Plan: | Dillenburg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01 |
Onderzoekskader wegverkeerslawaai
In de benadering van de noodzakelijke akoestische toetsing maakt de Wet geluidhinder onderscheid tussen "nieuwe situaties" en "reconstructiesituaties". Binnen "nieuwe situaties" wordt onder andere onderscheid gemaakt in de aanleg van nieuwe gezoneerde wegen en nieuwe woningen. In het kader van een goede ruimtelijke ordening en op basis van jurisprudentie is ook inzicht in het wegverkeerslawaai ten gevolge van niet gezoneerde 30 km/uur-wegen en het uitstralingseffect ten gevolge van verkeerstoename noodzakelijk.
Onderzoek
Door RBOI is onderzoek verricht naar wegverkeerslawaai. Het volledige onderzoek is opgenomen in bijlage 4. (In het onderzoek wordt gesproken over de Havostraat, inmiddels is de naam van deze straat gewijzigd in Tinie de Munnikstraat)
Nieuwe situaties
De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeerlawaai van de nieuwe gezoneerde wegen en de nieuwe en bestaande woningen bedraagt in 2021 niet meer dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke normen van de Wgh.
Reconstructiesituaties
De maximale geluidsbelasting aan de gevels van woningen binnen de geluidszone van de wegen met een fysieke aanpassing bedraagt in 2021 minder dan de voorkeursgrenswaarde. Ook hiermee wordt voldaan aan de wettelijke normen uit de Wgh.
Niet gezoneerde 30 km/uur-wegen
Binnen het plan zijn enkele nieuwe en bestaande 30 km/uur-wegen aanwezig waarvan de geluidbelasting aan de gevels van nieuwe en bestaande woningen de voorkeursgrenswaarde overschrijdt.
De geluidsbelasting is echter toch aanvaardbaar omdat:
Ten aanzien van de maatregelen wordt het volgende overwogen (zie ook de rapportage in bijlage 4)
Maatregelen aan de bron.
Maatregelen aan de bron zijn mogelijk ten aanzien van:
De functie als erftoegangsweg met de daarbij horende maximumsnelheid van 30 km/uur moet behouden blijven voor de ontsluiting van de woningen in het gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging hiervan of van de samenstelling van het verkeer leidt derhalve niet tot verdere geluidsreductie.
Verder zijn erftoegangswegen hoofdzakelijk voorzien van klinkerverharding. Asfalteren van deze wegen is om verkeerskundige redenen niet wenselijk. Klinkerverharding draagt bij aan het verblijfskarakter en heeft een snelheidsremmend effect. Een asfaltverharding is om die reden niet wenselijk.
Toepassing van akoestisch stille betonstraatstenen of herbestrating in keperverband (in plaats van halfsteensverband) is mogelijk. Stille betonstraatstenen geven een geluidsreductie van 5 dB, keperverband circa 2 dB (bron: www.stillerverkeer.nl). Bij herbestrating (of aanleg) van de betreffende wegen kan de gemeente overwegen stille betonstraatstenen en een patroon in keperverband toepassen, zodat de geluidsbelasting met 2 tot 5 dB kan worden gereduceerd.
Maatregelen in het overdrachtgebied
Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn ruimtelijk en stedenbouwkundig niet inpasbaar. Ook is het vergroten van de afstand tussen de wegas, de nieuwe woningen en Hogeweg 2 niet mogelijk. De nieuwe woningen zijn dan niet meer inpasbaar binnen stedenbouwkundige structuur.
Maatregelen bij de ontvanger
In het kader van het bouwbesluit dient rekening te worden gehouden met de binnenwaarde van de nieuwe woningen. Conform het bouwbesluit mag de binnenwaarde maximaal 33 dB bedragen. Een standaard gevel reduceert 20 dB (eis vanuit het bouwbesluit). Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd.
Uitstralingseffect
De eventuele extra hinder (wegverkeerslawaai) door toename van verkeer op wegen staat de realisering van het plan niet in de weg.
Conclusie
De Wgh staat realisering van de ontwikkeling niet in de weg.