Plan: | Elshout, 1e herziening Heusdenseweg 8 en 10 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.PH1Elshout-VG01 |
Op 20 december 2016 is voor de Heusdenseweg het bestemmingsplan 'Elshout' vastgesteld door de gemeenteraad van Heusden. Door de eigenaren van het perceel Heusdenseweg 10 is beroep ingesteld tegen dit bestemmingsplan. De Raad van State heeft het bestemmingsplan voor dit perceel vernietigd aangezien de gemeente onvoldoende heeft gemotiveerd waarom Heusdenseweg 10 niet als woonbestemming is bestemd. Voor dit perceel dient daarom een nieuwe bestemmingsplan te worden opgesteld. Daarnaast is gebleken dat de bestemming voor het naastgelegen perceel Heusdenseweg 8 niet meer in overeenstemming is met het feitelijke gebruik. Dit perceel is daarom meegenomen in het nieuwe bestemmingsplan.
Het plangebied is gelegen langs de Heusdenseweg in Elshout en omvat de adressen Heusdenseweg 8 en 10.
Voor het perceel Heusdenseweg 8 is het bestemmingsplan 'Elshout' vastgesteld op 20 december 2016 van toepassing. Voor het perceel Heusdenseweg 10 is het bestemmingsplan 'Elshout herziening 2008' van toepassing. Beide percelen hebben een agrarische bestemming.
De percelen aan de Heusdenseweg 8 en 10 hebben beide een agrarische bestemming. Van oudsher waren hier agrarische bedrijven aanwezig met een bijbehorende bedrijfswoning. In de huidige situatie is geen sprake meer van agrarische activiteiten.
Voor de twee percelen wordt de bestemming van een perceel van ca. 1.500 m2 gewijzigd naar Wonen. De feitelijke situatie wijzigt hiermee niet. Ruimtelijk gezien is een woonbestemming aanvaardbaar aangezien de woningen zijn gelegen in het dorpslint en vallen binnen bestaand stedelijk gebied. In lijn met de omliggende woonpercelen krijgt de voortuin een tuinbestemming. De achterliggende agrarische gronden, die zijn gelegen in het bestemmingsplan buitengebied, behouden de bestemming Agrarisch.
Ten aanzien van de uitvoerbaarheidsaspecten geldt, dat het plan in hoofdzaak gelijk blijft aan het plan Elshout, met uitzondering van de wijzigingen zoals hiervoor benoemd. De uitgangspunten van die onderzoeken zijn nog steeds valide voor dit bestemmingsplan. Hierna is per aspect een korte conclusie opgenomen specifiek voor het plangebied. Voor meer informatie wordt verwezen naar de toelichting van het bestemmingsplan 'Elshout' uit 2016.
Archeologie
Ter plaatse van de woningen is geen sprake van een archeologische dubbelbestemming. Het aspect levert dan ook geen belemmeringen op voor dit bestemmingsplan.
Cultuurhistorie
Heusdenseweg betreft een gemeentelijk monument. Dit is vastgelegd door middel van een aanduiding op de verbeelding. De stal/schuur achter Heusdenseweg 10 is cultuurhistorisch waardevol en behoudenswaardig. Deze blijft eveneens behouden.
Milieuzonering en geurhinder
Uit een controlebezoek in 2018 is gebleken dat op de beide adressen niet langer dieren worden gehouden of andere agrarische activiteiten plaatsvinden.
De woningen zijn gelegen in een woonlint. De afstand van woningen tot achterliggende agrarische gronden is gelijk aan die van omliggende woningen. Dit levert dus geen nieuwe beperkingen op voor het gebruik van deze gronden.
Op Heusdenseweg 12 ligt op het achterste gedeelte van het perceel nog een agrarische bestemming met de aanduiding specifieke vorm van agrarisch - voormalig agrarisch bedrijf. De locatie heeft geen aanduiding veehouderijen en er is geen sprake van bestaande rechten voor het houden van dieren. Er hoeft dan ook geen rekening te worden gehouden met een geurcontour. Wel is een grondgebonden agrarisch bedrijf (zonder dieren) toegestaan op grond van het bestemmingsplan. hiervoor geldt een richtafstand van 30 meter. Omdat sprake is van een gemengd gebied, mag deze afstand met 1 afstandsstap worden verkleind en kan rekening worden gehouden met een afstand van 10 meter. Heusdenseweg 10 ligt op ca. 15 meter van de agrarische bestemming en op ca. 26 meter van de loods. Hiermee wordt ruimschoots voldaan aan de richtafstand.
