direct naar inhoud van 8.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Sint-Michielsgestel, Centrum Sint-Michielsgestel 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0845.BP2010SMGCENTRM100-OH02

8.2 Wegverkeerslawaai

Omdat dit bestemmingsplan de realisatie mogelijk maakt van nieuwe woningen en nieuwe wegen alsook de reconstructie van bestaande wegen, is ten behoeve van dit bestemmingsplan de geluidssituatie onderzocht. Het uitgevoerde akoestisch onderzoek is vastgelegd in bijlagen 2 en 3. In deze paragraaf wordt een samenvatting van de resultaten en conclusies weergegeven.

Gezoneerde en gedezoneerde wegen

De onderzoekszones van de Schijndelseweg en de Theerestraat vallen over het plangebied. De overige wegen in en rond het plangebied zijn gedezoneerd op basis van de geldende wettelijke maximumsnelheid van 30 km/h. Daardoor kan toetsing aan de Wet geluidhinder achterwege blijven. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is wel de optredende geluidsbelasting berekend en de aanvaardbaarheid daarvan onderbouwd.

Resultaten

Binnenterrein De Beemden

De nieuwe weg die het bestemmingsplan mogelijk maakt op het Binnenterrein van De Beemden, leidt tot een geluidsbelasting van 52 dB aan de gevels van de bestaande woningen Spijt 14 en 16 alsook op de gevels van de nieuwe woningen. Alleen het toepassen van een stille elementenverharding stuit niet op bezwaren van verkeerskundige, vervoerskundige, stedenbouwkundige en financiële aard. Met deze maatregel kan de geluidsbelasting worden teruggebracht tot nabij de voorkeursgrenswaarde, zodat sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting ten gevolge van de gedezoneerde nieuwe De Beemden.

Nieuwe woningen

De 48 dB-geluidscontour van de Theerestraat valt niet over het plangebied. Alle nieuwe bestemmingen voldoen daarmee aan de voorkeursgrenswaarde van de Theerestraat.

Uit de berekeningsresultaten blijkt verder dat de geluidsbelasting aan de gevels van nieuwe woningen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van bestaande of te reconstrueren wegen de voorkeursgrenswaarde en soms zelfs de uiterste grenswaarde overschrijdt. Om de geluidsbelasting aan de gevels van nieuwe woningen te beperken, wordt het geluidsreducerende asfalt ZSA-SD of een akoestisch vergelijkbare asfaltsoort toegepast op de Schijndelseweg. Alleen het toepassen geluidsreducerend asfalt stuit niet op bezwaren van verkeerskundige, vervoerskundige, stedenbouwkundige en financiële aard. Overige maatregelen, zoals het wijzigen van de stedenbouwkundige opzet van het plan of de plaatsing van geluidsschermen, doen dat wel. Totaal wordt de Schijndelseweg over een lengte van circa 300 m voorzien van deze asfaltsoort. Het betreft het wegvak vanaf de brug over de Dommel (Esscheweg) tot 30 m ten oosten van het kruispunt met het Petrus Dondersplein. Na toepassen van deze maatregel daalt de hoogst optredende geluidsbelasting tot 61 dB. In het verleden zijn door de provincie Noord-Brabant reeds hogere waarden verleend voor alle nieuwe bestemmingen. Alleen voor de Torenstraat 2 blijken de in het verleden vastgestelde hogere waarden van 55 dB niet meer toereikend te zijn. De berekende geluidsbelasting aan de gevels zijn in dit onderzoek 1 dB hoger. Er wordt daarom een Verzoek om hogere waarden van 56 dB gedaan. In tabel 8.1 zijn de te verlenen hogere waarden weergegeven.

