Plan: | Dillenburg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01 |
Uit de analyse van de historie van de locatie (kaartbeeld 1902) blijkt dat de Dillenburglocatie al zeker 100 jaar herkenbaar is in het landschap. De kenmerkende Hogeweg is rond het jaar 1900 reeds als weg aanwezig. Ook de huidige Prins Hendrikstraat en Lipsstraat zijn als structuren herkenbaar.
Het historisch kaartbeeld verbeeldt de ontstaansgeschiedenis van Drunen als een dorp aan een lint, met aan de noordzijde de huidige A59 en aan de zuidzijde de Loonse en Drunense Duinen.
Figuur 3.1. Historie plangebied (Bron: Stedenbouwkundig plan Dillenburglocatie, Van den Oever Zaaijer & Partners- architecten, november 2010)
De locatie voor het woongebied Dillenburg wordt gekenmerkt door de afwezigheid van bebouwing en bestaat vooral uit groene weiden en enkele akkers. Incidenteel is enige bebouwing aanwezig:
De bebouwing is over het algemeen kleinschalig en niet meer dan 2 bouwlagen hoog. Het politiebureau, school en sporthal hebben een afwijkende maat, maar zijn eveneens niet hoger dan 2 bouwlagen.
De Dillenburglocatie bestaat voornamelijk uit grasland en enkele akkers. Waardevolle groenelementen, die bij de ontwikkeling van de locatie moeten worden ingepast, zijn niet aanwezig. De Dillenburgstraat heeft karakteristieke laanbeplanting, die onaangetast moet blijven.
Het park wordt gekenmerkt door een tweedeling, met aan de oostzijde de vier sportverenigingen (atletiek, hockey, tennis en jeu des boules) en aan de westkant het recreatieve deel van het park, waarin nu nog de sporthal Onder de Bogen staat.
In het gehele park lopen paden, rond de diverse sportvelden en tussen de verschillende open grasvelden door. Deze velden worden met name in de zomer door zowel de jeugd als door de school gebruikt voor sport en spel. De velden en banen van de vier sportverenigingen zijn allen omgeven door hekwerken, waardoor dit deel van het park minder toegankelijk is. Rond het park ligt een zone van struikgewas en bomen, die als het ware het gehele park omzoomd en grotendeels onderdeel is van de hoofdgroenstructuur van Drunen.
Figuur 3.2. Groenstructuur plangebied (Bron: Stedenbouwkundig plan Dillenburglocatie, Van den Oever Zaaijer & Partners- architecten, november 2010)
Auto
Zowel per auto, bus als op de fiets is het plangebied vanuit alle richtingen goed ontsloten.
Openbaar vervoer
Via de Lipsstraat, Prins Hendrikstraat en Dillenburgstraat zijn diverse busverbindingen, van en naar het centrum, met bushaltes bij de school en aan de Dillenburgstraat gesitueerd.
Fietsverkeer
Langs ondermeer de Lipsstraat, Prins Hendrikstraat en Dillenburgstraat liggen vrijliggende fietspaden. Ook de sportverenigingen zijn via een fietspad bereikbaar.