Plan: | De Zonkade - Aquamarijn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002196-1401 |
Ter uitvoering van de inspraakverordening is gelegenheid geboden voor inspraak. In dat kader hebben het voorontwerp bestemmingsplan 'De-Zonkade-Aquamarijn' en het voornemen tot intrekking van het beeldkwaliteitplan 'De Watertuinen' met betrekking tot het plangebied 'De Zonkade-Aquamarijn 'met ingang van 10 december 2012 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode heeft iedereen de mogelijkheid gekregen om schriftelijk of mondeling een zienswijze kenbaar te maken. Van het vorenstaande is melding gemaakt in een publicatie in De Bossche Omroep van 9 december 2012. De publicatie is tevens op 7 december 2012 op de gemeentelijke website geplaatst.
Daarnaast is op 13 december 2012 een inloopbijeenkomst georganiseerd. Het verslag van deze bijeenkomst is opgenomen in subparagraaf 8.1.2.
13 december 2012, 17.00-19.00 uur
Informatiecentrum De Groote Wielen, Lunerkampweg 5 te Rosmalen
Aanwezig:
Ter informatie: het plan 'Aquamarijn' is door de initiërende marktpartij inmiddels van projectnaam veranderd in 'de Vlondertuinen'. Het bestemmingsplan draagt de naam 'De Zonkade-Aquamarijn'.
Ten aanzien van het project 'Aquamarijn' hebben de belangstellenden vragen en opmerkingen gesteld over het oude en nieuwe stedenbouwkundig plan, de maquette (met het oude stedenbouwkundig plan) in het Informatiecentrum, het geldende en nieuwe bestemmingsplan, de start van de verkoop en realisatie van de woningen en de inrichting van de gerealiseerde openbare ruimte. Op één vraag na zijn de gestelde vragen en opmerkingen tijdens deze bijeenkomst beantwoord. De vraag betreft een melding over geluidsoverlast overdag door het 'vallende water' van de Hoge Ring. Omdat deze vraag geen betrekking heeft op de betreffende bestemmingsplanprocedure wordt deze separaat van de procedure voor bestemmingsplan en het beeldkwaliteitplan beantwoord.
Overigens is geen der reclamanten aanwezig geweest bij de inloopbijeenkomst.
Naar aanleiding van de terinzagelegging zijn vijf zienswijzen op het voorontwerp bestemmingsplan ingediend. Er zijn zienswijzen ontvangen van
De vijf zienswijzen zijn eensluidend. Om die reden wordt volstaan met het samenvatten en beoordelen van één zienswijze.
Samenvatting zienswijzen:
Ten tijde van de aankoop van de woningen aan het Deltapark in 2006 is door reclamanten zeer kritisch gekeken naar de toenmalige plannen voor de invulling van het betreffende perceel Aquamarijn. Er is reclamanten in die tijd door zowel de gemeente als door de makelaar een plan gepresenteerd met daarin een achttal bouwlagen met een bepaalde vorm en ligging. Deze invulling is al die tijd gepresenteerd als 'definitief' en werd consistent getoond in onder andere verbeeldingen, maquettes, bouwtekeningen, in het Informatiecentrum De Groote Wielen. Alle reclamanten hebben als toekomstig bewoner afgewogen wat het effect van de realisatie van dit complex zou zijn op de woning waarin men geïnteresseerd was. Bij de keuze om de woning al dan niet te kopen is deze afweging cruciaal geweest, aangezien het ontwerp sterk beeldbepalend was.
In de loop van 2011-2012 werd voor reclamanten duidelijk dat er een nieuw plan voor de projectlocatie 'Aquamarijn' in voorbereiding was. Vanwege het ontbreken van duidelijke informatie hebben reclamanten beroep tegen het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan ingesteld bij de Raad van State. Ondanks dat de Raad van de State concludeerde dat de gemeente juridisch correct heeft gehandeld, bleef het onduidelijk wat er precies zou gebeuren. Tijdens het informele gesprek op 22 oktober 2012 is het nieuwe ontwerp / plan gepresenteerd en hebben reclamanten zich hierover een beeld kunnen vormen. In het gesprek hebben zij aangegeven het nieuwe ontwerp in de kern wel een goed ontwerp te vinden, maar echter ook een aantal bezwaren te zien.
Reclamanten constateren dat met hun opmerkingen, die zij tijdens het informele gesprek op 22 oktober 2012 hebben gemaakt, niets is gedaan. Het ongewijzigde ontwerp is (als voorontwerp bestemmingsplan) ter inzage gelegd. Reclamanten bevestigen dat het nieuwe ontwerp, dat voorziet in drie bouwlagen minder kolossaal is geworden ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp van Aquamarijn. Alle bewoners zijn daar content mee.