Tabel 8.1 Hogere waarden

        verleende hogere waarde  
locatie   maatgevende waarneemhoogte   Lden t.g.v. Schijndelseweg   aantal woningen   Lden t.g.v. Schijndelseweg   aantal woningen  
A. Torenstraat 2   4,5 m   56 dB   6   57 dB(A) ˜ 55 dB   30  
  7,5 m   56 dB   6      
  10,5 m   56 dB   6      
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12   4,5 m   61 dB   20   63 dB(A) ˜ 61 dB   44  
  7,5 m   60 dB   19      
  10,5 m   59 dB   10      
C. Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7   4,5 m   55 dB   10   59 dB(A) ˜ 57 dB   28  
  7,5 m   55 dB   10      
  10,5 m   55 dB   10      
D. Schildershof   4,5 m   58 dB   4   62 dB(A) ˜ 60 dB   4  

De geluidsbelasting als gevolg van de op basis van het geldende 30 km/h-regime gedezoneerde Petrus Dondersplein/Nieuwstraat is relatief hoog en ligt op een aantal punten zelfs boven de voor gezoneerde wegen geldende uiterste grenswaarde. Door maatregelen in de vorm van een stille elementenverharding daalt de geluidsbelasting tot 61 dB. Totaal wordt het Petrus Dondersplein en de Nieuwstraat over een lengte van circa 320 m voorzien van een stille elementenverharding.

Reconstructie Schijndelseweg

De wijziging van de Schijndelseweg leidt tot een toename in de geluidsbelasting, op een van de gevels van Schijndelseweg 12 met meer dan 2 dB zodat sprake is van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De grootste toename bedraagt 5,81 dB. In de akoestisch relevante situatie 'nieuwe woningen' is reeds bepaald dat het nemen van maatregelen aan de bron (in de vorm van het toepassen van een meer geluidsreducerende verhardingssoort ZSA-SD op de Schijndelseweg) noodzakelijk is om de geluidsbelasting aan de gevels van die nieuwe woningen te reduceren tot minder dan de uiterste grenswaarde. Toepassing van geluidsreducerend asfalt ZSA-SD of een akoestisch vergelijkbare asfaltsoort, doet het optredende reconstructie-effect aan de gevels van de woningen Schijndelseweg 12 en 14 teniet. Na toepassing van deze maatregel is geen sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De maximaal optredende geluidsbelasting aan de gevel daalt zelfs met 2 dB als gevolg van toepassing van de maatregel.

Reconstructie Petrus Dondersplein

Als gevolg van de reconstructie van de Schijndelseweg wordt ook de aansluiting met het Petrus Dondersplein anders vormgegeven. Als gevolg van deze wijziging is sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder aan de gevels van Schijndelseweg 1, 12, 14 en 16 doordat de geluidsbelasting hier met 2 dB of meer toeneemt. In de akoestisch relevante situatie 'nieuwe woningen' is reeds bepaald dat het nemen van maatregelen aan de bron (in de vorm van het toepassen van een meer geluidsreducerende verhardingssoort ZSA-SD op de Schijndelseweg en het realiseren van een stille elementenverharding op de Petrus Dondersplein) noodzakelijk is om de geluidsbelasting aan de gevels van die nieuwe woningen te reduceren tot minder dan de uiterste grenswaarde. Toepassing van deze geluidsreducerende maatregelen doet het optredende reconstructie effect teniet. De maximaal optredende geluidsbelasting aan de gevels daalt als gevolg van toepassing van de maatregel zelfs met 1 tot 3 dB ten opzichte van de huidige situatie.

Uitstralingseffect op het Spijt

Uit de berekeningen blijkt dat er sprake is van een uitstralingseffect op het Spijt, wegvak Heesakkerstraat-Beekgraaf omdat de toename, tussen 1 jaar voor en 10 jaar na het realiseren van de ontwikkelingen, van de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen in de Spijt 2,21 dB bedraagt. De aanvaardbaarheid van deze toename dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening te worden onderbouwd. De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de bestaande woningen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gedezoneerde Spijt (Heesakkerstraat-Beekgraaf) bedraagt (na aftrek conform artikel 110 g van de Wet geluidhinder) 55 dB. Omdat de geluidsbelasting minder dan de uiterste grenswaarde van 63 dB bedraagt en maatregelen om de geluidsbelasting terug te dringen redelijkerwijs niet mogelijk zijn daar deze op bezwaren van verkeerskundige, vervoerkundige, stedenbouwkundige en financiële aard stuiten, kan worden gesteld dat de optredende geluidsbelasting aanvaardbaar is.

