direct naar inhoud van 5.10 Luchtkwaliteit
Plan: Geerpark
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.BPgeerpark-OH01

5.10 Luchtkwaliteit

Toetsingskader

Als referentiekader voor het aspect luchtkwaliteit worden de grenswaarden uit de Wet Luchtkwaliteit gehanteerd. De luchtconcentraties worden inzichtelijk gemaakt voor de stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De bijbehorende grenswaarden waaraan wordt gerefereerd zijn 40 µg/m3 voor de jaargemiddelde concentraties van deze stoffen. Hieraan moet in 2011 (PM10) dan wel 2015 (NO2) worden voldaan.

Analyse luchtkwaliteit

Onderzoeksmethode

Om de effecten voor geluidbelasting en luchtkwaliteit in beeld te brengen, is door Goudappel Coffeng een analyse uitgevoerd met het gemeentelijke milieumodel (verkeers- en milieuberekeningen Geerpark, Goudappel Coffeng, concept, november 2010). Dit model heeft als basisjaar 2007.

Uitgegaan is van het scenario 2020 met daarin:

  • een ongewijzigde de wegenstructuur ten opzichte van de huidige structuur;
  • ontwikkelingen van ‘buiten’ Vlijmen en ‘Geerpark’ .

De verkeersintensiteiten zijn afkomstig uit het verkeersmodel, de milieukenmerken zijn vastgelegd in het milieumodel. De luchtberekeningen hebben plaatsgevonden binnen het softwarepakket PROMILspatial. Voor de berekening van de luchtkwaliteit is gebruik gemaakt van het CAR-II-model versie 9.0 (uitgekomen in mei 2010). Hierin is de snelwegbijdrage volgens de dubbeltellingsregel gecorrigeerd.

Onderzoek

De normen voor de luchtkwaliteit zijn maximaal 40 µg/m3 voor de jaargemiddelden van zowel NO2 als PM10. Voor zowel NO2 als PM10 wordt deze waarde niet overschreden in 2007 noch in de variant 2020. Er is een sterke afname zichtbaar tussen 2007 en variant 2020. In variant 2020 worden geen concentraties meer geconstateerd van meer dan 25 µg/m3.

Naar de toekomst toe (vergelijking van de jaren 2007 met variant 2020 (emmissieparameters 2009 met emissieparameters 2020), en dus 11 jaar verschil) wordt de luchtkwaliteitsituatie significant beter. Dit komt onder andere door het schoner worden van voertuigen. Voor de ontwikkeling van de emissiefactoren en achtergrondconcentraties is gebruik gemaakt van landelijk vastgestelde databronnen.

Deze informatie is opgenomen in het CAR 9.0 model en wordt ook gebruikt bij de berekeningen rond het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Er is niet een duidelijke locatie aan te wijzen binnen de gemeente waar de luchtkwaliteit meer verbetert dan elders, het is diffuus en verspreid over de gemeente.

Conclusie

De luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de realisering van Geerpark.