De aanpassing van hoogbouw naar laagbouw heeft een aantal implicaties op de 'voetafdruk' en de bijbehorende ligging van het complex. De bezwaren van reclamanten zijn:
Tijdens het tweede informele gesprek op 10 januari 2013 hebben reclamanten een alternatief voorstel gepresenteerd. In dit alternatieve voorstel is het project een kwart slag gedraaid (met de klok mee) en een aantal meters in zuidoostelijke richting verschoven. Dit alternatief heeft de volgende voordelen:
De reactie van de medewerkers tijdens het informele gesprek op 10 januari 2013 was helaas neutraal tot negatief. Reclamanten betreuren het dat de gemeente niet genegen is zich sterker in te spannen voor de belangen van reclamanten richting de projectontwikkelaar. Reclamanten kunnen niets anders concluderen dan dat er geen enkele intentie bestaat bij zowel de gemeente als bij de projectontwikkelaar om de bezwaren van reclamanten weg te nemen, namelijk het doorvoeren van enkele aanpassingen uit het door hen gepresenteerde alternatief.
Beoordeling zienswijzen:
Het globale bestemmingsplan 'De Groote Wielen' (vastgesteld op 8 juli 1999) met een uitwerkingsverplichting voorzag aan de noordwestzijde van de toekomstige buurt De Watertuinen in een appartementencomplex met een stedenbouwkundig accent van 8 lagen. Deze indirecte bouwmogelijkheid is daarna bestendigd in twee partiële planherzieningen (vastgesteld respectievelijk op 25 maart 2003 en 18 december 2007). In het kader van de wettelijke actualisatieverplichting is de locatie 'Aquamarijn' door middel van een directe bouwtitel positief bestemd in het geldende bestemmingsplan 'De Groote Wielen' (vastgesteld op 8 juni 2011).
Het oorspronkelijke bouwplan betrof 123 appartementen met een gebouwde parkeervoorziening. Omdat bleek, dat dit plan op deze locatie markttechnisch en dus ook financieel niet haalbaar was, is in het nieuwe bestemmingsplan 'De Groote Wielen' van 8 juni 2011 ook de mogelijkheid opgenomen om grondgebonden woningen te realiseren. Dit is dus gebeurd op basis van voortschrijdend inzicht met betrekking tot de woningmarkt.
Het geldende bestemmingsplan 'De Groote Wielen' is juridisch bindend. Dat geldt niet voor de kaart van het stedenbouwkundig plan met de situering van het geprojecteerde complex 'Aquamarijn'. Evenmin juridisch bindend zijn maquettes, bouwtekeningen en andersoortig kaartmateriaal. Deze geven slechts een mogelijke invulling weer van de locatie, op basis van het geldende bestemmingsplan. Bovendien mag niet verlangd worden dat een woningbouwplan wordt gerealiseerd, dat vervolgens niet in de huur- en koopmarkt kan worden afgezet. Om die reden kunnen geen rechten worden ontleend aan de 'zichtlijnen' die voortvloeien uit kaart van het stedenbouwkundig plan, maquettes, bouwtekeningen en andersoortig kaartmateriaal. Overigens hebben reclamanten ook aangegeven geen problemen te hebben met het omzetten van het plan voor een appartementencomplex in een plan met grondgebonden woningen.
Tegen het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan 'De Groote Wielen' (vastgesteld op 8 juni 2011) heeft alleen de heer Van den Heuvel beroep ingesteld bij de Raad van State. In het verweerschrift d.d. 31 oktober 2011 met betrekking tot de ingestelde beroepen tegen het bestemmingsplan 'De Groote Wielen' (vastgesteld op 8 juni 2011) hebben wij aangegeven dat wij de heer Van den Heuvel (één van de indieners van de gezamenlijke zienswijze) zouden benaderen voor een gesprek. Tijdens dat gesprek zouden wij het procesverloop en een eventueel nieuw bouwplan voor de locatie 'Aquamarijn' toelichten. In november-december 2011 hebben wij meerdere keren telefonisch en per email contact gehad met de heer Van den Heuvel. Tijdens die contacten is aangegeven dat een inhoudelijk gesprek met de bewoners van Deltapark 3 t/m 35 pas zinvol is als de projectontwikkelaar een haalbaar plan zou presenteren.. Hiervan was pas sprake vanaf oktober 2012. Op dat moment konden zowel de gemeente als de Welstandscommissie zich vinden in de hoofdopzet van het plan. Het gesprek heeft nog in dezelfde week plaatsgevonden.