Conclusie

Op de Schijndelseweg wordt over een lengte van 300 m tussen de brug over de Dommel en 30 m na het kruispunt met het Petrus Dondersplein, het geluidsreducerende asfalt ZSA-SD of een akoestisch vergelijkbare asfaltsoort toegepast. Op het Petrus Dondersplein en de Nieuwstraat wordt over een lengte van 320 m, tussen Schijndelseweg en Dommelplein, een stille elementenverharding toegepast. Deze maatregelen zijn nodig om de geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen terug te brengen tot onder de uiterste grenswaarde en het reconstructie-effect dat bestaande woningen ondervinden als gevolg van de verlegging van de Schijndelseweg teniet te doen. Voor de bestaande woningen leiden de maatregelen zelfs tot een daling van 1 tot 3 dB onder de huidige geluidsbelasting.

Hogere waarde

Ten behoeve van het oorspronkelijke bestemmingsplan Centrum Sint-Michielsgestel zijn hogere waarden vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Het betreft de volgende locaties en waarden. In de tabel is een omrekening verwerkt van de oorspronkelijke dB(A)-waarden naar de actuele dB-waarden. Deze omrekening vloeit voort uit de herziening van de Wet geluidhinder (2007).

naam geluidsgevoelige bestemming   aantal woningen   adres en plaats   hogere waarde (dB of dB(A))  
A. Torenstraat 2
 
30   Torenstraat 2; Sint-Michielsgestel   57 dB(A) ˜ 55 dB  
B. Albert Heijnblok Adrianusplein 2 t/m 12   44
9  
Adrianusplein 2 t/m 12; Sint-Michielsgestel   63 dB(A) ˜ 61 dB
64 dB(A) ˜ 62 dB  
C.Torenblok Adrianusplein 14.1 t/m 14.7   28   Adrianusplein 14.1 t/m 14.7; Sint-Michielsgestel   59 dB(A) ˜ 57 dB  
D. Schildershof   4   Schildershof; Sint-Michielsgestel   62 dB(A) ˜ 60 dB  

afbeelding "i_NL.IMRO.0845.BP2010SMGCENTRM100-OH02_0024.png"

Voor het voorliggende bestemmingsplan worden voor de locaties zoals genoemd in de tabel, waarden vastgesteld, met vermelding van de geluidsbronnaam zoals dat thans ingevolge de nieuwe Wet geluidhinder is voorgeschreven.

naam geluidsgevoelige bestemming   aantal
woningen  
adres en plaats   hogere waarde
(dB of dB(A))  
geluidsbronnaam  
A. Torenstraat 2
 
19   Torenstraat 2; Sint-Michielsgestel   56 dB   Schijndelseweg  
B. Albert Heijnblok, Adrianusplein 2 t/m 12   53   Adrianusplein 2 t/m 12; Sint-Michielsgestel   61 dB   Schijndelseweg  
C. Torenblok, Adria nusplein 14.1 t/m 14.7   30   Adrianusplein 14.1 t/m 14.7;
Sint-Michielsgestel  
55 dB   Schijndelseweg  
D. Schildershof   4   Schildershof; Sint-Michielsgestel   58 dB   Schijndelseweg  

Aanpassing van bouwplannen heeft geleid tot verandering van het aantal woningen. Het aantal woningen van het Albert Heijnblok en de villa is samengevoegd. Uiteindelijk blijkt dat de hogere waarden thans lager uitvallen in vergelijking met het oorspronkelijke bestemmingsplan. Dit vloeit voort uit de maatregelen die aan het wegdek worden getroffen.