direct naar inhoud van 4.3 Beschrijving op onderdelen
Plan: Bestemmingsplan Haagakkers II
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0823.BPOOHaag4001-VAS2

4.3 Beschrijving op onderdelen

4.3.1 Woningen

De ontwikkeling van woningen in de kern Oostelbeers dient gefaseerd plaats te vinden. Doordat de ontwikkeling van nieuwe woningen in de kern Oostelbeers de laatste jaren heeft stilgelegen, is het nu geoorloofd de eerst komende jaren een groter aantal woningen te realiseren. Het is van belang een gevarieerd woningaanbod te genereren, zodat wordt voldaan aan de woonwensen van de eigen bevolking. Om doorstroming te bevorderen en in te spelen op toekomstige situaties is zoveel mogelijk differentiatie gewenst. Woningen die voor meerdere doelgroepen geschikt zijn of geschikt zijn te maken, zijn een flexibele oplossing voor de gedifferentieerde woningvraag.

In het plan Haagakkers II is invulling gegeven aan deze behoefte naar differentiatie. Het stedenbouwkundig plan biedt ruimte aan een divers woningprogramma, bestaande uit geschakelde (starters)woningen, twee onder één kap woningen en half vrijstaande woningen, patiowoningen en vrijstaande woningen. Passend in het kader van dorpse stedenbouw zijn de verschillende woningtypologieën verspreid opgenomen in het plangebied. Dit leidt tot een gedifferentieerd en kwalitatief samenhangend plan.

Centraal in het plan, aan de westzijde direct grenzend aan de bestaande kern (Haagakkers I), zijn de starterswoningen en patiowoningen geprojecteerd. Tevens wordt hier ruimte geboden aan vrijstaand geschakelde woningen en een twee-onder-een-kapwoning.

Het oostelijk deel van het plan biedt ruimte aan twee-onder-een-kapwoningen, vrijstaand geschakelde woningen en vrijstaande woningen. Daarbij zijn de vrijstaande woningen met name aan de rand van het plan gesitueerd, op de overgang naar het landelijk gebied. Ook is de verkaveling aan de randen van het plan ruimer opgezet, ten behoeve van de kwalitatieve afronding van de dorpsrand.

Het plan biedt in totaal ruimte aan 92 woningen, ondergebracht in het onderstaande woonprogramma:

  • 20 starterswoningen, aaneengebouwde woningen en twee twee-onder-een kap.
  • 44 twee-onder-een-kap woningen of halfvrijstaande woningen.
  • 14 vrijstaand geschakelde woningen.
  • 14 vrijstaande woningen.
4.3.2 Verkeer

De ontsluitingsstructuur

Op twee plaatsen is het plan voor autoverkeer ontsloten op de aangrenzende wijk Haagakkers I, namelijk via de Laurierhaag en de Ligusterhaag. Ook wordt de wijk via de nieuw te realiseren aansluiting in het noorden van het plangebied op de Langereijt ontsloten. Deze ontsluiting zal worden gerealiseerd voordat met de bouw van Haagakkers II wordt begonnen. Zo kan deze weg ook door het bouwverkeer gebruikt worden. De weg heeft een rijbaan met een breedte van 5 meter en wordt tenminste aan één zijde, op sommige plaatsen aan twee zijden begeleidt door een trottoir van 1,50 meter.

Conform de CROW-norm uit publicatie 182 en het beoogde woonprogramma, dient het plan te voorzien in tenminste 92*0.3= ca. 28 openbare parkeerplaatsen. Dit betreft de parkeerplaatsen die noodzakelijk zijn voor bezoekers. In het plan is rekening gehouden met 63 openbare parkeerplaatsen. Geconcludeerd kan worden dat ruim voldoende in de parkeergelegenheid voor bezoekers is voorzien. In deze 63 parkeerplaatsen is ook het tekort aan parkeergelegenheid op eigen terrein voorzien. Er zijn 50 dwarsparkeerplaatsen en 13 langsparkeerplaatsen (1,80m) in de openbare ruimte opgenomen. De parkeerplaatsen zijn verspreid in het plan opgenomen, afgestemd op de woningdichtheid.

In het plangebied worden 92 woningen gebouwd, met de volgende verdeling:

  • Vrije sector kavels: parkeernorm: 2,2 pppw
  • Vrijstaande geschakeld of 2-onder-1 kap: parkeernorm: 2.0 pppw
  • Sociale koop: parkeernorm: 1.9 pppw
  • Sociale huur: parkeernorm: 1.7 pppw

Hier staat pppw voor parkeerplaatsen per woning. In totaal moet er in het plan ruimte zijn voor ongeveer 182 parkeerplaatsen. Deze 182 parkeerplaatsen zijn inclusief de benodigde parkeerplaatsen voor bezoekersparkeren. Met de ontwikkelaar is overeengekomen dat er voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Het betreft dan 182 - 63 = 119 parkeerplaatsen op eigen terrein.

Voor de ontsluiting voor langzaam verkeer voorziet het plan in een pad dat aansluit op de ten westen van het plangebied gelegen Andreasstraat.

In geval van calamiteiten kunnen hulpdiensten het plangebied vanaf drie zijden bereiken, namelijk via de Ligusterhaag/Laurierhaag en via de nieuw te realiseren aansluiting op de Langereijt. Ook de interne woonstraat biedt de mogelijkheid om vanaf twee zijden het plan te bereiken. Binnen het volledige plan zal een 30 km/uur regime gaan gelden in het kader van Duurzaam veilig.

In bijlage 1 zijn enkele indicatieve profielen opgenomen van de inrichting van de openbare ruimte.

4.3.3 Groen

Tussen het centraal gelegen westelijke deel van het plan en het oostelijk deel van het plan voorziet het plan in een groene pleinruimte. Op deze plek sluit het plan verkeerskundig ook aan op Haagakkers I. De groene pleinruimte biedt ruimtelijke kwaliteit en de mogelijkheid om een speelvoorziening te realiseren. Deze ruimte zal tevens worden gebruikt voor waterberging in de vorm van een Wadi. De groene ruimte wordt hoofdzakelijk ingericht met gras, aangekleed met enkele bomen.

Ook nabij de tweede verkeerskundige aansluiting op Haagakkers I (Ligusterhaag) is een groenzone geprojecteerd, als overgang van de bestaande naar de nieuwe woonwijk.

In het oostelijke deel van het plan waaiert de centrale woonstraat met een groene 'spie' uit naar het aangrenzende landelijk gebied. Hierdoor wordt het plan op een kwalitatieve wijze in verbinding gebracht met het ten oosten gelegen agrarische landschap.

Op de overgang naar het landelijk gebied is in het plan aan de noordoostgrens aanvullend voorzien in een groenzone. Ter plaatse van deze groenzone wordt een van de drie zogenaamde wadi's gerealiseerd om het hemelwater te bergen/infiltreren. De overige twee wadi's zijn te vinden in de zuidoosthoek onderin het plangebied en op het noordelijke deel van de groene pleinruimte centraal in het plangebied. Deze wadi's maken onderdeel uit van het duurzaam watersysteem zoals beschreven in hoofdstuk 6.

De interne woonstraten worden op een groot aantal plaatsen begeleid door een bomenrij. De bomen zijn daarbij gesitueerd in een grasberm dan wel plantvak. Het stenige profiel wordt hierdoor onderbroken door groene elementen ten behoeve van de kwaliteit van de openbare ruimte.