In eerdere informele contacten met bewoners was overigens al wel aangegeven, dat de betreffende ontwikkelaar een plan aan het voorbereiden was met grondgebonden woningen en dat een dergelijk plan te allen tijde een grotere footprint zou krijgen, dan het plan met gestapelde woningen. Daarbij is tevens aangegeven, dat de mogelijkheid aanwezig was, dat deze woningen langs de westgrens van het bestemmingsgebied zouden kunnen lopen. Uiteindelijk is dit niet zo in het bouwplan opgenomen, omdat een vijfhoek de meest optimale vorm is voor omwonenden om zichtlijnen te creëren. Dat geldt niet alleen voor de huidige bewoners maar ook voor de toekomstige bewoners van het betreffende project. Om die reden is in het huidige voorontwerp bestemmingsplan de footprint van het bouwplan aangehouden als bestemmingsgrens en niet de bestaande evenwijdige rechte lijn tegenover de woningen van reclamanten. Ten opzichte van het huidige bestemmingsplan worden de zichtlijnen voor reclamanten evident verbeterd.
Voordat wij ingaan op de inhoudelijke bezwaren van reclamanten op het nieuwe (bouw)plan lichten wij eerst de uitgangspunten, die aan het nieuwe plan ten grondslag liggen, toe. Uitgangspunten bij het ontwerpproces waren een markante vorm van het plan (vijfhoekig / pentagon) als bijzonder element in het water, het zo klein mogelijk houden van een eventuele overschrijding van het geldende bestemmingsvlak, het respecteren van de 'waterbeleving' (zuidwest- en zuidoostzijde) door voldoende afstand te houden ten opzichte van de bestaande en nog te realiseren bebouwing en rekening te houden met de (zicht)as van De Groote Rede. Door te kiezen voor een vijfhoek met een binnenhof is er een goede balans gekozen tussen het creëren van zichtlijnen en het realiseren van een substantieel aantal woningen. Bovendien werd hiermee aan twee andere wensen voldaan: het aantal woningen per wand (5 in totaal) blijft op een aanvaardbaar aantal en alle nieuwe woningen grenzen aan het water. Dit komt het woongenot bij alle woningen ten goede. Tenslotte is het van belang dat ook vanaf de Zonkade sprake is van voldoende waterbeleving, met name aan de kant van de 100 meter lange brug die de buurten Watertuinen en Broekland met elkaar verbindt. Het nieuwe plan zoals verwoord in het voorontwerp bestemmingsplan 'De Zonkade-Aquamarijn' voldoet aan deze uitgangspunten.
Ten aanzien van de bezwaren merken wij het volgende op:
Afbeelding 8.1: Projectie voorontwerp bestemmingsplan 'De Zonkade-Aquamarijn' op bestemming 'Wonen' (geldende bestemmingsplan 'De Groote Wielen')
Afbeelding 8.2: Profielen ter plaatse van woning Deltapark 35
Afbeelding 8.3: Profielen ter plaatse van woning Deltapark 23
Afbeelding 8.4: Zichtlijnen op basis van geldende bestemmingsplan 'De Groote Wielen' en voorontwerp bestemmingsplan 'De Zonkade-Aquamarijn'
Reclamanten stellen dat het door hen voorgestelde alternatief (zie afbeelding 5) vier voordelen met zich meebrengt. In het alternatief is het plan met een kwartslag gedraaid (met de klok mee) en ca. 15 meter in zuidelijke richting verschoven. Tegen het alternatief hebben wij een aantal formele en inhoudelijke bezwaren. Los van onze bezwaren waarderen wij de constructieve opstelling van reclamanten om met ons mee te denken in oplossingen. Het alternatief van reclamanten is dan ook als zodanig beoordeeld.
Afbeelding 8.5: Alternatief reclamanten Deltapark
Formeel: Ook hier geldt dat reclamanten bij het vergelijken van hun alternatief met het nieuwe plan van de gemeente als uitgangspunt de kaart van het stedenbouwkundig plan gebruiken, hetgeen formeel onjuist is. De overschrijding ten opzichte van het huidige bestemmingsplan wordt juist groter in plaats van kleiner.
Inhoudelijk: Het alternatief doet onvoldoende recht aan bovengenoemde stedenbouwkundige uitgangspunten (zie punt 2). Het betreft met name de sterk verminderde waterbeleving aan de zuidwest- en zuidoostzijde van het plangebied en het blokkeren van de zichtas van De Groote Rede. Ook de toekomstige woningbouw aan de oostzijde van dit wooneiland wordt onevenredig moeilijker gemaakt. Aanvullend ten aanzien van de voordelen, die reclamanten noemen, merken wij het volgende op:
Zoals wij hiervoor hebben aangegeven doet het voorgestelde alternatief van reclamanten onvoldoende recht aan de uitgangspunten, die wij hebben gehanteerd bij het ontwerpproces voor het nieuwe plan en het voorontwerp bestemmingsplan 'De Zonkade-Aquamarijn'. Verder hebben wij tijdens het informele gesprek op 10 januari 2013 medegedeeld dat de projectontwikkelaar het nieuwe plan en het ontwerp van de grondgebonden woningen commercieel kansrijk acht.