Op Heusdenseweg 17 ligt een gemengde bestemming met een aanduiding horeca. Hier zijn bedrijven van categorie A en B van de lijst functiemenging toegestaan. De richtafstand voor deze bedrijven is 30 meter. Zoals hiervoor aangegeven is in dit geval sprake van een gemengd gebied, waardoor de richtafstand met 1 stap verlaagd mag worden naar 10 meter. De woning Heusdenseweg 10 ligt op ca. 32 meter van de bestemming Gemengd.
Vanuit het aspect milieuzonering is geen sprake van een belemmering voor dit bestemmingsplan.
Geluid wegverkeer
De woningen zijn gelegen langs de Heusdenseweg. Ter plaatse geldt een 30 km/u-regime. Dit betekent dat de Wet geluidhinder niet van toepassing is. Daarnaast betreft het een omzetting van bestaande bedrijfswoningen naar een woonbestemming. Het feitelijke gebruik van de woningen wijzigt niet.
Luchtkwaliteit
Nederland heeft de Europese regels ten aanzien van luchtkwaliteit geïmplementeerd in de Wet milieubeheer (Wm). De in deze wet gehanteerde normen gelden overal, met uitzondering van een arbeidsplaats (hierop is de Arbeidsomstandighedenwet van toepassing).
Bij een bestemmingsplanwijziging zijn twee zaken van belang:
Het aspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor het planvoornemen.
Water
Het bestemmingsplan voorziet niet in fysieke wijzigingen op de percelen zoals een toename van bebouwing of verharding. Er is dan ook geen sprake van effecten op de waterhuishouding.
Externe veiligheid
Het plangebied ligt op ongeveer 750 meter van de rijksweg A59. De rijksweg heeft een invloedszone van 880 meter. De betreffende invloedszone betreft de invloed van een toxische wolk.
Door de ontwikkeling wordt de zelfredzaamheid niet negatief beïnvloed. Het aantal personen in het gebied neemt niet toe. Ook worden de mogelijkheden voor incidentbestrijding niet negatief beïnvloed door de ontwikkeling. Er bestaat vanuit extern veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de gewenste ontwikkeling, er is geen reden voor nader onderzoek of advies.
Beleid
Dit bestemmingsplan is tevens in lijn met het van toepassing zijnde provinciaal beleid (Verordening Ruimte) en het gemeentelijk beleid. Voor een uitgebreide beschrijving van het beleid wordt verwezen naar het bestemmingsplan Elshout van 2016.
Voor dit bestemmingsplan is de plansystematiek van het bestemmingsplan 'Elshout' zoals vastgesteld in 2016 overgenomen:
Sinds 1 juli 2008 heeft de Grondexploitatiewet als Afdeling 6.4 van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening rechtskracht gekregen. Doel van de wet is te komen tot een verbetering van het stelsel van kostenverhaal en het kunnen stellen van locatie-eisen bij particuliere grondexploitatie. In de wet is opgenomen dat een gemeente de gemaakte kosten op een particuliere grondeigenaar moet verhalen in het geval deze eigenaar tot ontwikkeling van een bouwplan overgaat. Daarnaast kan de gemeente eisen stellen met betrekking tot de te ontwikkelen locatie, zoals kwaliteitseisen van het openbaar gebied of eisen met betrekking tot woningbouwcategorieën (particulier opdrachtgeverschap en sociale woningbouw).
In voorliggend bestemmingsplan wordt de bestaande situatie planologisch vastgelegd. Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe bouwplannen in de zin van artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening mogelijk. De ontwikkeling van dit bestemmingsplan brengt voor de gemeente alleen plankosten met zich mee. Hiervoor staan fondsen uit de algemene middelen ter beschikking. Eventuele toekomstige particuliere plannen komen geheel voorrekening van de initiatiefnemer. De economische uitvoerbaarheid wordt hiermee geacht voldoende te zijn aangetoond.
Ter voorbereiding op dit bestemmingsplan heeft overleg plaatsgevonden met de beide grondeigenaren. Het bestemmingsplan heeft gedurende een periode van 6 weken voor een ieder ter inzage gelegen. In deze periode is één zienswijze op het plan ingediend. Deze zienswijze heeft geleid tot een aanpassing van het plan. De nota zienswijzen en wijzigingen is opgenomen in bijlage 1.