direct naar inhoud van 3.1 Beschrijving van het plangebied
Plan: Dillenburg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01

3.1 Beschrijving van het plangebied

3.1.1 Historie

Uit de analyse van de historie van de locatie (kaartbeeld 1902) blijkt dat de Dillenburglocatie al zeker 100 jaar herkenbaar is in het landschap. De kenmerkende Hogeweg is rond het jaar 1900 reeds als weg aanwezig. Ook de huidige Prins Hendrikstraat en Lipsstraat zijn als structuren herkenbaar.

Het historisch kaartbeeld verbeeldt de ontstaansgeschiedenis van Drunen als een dorp aan een lint, met aan de noordzijde de huidige A59 en aan de zuidzijde de Loonse en Drunense Duinen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01_0003.jpg"

 

Figuur 3.1. Historie plangebied (Bron: Stedenbouwkundig plan Dillenburglocatie, Van den Oever Zaaijer & Partners- architecten, november 2010) 

3.1.2 Bebouwing

De locatie voor het woongebied Dillenburg wordt gekenmerkt door de afwezigheid van bebouwing en bestaat vooral uit groene weiden en enkele akkers. Incidenteel is enige bebouwing aanwezig:

  • het nieuwe politiebureau aan de Dillenburgstraat;
  • het d’Oultremontcollege, met daarbij tijdelijke noodlokalen;
  • het tankstation aan de Lipsstraat;
  • een clubgebouw van de ponyclub;
  • een aantal woningen ten noorden van de Hogeweg (nabij de aansluiting op de Dillenburgstraat);
  • in en aan het recreatiepark/sportpark zijn de sporthal Onder de Bogen en de clubgebouwen van de atletiek-, hockey- en tennisvereniging en sinds kort ook het clubgebouw en de indoorbanen van de jeu des boulesvereniging gesitueerd.

De bebouwing is over het algemeen kleinschalig en niet meer dan 2 bouwlagen hoog. Het politiebureau, school en sporthal hebben een afwijkende maat, maar zijn eveneens niet hoger dan 2 bouwlagen.

 

3.1.3 Groenstructuur

De Dillenburglocatie bestaat voornamelijk uit grasland en enkele akkers. Waardevolle groenelementen, die bij de ontwikkeling van de locatie moeten worden ingepast, zijn niet aanwezig. De Dillenburgstraat heeft karakteristieke laanbeplanting, die onaangetast moet blijven.

Het park wordt gekenmerkt door een tweedeling, met aan de oostzijde de vier sportverenigingen (atletiek, hockey, tennis en jeu des boules) en aan de westkant het recreatieve deel van het park, waarin nu nog de sporthal Onder de Bogen staat.

In het gehele park lopen paden, rond de diverse sportvelden en tussen de verschillende open grasvelden door. Deze velden worden met name in de zomer door zowel de jeugd als door de school gebruikt voor sport en spel. De velden en banen van de vier sportverenigingen zijn allen omgeven door hekwerken, waardoor dit deel van het park minder toegankelijk is. Rond het park ligt een zone van struikgewas en bomen, die als het ware het gehele park omzoomd en grotendeels onderdeel is van de hoofdgroenstructuur van Drunen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01_0004.jpg"

Figuur 3.2. Groenstructuur plangebied (Bron: Stedenbouwkundig plan Dillenburglocatie, Van den Oever Zaaijer & Partners- architecten, november 2010) 

3.1.4 Verkeer en vervoer

Auto

Zowel per auto, bus als op de fiets is het plangebied vanuit alle richtingen goed ontsloten.

  • De Lipsstraat, een 50 km/h- weg en onderdeel van de rondweg van Drunen, vormt de directe aansluiting op de A59 en via de Grotestraat is het centrum van Drunen met al haar voorzieningen binnen handbereik.
  • De sportclubs en de sporthal zijn via de Prins Hendrikstraat goed ontsloten.
  • De school is bereikbaar via de Tinie de Munnikstraat, die aansluit op de Dillenburgstraat.
  • De Hogeweg is een smalle woonstraat, met aan de zuidzijde (grote) kavels. Voor doorgaand verkeer is deze weg te smal.

Openbaar vervoer

Via de Lipsstraat, Prins Hendrikstraat en Dillenburgstraat zijn diverse busverbindingen, van en naar het centrum, met bushaltes bij de school en aan de Dillenburgstraat gesitueerd.

Fietsverkeer

Langs ondermeer de Lipsstraat, Prins Hendrikstraat en Dillenburgstraat liggen vrijliggende fietspaden. Ook de sportverenigingen zijn via een fietspad bereikbaar.