.g.v. Spijt | |||
2009 | 2020 (incl. ontw.) |
2020 (incl. ontw. en toepassen stille elementenverharding) | verschil toename/afname 2020 |
||
Spijt (wegvak Heesakkerstraat-Beekgraaf) t.p.v. huisnummer 39 | 1,5 m | 59,88 dB | 60,22 dB | 57,92 dB | - 2,30 dB |
4,5 m | 59,96 dB | 60,28 dB | 58,04 dB | - 2,24 dB |
Maatregelen in het overdrachtgebied
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen direct langs het Spijt stuiten op financiële en stedenbouwkundige aard en zijn bovendien stedenbouwkundige niet inpasbaar. Een scherm is in deze binnenstedelijke situatie niet gewenst. Tevens dient een scherm/wal ter plaatse van de perceelaansluitingen onderbroken te worden zodat de geluidsafschermende werking te niet wordt gedaan. Ook het vergroten van de afstand tussen bron en ontvanger is niet mogelijk omdat het hier bestaande wegen en woningen betreft.
Conclusie
De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de bestaande woningen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van het gedezoneerde Spijt (Heesakkerstraat-Beekgraaf) bedraagt (na aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder) 55 dB. Omdat de geluidsbelasting minder dan de uiterste grenswaarde van 63 dB bedraagt en maatregelen om de geluidsbelasting terug te dringen redelijkerwijs niet mogelijk zijn daar deze op bezwaren van verkeerskundige, vervoerkundige, stedenbouwkundige en financiële aard stuiten, kan worden gesteld dat de optredende geluidsbelasting aanvaardbaar is.
Hogere waarde
Ten behoeve van het oorspronkelijke bestemmingsplan Centrum Sint-Michielsgestel zijn hogere waarden vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Het betreft de volgende locaties en waarden. In de tabel is een omrekening verwerkt van de oorspronkelijke dB(A)-waarden naar de actuele dB-waarden. Deze omrekening vloeit voort uit de herziening van de Wet geluidhinder (2007).
naam geluidsgevoelige bestemming | aantal woningen | adres en plaats | hogere waarde (dB of dB(A)) |
A. Torenstraat 2 |
30 | Torenstraat 2; Sint-Michielsgestel | 57 dB(A) ˜ 55 dB |
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12 | 44 9 |
Adrianusplein 2 t/m 12; Sint-Michielsgestel | 63 dB(A) ˜ 61 dB 64 dB(A) ˜ 62 dB |
C.Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7 | 28 | Adrianusplein 14.1 t/m 14.7; Sint-Michielsgestel | 59 dB(A) ˜ 57 dB |
D. Schildershof | 4 | Schildershof; Sint-Michielsgestel | 62 dB(A) ˜ 60 dB |
Voor het voorliggende bestemmingsplan worden voor de locaties zoals genoemd in de tabel, waarden vastgesteld, met vermelding van de geluidsbronnaam zoals dat thans ingevolge de nieuwe Wet geluidhinder is voorgeschreven.
naam geluidsgevoelige bestemming |
aantal woningen |
adres en plaats |
hogere waarde (dB of dB(A)) |
geluidsbronnaam |
A. Torenstraat 2 |
19 | Torenstraat 2; Sint-Michielsgestel | 56 dB | Schijndelseweg |
B. Albert Heijnblok, Adrianusplein 2 t/m 12 | 53 | Adrianusplein 2 t/m 12; Sint-Michielsgestel | 61 dB | Schijndelseweg |
C. Torenblok, Adria nusplein 14.1 t/m 14.7 | 30 | Adrianusplein 14.1 t/m 14.7; Sint-Michielsgestel |
55 dB | Schijndelseweg |
D. Schildershof | 4 | Schildershof; Sint-Michielsgestel | 58 dB | Schijndelseweg |
Aanpassing van bouwplannen heeft geleid tot verandering van het aantal woningen. Het aantal woningen van het Albert Heijnblok en de villa is samengevoegd. Uiteindelijk blijkt dat de hogere waarden thans lager uitvallen in vergelijking met het oorspronkelijke bestemmingsplan. Dit vloeit voort uit de maatregelen die aan het wegdek worden getroffen.